Eläkettä kertynyt 730€ olen 49- vuotias
Tällä menolla pääsen johonkin n 1000€ eläkkeeseen. Työhalut meni, hommaan itseni työkyvyttömyyseläkkeelle, diagnooseja löytyy.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyse on koulutuksesta ja uravalinnoista. Sitä tulevaa eläkettä kannattaa miettiä jo opintovaiheessa. Kertymä 3.469 euroa, ikää 54 vuotta ja itse uskon kyllä eläkejärjestelmän pysyvän pystyssä vielä pitkään. Toki muutoksia siihen tulee, eikä ne aina ole parempaan suuntaan. Siksi olen säästänyt myös lisäeläkettä, jota aletaan maksaa, kun täytän 64 vuotta. Hieno systeemi meillä täällä Suomessa, verrattuna moneen muuhun maahan.
Se systeemi oli ”hieno” vielä sinun ikäpolvellesi, mutta on kyllä sopimatonta tulla tällaiseen ketjuun sillä leveilemään.
Tuo sinun hyvä kertymäsi on nimittäin meiltä nuoremmilta pois.
Olen sinua kymmenisen vuotta nuorempi, ja eläkeotteeltani näen selvästi, miten työurani alkupuolella pienemmät tulot toivat suurempaa eläkekertymää kuin sääntöjen muuttamisen jälkeen. Vaikka tuloni ovat sittemmin nousseet paljon, eläkkeen kertymisen vauhti ei ole noussut tulojen tahdissa, ei sinne päinkään. Lisäksi minulta vähennetään ns elinaikakertoimella n 11% kertymästä, sinun ikäluokaltasi ei paljoakaan.
Vaan ennen vuotta 2005 eläkettä alkoi kertymään vasta 23 vuotiaana. Siinä moni teki töitä 16-22vuotiaana niin ettei ropoakaan eläkettä kertynyt. Ennen ei myöskään tainnut kertyä eläkettä hoitovapaalta,opiskeluista ja työttömyydestä.
Niin, muun muassa minä. Siis olen kymmenisen vuotta nuorempi kuin tuo 57-vuotia, joten totta kai minäkin olin alle 23 v ennen vuotta 2005.
Tulemaan eläkkeen voi tarkistaa työeläke.fi.
Olen 53 v korkeakoulutettu, ollut vakitöissä nyt yli 20 vuotta, nyt brutto 5000/kk.
Eläkkeestä tulee jäämään käteen noin 1600 jos painan tällä palkalla loppuun asti.
Ei motivoi lainkaan. Ihan sama, kauanko olen töissä, taatusti en siihen 67v. En jaksa tätä tahtia, työni on vastuullinen ja vaativa ja henkisesti raskas. Tulen olemaan burnoutissa jo aikoja ennen haluttua eläkeikää.
Kunto ei myöskään ole kummoinen, sekä julkinen että työterveys säästävät erikoislääkäreiden palkkioista viimeiseen asti. Saan jatkuvasti hoidon vuosien viiveellä, jos lainkaan.
Varhaiseläkeläinen saa vain tosi vähän rahaa, mutta hänellä on vuosikymmeniä ns. vapautta. Onko tälle vapaudelle hintaa? Kumpi on parempi: paljon eläkevuosia pienellä palkalla, vai vähän eläkevuosia suuremmalla? Siinäpä vasta kysymys.
Täähän on kiinnostava aihe näköjään! Olen ollut palkkatyössä kauan, 3 vuotta hoitovapaa, äitiyslomat 2x, huono palkka
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, mitä teette työksenne kun eläkettä on tulossa noin vähän? Olen 28-v, yksi lapsi jonka kanssa olin kotona vuoden. Eläkettä tällä hetkellä kertynyt 366€/kk.
On täytynyt tienata lähes 300 000, jotta eläke on tuon verran. Mielestäni aika hyvä 28 vuotiaalle. Olet päässyt heti ammattikoulun jälkeen tienaamaan keskiansiota, tai sitten opiskellut ja päässyt yli 100t€ vuosiansioon. Hyvät sulle!
Kesätyöt, opintojen ohessa töissä ja nyt liki 7 vuotta jo samalla työnantajalla. Palkka noussut n. 20k/vuosi —> 50k/vuosi. Toki myös amktutkinto ja vanhempainvapaa kerryttivät eläkettä jollain summalla. Täytyy kyllä olla onnellinen, että töitä on aina ollut ja opiskelin ammattiin, jossa on mahdollisuus saada kovaakin palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 53 v korkeakoulutettu, ollut vakitöissä nyt yli 20 vuotta, nyt brutto 5000/kk.
Eläkkeestä tulee jäämään käteen noin 1600 jos painan tällä palkalla loppuun asti.Ei motivoi lainkaan. Ihan sama, kauanko olen töissä, taatusti en siihen 67v. En jaksa tätä tahtia, työni on vastuullinen ja vaativa ja henkisesti raskas. Tulen olemaan burnoutissa jo aikoja ennen haluttua eläkeikää.
Kunto ei myöskään ole kummoinen, sekä julkinen että työterveys säästävät erikoislääkäreiden palkkioista viimeiseen asti. Saan jatkuvasti hoidon vuosien viiveellä, jos lainkaan.
Ihmettelen, miten olet päätynyt tuohon laskelmaan. Olitko poissa työelämästä 33-vuotiaasta asti vai onko palkkasi noussut vasta äskettäin? Olen itse 55-vuotias, ja palkka suunnilleen samaa tasoa kuin sinulla. Tähän mennessä eläkettä on kertynyt 2100 euroa brutto, joka on jo nettona ainakin tuon 1600. Ja joka vuosi kertyy noin 80 euroa lisää.
40 v. ja eläke vajaa 2.000 €. Olen ihan positiivisesti yllättynyt. Olin reilu neljä vuotta lasten kanssa kotona äitiyslomalla/hoitovapaalla. Palkka ei ikinä ole mielestäni ollut kovinkaan iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 48 ja 2000€ eläkekertymä. Tosin en jaksa uskoa että saan siitä penniäkään. Siksi säästän ja sijoitan.
Tuossahan on se metka puoli, että koska sinulla on jo noin hyvä kertymä, sinulla on oltava niin hyvät tulot, että niistä jää helposti sijoitettavaksikin. Lopputuloksena sinulla on melko yltäkylläinen elämä työuran aikana ja vielä yltäkylläisempi eläkeikäisenä.
Vielä yltäkylläisempi eläkeläisenä? Älä nyt sentään. Yhtään väheksymättä sitä, että tuo eläkekertymä on parempi kuin monella muulla, ei tuo luultavasti kovin paljon tuosta enää ehdi nousta ennen kuin ikäsyrjintä iskee. Pienet tulot tiedossa luultavimmin siis eläkeiässä.
Jos oletetaan, että tuossa on painettu töitä 25 vuotta, niin keskimääräinen vuosikarttuma on 80€/kk. Jos nyt ei arvailla, mikä kaikki voi mennä perseelleen tulevaisuudessa, ja ajatellaan että tuo keskimääräinen jatkuisi vielä eläkeikään asti niin kertyisihän siinä vielä joku 1300€ lisää. Eli, jos tyypillä on eläke sitten 3300€ ja hyvät sijoitukset vielä osakkeissa, niin aika maireaa vanhuutta voi elellä.
3400€/kk kertynyt ja olen 51v. Pitää tehdä töitä ja uskoa itseensä.
Vierailija kirjoitti:
40 v. ja eläke vajaa 2.000 €. Olen ihan positiivisesti yllättynyt. Olin reilu neljä vuotta lasten kanssa kotona äitiyslomalla/hoitovapaalla. Palkka ei ikinä ole mielestäni ollut kovinkaan iso.
Onhan se nyt aika iso palkka ollut. Tuolla menolla eläkkeesi tulee olemaan varmaan 4000€/kk. Mikä mahtaa olla palkkasi nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, mitä teette työksenne kun eläkettä on tulossa noin vähän? Olen 28-v, yksi lapsi jonka kanssa olin kotona vuoden. Eläkettä tällä hetkellä kertynyt 366€/kk.
On täytynyt tienata lähes 300 000, jotta eläke on tuon verran. Mielestäni aika hyvä 28 vuotiaalle. Olet päässyt heti ammattikoulun jälkeen tienaamaan keskiansiota, tai sitten opiskellut ja päässyt yli 100t€ vuosiansioon. Hyvät sulle!
Kesätyöt, opintojen ohessa töissä ja nyt liki 7 vuotta jo samalla työnantajalla. Palkka noussut n. 20k/vuosi —> 50k/vuosi. Toki myös amktutkinto ja vanhempainvapaa kerryttivät eläkettä jollain summalla. Täytyy kyllä olla onnellinen, että töitä on aina ollut ja opiskelin ammattiin, jossa on mahdollisuus saada kovaakin palkkaa.
Ajattele, 2000-luvun alussa edes AMK-tutkinnosta, äitiyslomasta ja vanhempainvapaasta ei kertynyt eläkettä. Väliinputoavia sossumummoja tullaan olemaan tässäkin me 70-lukulaiset. Opiskelu ja työnteko ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeestä tulee jäämään käteen noin 1600 jos painan tällä palkalla loppuun asti.Ei motivoi lainkaan. Ihan sama, kauanko olen töissä, taatusti en siihen 67v. En jaksa tätä tahtia, työni on vastuullinen ja vaativa ja henkisesti raskas. Tulen olemaan burnoutissa jo aikoja ennen haluttua eläkeikää.
Ihmettelen, miten olet päätynyt tuohon laskelmaan. Olitko poissa työelämästä 33-vuotiaasta asti vai onko palkkasi noussut vasta äskettäin? Olen itse 55-vuotias, ja palkka suunnilleen samaa tasoa kuin sinulla. Tähän mennessä eläkettä on kertynyt 2100 euroa brutto, joka on jo nettona ainakin tuon 1600. Ja joka vuosi kertyy noin 80 euroa lisää.
nuoremmilta leikattiin enemmän. Muistaakseni eniten hävisivät 1967-1974 tjsp syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 48 ja 2000€ eläkekertymä. Tosin en jaksa uskoa että saan siitä penniäkään. Siksi säästän ja sijoitan.
Tuossahan on se metka puoli, että koska sinulla on jo noin hyvä kertymä, sinulla on oltava niin hyvät tulot, että niistä jää helposti sijoitettavaksikin. Lopputuloksena sinulla on melko yltäkylläinen elämä työuran aikana ja vielä yltäkylläisempi eläkeikäisenä.
Vielä yltäkylläisempi eläkeläisenä? Älä nyt sentään. Yhtään väheksymättä sitä, että tuo eläkekertymä on parempi kuin monella muulla, ei tuo luultavasti kovin paljon tuosta enää ehdi nousta ennen kuin ikäsyrjintä iskee. Pienet tulot tiedossa luultavimmin siis eläkeiässä.
Jos oletetaan, että tuossa on painettu töitä 25 vuotta, niin keskimääräinen vuosikarttuma on 80€/kk. Jos nyt ei arvailla, mikä kaikki voi mennä perseelleen tulevaisuudessa, ja ajatellaan että tuo keskimääräinen jatkuisi vielä eläkeikään asti niin kertyisihän siinä vielä joku 1300€ lisää. Eli, jos tyypillä on eläke sitten 3300€ ja hyvät sijoitukset vielä osakkeissa, niin aika maireaa vanhuutta voi elellä.
Jos nyt ei arvailla, vaan mietitään, mikä on todennäköistä, niin eihän hyväpalkkaisissa hommissa kukaan pysty olemaan sinne eläkeikään asti. Sehän tarkoittaisi 67-vuotiaita osastopäälliköitä, vuoropäälliköitä ja ties mitä. Kyllä realiteetti on, että hyvistä hommista useimmat joutuvat pois jo 57-vuotiaana tai niillä main. Että ei tuohon nyt enää tule lisää kuin ehkä 800 euroa. Ja jos on tottunut tienaamaan 7000 euroa kuussa, se 2800 ei ole mitenkään kauhean ”mairea” summa.
Sijoituksia saattaa olla tai sitten ei. Useimmilla hyvätuloisilla 48-vuotiailla on isot asuntolainat, ainakin pk-seudulla. Eikä 7000€ palkasta jää käteen niin paljon kuin luulisi, verottaja vie iso siivun.
Kävinpä minäkin uteliaisuuttani tarkistamassa. Olen nyt 59 v ja eläkettä kertynyt tähän mennessä 2286 €/kk. Jos jään eläkkeelle heti, kun olen 64v 9kk, eläkkeeni olisi (mikäli jatkan nykyisessä työssäni siihen asti) 2973 €/kk. Jos taas jaksan jatkaa tavoite-eläkeikääni asti eli 66v 2kk, eläkkeeni olisi silloin 3352 €/kk. Ja jos jaksan ylimpään eläkeikään eli 69 v, eläkkeeni olisi silloin 4176 €/kk. Viimeiset vuodet vakuttaisivat aika paljon, mutta 10 vuotta vielä töissä...ei kiitos!
Sulla on 16 vuotta aikaa sijoittaa osa palkasta eläkepäiviä varten.
Jos aloitat tänään 0:sta, niin saat seuraavat potit 16 vuoden päästä, riippuen kuukausijoituksen määrästä. Osakemarkkinoiden inflaatiokorjattu keskituotto on ollut 7% viimelset 200 vuotta, mutta käytetään sinun kohdalla 6% tuottoa.
100e/kk -> 32 000
200e/kk -> 64 000
500e/kk -> 160 000
1000e/kk -> 321 000
Jos sulla on ees kelvolliset elämänhallinan taidot, niin työssäkäyvänä sulle pitäisi jäädä 100e kuukaudessa sijoitettavaa rahaa. Tommonen reilut 30000 on ihan kiva selkänoja eläkepäiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nuoremmilta leikattiin enemmän. Muistaakseni eniten hävisivät 1967-1974 tjsp syntyneet.
Näin juuri. Olen itse syntynyt 1972, ja äitiyslomani sekä muut perhevapaat ajoittuvat ennen vuotta 2005, joten niistä ei eläkettä kertynyt. Ei tietenkään opinnoistakaan, eikä kuuluisasta alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Tuon maagisen vuodn 2005 jälkeen taas eläkkeen kertyminen on ollut hitaampaa, ja joku ”uudistus” siihen on tehty myöhemminkin, koska samalla palkalla kertyy enemmän eläkettä alkuvuosina uudistuksen jälkeen kuin myöhemmin. Ilmeisesti ennen eläke laskettiin palkasta ennen verovähennyksiä, nyt sen jälkeen, tai jotain sinne päin. Eron näkee kuitenkin erittäin selvästi.
706€/kk olis ja ikää 51v.
Koko ikäni tehnyt töitä. Tein paremmin palkattua työtä silloin, kun ei kerryttänyt eläkettä ja sitten aloitin maanviljelijänä, niin eipä tuota ole kertynyt vaikka maksetaan eläkemaksuja vuodessa iso summa.
Eli jos saisi itse sijoittaa eläkemaksut, niin nyt olisi mukava salkku odottamassa ja voisi siirtyä kohta eläkkeelle.
Kukahan ne tulevaisuuden eläkkeet maksaa, kun palkatkin on poljettu ja kukaan ei tienaa mitään ja kenelläkään ei ole ostovoimaa? Keskiluokkaa ei ole, on vain köyhiä ja rikkaita. Miten sellainen ”paremminvointivaltio” pysyy elinkelpoisena? Rikkaat kiertävät verot ja köyhillä ei ole mistä maksaa. Mielenkiintoista. Toivottavasti kuolen ennen kuin näen lopputuloksen.
Niin, aivan. Koska olen kymmenen vuotta tuota 57-vuotiasta nuorempi, olen totta kai ollut itsekin alle 23-vuotias ennen vuotta 2005. Laske tse, jos et usko.