Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?

Vierailija
28.03.2021 |

Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.

Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?

Kommentit (2708)

Vierailija
2121/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyamme. Meillä ei ollut kylpyammetta. Sitten hetken oli ja taas kohta ei ollut.  Lämmin kylpy . Ikävää että niitä on purettu pois samalla purettu patterit vessoista ikävää . Älkää ostako jääkymät vessat ilman pattereita.  

Vierailija
2122/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltoasemalla syömässä käyminen automatkan varrella. Hampurilaisateria maistui niin paljon paremmalta kuin eväsleivät. Yleensä oli eväät, koska nelihenkisen perheen hampurilaisella käynti maksoi 100 markkaa. 

Nykyisin on ihan perus juttu käydä huoltoasemalla syömässä automatkan aikana eikä se ole edes niin kallista kun ei tarvi ostaa ku itselle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2123/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun sain kaupasta uusia vaatteita, jotka ostettiin minulle. Olen ison perheen nuorin lapsi ja minulle ostettiin harvoin uusia vaatteita. Lähes kaikki vaatteet olivat isosisarusten vanhoja. Ehjiä ja puhtaita vaatteita kyllä, mutta vanhoja. Niistä sitten sai kuulla pilkkaa erityisesti koulussa.

Vierailija
2124/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin joskus harvoin käydä siskon kanssa lähi-Carrolssia (clubi edelleenkin paras hampurilainen ikinä!)

Äiti sai sijaisen töissä lounareita ja niitä jäi joskus yli.

Ei todellakaan käyty päivittäin tai edes kerran viikossa. Olen omalle lapselle yrittänyt opettaa samaa. Lapseni on nyt noin 10. 

Vierailija
2125/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylpyamme. Meillä ei ollut kylpyammetta. Sitten hetken oli ja taas kohta ei ollut.  Lämmin kylpy . Ikävää että niitä on purettu pois samalla purettu patterit vessoista ikävää . Älkää ostako jääkymät vessat ilman pattereita.  

Ymmärrän tämän! Mun lapsuudessa kaikki halusi ammeen. Meillä vanhassa asunnossa oli mutta se ahdisti kun olisin halunnut ihan normisuihkun. 

Vierailija
2126/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 15 kun kävin ensimmäisen kerran Hesburgerissa ja sen jälkeen sinne pääsi noin 2 kertaa vuodessa. Samoin take away pizzaa söimme kerran vuodessa siitä asti kun täytin 12. Alakouluikäisenä suurinta luksusta oli irtokarkit, koska niitä sai vain isoista kaupoista juhannukseksi ja venetsialaisina. Uimarannalle pääsy kesällä oli huikeaa, koska ranta oli kaukana ja vaati että joku lähti meitä lapsia sinne kuskaamaan eli toisin sanoen käytti kallista bensaa joutavaan. Vielä jos rannalla sai irtojäätelöä, sitä muisteltiin pitkään. Ensimmäiset kaupasta ostetut vaatteet myös oli luksusta. 90-luvun laman aikana mummo ompeli meille kaikki vaatteet vuosikausia töidensä ohessa. Koko suku kulki samanlaisissa verkkapuvuissa. 

Vierailija
2127/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkahousut. Lapsena jouduin pitämään isosiskolta pieneksi jäänyttä liiviä ja siihen kiinnitettäviä irtosukkia. Ihan kamalaa.

Kyllä innostuin kun äiti osti eräänä talvena mulle uudet, omat paksut sukkahousut! Ne oli turkoosinväriset.

Vierailija
2128/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka, joka tehtiin lentokoneella. Reissasimme Euroopassa joka vuosi autolla, mutta lennot olivat kalliita 80-luvulla.

Vierailija
2129/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun sai istua etupenkillä! Olin nuorin kolmesta lapsesta joten luonnollisesti minut ahdettiin takapenkin keskipaikalle, eli tunnetusti auton p*skimmalle paikalle.

Myös se kun sai painaa hissinappulaa tai stoppinappulaa tai mitä vain nappulaa.

Tuosta keskipalkasta on ylös makaaberi vitsi siitä, miksi nuorin lapsi pitää laittaa keskipaikalle. Jos tapahtuu vakava onnettomuus, ei vanhinta ja keskimmäistä lasta voi tehdä uutta, mutta nuorimman voi.

Vierailija
2130/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton turvavyö

Vierailija
2131/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mozartin kuulien syöminen oli parasta ikinä. Harmi, kun olen nykyään allerginen hasselpähkinälle.

Vierailija
2132/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilin banaanista. En saanut.

Vierailija
2133/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli ihan parasta kun isä joskus harvoin varasi meille charter lennon esimerkiksi kun käytiin Disneylandissa. Lentokoneessa oli pelkästään meidän perhe ja sai juoksennella ja käydä ohjaamossa niin paljon kuin halusi.

Tästä tuli mieleen että joskus 90-luvulla Teneriffan matkalla meidät lapset päästettiin ohjaamoon katsomaan. Aikaa ennen 9/11, eipä tulisi enää kuuloonkaan. Oli kyllä todella luksusta, koko reissu.

Vierailija
2134/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastin purkkiananasta lapsena ja nuorena, mutta jostakin syystä sitä ei äiti usein ostanut. Muistan kun muutin 18-vuotiaana omaan asuntoon ja ostin itse ruokani, niin aina tuli kaupasta ostettua ananasta.

Vierailija
2135/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin kouluikäisenä super kateellinen kaverille siitä, kun heillä oli leivänpaahdin ja hän laittoi sillä paahtoleipiä, joiden päälle tuli hilloa. Myös ihan margariinipäällysteiset paahtoleivät maistuivat mahtavalle jos joskus heillä yökylässä ollessaan sain sellaisia. 

Vierailija
2136/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limpsa pullo sauna-iltana. Tapahtui ehkä kerran vuodessa. Uudenvuoden yönä sai valvoa vaikka koko yön, se oli hienoa! Muulloin oli hyvin tiukat nukkumaanmeno ajat, myöhään ei valvottu edes lomilla. Nämä asiat kun olin kansakoulussa eli 7-10 v. 

Vierailija
2137/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitimme oli cittarin kahvilaravintolassa töissä ja joskus harvoin saivat ottaa mukaan ylijääneitä ranskalaisia. Foliossa olivat vähän nuupahtaneet, mutta aina kohokohta meille lapsille. Tapahtui 70-luvulla.

Ehkä siksi vähän vaikea ymmärtää näitä "meillä ei ole mitään" = ei ole uusinta Iphonea ja viimeisintä muotitoppista.

Vierailija
2138/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muutama kerta vuodessa sain puolen litran pullon limsaa TAI pienen karkkipussin TAI suklaapatukan TAI jäätelön. Ehkä noin 3-4 kertaa vuodessa tapahtui näin. Meitä kun oli 7 lasta, niin ei ollut kovin usein varaa tällaisiin herkkuihin. Eikä niitä ilmeisesti muutenkaan haluttu kovin usein ostaa, kun ne eivät olleet välttämättömiä.

Vierailija
2139/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusi tuote nimeltä jukurtti oli harvinaista ja limsat ja karkki.se oli juhlapäivä jos jotakin näistä sai.

Vierailija
2140/2708 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se tällästä oli hyvin pitkälti. Ite asuin kaupungissa, syntyny -74. Vanhemmat kävi töissä, mutta ei meilläkään liikoja herkkuja syöty. Nekin vähät mitä sai, piti jakaa. Synttärikakkua tehtiin vieraille eikä suinkaan lasten syötäväksi. Yhden pienen palan sai, että riittää kaikille. Jos jäi rääppiäsiä juhlista, niin kutsuttiin vaikka naapuri kahville. Ikuisesti katkera niille ahneille lihaville akoille, jotka ahtoi herkut kitaansa. Sanottiin, että ei lapset mitään tarvi. Ruokana oli aina kastiketta ja perunoita. Joskus muusia. Pikaruokapaikat tuli kaupunkiin vasta 90-luvulla. Pizzoja meillä ei syöty. Jos on nälkä, niin voi keittää perunoita, oli yleensä vastaus, jos halusi jotain erikoista. Koulussa oli pakko syödä. Pöydästä ei lähdetty ennenkuin oli syöty lautanen tyhjäksi. Myöhemmin tulikin sitten syömishäiriö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi