Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?

Vierailija
28.03.2021 |

Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.

Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?

Kommentit (2700)

Vierailija
2601/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden pennin karkit

Vierailija
2602/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskenlaskia juusto ja sitruunasooda limsa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2603/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sai syödä muutakin kuin omia kynsiä. 

Vierailija
2604/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä mitä koin suurena luksuksena. Todennäköisesti jotain pikkujuttuja. Vanhempien kanssa oli mukavaa hetkittäin. Esim. Äiti tuli seuraamaan harrastustani muutaman kerran. Tai haki sieltä, niin ei tarvinnut kävellä. 

Jostain syystä tuli mieleen tuoreet mansikat.

Ulkopuolisen paineen takia luksusta oli sitten Leviksen 501 farkut. Isän uusi auto, oli kiva kun toi sillä koulun pihaan. 

Vierailija
2605/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt äkkiseltään tuli mieleen, kun kaverin äiti teki pizzaa 1980-luvun malliin. Pohja oli paksu, päälle jauhelihaa, jonka seassa sipulia. Päälle tomaatteja kauniissa riveissä, sekä tietysti reilusti juustoraastetta. En ikinä ollut syönyt mitään niin hyvää. 

Tämä äiti leipoi usein pullaa ja korvapuusteja joita söin kyllä sitten jälkikäteen ajateltuna epäkohteliaan paljon. Mutta mikään ei ollut niin hyvää, kuin tulla koulun jälkeen kaverille ja oli pullaa ja kylmää maitoa tarjolla

Vierailija
2606/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oltu köyhiä. Käytiin melkein joka vuosi etelässä ja pari kertaa vuodessa Ruotsinlaivalla. Mutta asuttiin maalla, ei siellä syöty ulkona tai käyty elokuvissa, kun lähimpään kaupunkiin/elokuvateatteriin oli matkaa se 25 kilometriä. Toisaalta eipä siellä kukaan muukaan syönyt ulkona, kun ensimmäiset pizzakebabit tulivat maalle vasta ysärin lopulla, niin ei sellaista edes tiennyt kaipaavansa. 

Nyt kun olen miettinyt pääni puhki, keksin yhden asian:

Lapsena meillä näkyi 2 tv-kanavaa ennen kolmoskanavan tuloa. Helsingin sukulaisilla näkyivät kaikki ns. taivaskanavat, vaikkei niiden sisällöstä lapsena hirveästi ymmärtänyt. Sitten yläasteikäisenä joillain luokkakavereilla oli kotonaan kaapelitv, meillä ei. Eli jos jotain luksusta olisin kaivannut, niin lisää tv-kanavia.

Vierailija
2607/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä unohda ensimmäistä kertaa carrollsissa!!n

Vierailija
2608/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sain paukutella peiton alla ja kiusata sisaruksia sillä:D ostin karkkia varastamillani rahoilla, houkuttelin 2 sisarusta niillä karkeilla ja sanoin että leikitään että tää ois maja, annoin niille karkkia, veden ison päiväpeitteen ja "ansoitin" Sen peiton niin että ei päässyt pois:D sit paukuttelin kunnolla sisarusten kiljuessa kun eivät päässeet siitä paskanhajusta pois:D joskus jos vanhemmat kuuli, isä tai äiti repäs sen peiton ja löi mua päähän mutta hei, se oli sen arvoista:3 

Vaikuttaa sadistin ajatuksilta.

Tai keskenkasvuisen.

Vierailija
2609/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sain paukutella peiton alla ja kiusata sisaruksia sillä:D ostin karkkia varastamillani rahoilla, houkuttelin 2 sisarusta niillä karkeilla ja sanoin että leikitään että tää ois maja, annoin niille karkkia, veden ison päiväpeitteen ja "ansoitin" Sen peiton niin että ei päässyt pois:D sit paukuttelin kunnolla sisarusten kiljuessa kun eivät päässeet siitä paskanhajusta pois:D joskus jos vanhemmat kuuli, isä tai äiti repäs sen peiton ja löi mua päähän mutta hei, se oli sen arvoista:3 

Tai keskenkasvuisen.

Ah:3 ihanat muistot😍😍 sai paukutella ison päiväpeitteen alla, muistin hyvin ansoittaa ja houkutella varastamillani rahoilla 2 ja 4 vuotiaat sisarukset peitteen alle:3 tätä tapahtui sen 2 vuotta mutta sit  siihen tuli stoppi kun vanhemmat alkoi lyömään päälaelle:( koetin aina salaa tehdä sen... Varsinkin jos vanhemmat töissä... Itse olin 10 vuotias. 

Vierailija
2610/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pikkuveljeni syntyi ollessani 4-vuotias, niin kävin isän kanssa katsomassa äitiä ja vauvaa sairaalassa. Pääsin isän kanssa sairaalan kahvilaan ja sain jäätelöannoksen ja limsaa. Sama toistui, kun pikkusisko syntyi kun olin 6v, paitsi silloin oli velikin mukana. Nämä olivat suurta luksusta minulle, koska tuollaista isoa jäätelöannosta en muista saaneeni kuin nuo kaksi kertaa. Useampi jäätelöpallo, suklaakastiketta, kermavaahtoa ja strösseliä. Toivonkin, että meille olisi syntynyt vielä lisääkin lapsia, että olisin pääsisin taas sairaalan kahvilaan jäätelölle.

Vierailija
2611/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkan ostarin grillikioskin ranskalaiset ja tetramehu.

Munkkivuoren ostarin grillikioski, kota. Munkassa ei ollut ostaria

Vierailija
2612/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskansin humalassa housuun enkä joutunut edes pyyhkimään itse

Vierailija
2613/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänekoskella Elokuvateatterissa käynti Kino Hirvessä isän ja äidin sekä sisarusten kanssa, käytiin katsomassa Opri elokuvaa ja muistan vieläkin ne laulut ja sen koko elokuvan. En muista minkä ikäinen olin mutta aikaa siitä on vierähtänyt jo useita vuosikymmeniä.

Vierailija
2614/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai keskenkasvuisen.

Keskenkasvuinen sadisti...

Vierailija
2615/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muutamat viikonloput kun vanhemmat ei päihtyneet. 

Vierailija
2616/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain kosketella isän karvapalleja.

Vierailija
2617/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarralenkkarit

Vierailija
2618/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä oli työpaikan kautta osamaksutili paikalliseen merkkivaateliikkeeseen. Sain valita syksyllä ja keväällä vaatekerran itselleni. MicMacit ja kainaloihin asti ulottuvat kaulukset paidassa, oli mahtavaa mennä kouluun. 

Vierailija
2619/2700 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sain kosketella isän karvapalleja.

Itin kalvanopat täälläkin, ah:3

Vierailija
2620/2700 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiti leipoi pullaa ja sitä tuoretta pullaa sai syödä yhdessä maidon tai mehun kanssa. Sitä tapahtui pari kertaa vuodessa. 

Tätä viestiä kirjoittaessa tuli mieleen, että oikeastaan isompaa luksusta kuin pullan syöminen oli se, kun pääsi yhdessä äidin kanssa leipomaan pullaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi