Mitä tekisit noin 140k perinnöllä?
Olen saamassa perintöä noin 140 tuhatta. Se on lähes yksinomaan rahaa (perittävällä oli iso säästötili ja useita rahastoja).
Tulemme ihan normaalisti toimeen palkkatuloillamme, vaikka ylimääräistä ei hirveästi ole ollutkaan. Omasta talosta on joitakin kymmeniä tuhansia vielä lainaa jäljellä. Velaton, nyt jo vanhahko mutta hyvä auto. Kolme peruskouluikäistä lasta.
Aluksi ajatus perinnöstä tuntui tosi isolta, siis siltä että rahaa on tulossa tosi paljon. Mitä enemmän olen sitä nyt miettinyt, ei se enää tunnukaan niin suurelta.
Toisaalta, ei kai tuollaista summaa voi tilillekään jättää makaamaan. Meillä on jonkin verran rahaa mennyt pankin rahastoihin mutta eivät ne kovin hyvin ole tuottaneet. Siellä on max parikymmentä tuhatta nyt. Miehellä on enemmän säästöjä myös tilillä. Minulla yleensä vain joku tonni.
Mutta kysymykseen: mitä sinä tekisit tilanteessani?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauttisin niistä, mukaansa niitä ei saa vaikka kuinka sulloisi rahastoihin.
Rahastot on muille lainaamista tosi halvalla.
Mjaa, mitäköhän tääkin tarkoittaa? Jos meinaat, että tuotot on olemattomia, niin näin varmaan onkin jos menee lankaan ja ottaa pankkien pa*ka-rahastoja.
Mulla on Nordnetissä viittä rahastoa, joista kahdessa on viiden vuoden jälkeen yli 100%:n tuotto. Toisessa itse asiassa on nyt noin 150% tuottoa. "Heikoimmassa" on vaan 20% tuottoa, mutta sitä olen ehtinyt omistaa vain noin 8 kuukautta.
Tällaisilla tuotoilla vain täysi dorka "rälläisi" rahat sillä verukkeella, että ei-niitä-mukaansa saa. Joo-o, mutta venttaa mielummin 3-4 vuotta ja nostaa tuottoja rälläystä varten ja jättää pääoman edelleen koskemattomaksi, lisätuottoja varten - jos siis ihan polttava tarve on ostaa koko rahalla Koffia.
Maksaisin asuntolainan pois. Perustelit, että korot ovat sen verran alhaalla "ettei se kannata". Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Tottakai kannattaa! Sinulla on nyt vähemmän maksettavaa, koska ei ole korot korkealla. Ja pääasia, että saa sen lainan pois. Niin itse tekisin!
Ehkä miettisin, onko kodissani jotain, mitä pitäisi uusia. Keittiöö, lattiaa, uutta tapettia jne. Jotain, mikä näkyisi kongreettisesti. Ja toisekseen, lahjoittaisin kyllä lapsille. Jokaiselle esim. 4000e, joka ei sinun summassasi edes "tuntuisi missään".
Säästän omalle lapselleni (nyt 10v) ja hänellä hänen omalla tilillään on n. 10 000. Laitan joka kuukausi lapsen tilille 80e. Joskus 100e, riippuen hieman ylitöistä. Käytännössä lapsi saa tilille n. 1000e vuodessa. Kun lapsi on 18v, toivon, että olen pystynyt hänelle n. 18 000e säästämään. Mielestäni on järkevää sääästää LAPSELLE! Kenelle muulle edes säästäisin? Minulla on vain yksi lapsi (olen eronnut YH). Lapseni on kaikki kaikessa. Suosittelen säästämään lapselle.
Sijoitusasuntoa en ainakaan ostaisi, vaikka moni on sitä tässä ehdottanut. Riippuen missä asut, saatat joutua ottamaan lisää lainaa sen ostamiseen. Huonolla tuurilla juuri sinulle sattuu sellainen vuokralainen, joista luetaan juttuja iltapäivälehdistä ja jotka laittavat kaiken paskaksi. Oletko valmis tämän riskin ottamaan, ja sen riskin, että kaikki rahasi ovat kiinni yhdessä ainoassa sijoitusmuodossa (ei ollenkaan sitä kuuluisaa hajautusta).
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä, vaan laita raha poikimaan. Anna sen maata hetki säästötilillä, jonka aikana selvität perusteet sijoittamisesta. Kuuntele vaikkapa alkuun Mimmi sijoittaa -podcastia, josta saat käsityksen siitä, mitä voit rahalla tehdä. Inflaatio syö summan ostovoimaa, jos jätät sen vuosiksi tilillesi makaamaan.
Itse jättäisin esim. 15 000 säästitilille puskuriksi (johon ei kosketa). Sitten sijoittaisin passiivisiin indeksirahastoihin loput. Tiedän että kuulostaa heprealta, mutta kun alat hieman lukea sijoittamisesta (nykyään on paljon tietoa esim. tavallisille naisille suunnattuna asiasta) niin huomaat, että se on helppo ja vaivaton tapa sijoittaa. Lue vaikka Julia Thurenin kirja "Kaikki rahasta", niin saat siitäkin ideoita.
Jos sijoittaminen ei kiinnosta, niin ehdotus sijoitusasunnosta on todella hyvä. Itse pyrkisin ostamaan n. 180 000 yksiön Helsingistä (niitä löytyy joskus). Laittaisin tuosta summasta 100 000 asuntoon, ja ottaisin 80 000 lainaa. Sijoitusasunnon idea on, että vuokralaisesi maksaa hitaasti lainan pois vuokratulojen kautta. Ansaitset siis tuon pankkilainasi verran. Voit milloin vain myydä asunnon, jos alkaa ahdistaa.
40 000 jättäisin säästitilille siksi, että Helsingissä asunnot ovat aika kalliita, ja ns. kuukausittainen cashflow voi jäädä vähän miinukselle. Tuosta rahasta saisit maksettua jos asuntolainasta jäisi muutama kymppi kuussa maksettavaksesi. Vaikka ei välttämättä edes jäisi, koska oma osuus 100 000 on niin iso, eli tuo laina ei ole mahdottoman kokoinen. Tässä skenaariossa tienaat 70 000 euroa tuolla 100 000 sijoituksella 15-20 vuoden aikana, minkä lisäksi tienaat asunnon arvon kasvun, jos asunto on pieni yksiö Helsingistä (ne hinnat nousevat kyllä). Asunto on myös konkreettinen asia joka ei voi menettää arvoaan täysin, vaikka markkinat heiluisivat miten.
Isoin juttu tässä on, että se että kysyt vauva.fi:stä tätä asiaa kertoo, että raha on sinulle hyvin vieras asia, etkä tiedä yhtään mitä teet. Tärkeintä on nyt ottaa aikalisä ja ottaa asioista edes vähän perustasolla selvää. Se ei ehkä aluksi innosta koska kaikki tuntuu vaikealta ja ahdistavalta, mutta kun luet edes yhden kirjan aiheesta, niin sinulle alkaa selviämään ettei raha ole sen vaikeampi asia kuin vaikka leipominen. Ongelmana on vain se, ettei sinulla ole mitään tietoa siitä. Eli nyt sinun on aivan välttämätöntä sivistää itseäsi hieman asiassa, koska olet saamassa noin ison summan käyttöösi. Siis tuohan on samalla iso sekä pieni summa. Iso jos se sijoittaa oikein. Pieni jos sitä alkaa käyttämään ostamalla mökkejä tai autoja, jotka vain vievät rahaa, eivätkä tuota sitä.
Esimerkkinä sanon sinulle, että jos sijoitat tuon summan passiiviseen indeksirahastoon (konservatiivinen tapa sijoittaa, ei vaadi osaamista) ja se tuottaa oletetusti vaikka edes sen realistiset 7% vuodessa, niin 15 vuodessa summa on kasvanut 398 853 euroon. 25 vuodessa summa on kasvanut 747 520 euroon. Eli sinulla on käsissäsi summa, jolla voit merkittävästi vaikuttaa esim. jälkikasvusi tulevaisuuteen tai eläkepäiviisi.
Älä siis käytä sitä esim. autoon tms. lyhytnäköiseen.
Kiitos perusteellisesta vastauksesta.
Olet oikeassa siinä, että vinkkien kysyminen tältä palstalta kertoo siitä etten ole perehtynyt asioihin. Enkä toki olekaan, tottahan se on. Toisaalta sain tekstistäsi paljon ajattelemisen aihetta.
Olen ehkä aika tyypillinen nelikymppinen nainen siinä suhteessa, että olen elättänyt itse itseni työllä, josta saa keskivertopalkkaa. Mieheni samoin. Olemme pystyneet ostamaan oman talon hyvältä paikalta ja ajamaan ihan hyviä autoja, matkustamaan lasten kanssa kerran-pari vuodessa ja keräämään sukanvarteen sen verran, ettei jokin yllätysremontti tai potkut töistä ajaisi meitä heti näkemään nälkää. Arjessa on kuitenkin ihan syystä eletty melko säästeliäästi. Ei meiltä eikä lapsilta mitään puutu, mutta ei me tuhlareitakaan ole voitu olla. Sellaista keskivertoa peruselämää.
Enkä ole koskaan ajatellut että minulla olisi ”ylimääräistä” rahaa sijoitettavaksi tai tuhlattavaksi. Minustakin 140 on hankala summa siinä mielessä, ettei se saa tuntemaan itseäni rikkaaksi mutta toisaalta tuntuu että vastuullista olisi sijoittaa rahat jotenkin inflaation ulottumattomiin. Ja tosiaankaan en ole muutaman kympin asuntolainaa maksamassa pois. Se ei tunnu järkevältä koska korot ovat ihan nollissa.
Ap
Ostaisin muutaman Hermes-laukun, kahteen menisi jo 50k, sellaisia neutraalin värisiä, kuten joku kaunis beige ja vaaleanharmaa tai musta. Sitten muutama Chanelin klassikkolaukku, vaikka musta ja beige, siihen saisi upotettua 12k, vaatekaappiin aitoa Chanelia, Balenciagaa, Fendiä, Hermesiä, kyllä siihen ainakin 30k saisi upotettua kevyesti. Sitten lopuilla rahoilla face-lift ja kasvohoitoja sekä day-SPA-käyntejä ja hieromntaa itselle pidemmälle ajanjaksolle, itseensä kannattaa aina sijoittaa. Lucky you!
Vierailija kirjoitti:
Sinun tilanteestasi en tiedä, mutta koska huijasit minut otsikolla keskustelun aukaisemaan, niin kerron mitä minä tekisin. Eläisin. Vapaana. Olen työtön ja jättäisin rahan hattu kourassa hakemisen siihen paikkaan, hyvästi työkkäri ja kela. Eläisin tuolla loppuelämäni, kun nytkin elän 500e kuussa (ei muita tukia kuin työttömyyspäiväraha)
Tuolla summalla eläisit vain n. 20 vuotta, 500 eurolla kuussa. Ei siis riitä mihinkään vapaana elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin kolme sijoitusasuntoa Helsingistä hyvältä alueelta. Tuo riittäisi hyvin kun ottais lisää lainaa.
Nyt kannattais katsella hintatasoa, ennenkuin höpöttää tuollaisia! KOLME sijoitusasuntoa Hgistä HYVILTÄ alueilta? Et saa edes 14m2 yksiötä hyvältä alueelta Hgistä tuolla 140k summalla.
Lue teksti uudestaan ja raivoa vasta sitten.
Osakkeisiin 100000€ niin mukava pääoma. Lopuilla sitten harkiten jotain kivaa. 👍
Vierailija kirjoitti:
Sinun tilanteestasi en tiedä, mutta koska huijasit minut otsikolla keskustelun aukaisemaan, niin kerron mitä minä tekisin. Eläisin. Vapaana. Olen työtön ja jättäisin rahan hattu kourassa hakemisen siihen paikkaan, hyvästi työkkäri ja kela. Eläisin tuolla loppuelämäni, kun nytkin elän 500e kuussa (ei muita tukia kuin työttömyyspäiväraha)
Joo otsikko on harhaanjohtava.
Ostaisin asunnon tai pienen talon Etelä-Ranskasta, varmaan Provencesta. Viettäisin siellä sitten aikaa mahdollisimman paljon. Ei välttämättä fiksuin sijoitus, mutta tekisi mut niin onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasuntoa en ainakaan ostaisi, vaikka moni on sitä tässä ehdottanut. Riippuen missä asut, saatat joutua ottamaan lisää lainaa sen ostamiseen. Huonolla tuurilla juuri sinulle sattuu sellainen vuokralainen, joista luetaan juttuja iltapäivälehdistä ja jotka laittavat kaiken paskaksi. Oletko valmis tämän riskin ottamaan, ja sen riskin, että kaikki rahasi ovat kiinni yhdessä ainoassa sijoitusmuodossa (ei ollenkaan sitä kuuluisaa hajautusta).
Voihan sitä hajauttaa ostamalla kämpän ja vaikka osakkeita.
Se ”juttu” sijoituskämpän ostamisessa on se, että vuokratuloilla maksaa lainaa pois. Ei siis kuluta koko 140k€ asuntoon vaan vaikkapa 60000€ ja loput sitten muualle.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin muutaman Hermes-laukun, kahteen menisi jo 50k, sellaisia neutraalin värisiä, kuten joku kaunis beige ja vaaleanharmaa tai musta. Sitten muutama Chanelin klassikkolaukku, vaikka musta ja beige, siihen saisi upotettua 12k, vaatekaappiin aitoa Chanelia, Balenciagaa, Fendiä, Hermesiä, kyllä siihen ainakin 30k saisi upotettua kevyesti. Sitten lopuilla rahoilla face-lift ja kasvohoitoja sekä day-SPA-käyntejä ja hieromntaa itselle pidemmälle ajanjaksolle, itseensä kannattaa aina sijoittaa. Lucky you!
Kuinka paljon face lift maksaa?
Laittaisin pihan kuntoon, päivittäisin auton vähemmän ajettuun, osan säästäsisin lomailuun tulevaisuudessa ja loput käyttäisin käsirahana sijoitusasuntoon.
N33
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin asunnon tai pienen talon Etelä-Ranskasta, varmaan Provencesta. Viettäisin siellä sitten aikaa mahdollisimman paljon. Ei välttämättä fiksuin sijoitus, mutta tekisi mut niin onnelliseksi.
Kuulostaa oikein hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin asuntolainan pois. Perustelit, että korot ovat sen verran alhaalla "ettei se kannata". Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Tottakai kannattaa! Sinulla on nyt vähemmän maksettavaa, koska ei ole korot korkealla. Ja pääasia, että saa sen lainan pois. Niin itse tekisin!
Ehkä miettisin, onko kodissani jotain, mitä pitäisi uusia. Keittiöö, lattiaa, uutta tapettia jne. Jotain, mikä näkyisi kongreettisesti. Ja toisekseen, lahjoittaisin kyllä lapsille. Jokaiselle esim. 4000e, joka ei sinun summassasi edes "tuntuisi missään".
Säästän omalle lapselleni (nyt 10v) ja hänellä hänen omalla tilillään on n. 10 000. Laitan joka kuukausi lapsen tilille 80e. Joskus 100e, riippuen hieman ylitöistä. Käytännössä lapsi saa tilille n. 1000e vuodessa. Kun lapsi on 18v, toivon, että olen pystynyt hänelle n. 18 000e säästämään. Mielestäni on järkevää sääästää LAPSELLE! Kenelle muulle edes säästäisin? Minulla on vain yksi lapsi (olen eronnut YH). Lapseni on kaikki kaikessa. Suosittelen säästämään lapselle.
Ap tässä:
Me olemme valitettavasti todistaneet niin monta kertaa sen, että kun 18-vuotias saa yhtäkkiä käyttöönsä ison summan rahaa, hän saattaa käyttää sen asioihin joita se rahat säästänyt henkilö ei ikinä olisi raaskinut ostaa itselleen. Muutamankin tutun nuoren tili on tyhjentynyt parissa-kolmessa vuodessa matkusteluun ym. ja sitten on oltu taas käsi ojossa pyytämässä vanhemmilta rahaa takuuvuokraan tai opiskelukuluihin. Itse pidän rahat mieluummin säästössä omissa nimissäni ja annan lapsille ns. elatuslahjoja tarpeen mukaan.
Sinun tilanteestasi en osaa sanoa, mutta itse ostaisin välittömästi asunnon (toki heti, kun löytäisin sopivan).
En osaa edes mietiä asia. En saa perintöä.Joskus saanut pienen,jota itse en nähnyt edes summaa.Jouduin siitä maksaa lastenkoti paikan,jossa olin jonkun aikaa .Sitten sisarien nurkiin.Jossain petipaikka,ei oma huonetta.Sieltä sain ravinon ja puhtauden. Oppikouluun olisin halunut mennä,raivotiin et mene! Ei tällä muutkan kouluja käyneet!Kansa ja kansalaiskoulun jälkeen työ.Palkasta maksoin ravinto,puhtaus,petipaikani,Olin jäänyt orvoksi 11vuotiaana,ainoa huoltaja isä kuoli 1964. Kun olin 17v. tai 18v ? lastensuojelu kutsu käymään.Ilmotti perintöntöni loppu.Piti joku paperi allekirjotaa 1970-1971.Se oli siinä.Omilla on eletty,tosen tasku ei syöty ja työ-eläkellä eletän yksin.Riitää se minun tarpeisiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Me olemme valitettavasti todistaneet niin monta kertaa sen, että kun 18-vuotias saa yhtäkkiä käyttöönsä ison summan rahaa, hän saattaa käyttää sen asioihin joita se rahat säästänyt henkilö ei ikinä olisi raaskinut ostaa itselleen. Muutamankin tutun nuoren tili on tyhjentynyt parissa-kolmessa vuodessa matkusteluun ym. ja sitten on oltu taas käsi ojossa pyytämässä vanhemmilta rahaa takuuvuokraan tai opiskelukuluihin. Itse pidän rahat mieluummin säästössä omissa nimissäni ja annan lapsille ns. elatuslahjoja tarpeen mukaan.
Ehkä hän tarkoitti samaa, kuin viestin 47 kirjoittaja?