Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkettä kertynyt 730€ olen 49- vuotias

Vierailija
31.03.2021 |

Tällä menolla pääsen johonkin n 1000€ eläkkeeseen. Työhalut meni, hommaan itseni työkyvyttömyyseläkkeelle, diagnooseja löytyy.

Kommentit (311)

Vierailija
301/311 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kyllä se ironia, että liian pienillä tuloilla ei ole väliä eläkekertymän kannalta, mutta ei ole tietyn rajan jälkeen isommillakaan tuloilla - verottaja pitää siitä kyllä huolen ja rokottaa isot osat pois eläkkeistä. Tavallaan siis eläkekertymällä kompensoidaan vain suht. niukkaa elintasoa ihmisille loppujen lopuksi.

Jostain muusta ne rahat on saatava eläkepäiville, jos elintaso on muuta ollut aiemmin kuin esim. 3000-4000 e/kk. Mikä varmasti on systeemin kannalta hyväkin, ts. ihmiset kyllä ymmärtävät ettei eläkesysteemiä ole rakennettu kuin perustarpeet eläkeläisille korvaamaan, jos niitäkään.

Vierailija
302/311 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä isompi asunto sen kalliimpaa on siivous. Kodinhoitajat eivät enää siivoa ja asunnon imurointi ja lattioiden pesu on ostettava palveluna siivousyrityksiltä, jos ei omaiset auta.

Leskeneläke viedään ja eläkeläisen asumistuessa on neliöraja 70 neliötä eli matalapalkka-aloilla työskentelevät eivät voi ostaa isompaa asuntoa eli kaupan alalla ja palvelualalla työskentelevät.

Taloussanomissa oli, että kaupan alalta lähtee 10 vuoden sisällä 25 000 työpaikkaa.

Tässä ollaan tärkeän oivalluksen äärellä. Pienellä rahallakin pärjää aika hyvin nuorena, kun on terve ja energinen. Ei ole konsti eikä mikään siivota itse, kävellä kauppaan (myös huonossa säässä ja liukkaalla), kantaa isotkin ostokset kotiin, vaihtaa lamput, metsästää tarjouksia ja kilpailuttaa sopimuksia.

Vanhuksena kaikki tuo voi vaatia apua. Nykyään moni jää tahallaan lapsettomaksi, niin sitä apua ei saa sitten lapsiltakaan edes sen vertaa kuin ennen on usein saanut. Eivätkä kaikki lapset toki asukaan niin lähellä tai muuten ehdi tai halua auttaa vanhenevia vanhempiaan.

Vanhuksena siis ihan peruseläminen voi viedä paljon enemmän rahaa kuin samanlainen elämä nuorempana. Lisäksi vanhuksilla on yleensä jotain lääkityksiä ja muutenkin tarvetta käydä lääkärissä terveitä nuoria ihmisiä useammin. Sekin maksaa.

Siksi nuo ”hyvätkin” yli 2000€/kk eläkkeet ovat riittämättömän oloisia edes vaatimattomaan vanhuselämään. Hyvätuloisilla on tosin toinenkin syy, miksi matalalla eläkkeellä on vaikea pärjätä. Eläkeiässä useimmilla on ylläpidettävää omaisuutta, kuten esimerkiksi mökki, josta ei varmasti halua luopua juuri, kun vihdoin olisi mielin määrin vapaa-aikaa. Jos siitä 2000 eurosta verojen jälkeen vielä saakin vastikkeet, sähköt, ruuan ja lääkkeet maksetuksi, niin mökin ylläpitoon se ei oikein millään tahdo riittää.

Minusta tässä ei olla oivalluksen äärellä, vaan pessimistisen tulevaisuuden oletuksen äärellä. Ei oletus ole, että koko eläkeikä ollaan toimintakyvytön vanhus. Niinkin voi käydä, mutta itse en elä sen oletuksen varassa. En myöskään tarvitse itselleni ja/tai kumppanilleni mitään valtavaa lukaalia, vaan tavallinen kaksio tai kolmio on ihan riittävä, kun tarkoitus on myös matkustella välillä. Jos en jaksa mökkeillä, niin mitä teen mökillä? Myyntiin vaan. Sitten, kun en jaksa tai pysty tekemään itse yhtään mitään, on elämäni jo sellaista, mistä en saa mitään nautintoa. Siinäkin vaiheessa kyllä 2000€ kuukaudessa tulee toimeen ja tuo tila onkin vasta ihan viimeiset vuodet elämästä.

Optimisti juu tunnetusti miettii, että JOS minä kuolen. Ei ole mitään pessimimiä tunnistaa, että eläkkeellä ollaan, koska toimintakyky ei ole enää sama kuin nuorena. Silloin on hankala fyysisellä vaivannäöllä paikata rahan vähyyttä, mikä taas on esimerkiksi opiskelijalle onnen avain.

Eläkeiän alussa, kun toivottavasti toimintakykyä olisi vielä hyvin, ihmisillä on toisaalta paljon odotuksia eläkeläisen elämältä. Vähän nihkeää, jos unelmien toteuttamisen sijaan mietitään, mitä kaikkea hyvää saakaan kilosta kaurahiutaleita.

Osittain noille odotuksille toki syynä ovat nämä suuret ikäluokat, joilla eläkkeet ovat olleet niin hyviä ja eläkevuodet ovat alkaneet niin aikaisin ja hyvässä kunnossa, että matkustelu, golfaaminen ja muut eksklusiiviset unelmien toteutukset ovat tulleet arkipäiväisiksi eläke-elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/311 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei nyt rauhoittukaa! Tuo ei ole AINOA summa mitä saatte. Lopullinen summa muodostuu kansaneläkkeestä ja työeläkkeestä. Laskukaavan mukaan kansaneläke aina pienenee sitten sen mukaan mitä suuremmaksi työeläke kasvaa. Takuueläke on 1000e luokkaa ja sen saa vaikkei ole koskaan tehnyt mitään.

Eli te joilla pieni kertymä niin saatte silloin osan kansaneläkkeestä siihen myös.

Itse ole.mn akateeminen ja keskijohdossa ja mullakin pieni eläkkertymä, 46v iässä 640e. Mun tapauksessa useampi äitiysloma pienensi eläkettä roimasti. Paljon vähemmän tienaava samanikäinen mieheni omaa paljon isomman kertymän eli n.1000e. Lasten saanti rokottaa todella rajusti naisten eläkettä.

Takuueläke ei ole 1000 euroa, vaan tällä hetkellä 837 euroa/kk.  Takuukeläke on siinä mielessä lannistava juttu, että tunnen monia vajaa kuusikymppisiä, jotka ei ikinä pysty kerryttämään eläkettään edes tuolle tasolle.  Siinä mielessä eläkemaksujen maksaminen menee tavallaa "hukkaan".  Itsellä eläkeikään on reilu kaksi vuotta ja tällä hetkellä eläkettä on kertynyt 1800 e/kk.   Kyllä sillä pärjää, mutta ei leveää leipää saa.

Takuueläkkeen verran saa 400€ työeläkertymällä, yksinelävä menee jo 300€ kertymällä ohitse.

Jos työeläkettä yksinasuvalle kertynyt 700€, niin kansaneläkettä tulee päälle niin että kokonaiseläke nousee tonniin,

Vierailija
304/311 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan jotain 400e, olen saman ikäinen 😂 Mutta ei haittaa, koska sain miljoonaperinnön 🙂 Sen takia en ole mistään työurasta ikinä vaivautunut rasittumaan :)

Vierailija
305/311 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pääsis eläkkeelle 50-kymppisenä? Sen jälkeen eläke ehtii nousta reilusti, 500 - 1000 euroa aika monella.

Harva taitaa elää 50-kymppiseksi (500-vuotiaaksi) joten mitä se enää lohduttaa silloin...

Vierailija
306/311 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45v ja kertymä on 746€ ja eläke tulisi olemaan 1173€ (tuleeko sitten joku perusosa päälle...?).

Melko pieni, mutta toisaalta olin yli vuosikymmenen töissä ulkomailla, joten saan parista muustakin maasta eläkettä. Olin myös yhdellä vanhempainvapaalla, opiskelin ja työttömänäkin ehdin olla pari vuotta yhteensä, joten ne on syöneet eläkettä.

Vierailija
307/311 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pikapikaa eläkkeelle kiirehtinyt sotien jälkeen syntynyt pullamössösukupolvi vie lähes kaikki eläkevarat mennessään ja ahnehtii vielä lisää Kiljusen johdolla. He maksoivat liian vähän ja haluavat liian paljon. Minun sukupolveni maksaa enemmän ja saa vähemmän. Eläkeikäni tulee olemaan lähes 70 vuotta.

Vierailija
308/311 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain päälle 500 ja ikää 52 ☹️ Olen tehnyt kaikkea sellaista, mikä ei silloin vielä kerryttänyt eläkettä, ja pudonnut kaikkiin väleihin. Nykyään ihan hyvät tulot, mutta ei se enää paljon auta. Ennen viimeisten vuosien tulotkin nostivat eläkettä paljon.

Vierailija
309/311 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 58v ja kertymä 2002 eur.

Vierailija
310/311 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pelkkä kertymä mitään kerro

tässä suuntaa antava laskuri

https://www.tyoelake.fi/elakelaskuri/#1397ccc8

Vierailija
311/311 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pelkkä kertymä mitään kerro

tässä suuntaa antava laskuri

https://www.tyoelake.fi/elakelaskuri/#1397ccc8

Tämä on silkkaa huijausta tämä laskuri, trkoitettu ihmisten pitämiseen nöyrinä. Siitä puuttuuvat ne todennäköisimmät säätömahdollisuudet. Valita voi vaan sen väliltä, nousevatko tulot ”ennusteen mukaisesti” vai pysyvätkö ennallaan. Ei ole vaihtoehtoa tulot laskevat, vaikka useimmille käy niinkin kun tarpeeksi ikääntyy. Ei ole myöskään vaihtoehtoa olen työttömänä ti opiskelen uutta ammattia osan tulevasta työiästäni.

Vielä tärkeämpää, tuo antaa ennusteen olettaen, että töitä riittää sinne huiman korkeaa eläkeikään asti. Melkein kellään ei nykypäivänä ole mahdollisuutta pysyä täydellä saati koko ajan nousevalla palkalla töissä 66-69 vuoden ikään. Ajatushan on täysin utopistinen.

Näiden säätöjen puuttuessa laskuri antaa epärealistisen ison eläkkeen. Vakuutellaan siis ihmisille, että kaikki on hyvin, vaikka ei ole.