Miksi naisia suorastaan painostetaan gynekologille?
Missä on miesten vuosittaiset urologikäynnit? Miksi naisten täytyy vain kestää kaikki mahdolliset sörkkimiset ja papa-kokeet? "M-m-muttah mitä jos saat syövän?" No mikset sinä käy vaikka keuhkokuvissa vuosittain jos noin syöpää pelkäät? Keuhkosyöpä on yksi tappavimmista syövistä ja sitä ei seulota mitenkään
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jokaisen valinnanvapaudessa. Seulontasyillä perustellaan ja terveyden nimissä. Mutta jos ei koe tarvetta taikka halua mennä, niin ei ole pakko mennä.
En ole kokenut seksissä, niin en koe paikkojen ronkelointia ja tähystyksiä yms ookoona. Menee tunkeilun rajamaille, liian invasiivista. En käy enää ollenkaan (ellei tulisi tarve), pari kertaa joskus käynyt ei tehty kaikkia tutkimuksia johtuen toimenpiteiden liiallisuudesta.
Viime vuosina suhtautuminen gynekologipuolella on ehkä (iso ehkä, tormäsin vain itse tällaiseen uuden ajan gynekologiin) muuttunut, valinnanvapautta ja naisten koskemattomuutta kunnioitetaan enemmän.
Toki saat valita, mutta on myös hyvä työstää sitä miksi kokee lääketieteellisen toimenpiteen loukkaavana. Olen neitsyt enkä koe että yksityisyyttäni mitenkään häiritään esim. ultraäänitutkimuksessa. Minut tosiaan turha ultra pelasti kirjaimellisesti, kasvain oli oireeton. Onko hetken epämukavuus todella suurempi paha kuin jopa henkeä uhkaava sairaus? Mua auttoi suuresti se että gyneni on erittäin ihana ihminen ja lempeä lääkäri.
Koska siinä mennään intiimialueelle ja se on myös fyysisesti tuntuvaa, aina jossain määrin sattuvaa jos on neitsyt/kokematon seksissä. Tämä ei ole vain minun kokemus ja ymmärrys, vaan siksi gynekologian alueella puhutaan invasiivisuuden rajoista jne.
Se että sinulla on eri kokemus ja mielipide kuin minulla, vaikka molemmat ollaan kokemattomia, se on ihan ok. Hienoa että sinulla huomattiin ajoissa kasvaintilanne, ymmärrän että olet kokemuksen jälkeen eritoten tuolla linjalla ja haluat ihan hyvää muiden suuntaan.
En työstä enempää, tämä sopii minulle ja olen mielissäni, että nykyään ei olla vain yhden linjan perään. Toivon ettet painosta enempää, arvostan näkemystäsi, arvosta sinäkin minun ilman että työstämisiä tarvitaan.
Sanoisin, että tämä ei ole säästämisen paikka.
Jos julkisen terveydenhuollon puolelta aikoja ei saa, sitten yksityiselle gynekologille. Rahansa voi käyttää paljon turhempaankin.
Joku täällä yhdistää sukuelinten terveyden seksiin, turhaan. Sain antibiooteista hiivan teininä, ja menin gynelle hakemaan apua hirvittävään kutinaan. En kokenut sitä "ronkkimisena" tai mitenkään "seksuaalisena" vaan apuna, jonka otin kiitollisena vastaan.
Syöpä voi tulla nunnallekin, joten ihan hyviä nämä seulonnat ovat. Niissä ei ole pakko käydä, joten en ymmärrä mistä tämä valitus nousee. Se, että minä käyn yksityisellä gynellä ja hammaslääkärillä kerran vuodessa ihan oman terveyteni takia ei mitenkään häiritse ketään. Eikä vie resurssejakaan, koska käytän yksityisiä palveluita. Samoin menen seulontoihin ja olen kiitollinen, että suomalaiselle naiselle tarjotaan sellaisia!
ps. miesten pitäisi tarkistaa kivekset kerran kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naisten alapäävaivat on niin yleisiä ja riski kasvaa mitä vanhemmaksi nainen tulee. On tulehduksia, kystia, syöpää... Niiden hoito maksaa. Joten kai siksi sitten kannustetaan naisia tulemaan näytille, niin mahdolliset hoidot voi aloittaa ajoissa. Tiedän erään jolta jouduttiin poistamaan koko kohtu, kun löytyi huonolaatuisia kasvaimia. Olisi varmaan pystytty hoitamaan eri tavalla, jos olisi huomattu ajoissa ja käyty säännöllisesti gynellä.
Turhaa silti! Itse kävin säännöllisesti, mutta mikään näistä käynneistä ei ennakoinut tulevia tulehduksia, saati helv etin kipeää kystaa! Olisi luullut että kysta olisi näkynyt mutta en tiedä mitä ne näillä kerroilla tutki. Lähinnä tuhlasivat aikaani ja omaansa, levittelivät värkkiä ja kyselivät ehkäisystä. Turhaa!
Silloin kun tulehdus ilmaantui, menin gynelle ja kun kysta, eipä tarvinnut mennä kun ampparilla leikkaukseen. Täysin turhia nuo varmistus käynnit näihin nähden olleet.
Levittelivät värkkiä? Miksi pitää puhua näin törkeästi? Luuletko oikeasti että gyne huvikseen "levittelee" naisten "värkkejä"? Mikään muu aihe varmaan ei saa naisia käyttämään näin rumaa kieltä, hyi olkoon.
Ei tietenkään. Mutta se tuntuu todella inhottavalta, kun ei muutenkaan ole tottunut että kukaan käy siellä kurkkimassa. Itsekin lopetin gynekäynnit koska en vaan halua että minuun kosketaan. Jos tulee syöpä niin sitten tulee. Voihan se tulla mihin tahansa muuallekin.
En mennyt vuosikausiin gynekologille, koska elin selibaatissa.
Kovat ristiselkäkivut pakottivat ja minulta löytyi pitkälle edennyt endometrioosi. Kohtu ja toinen munasarja poistettiin ja endometrioosi oli kietoutunut virtsarakon ja suoliston ympärille. Jäin lapsettomaksi.
Suosittelen käyntejä, jos haluat lapsen ja/tai elää kivutonta elämää.
Alle 30-vuotiaalla hoikalla ja kerran jo leikatulla työkaverillani on kipupumppu helpottamassa endometrioosikipuja.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että yleisimpien gynekologisten syöpien ja sairauksien seulonta on niin helppoa. Papa-koe ja/tai ultra on tehty hetkessä eikä niihin liity oikeastaan minkäänlaista komplikaatioriskiä. Mm. Munasarjasyöpä on siitä ikävä sairaus, että jos se jo oireilee, on usein liian myöhäistä. Ultrassa aikaisin löydetty muutos sen sijaan voi hyvinkin olla täysin hoidettavissa.
Esim. Keuhkoista otetut turhat röntgenkuvat sen sijaan altistavat säteilylle eikä niiden ottamisessa oireettomilta ole siis oikein järkeä. Mutta kehittyväthän seulontamenetelmätkin onneksi. Suolistosyöpää seulotaan nykyään aika rutiininomaisesti ulostenäytteestä tietyn ikäisiltä.
Tupakoitsijoiden keuhkoahtaumataudin seulonta olisi ainakin aiheellista, mutta sitä ei tehdä koska sitä pidetään itse aiheutettuna tautina.
Voisi kannustaa ilmaisilla vuositarkastuksilla. Mutta ei, itse pitää maksaa viulut. Ei kuulu työterveyteen.
Oh mein papa. Olisin unohtanut papa-kokeeseen menon ilman tätä aloitusta.
Gynekologit ja heidän takanaan seisova ammattijärjestö levittävät propagandaa jonka tarkoitus on työllistää gynekologeja. Samalla tavalla esim. hammastahnamainoksien tarkoitus on saada ihmiset käyttämään enemmän hammastahnaa kuin tuubin kyljessä suositellaan.
Ei minua ainakaan ole kukaan painostanut. Ikää 38 enkä ole koskaan käynyt gynellä. Toisaalta minulla ei ole lapsia ja sukupuolielämää oli viimeksi alta kolmikymppisenä, silloinkin pitkässä vakituisessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Gynekologit ja heidän takanaan seisova ammattijärjestö levittävät propagandaa jonka tarkoitus on työllistää gynekologeja. Samalla tavalla esim. hammastahnamainoksien tarkoitus on saada ihmiset käyttämään enemmän hammastahnaa kuin tuubin kyljessä suositellaan.
Tässä syy. Härski rahastus vielä naamioidaan riistetystä uhrista välittämiseksi, tekopyhää ja ulkokultaista valhetta. Todella moni nainen valitettavasti lankeaa "sullahan voi olla syöpäsyöpäsyöpäää" pelotteluansaan.
Syöpähoidot ne vasta rahastusta onkin ja siinä vaiheessa riutunut uhri suostuu melkein/täysin mihin tahansa.
Minä olen kokenut kierukka painostusta, siis hormonikierukka.
Ei, en halua, sanoin jälkitarkastuksessa, lääkäri piti luennon kuinka vaivaton ja edullinen. No ei kiitos.
Toisella kerralla ehkäisyklinilla lääkäri ylisti hormonikierukka ja vähätteli muita ehkäisytapoja. Sanoi vielä että ensi viikolla saa ilmaiseksi kandin laittamana. En halua.
Samalla kerralla hoitaja kohdun ultrassa jutteli ehkäisystä ja kun sanoin että en halua kierukkaa koska se käy kipeää. "Synnyttänyt nainen!! Sen jälkeen saisit olla 5 vuotta rauhassa." ei kiitos, syön pillereitä.
Juu siis voisin synnyttää kolmannen kerran, mutta en uskalla ottaa kierukkaa kivun vuoksi :D
Vierailija kirjoitti:
Jos ei hässi jokaista vastaantulijaa, niin ei kai silloin tarvi käydä.
Sukupuolitaudin voit saada myös vakituiselta kumppaniltasi, jos siihen viittaat.
mutta gynekologilla kannattaa esim. papakokeen vuoksi ajoittain.
Samoin, jos sinulla on voimakkaita alavatsakipuja niin suosittelen sen ajan varaamaan. Suosittelen kommentoijaa tutustumaan gynekologin ammatinkuvaan, tutkimuksiin sekä naisten sukupuolielimiin. Erityisesti, jos olet nainen ja ei se miehenkään pahaa tee ymmärtää, jos haluat tyydyttää kumppanisi.
En tiedä, itse en ole käynyt koskaan gynellä.
Ei ole ollut syytä käydä.
N28
Käyn yksityisellä gynekologilla joka toinen vuosi. Uusitaan parit reseptit ja tehdään tutkimukset (munasarjasyöpää suvun naisilla).
Sen verran tuhlaan yhteiskunnan resursseja, että Kela korvaa maksusta osan.
Joukkoseulonnassa löydettiin rintasyöpä varhaisessa vaiheessa. Kiitollinen olen siitä palvelusta ja saamastani hoidosta.
Hammaslääkärilläkin ramppaan yksityisellä, kun sinne pääsee jonottamatta puolta vuotta.
Mutta ei ole mikään pakko osallistua seulontoihin. Kunhan vain sitten peruu ajoissa sen varatun ajan.
Gynellekään ei kukaan velvoita menemään sen enempää kuin muidenkaan erikoislääkäreiden vastaanotolle. Ties vaikka esimerkiksi keuhkolääkäri määrää tähystämään keuhkot. Entäs suoliston tähystäminen. Karseaa kajoamista.
Jos nämä "ronklaamista" koskevat ongelmat johtuvat jostain menneisyyden traumoista tai hyväksikäytöstä niin kannattaa käydä juttelemassa lääkärille niistä ja hakeutua terapiaan. Ei sen takia, että voisi sitten käydä gynellä vaan siksi, että se voisi helpottaa omaa päänsisäistä maailmaa.
En sano että siitä olisi kyse, mutta tuli vain mieleeni kun joillekin se asia voi tuollaisestakin syystä olla arka. Ja me kaikki kyllä ymmärrämme, jos asia on vaikea.
Olisinpa itse mennyt ajoussa, niin en olisi vuosia kärsinyt endometrioosikivuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naisten alapäävaivat on niin yleisiä ja riski kasvaa mitä vanhemmaksi nainen tulee. On tulehduksia, kystia, syöpää... Niiden hoito maksaa. Joten kai siksi sitten kannustetaan naisia tulemaan näytille, niin mahdolliset hoidot voi aloittaa ajoissa. Tiedän erään jolta jouduttiin poistamaan koko kohtu, kun löytyi huonolaatuisia kasvaimia. Olisi varmaan pystytty hoitamaan eri tavalla, jos olisi huomattu ajoissa ja käyty säännöllisesti gynellä.
Paskaa suollat. Suositus on, että gynekologille mennään vain jos on jokin ongelma. Turhaan ilman syytä gynelle ei kannata mennä.
Suomessa naiset käyvät paljon turhaan gynellä ja papassa. Turhista käynneistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Sinä tuossa paskaa suollat. Papa on aktiivista sukupuolielämää harjoittavalle ehdottomasti halvin ja helpoin henkivakuutus, siinä löytyy paitsi alkavat kohdunkaulan syövät (jotka muuten aiheuttavat oireita usein vasta aika pitkälle edettyään eli liian myöhään), myös kondyloomat ja monet tulehdukset.
Gyne myös hoitaa mahdolliset kuukautiskiertoon liittyvät ongelmat ja ehkäisyn. Yleensä myös rinnat tarkastetaan samalla.
Kenenkään ei ole pakko käydä gynellä, jos ei halua, mutta itse käyn parin vuoden välein, enkä ymmärrä, miksi käyntiä pitäksi pitää "nöyryyttävänä" yhtään sen enempää kuin hammaslääkärin ja silmälääkärin tarkastuksessa käymistä. Kyllä, silmälääkärilläkin käyn muutaman vuoden välein, koska minulla on lasiaisen irtauma ja voimakas liki- ja ikänäkö ja kaihikin yleistyy ikäisilläni (olen päälle viisikymppinen).
Se, että jonkun mielestä kyse on naisten nöyryyttämisestä kertoo ennemminkin siitä, että kyseisellä ihmisellä on kovin vanhanaikainen ja häpeilevä suhtautuminen kehoonsa ja naiseuteensa.
Ai et miehet tulis kostoksi pakottaa urologin luo, ku naiset joutuu käymää gynekologin luona? Semmosta miesvihaa tähä päivään. :)
Itselläni on kyllä vähän toisenlainen kokemus. Millään ei tahdo saada minkäänlaista aikaa terveydenhuoltoon koska ajanvaraus on sitä mieltä että sellaista se varsinkin synnyttäneen naisen elämä on.