Eläkettä kertynyt 730€ olen 49- vuotias
Tällä menolla pääsen johonkin n 1000€ eläkkeeseen. Työhalut meni, hommaan itseni työkyvyttömyyseläkkeelle, diagnooseja löytyy.
Kommentit (311)
Jäät eläkkeelle. Satavarmasti tulee sairaala - lääke ym kuluja enemmän kuin ennen.
yö sairaalassa maksaa maltaita. Kymmenen päivää on liki pieni eläke.
Ruoka on kallista. Ala leipomaan, älä syö ulkona, hernekeittoo ja kaaliruokia. Pottuja.Niitä syöt vaihtelevasti kotona.
Sähkö syö loput.
Mikä neuvoksi ? Kämppä myyntiin. Kesämökki myyntiin. Uusi yksiö tilalle. Joku halpa. Läheltä Terveyskeskusta.
Jos muuta luulit niin voi voi !
43v ja tällä hetkellä 1160€/kk eläkekertymä. Kun kerran tekemättä mitään saa noin 1000€/kk, niin voi ajatella, että nyt 20 vuotta on vasta lämmitelty. Nyt alkaa se todellinen eläkkeen tahkoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5i-vuotias. Ylempi korkeakoulututkinto. Kertymä tällä hetkellä 920 euroa/kk. Opiskelin nopeasti, ei äitiys- tai hoitovapaita. Toivottavasti saan kämpän maksettua ennen eläkeikää, sillä eläkkeestä ei kauheasti muuta makseta kuin vastike.
Ylempi korkeakoulututkinto ja 5i-vuotias?
i-malli on se tehokkaampi ruiskumalli.
Keskimääräinen eläke Suomessa naisilla brutto n. 1800 vähän päälle, miehillä 2000€.
Onhan tuo takuueläke, voita leivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, mitä teette työksenne kun eläkettä on tulossa noin vähän? Olen 28-v, yksi lapsi jonka kanssa olin kotona vuoden. Eläkettä tällä hetkellä kertynyt 366€/kk.
Ennen eläkettä ei kertynyt alle 25-vuotiaana tehdystä työstä. Joten vaikka olisi tehnyt kesätöitä 14-vuotiaasta lähtein joka kesä, ja töitäkin heti lukion jälkeen, niin eläkettä alkoi kertyä vasta 25-vuotiaasta eteenpäin. Jos on sitten lapsia, 90-luvun lama, konkursseja, vähänkin työttömyyttä, pätkätyötä, osa-aikatyötä, niin ei tule enempää.
Eläkejärjestelmä on täysin epäoikeudenmukainen. Kun toiset saa eläkettä vasta yli 25 vuotiaana tehdyistä töistä toiset yli 23 vuotiaina tehdystä työstä ja toiset jo 18 vuotiaina tehdystä työstä
Niin ja työuran lopun korotetut karttumat poistuivat ja eläkeikää korotettiin. Joillekin jää kivi käteen uurastamisesta ja Hannu Hanhet porskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkekin on lähes tonnin eli pienipalkkaiset ja osa-aikatyöläiset, ei kannata rehkiä. Ei etenkään sen jälkeen, kun täyttää jotakin 60v. Parilla satsella päälle ei saa yhtään mitään ja yhteiskunta maksaa, Semmoinen on hyvinvointivaltio. (Ei olisi kannattanut alun perinkään tehdä töitä).
Ei työnteossa mitään pahaa ole, mutta kun suomalaiset antaa 25,5 prosenttia palkastaan eläkemaksuihin ja hihkuu täällä, että se on ihana asia kun saa eläkettä 40 vuoden työurasta 200 euroa enemmän kuin kotona ryyppäämisestä. Kun ei sitä eläkettä käytännössä saa kuitenkaan, niin kannattaako luopua neljänneksestä eliniän tuloista? Eli ei kannata äänestää niitä jotka ovat tämän nykysosialismin luoneet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 48 ja 2000€ eläkekertymä. Tosin en jaksa uskoa että saan siitä penniäkään. Siksi säästän ja sijoitan.
Tuossahan on se metka puoli, että koska sinulla on jo noin hyvä kertymä, sinulla on oltava niin hyvät tulot, että niistä jää helposti sijoitettavaksikin. Lopputuloksena sinulla on melko yltäkylläinen elämä työuran aikana ja vielä yltäkylläisempi eläkeikäisenä.
Vielä yltäkylläisempi eläkeläisenä? Älä nyt sentään. Yhtään väheksymättä sitä, että tuo eläkekertymä on parempi kuin monella muulla, ei tuo luultavasti kovin paljon tuosta enää ehdi nousta ennen kuin ikäsyrjintä iskee. Pienet tulot tiedossa luultavimmin siis eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyse on koulutuksesta ja uravalinnoista. Sitä tulevaa eläkettä kannattaa miettiä jo opintovaiheessa. Kertymä 3.469 euroa, ikää 54 vuotta ja itse uskon kyllä eläkejärjestelmän pysyvän pystyssä vielä pitkään. Toki muutoksia siihen tulee, eikä ne aina ole parempaan suuntaan. Siksi olen säästänyt myös lisäeläkettä, jota aletaan maksaa, kun täytän 64 vuotta. Hieno systeemi meillä täällä Suomessa, verrattuna moneen muuhun maahan.
Se systeemi oli ”hieno” vielä sinun ikäpolvellesi, mutta on kyllä sopimatonta tulla tällaiseen ketjuun sillä leveilemään.
Tuo sinun hyvä kertymäsi on nimittäin meiltä nuoremmilta pois.
Olen sinua kymmenisen vuotta nuorempi, ja eläkeotteeltani näen selvästi, miten työurani alkupuolella pienemmät tulot toivat suurempaa eläkekertymää kuin sääntöjen muuttamisen jälkeen. Vaikka tuloni ovat sittemmin nousseet paljon, eläkkeen kertymisen vauhti ei ole noussut tulojen tahdissa, ei sinne päinkään. Lisäksi minulta vähennetään ns elinaikakertoimella n 11% kertymästä, sinun ikäluokaltasi ei paljoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyse on koulutuksesta ja uravalinnoista. Sitä tulevaa eläkettä kannattaa miettiä jo opintovaiheessa. Kertymä 3.469 euroa, ikää 54 vuotta ja itse uskon kyllä eläkejärjestelmän pysyvän pystyssä vielä pitkään. Toki muutoksia siihen tulee, eikä ne aina ole parempaan suuntaan. Siksi olen säästänyt myös lisäeläkettä, jota aletaan maksaa, kun täytän 64 vuotta. Hieno systeemi meillä täällä Suomessa, verrattuna moneen muuhun maahan.
Paskanvitut, kuten Pekka Perä sanoisi. Ei kukaan normaali nuori ajattele opintovaiheessa mitään eläkkeitä, eikä kuulukaan ajatella.
Kun olin opintovaiheessa, ei ollut elinaikakerrointa, oli vain superkarttuma. Sääntöjä on muutettu kesken matkan. Sitä ei ole mitenkään voinut ennakoida, ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Jäät eläkkeelle. Satavarmasti tulee sairaala - lääke ym kuluja enemmän kuin ennen.
yö sairaalassa maksaa maltaita. Kymmenen päivää on liki pieni eläke.
Ruoka on kallista. Ala leipomaan, älä syö ulkona, hernekeittoo ja kaaliruokia. Pottuja.Niitä syöt vaihtelevasti kotona.
Sähkö syö loput.
Mikä neuvoksi ? Kämppä myyntiin. Kesämökki myyntiin. Uusi yksiö tilalle. Joku halpa. Läheltä Terveyskeskusta.
Jos muuta luulit niin voi voi !
Huonoja neuvoja jos ei ole koskaan omaan kämppään, mökistä puhumattakaan, päässyt kiinni. Hyvä se on boomerien myydä kun on mitä myydä. Pieni työeläke + kansaneläke + asumistuki riittää kaikkeen, melkein saman verran mitä palkka työelämässä. Tätähän ei edelliset sukupolvet ymmärrä. Työllä ei rikastu, eikä saa edes säällistä elantoa eläkkeellä. Luotan sosiaaliturvaan, koska meitä tulemaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen eläke Suomessa naisilla brutto n. 1800 vähän päälle, miehillä 2000€.
Isoilla ikäluokilla, lapsillaan takuueläkkeen tasoa.
Piti tarkistaa, 40v ja 500 kertynyt. Enkä ole edes työtön vaan ollut töissä koko ikäni.
Syyttäkää suuria ikäluokkia ja miettikää myös, onko heidän priorisoimisensa rokotejärjestyksessä järkevää.
Siis oikeestiko koko ikänsä eläkkeellä oleva ihminen saa lähes saman eläkkeen kuin minä, jolla työuraa takana 20 vuotta ja edessä vielä 20 vuotta.... ? Kyllä ottaa pattiin, kun toiset saa ilmaista rahaa ja toiset raataa töitä.
Työeläkettä kertyy 1, 5% palkkatuloista vuosittain, mutta palkasta maksetaan 7, 15%, jotta nykyiset eläkkeet saadaan maksettua. Järjestelmä on todella epäreilu. Mikäli ikää yli 53-v menee palkasta vielä suurempi osuus eläkemaksuihin, mutta ”superkarttuma” seuraavalle parille vuodelle on vain 1,7%:a
Mä olen 42 v ja eläkettä kertynyt vasta 575€. Töissä ollut 16 vuotiaasta asti, mutta eläkettä kertynyt vasta 23 v lähtien.
Tuntuu väärältä, että loisimalla saa saman eläkkeen jonka minä tulen saamaan. Todellakin tuntuu epäreilulta. Olen sentään antanut panokseni tälle yhteiskunnalle, kun taas loiset eivät ole tehneet mitään yhteiseen hyvään.
Toivottavasti alkaa jossain vaiheessa päässä flippaan sen verran, että pääsisin jollekin työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se systeemi oli ”hieno” vielä sinun ikäpolvellesi, mutta on kyllä sopimatonta tulla tällaiseen ketjuun sillä leveilemään.
Tuo sinun hyvä kertymäsi on nimittäin meiltä nuoremmilta pois.
Olen sinua kymmenisen vuotta nuorempi, ja eläkeotteeltani näen selvästi, miten työurani alkupuolella pienemmät tulot toivat suurempaa eläkekertymää kuin sääntöjen muuttamisen jälkeen. Vaikka tuloni ovat sittemmin nousseet paljon, eläkkeen kertymisen vauhti ei ole noussut tulojen tahdissa, ei sinne päinkään. Lisäksi minulta vähennetään ns elinaikakertoimella n 11% kertymästä, sinun ikäluokaltasi ei paljoakaan.
Vaan ennen vuotta 2005 eläkettä alkoi kertymään vasta 23 vuotiaana. Siinä moni teki töitä 16-22vuotiaana niin ettei ropoakaan eläkettä kertynyt. Ennen ei myöskään tainnut kertyä eläkettä hoitovapaalta,opiskeluista ja työttömyydestä.
42v ja eläkettä kertynyt 1112€. En usko, että jaksan nykyisessä työssä eläkeikään asti.
Ylempi korkeakoulututkinto ja 5i-vuotias?