Eläkettä kertynyt 730€ olen 49- vuotias
Tällä menolla pääsen johonkin n 1000€ eläkkeeseen. Työhalut meni, hommaan itseni työkyvyttömyyseläkkeelle, diagnooseja löytyy.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä millaisista summista täällä valitetaan. Varsinkin kun yleensä omistusasunto on jo maksettu eläkkeelle jäätäessä eli asumiskuluja ei juuri tarvitse miettiä. Esim opintotuki on tätä nykyä n 250 e/kk ja siihen päälle asumistuki, joka ei kata kokonaan vuokra-asumista. Onpa nyt kamalan kurjaa jos ei voi tuhlata useita tuhansia joka kuukausi.
Opintotukeen ei voi verrata. Sillä ei ole tarkoituskaan elää, vaan lainalla. Ja opiskelijat ovat nuoria ja reippaita, tilanne on väliaikainen, tulevaisuudessa on parempaa tulossa. Kesätyötkin auttavat.
Eläkeläinen ei ole enää reipas ja terve, eläkkeellä kituutetaan kymmeniä vuosia, lääkkeet maksavat ja apua jo tarvitsisi moneen asiaan... eikä voi yleensä tienata lisärahaakaan.
Synkän nihilistisesti epäilen, että osa nyt sekoittaa eläkekertymän ja eläkearvion. Kertymä on se matala luku, arvio on se, jolla voisi jotenkin kuvitella tulevansa toimeen, mutta se on fiktiivinen luku, joka perustuu oletukseen, että on töissä siihen korkeaan eläkeikään asti.
Osa myös vertaa eläkesummaansa muihin ja pitää siksi 1500 euroa hyvänä summana. Ei se ole hyvä, sillä ei elä.
Oon nyt 24 vuotta, eläkettä kertyny 121€
Mun lievästi kehitysvammainen sukulainen saa eläkettä 1499 e/kk. Ei ole päiväkään tehnyt palkkatyötä. Itsellä myös jotain 1000 e kertynyt ja yli 50-v olen.
Paljonko ne 23 vuotiaat eläkeläiset saa...
JS87 kirjoitti:
Mulla eläkettä alkoi kertyä vasta 20 vuotiaana. Sinä vuonna kun täytin 20, niin rajaa alennettiin 18-vuoteen. Töissä kuitenkin kaikki illat ja viikonloput opiskelun ohessa 14 kesäisestä asti.
Tällä hetkellä eläkekertymä näyttää mulle 1640 ja olen nyt 33v. Mutta on sitä kyllä painettukkin vuorokauden ympäri parhaimmillaan (pahimmillaan) kolmessa duunissa samaan aikaan ja välit nukuttu autossa apsin pihalla.
Ja sitten ennenkun tullaan öyhöttämään, että "kertyypäs sitä sulla eläkettä aikaisin kun mulla ja mulla ja mulla oli vasta 25v" niin te sentään vielä pääsette eläkkeelle. Mun eläkeikä on 68, mikä ei tule mitenkään olemaan mahdollista tällä ruumiillisella työllä. Saappaat jalassa lähden ja koko mun kerryttämä potti jää muille (afrikkaan) jaettavaksi.
Mulle sekä ei makseta eläkettä alle 23 v tehdyistä eikä äitiyslomista eikä opiskeluista, että myöskin eläkeikä on 67,5 v.
Ai niin ja olin työtön 90-luvun lamassa.
Vierailija kirjoitti:
JS87 kirjoitti:
Mulla eläkettä alkoi kertyä vasta 20 vuotiaana. Sinä vuonna kun täytin 20, niin rajaa alennettiin 18-vuoteen. Töissä kuitenkin kaikki illat ja viikonloput opiskelun ohessa 14 kesäisestä asti.
Tällä hetkellä eläkekertymä näyttää mulle 1640 ja olen nyt 33v. Mutta on sitä kyllä painettukkin vuorokauden ympäri parhaimmillaan (pahimmillaan) kolmessa duunissa samaan aikaan ja välit nukuttu autossa apsin pihalla.
Ja sitten ennenkun tullaan öyhöttämään, että "kertyypäs sitä sulla eläkettä aikaisin kun mulla ja mulla ja mulla oli vasta 25v" niin te sentään vielä pääsette eläkkeelle. Mun eläkeikä on 68, mikä ei tule mitenkään olemaan mahdollista tällä ruumiillisella työllä. Saappaat jalassa lähden ja koko mun kerryttämä potti jää muille (afrikkaan) jaettavaksi.Mulle sekä ei makseta eläkettä alle 23 v tehdyistä eikä äitiyslomista eikä opiskeluista, että myöskin eläkeikä on 67,5 v.
Ai niin ja olin työtön 90-luvun lamassa.
Just tätä öyhötystä tarkoitin.
Toiset ne elää koko elämänsä sosiaalituilla ja saa paremman eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Synkän nihilistisesti epäilen, että osa nyt sekoittaa eläkekertymän ja eläkearvion. Kertymä on se matala luku, arvio on se, jolla voisi jotenkin kuvitella tulevansa toimeen, mutta se on fiktiivinen luku, joka perustuu oletukseen, että on töissä siihen korkeaan eläkeikään asti.
Osa myös vertaa eläkesummaansa muihin ja pitää siksi 1500 euroa hyvänä summana. Ei se ole hyvä, sillä ei elä.
Varmasti osa täällä sekoittaa lukuja. En nyt tiedä pitääkö kukaan 1500€ hyvänä summana, mutta kyllähän tuolla eläisi, jos olisi pakko. Varsinkin, jos olisi maksettuna omistusasunto pienellä vastikkeella. Reilu 2000€ riittäisi jo ihan kenelle tahansa peruselämiseen.
Jotenkin uskomatonta, että täällä mammat alapeukuttaa, kun kerron että satuin vaan osumaan siihen hyvään saumaan, ennen kuin IT kupla puhkesi.
Ei kai se minun vika ole, jos työnantaja haluaa maksaa???
Olisiko mun kenties pitänyt vaatia palkan alennusta???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti osa täällä sekoittaa lukuja. En nyt tiedä pitääkö kukaan 1500€ hyvänä summana, mutta kyllähän tuolla eläisi, jos olisi pakko. Varsinkin, jos olisi maksettuna omistusasunto pienellä vastikkeella. Reilu 2000€ riittäisi jo ihan kenelle tahansa peruselämiseen.
Tuo maksettu omistusasunto pienellä vastikkeella on monella ilmeisen todellinen harhaluulo. Esimerkiksi Turussa saattaa olla muutamia vuosia sitten rakennettu yhtiö, joissa vastike on tälläkin hetkellä vaikka 150e/kk.
Tuollaisesta vastikkeesta tietää nyt jo, että kun eteen tulee putki-, viemäri-, julkisivu-, linjasaneerausremontti niin menee ihan suoraan lainana, jolloin se vastike kyllä nousee.
Todella, todella moni nuori pariskunta ostaa esim kolmikymppisinä suht uudehkosta talosta vaikkapa kolmion. Edullista asua kun lainan jälkeen vastike on niin halpa.. Mutta kappas, kun kaikki ne isot remontit, joihin ei yhtään varauduttu alusta asti pääomaa keräämällä tuleekin pariskunnalle maksettavaksi juuri siinä kuudenkympin tienoilla. Siinä sitten otat uutta pankkilainaa tai maksat 700e vastiketta kuolemaasi asti.
Pitäkää huoli, että yhtiö on kunnollinen ja vastuuntuntoinen kun ostatte asuntoa. Alle 200e vastike esim uudiskohteen kaksiossa tietää ongelmia kun olette vanhuksia ja hauraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi syytä riittää, eihän kaikki saa tuon verran palkkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 42 v ja eläkettä kertynyt vasta 575€. Töissä ollut 16 vuotiaasta asti, mutta eläkettä kertynyt vasta 23 v lähtien.
Tuntuu väärältä, että loisimalla saa saman eläkkeen jonka minä tulen saamaan. Todellakin tuntuu epäreilulta. Olen sentään antanut panokseni tälle yhteiskunnalle, kun taas loiset eivät ole tehneet mitään yhteiseen hyvään.
Toivottavasti alkaa jossain vaiheessa päässä flippaan sen verran, että pääsisin jollekin työkyvyttömyyseläkkeelle.
Päässä pitää flipata sitten oikein huolella, niin että elämä on pilalla jos meinaa siitä eläkkeelle päästä. Itselläni on aika vakavakin mt-diagnoosi, en ole edes kykenevä huolehtimaan itsestäni, mutta työni hoidan. Ei puhettakaan että pääsisin eläkkeelle. Mun pitäisi olla niin heikossa kunnossa, että en enää olisi töihinkään kykenevä ja silloinkin todennäköisesti saisin vain potkut, kuten eräälle työkaverilleni kävi kun sairastui masennukseen. Eihän sairaus saisi olla syy potkuille, mutta helppoa on hankkiutua eroon heikoista ihmisistä vain "tuotannollisista ja taloudellisista syistä" kun töitä vähän organisoidaan.
Olen naisvaltaisella alalla. Vuosibrutto n 33000 ja siitä kertyy eläkettä noin 40e.Vuodessa. Ei kuukaudessa kuten jotkut täällä kirjoittavat.
JS87 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo maksettu omistusasunto pienellä vastikkeella on monella ilmeisen todellinen harhaluulo. Esimerkiksi Turussa saattaa olla muutamia vuosia sitten rakennettu yhtiö, joissa vastike on tälläkin hetkellä vaikka 150e/kk.
Tuollaisesta vastikkeesta tietää nyt jo, että kun eteen tulee putki-, viemäri-, julkisivu-, linjasaneerausremontti niin menee ihan suoraan lainana, jolloin se vastike kyllä nousee.
Todella, todella moni nuori pariskunta ostaa esim kolmikymppisinä suht uudehkosta talosta vaikkapa kolmion. Edullista asua kun lainan jälkeen vastike on niin halpa.. Mutta kappas, kun kaikki ne isot remontit, joihin ei yhtään varauduttu alusta asti pääomaa keräämällä tuleekin pariskunnalle maksettavaksi juuri siinä kuudenkympin tienoilla. Siinä sitten otat uutta pankkilainaa tai maksat 700e vastiketta kuolemaasi asti.
Pitäkää huoli, että yhtiö on kunnollinen ja vastuuntuntoinen kun ostatte asuntoa. Alle 200e vastike esim uudiskohteen kaksiossa tietää ongelmia kun olette vanhuksia ja hauraita.
Totta kirjoitat. Ihmisen tulisi tajuta nämä asiat,mm halpa vastike minkä ikäisessä talossa on huono juttu.
Sama asia kuin jotkut eivät ymmärrä asuntolan myyntihinnan ja velattoman hinnan eroa, tonttilunastuksen tulevia kovia kustannuksia jne.
62 v, eläkearvio n. 1400 e. Eläkkeelle jään vuoden 2023 lopussa.
Kuolen ennen eläkeikää, joka olisi n. 72.
Joku 340€,säästäkää palkat kaikki mitö voi..eihän tuo eläke naurata moni tuttu saa 700€..1500€..siis ei kuluteta.Tää säästää turha kulutus pois.Pihi, miettii mitä ostaa,suosittelen.Miettikää mitä kituutusta kädestä suuhun elämä vanhana,entä jos sairastuu...
JS87 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakin ensiasunnoikeen hankki niitä vanhempia asuntoja, joissa kaikki on edessä. Voi asua huoleti useita vuosia halvalla vastikkeella ja ostaakin alunalkaen halvalla. Tekee muutaman satkun pintarempan kun muuttaa siihen. On vaan osattava myydä ajoissa ja kunnon voitolla.. Näin teimme ekan kämpän kanssa, reilut parivuotta asuttuamme myimme kolminkertaisella hinnalla.
Paikkakunnalle tuleva opiskelija osti, asui siinä 3v ja myi taas eteenpäin. Sitten alkoikin jo niitä remppoja tulla, mutta ne maksoi jo koku muu kuin me tai se opiskelija.
Nykyisen rakennustyylin ja tekijöiden 'ammattitaidon' tietäen, en kyllä luottaisi vasta valmistuneen talon rempattomuuteen, saattaapi tulla kalliita laskuja perään.
Ja sitten ennenkun tullaan öyhöttämään, että "kertyypäs sitä sulla eläkettä aikaisin kun mulla ja mulla ja mulla oli vasta 25v" niin te sentään vielä pääsette eläkkeelle. Mun eläkeikä on 68, mikä ei tule mitenkään olemaan mahdollista tällä ruumiillisella työllä. Saappaat jalassa lähden ja koko mun kerryttämä potti jää muille (afrikkaan) jaettavaksi.