Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uhrautuvuuteni ärsyttää itsekkäitä ihmisiä

Vierailija
24.08.2026 |

Olen hoitanut sairaan miehen, kasvattanut käytännössä yksin lapset, ja nyt autan vanhempiani, jotka ovat vanhoja. Autan muitakin sukulaisia jotka tarvitsevat apua ja jos jää aikaa niin autan ihan naapureitakin tai ketä tahansa joka tarvitsee apua. Minulle ei jää  paljon omaa vapaa-aikaa, työ ja muiden ihmisten hoitaminen ja auttaminen vie kaiken ajan ja energian. Olen valinnut tämän itse ja olen tyytyväinen. Elämäni on mielekästä ja onnellista ja menen joka ilta nukkumaan hyvällä omallatunnolla. Olen huomannut että valintani rasittaa todella paljon muita ihmisiä. Varsinkin omien vanhempien hoitaminen ärsyttää ikäisiäni kavereitani. Yksi sukulaisistani saa minulta paljon enemmän apua kuin läheisemmiltä sukulaisiltaan ja hekös vasta vihaavatkin minua. Minua yritetään diagnosoida hulluksi ja tyhmäksi ja omaa välinpitämättömyyttä puolustellaan hampaat irvessä. Vaikka olen vain hyvä ja moraalinen ihminen, sellainen kuin kaikkien pitäisi olla. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuttu tunne myös itselleni. Kiva kuulla, etten ole yksin asian kanssa.

Vierailija
2/17 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuttu tunne myös itselleni. Kiva kuulla, etten ole yksin asian kanssa.

Et ole yksin! Kyllä meitä on, mutta tämä aika nostaa itsekkyyden arvoja ja esimerkiksi moni ajattelee, että kun on lapset saanut kasvatetuksi niin on aika itselle. Ihmiset tarvitsevat toinen toisiaan. Jos kaikki auttaisivat toinen toistaan niin kaikkien olisi hyvä elää. Nykyisin puhutaan terveestä itsekkyydestä. Usein on terve kaukana, kun omat läheiset ovat hätää kärsimässä ja samaan aikaa ajatellaan että on tervettä ja oikein "vetää rajoja" eli hemmotella yksin itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatia tulee verenperintönä. Se ei koskaan ole ollut itselleni taakka. Hoidin Äitini loppuun asti.

Vierailija
4/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka olen vain hyvä ja moraalinen ihminen, sellainen kuin kaikkien pitäisi olla." 

Ja teet tämän epäilemättä selväksi joka käänteessä. Jatkuva oman sädekehän kiillotus käy äkkiä rasittavaksi. 

Vierailija
5/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin huolehdin läheisistäni, mutta ei tulisi mieleenikään mainostaa sitä uhrautuvaisuutena. Teen sen mikä pitää tehdä, siinä kaikki. Kukaan ei vihaa mua sen takia.

Vierailija
6/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatia tulee verenperintönä. Se ei koskaan ole ollut itselleni taakka. Hoidin Äitini loppuun asti.

😪 Aivan samoin olen tehnyt, muuta vaihtoehtoa en olisi voinu kuvitellakaan luonteelleni. 

Vierailija
7/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai sulta pitää viedä viimeinenkin euro niin et uhriudu kun et voi? Vai oliko kyse muunlaisesta uhrautumisesta?

Vierailija
8/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että mariset kuitenkin "uhrauksistasi" joka käänteessä ja janoat huomiota sillä kuinka "uhtautuva ja empaattinen" olet. 

Auta pyytettömästi äläkä marise tai tuo asiaa joka keskusteluun varsinkaan kun olet tuon valinnut itse. 

Ihmisiä ärsyttää lähinnä sinun huomionhakusi ja kiitosten kalastelusi vaikka varmasti ovatkin kiitollisia ja arvostavat apuasi.

Vierailija
9/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut. Enkä edes itse tuo näitä asioita esille vaan vastaan lyhyesti, jos joku kysyy. Silti huomaan, että asiasta ärsyynnytään. 

Vierailija
10/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaikka olen vain hyvä ja moraalinen ihminen, sellainen kuin kaikkien pitäisi olla." 

Ja teet tämän epäilemättä selväksi joka käänteessä. Jatkuva oman sädekehän kiillotus käy äkkiä rasittavaksi. 

Se näyttäytyy itsekkäille noin että kiillottaisi itseään.

Se on se kateus teillä se mikä saa noin tuntumaan.

Avatkaa tekin sydämenne ja palvelkaa toisia.

Vierailija
11/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tiuskaistu: ”Minä  en ole niin täydellinen kuin sinä!” Jäin suu auki. Missään vaiheessa en ole mainostanut olevani jotenkin erinomainen ihminen siksi, että autan  läheisiäni ja olen myös sivulauseessa ilman suurempia voivotteluja tuonut esille, että auttaminen on välillä hyvin raskasta, vaikka sitä haluankin tehdä. Silti minun omista valinnoistani jotkut vetävät herneen nenäänsä.🙄😁

Vierailija
12/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen taas huomannut sen, että jos joitakin ärsyttää jonkun muka kunnollisuus jossain,niin oikein väkisin yritetään tuoda muita asioita siihen näyttääkseen: Et sinä niin kunnollinen ole. 

Olen törmännyt mm sellaiseen määritelmään kun hyvä perhe.

Miksi joitsin ärsyttää, että oikeasti voidaan tehdä tuollsisia määritelmiä ja oikeasti on jotain yleistyksiä, mitä tuohon kuuluu? 

Tietenkin subjektiivista tuokin, että  mitä siihen kuuluu. Eri ihmiset psinottavat eri tavalla erilaisia asioita ja niiden tärkeyttä. 

Tiedän tapauksen, missä eräälle  on yritetty ja hankittukin  paljon ns. paheksuntaa muiden henkilöiden kautta. Sabotoimalla ja järjestämällä asioita. . Todella raukkamaista. Sitä se on kun on pakko mustamaalata joku väkisin. 

Mutta  eihän kaikkia asioita voi kuitenkaan niputtaa samaan. Ihan kuin lain rikkomisetkin. On vähäpätöisiä ja vakavia juttuja. Eivät ole niinkään mielipide juttuja. 

Vierailija
13/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on luuseri joka pelaa ylivoimalla ja kieroa peliä dopingilla. 

Vierailija
14/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että on ihmisiä jotka tekee ja auttaa. Vaikka muut kannustaisi olemaan enempi itsekäs. Todellista voimaa on pyrkiä olemaan kiltti ja hyvä vaikka maailma olisi paskaa ympärillä.

Vierailija
15/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä "ostat" rakkautta uhrautumalla, koska et koe muuten olevasi rakkauden arvoinen? Oletko lapsuudenperheesi vanhin tytär? Meille käy helposti noin. Sitten, jos joku päivä lopetat muiden palvelemisen niin sitten ne palvellut raivostuu. Joku on aina vihainen.

Pakenetko jotain asiaa? Syyllisyyttä, häpeää tms, joka on iskostettu sinuun pienenä. ?

Kumpaa haluat; uhrautua tai löytää oman arvosi ilman muiden palvelemista?

Vierailija
16/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ärsyyntyy, jos näkee itseään paremman.

Vierailija
17/17 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestisi viimeinen lause paljastaa sen, miksi muut ihmiset ärsyyntyvät sinuun. Nostat itsesi jalustalle ja kuvittelet olevasi muita parempi. Hyviä ja moraalisia ihmisiä on muitakin kuin sinä mutta kaikki eivät esimerkiksi välimatkan tai omien sairauksiensa takia pysty olemaan läheistensä apuna ja tukena, vaikka haluaisivatkin. 

Herää myös kysymys siitä, autatko sittenkään niin pyyteettömästi ja suoraan sydämestä vaiko sen vuoksi, että voisit tuntea olevasi hyvä ja moraalinen ihminen. Yleensä ihmiset vaistoavat sen, oletko aidosti sitä, mitä sanot olevasi vai ovatko sanasi ristiriidassa tekojesi, asenteesi ja käytöksesi kanssa. Luultavasti annat itsestäsi melko epäaidon kuvan ja sen takia ihmiset karsastavat sinua. On muuten moraalisesti kyseenalaista käyttää muita ihmisiä ja heidän auttamistaan välikappaleena oman egon pönkittämiseen.