Mitä tekisit noin 140k perinnöllä?
Olen saamassa perintöä noin 140 tuhatta. Se on lähes yksinomaan rahaa (perittävällä oli iso säästötili ja useita rahastoja).
Tulemme ihan normaalisti toimeen palkkatuloillamme, vaikka ylimääräistä ei hirveästi ole ollutkaan. Omasta talosta on joitakin kymmeniä tuhansia vielä lainaa jäljellä. Velaton, nyt jo vanhahko mutta hyvä auto. Kolme peruskouluikäistä lasta.
Aluksi ajatus perinnöstä tuntui tosi isolta, siis siltä että rahaa on tulossa tosi paljon. Mitä enemmän olen sitä nyt miettinyt, ei se enää tunnukaan niin suurelta.
Toisaalta, ei kai tuollaista summaa voi tilillekään jättää makaamaan. Meillä on jonkin verran rahaa mennyt pankin rahastoihin mutta eivät ne kovin hyvin ole tuottaneet. Siellä on max parikymmentä tuhatta nyt. Miehellä on enemmän säästöjä myös tilillä. Minulla yleensä vain joku tonni.
Mutta kysymykseen: mitä sinä tekisit tilanteessani?
Kommentit (131)
Maksat velat pois, ostat halvan yksiön ja otat siihen vuokralaisen.
Ei sitä tarvitse kaikkea kerralla kuluttaa minnekään. Sen voi tunkea rahastoihin kasvamaan ja käyttää sieltä tarvittaessa, jos vaikka kotia pitää kunnostaa tai tekee mieli jonnekin. Mitä tulee lapselle säästämiseen, nii luotan, että saan lapselleni opetettua rahan arvoa ennen kuin täyttää 18v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä toi k tuossa 140 perässä tarkoittaa? Karaatiako?
Kiloa eli tuhatta. Vähän tyhmästi lyhennetty, joo.
Ap
140 k ihan normaali lyhenne.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse kaikkea kerralla kuluttaa minnekään. Sen voi tunkea rahastoihin kasvamaan ja käyttää sieltä tarvittaessa, jos vaikka kotia pitää kunnostaa tai tekee mieli jonnekin. Mitä tulee lapselle säästämiseen, nii luotan, että saan lapselleni opetettua rahan arvoa ennen kuin täyttää 18v.
Aika moni luulee pystyvänsä opettamaan lapsilleen rahankäyttöä, mutta moni pettyy silti pahasti, kun totuus koittaa. 18-vuotias on yleensä todella epäkypsä. Nykyään ovat vielä paljon lapsellisempia kuin ennen. Ja silloin et voi tehdä enää mitään estääksesi nuorta hassaamasta rahojaan hulluihin juttuihin. Jos tällä vielä sattuu olemaan riittävän hölmö seurustelukumppani, saattavat yhdessä pistää vaivalla säästämäsi eurot vaikka tatuointeihin ja implantteihin, ostaa hulppean kotiteatterin ja merkkilaukkuja. Siinä sitä sitten ihmetellään. Itse ostit vuosia tarjouksesta vaatteesi etkä raaskinut käydä kovin usein kampaajalla, jotta saisit lapselle kerrytettyä säästöjä oman elämän aloittamiseen.
Menetettyä rahaa ikävämpää tuossa on se pettymys lapseen.
Minä laittaisin n puolet sijoituksiin kasvamaan ja lopuilla ostaisin kesämökin. Täälläpäin riittäisi hyvin. Saattaisin myös harkita vakavasti sijoitusasunnon hankkimista. Olisi matala kynnys päästä perehtymään siihen jos raha vaan tulisi jostain, niin paljon ei ole vielä kiinnostanut että varta vasten siihen säästäisin.
Onko summasta maksettu jo verot? Mihin perintöveroluokkaan kuulut eli paljonko tulee veroja? Rintaperilliset selviävät vähimmällä.
Jos nyt tuollainen summa (verot maksettu) napsahtaisi, lunastaisin osaomistusasunnon (kakkosasunnon) kokonaan itselleni, muuttaisin sinne vakituisesti asumaan ja myisin nykyisen vakiasuntoni. Perinnöstä olisi vielä muuttokulujen jälkeenkin sen varran jäljellä, että voisin vaihtaa 10 vuotta vanhan auton uudempaan. Mahdolliset loput perintörahoista ja entisen asunnon myynnistä saadut eurot panisin sukanvarteen odottamaan "aikaa parempaa" eli sitä, kun en enää kunnolla pärjää yksin kotona, vaan haluan muuttaa palvelutaloon.
Itse maksaisin vähän isomman potin lainaa pois, en kaikkea kuitenkaan. Ostaisin jonkin pienen pläntin metsää, lähinnä ekotekona (en hoidattaisi aggressiivisesti) ja vähän varmuuden vuoksi. Vaihtaisin auton ekologisempaan ja taloudellisempaan, kun olisi varaa.
Loput säästöön ja indeksirahastoihin.
Osakesäästötilit koko perheelle. Sulle ja miehellesi se 50000 euroa, minkä sinne maksimissaan saa laittaa ja loput lapsille. Vähän voisin jättää vaikka kaukomatkaa varten tai remontointiin. Nordnetillä hyvät osakesäästötilit ja voit tietysti kysyä omalta pankiltasikin että onko heillä ja mitä suosittelevat sinne osakesijoituksiksi. Niitä osakesäästötilejä saa olla vain yksi/henkilö. Sanktiot kovia jos avaa useamman. Voitte sen tilin sisällä sijoittaa vuotuiset osingot verovapaasti uusiin osakkeisiin ja kasvattaa tilin saldoa niin pitkää kuin haluatte. Veroja menee pääomatuloveroprosentilla vasta sitten kun nostatte varoja. Hoitaisi teidän eläkesäästöt sekä lasten opiskelu-, perhevapaa- ja eläkesäästöt.
Muista, että yllättävän iso siivu menee perintöveron maksuun, varsinkin jos perinnön jättäjä ei ollut vanhempasi tai isovanhempasi. Minä jakaisin veron jälkeiset rahat neljään osaan: puolet sijoituksiin, neljäsosan matka- ja virkistysrahastoon jolla tekisin jotain mukavaa ja loput puskuriin/ylimääräiseen asuntolaina erän maksuun.
Perintöverojen jälkeen jäisi vielä hyvin rahaa ja saisin ostettua mieheltä puolet talosta. Talo ja laina ovat vain miehen nimissä koska taloa ostaessa olin ulosotossa. Talo on vanha ja asumme pienellä paikkakunnalla joten talon arvo ei ole mitenkään älytön. Mies saisi hyvin velkaa pois sillä rahalla mitä hänelle maksaisin. Sitten voisimme nostaa lyhennyksen määrää, että loppuvelan saisi nopeammin pois. Mä siis maksaisin edelleen osani lainan lyhentämisestä ja siihen olisi varaa perintörahojen ansiosta. Mies on kuitenkin maksanut ja maksaa edelleen enemmän tämän talouden menoista joten mä vuorostani maksaisin enemmän.
Ostaisin itselle uudemman auton, nykyinen on 18 vuotta vanha. Loput säästäisin ja ehkä tutkisin sijoitusjuttuja. Sijoittaminen on mulle täysin tuntematonta aluetta eli oppia tarvitsisin todella paljon. En tiedä yhtään miten voi sijoittaa. Olen täysin ummikko.
Kyllä. Elinikää minulla ei ole tuota 20 vuottakaan enää, ehkä puolet, joten loppuiän. Herroiksi vielä. Jos asiat olisi paremmin, käyttäisin rahatkin toisin, opiskelisin tms tulevaisuutta ajatellen.