Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan oikeasti: millainen ihminen nauttii tästä Uuden Normaalin mukaisesta maailmasta?

Vierailija
23.03.2021 |

Ei ravintoloita, ei kahviloita, ei elokuvissa käyntiä eikä konsertteja, ei kuntosaleja eikä ryhmäliikuntaa, ei urheilukilpailuja paikan päällä koettuna, ei festareita, ei matkailua eikä laivareissuja.

Vain kotona tai mökillä oman talouden kanssa kökkimistä ja lähimetsässä samoilua.

Kuka ihan oikeasti tykkää tästä?

Kommentit (499)

Vierailija
261/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomatonta että täällä on ihmisiä jotka sanovat mitä merkitystä sillä on kuka tykkää koska tämä on tilanne. Sitten on näitä lumihiutale ihmisiä joiden mielestä kaikki kriittinen ajattelu on salaliittoteoriaa ja vastaan hankaamista. Minä ainakin tykkään käydä kahviloissa ja elokuvissa. Se on myös elinehto taloudelle että nämä palvelut toimivat ja niitä käytetään. Voiko ihmiset todella olla näin aivopestyjä ja omassa kuplassaan eläviä? Valitettavasti taitaa kyllä olla. Tietenkin täytyy ottaa huomioon että tänne kirjoittelee lähinnä ne vähemmän asioista ymmärtävät tahot. Todellisuudessa ihmisten kanssa jutellessa töissä yms huomaa että suurinosa on samaa mieltä kanssani siitä että tämä nykytilanne on täysin kestämätön. Iso osa vain leikkii "lampaiden" kanssa mukana tätä leikkiä. Sitten on nämä oikeat "lampaat" jotka tilanteesta nauttii tai ovat vain muuten peloteltu kuoliaaksi.

MaRa- ala ei ole Tal uudelle elinehto. Suomen bruttokansantuote putosi viime vuonna kokonaiset 2,5%. Se että jokin ala tuottaa liikevaihtoa ei tarkoita sitä että se olisi välttämätöntä, mikäli tuotto on +-0.

Juuri näin. Talous pyörii ihan hyvin ilman kahviloitakin tai ravintoloitakin.

On tietty niin että helposti raha lakkaa kiertämästä, mutta onko tää nykyjärjestelmä oikeasti järkevin muutenkaan, en usko. 

Nykyjärjestelmä ei varmaankaan ole hyvä mutta onko sinulla sille jokin vaihtoehto?

Ehkä jonkinlainen säännöstelty kapitalismi voisi toimia. Ravintolat ja kahvilat ovat ihmisten pienyrittäjyyttä jota pitäisi tukea eikä tuhota. Minä käyn naapurin tädkn kahvilassa ja hän saa toimeentulonsa siitä, samalla raha kiertää ja jää myös Suomeen eikä mene kansainvälisille riistäjille. Olettaen tietenkin että kahvila ei ole mitään isoa ketjua

Vierailija
262/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei olisi nettiä someineen tai töllötintä mukavine sohvineen, niin ihmiset eivät olisi kestäneet kymmenesosaakaan tästä vuodesta. On se vaan niin helppoa korvata ihmisten kohtaaminen ja pukeutumisen ja kotoa poistumisen vaivautuminen siihen, että laittaa pieruverkkarit jalkaan ja löhöillä sohvalla syöden irttareita ja selaten instagramia tai tuijottaen temppareita. Tämä sitten verhotaan siihen, ettei 'olla sosiaalisia'. Kyllä olette sosiaalisia, tehän pyritte näkemään ja kuulemaan ihmisistä sen netin avulla, tänne palstallekin hakeudutaan halusta kohdata ja keskustella muiden kanssa. Rehellisempää olisi vain myöntää itselle, että on laiska ja mukavuudenhaluinen. Mutta pidemmän päälle yksin kotona kököttäminen ja ihmisille luurin kautta kirjoittaminen ei tule korvaamaan kasvotusten tapahtuvaa kanssakäymistä, ja tilalle alkaa pikkuhiljaa hiipiä mt-ongelmat, ahdistuneisuus, tyhjyyden tunne ja niin pois päin. Ei ehkä vielä kaikkien kohdalla, mutta jos tämä kestää vielä vuosia, niin lopputulos on, että olemme todella vieraantuneita toisistamme. 

Ei välttämättä näin. Itse olen valtiolla töissä. S-lomat puolittuneet, tuloksellisuus kaikilla mittareilla parantunut. Töissä yhteydet ulkopuoliseen maailmaan, niin kotimaisiin yrityksiin kuin EU ja muu kv yhteisöt lisääntyneet. Ainut ongelma tiukat päivät, kokouksia voi olla paljon enemmän kuin ennen kun zoomin/teamsin klikkaus vie heti seuraavaan ilman matkustamisia. Siksi nyt ruokatauolla lepuuttamassa täällä aivoja.

Myös kulttuuria saatavilla netissä, niin konsertteja kuin vanhoja taltiointeja. Eikä mene kuin muutama kuukausi niin maailma alkaa vapautua. Toivottavasti kuitenkin etätyömahdollisuus jatkuu. Mikä sen ihanampaa kun läppärin sulkemisen jälkeen voi siirtyä ulos nauttimaan kevätauringosta ja -hangista mökillä, saa hiihtäen turvallista liikuntaa ilman salikäyntejä. Ja kyllä niitä tärkeimpiä ihmisiä voi järkevästi tavata kun hekin kaikki hyvin vähän kontakteissa muun maailman kanssa - ja suvun vanhimmat jo rokotettuja, heitä voi jo halatakin ilman pelkoa. Minä ihan oikeasti nautin elämästäni vaikka tietenkin pandemia huolettaa.

Laitostuminen alkaa jo näkyä omassa lähipiirissä. Ollaan niin sulkeuduttu omiin oloihin että jopa puhelimella tai viestillä kommunikointi alkaa tuntua ylivoimaiselta monelle. Mitä kauemmin niin mennään, sitä pahemmin tuo laitostuminen tempaa mukaansa. Kaikki pienen piirin ulkopuolella oleva alkaa pelottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalla ei tuollaisia juttuja edes ole, joten ei ole joutunut paljosta luopumaan. Niin kauan kun voin liikkua ulkona, lukea, tehdä käsitöitä, maalata, saunoa savusaunassa ja olla perheen kanssa sekä saan tavata iäkästä äitiäni, pärjään mainiosti. Sitten kun keksivät miten nuo kielletään, tulee vaikeuksia. Ehkä sitten, kun rokottamattomilta evätään työn tekeminen, ei voi enää harrastaa mitään.

Vierailija
264/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "minä tykkään olla kotona ja festareilla ja kahviloissa kävijät on apinoita" ihmiset unohtaa että jos toiset ihmiset eivät kävisi ja käyttäisi näitä palveluja se olisi loppujen lopuksi pois myös teiltä koska koko järjestelmä kaatuisi.

Vierailija
265/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomatonta että täällä on ihmisiä jotka sanovat mitä merkitystä sillä on kuka tykkää koska tämä on tilanne. Sitten on näitä lumihiutale ihmisiä joiden mielestä kaikki kriittinen ajattelu on salaliittoteoriaa ja vastaan hankaamista. Minä ainakin tykkään käydä kahviloissa ja elokuvissa. Se on myös elinehto taloudelle että nämä palvelut toimivat ja niitä käytetään. Voiko ihmiset todella olla näin aivopestyjä ja omassa kuplassaan eläviä? Valitettavasti taitaa kyllä olla. Tietenkin täytyy ottaa huomioon että tänne kirjoittelee lähinnä ne vähemmän asioista ymmärtävät tahot. Todellisuudessa ihmisten kanssa jutellessa töissä yms huomaa että suurinosa on samaa mieltä kanssani siitä että tämä nykytilanne on täysin kestämätön. Iso osa vain leikkii "lampaiden" kanssa mukana tätä leikkiä. Sitten on nämä oikeat "lampaat" jotka tilanteesta nauttii tai ovat vain muuten peloteltu kuoliaaksi.

MaRa- ala ei ole Tal uudelle elinehto. Suomen bruttokansantuote putosi viime vuonna kokonaiset 2,5%. Se että jokin ala tuottaa liikevaihtoa ei tarkoita sitä että se olisi välttämätöntä, mikäli tuotto on +-0.

Juuri näin. Talous pyörii ihan hyvin ilman kahviloitakin tai ravintoloitakin.

On tietty niin että helposti raha lakkaa kiertämästä, mutta onko tää nykyjärjestelmä oikeasti järkevin muutenkaan, en usko. 

Nykyjärjestelmä ei varmaankaan ole hyvä mutta onko sinulla sille jokin vaihtoehto?

Ehkä jonkinlainen säännöstelty kapitalismi voisi toimia. Ravintolat ja kahvilat ovat ihmisten pienyrittäjyyttä jota pitäisi tukea eikä tuhota. Minä käyn naapurin tädkn kahvilassa ja hän saa toimeentulonsa siitä, samalla raha kiertää ja jää myös Suomeen eikä mene kansainvälisille riistäjille. Olettaen tietenkin että kahvila ei ole mitään isoa ketjua

Tätä on jotenkin jo mietitty, säännelty kapitalismi voisi olla toimiva ratkaisu. 

Ei liity koronaan oikeastaan, vaan siihen että työt saadaan tehtyä aika pienellä väkimäärällä jos ollaan niin tehokkaita kuin pystytään. On kasvava väestö, mutta ei täällä puolella palloa. Meidän oma hyvinvointimme, tavaran määrä esim on perustunut siihen että sitä on jossain pystytty tekemään pienemmillä kustannuksilla. Ei puhelimia valmistettaisi suomalaisilla palkoilla, noin esimerkiksi. 

Eli joku raha- ja tavaraliikenteen verotus pitäisi jotenkin monikansallisesti hoitaa, luulen. Koska käy niin, että osa jengistä ei pääse mukaan tähän elämäntapaan mitä esim meillä on. Eikä mekään pitkään. 

Vierailija
266/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "minä tykkään olla kotona ja festareilla ja kahviloissa kävijät on apinoita" ihmiset unohtaa että jos toiset ihmiset eivät kävisi ja käyttäisi näitä palveluja se olisi loppujen lopuksi pois myös teiltä koska koko järjestelmä kaatuisi.

Mut olisko se kauhean suuri ongelma, ja kenelle? Mihin tää hyvinvointi oikein perustuu loppuviimeksi? 

Vierailija
267/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä järjestelmä? Hyvinhän tässä on pärjätty ilman turhia tapahtumia. Sen sijaan että menee festareille ryyppäämään 200 euroa niin voi käyttää sen johonkin järkevään kuten hyvinvointiin, ravintoon, liikuntaan, sisustukseen, elektroniikkaan..

Vierailija
268/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Erityisen "hauskaa" on lukea näitä matkailu on ihan tyhmää ja joutaakin mennä nurin-kommentteja.  Ala taitaa työllistää Suomessa aika ison läjän ihmisiä ja maailmalla, jopa Euroopassa, on maita joissa se on maan tärkein elinkeino.  Mitä näille tilalle? Globaalin talouden pyörteissä kun ollaan niin kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Mutta tottakai näiltä ihmisiltä pitää työt viedä, jotta asiantuntija saa jatkossakin etäillä mökillään.

Vierailija
269/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö!

Järjestelmää pitää pystyssä teollisuus ja muu vientiala joka tuo rahaa maahan.

Kun menet festareille, niin ulkomaiset esiintyjät vievät rahaa pois kansantaloudesta palkkioillaan.

Kaljanmyynti teltassa ja kahvilat ovat sitä toinen toisillemme paitojen pesua, joka ei tätä myllyä pyöritä.

Ihan sama kun julkisella työskentelevät ulvovat veroeurojensa merkitystä. Kun palkat maksetaan julkkarilla veroista 😂

Jos jotain, niin tämä maa tarvitsee lisää vientiteollisuutta ja vähemmän palvelualaa jossa myydään samaa, minkä voi itsekin tehdä. Niillä euroilla tämä järjestelmä oikeasti pyörii.

Vierailija
270/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buumeri-äitini on luonteeltaan levoton eikä pysty olemaan kotona päivääkään neljän seinän sisällä, olen huomannut että sen psyyke on vähän välillä horjunut tämän vuoden aikana, kun on tottunut laukkaamaan harrastuksissa ja reissaamaan junalla edestakasin. Nyt ei ole matkustanut junalla vuoteen eikä ollut harrastuksissa. Pyöräilee ja liikkuu joka päivä, kuten ennenkin, mutta tuntee itsensä kaiketi vähän köytetyksi.

Minulla taas ei ole mitään ongelmia, koska voin olla neljän seinän sisällä vaikka vuosia, nuorena olin 3 vuotta putkeen sisällä, en pystynyt edes roskapussia psyykkisten ongelmien takia viemään.

Muutoinkin viihdyn parhaiten vain kotona, en käy juuri missään. Että minua ei helposti ahdistaisi vaikka pitäisi mennä bunkkeriin vuodeksi.

Olemme erilaisia. Mutta pääasia että jokainen tekee osansa ja jos ahdistaa, kannattaa puhua jollekin läheiselle tai jos ei ole lähesitä (joka on erittäin surullista edes ajatella), pitää hakea keskusteluapua terveydenhuollon kautta, vaikka kaikki onkin nyt ruuhkautunutta ja hoitajia ei näe kasvotusten.

Tässä hyvä kiteytys ekstovertin ja introvertin eroista. Itse olen samanlainen kuin sinä ja viihtynyt aina yksikseni kotona hyvin. Tämä on minun turvasatama jossa saan rauhassa ladata akkuja ja selailla nettiä. En tarvitse muuta.

Minusta tuo ei ole hyvä kiteytys eroista. Introvertti yhdistetään nykyisin aivan liikaa erilaisiin ahdistuneisuushäiriöihin, kuten tuossa ylempänä tekstissä. Hän kertoi, ettei voinut käydä nuorena kolmeen vuoteen ulkona edes viemässä roskapussia psyykkisten ongelmien vuoksi.

Nykyisin näissä kirjoituksissa saa sen käsityksen, että introvertit=psyykkisesti sairaat. Näin ei ole.

Vierailija
271/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut olisko se kauhean suuri ongelma, ja kenelle? Mihin tää hyvinvointi oikein perustuu loppuviimeksi? 

Se on meiltä kaikilta pois jos talous alkaa oikeasti sakkaamaan. Nyt sitä on elvytetty lainarahalla vuosia. Kun tulee hyperinflaatio ja talous kaatuu enenn pitkää ruoka loppuu ja silloin se on meidän kaikkien ongelma.

Vierailija
272/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tuli matkusteltua ja biletettyä, enää ei oo vuosiin kiinnostanut tuommoiset jutut. Mulle on oikeastaan ihan sama, oonko karanteenissa vai en. Ei vaikuta mun elämään. Odotan, että lumet sulaa ja pääsen takapihaa kuokkimaan. Viihdyn mökissäni ja nettiyhteys riittää sosiaaliseksi virikkeeksi. 

Vierailija
273/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Extrovertti ystäväni kuvaili tilannetta että on kuin olisi elävältähaudattu tai suljettu pikku laatikkoon, jonka ulkopuolella muu elämä virtaa ja uudet mielenkiintoiset ihmiset, asiat, ideat ja ajatukset, joiden ulkopuolelle hän jää.

Aivan kun hän olisi kultakala, tukahduttavassa sameassa lammikossa, jonne vesi ei ikinä vaihdu.

Introvertti nauttii, kun ei tarvitse ahtaa itseään ruuhkabussiin, istua statistina aivoriihessä, missä extrovertit sinkoilee pöhinöissään päättömiä ideoitaan, kuunnella koirankusetusreisulla naapurin rouvan päättymätöntä monologia janipetteri ja tiitutaavin edesottamuksista.

Kaikki myötätuntoni heille, jotka on korona-aikana sekoilleet kun turhautumisen tunteneet ovat lyöneet yli laidan, kokeneet sydäntäsärkevää yksinäisyyttä, kotiväkivaltaa, sairastuneet, menettäneet rakkaitaan tai joutuneet taloudellisesti puillepaljaille.

Vierailija
274/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järjestelmä? Hyvinhän tässä on pärjätty ilman turhia tapahtumia. Sen sijaan että menee festareille ryyppäämään 200 euroa niin voi käyttää sen johonkin järkevään kuten hyvinvointiin, ravintoon, liikuntaan, sisustukseen, elektroniikkaan..

Niin mikä mikähän se järjestelmä nahtaa olla😂😂 Hyvin lyhytnäköinen ja täysin ymmärtämätön kommentti, kertoo valitettavasti miten vähän suurinosa tämän palstan ihmisistä ymmärtää mitään taloudesta. Ei ole kyse sinun muutamasta huntista vaan koko globaalista talousjärjestelmästä.

Vierailija
275/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö!

Järjestelmää pitää pystyssä teollisuus ja muu vientiala joka tuo rahaa maahan.

Kun menet festareille, niin ulkomaiset esiintyjät vievät rahaa pois kansantaloudesta palkkioillaan.

Kaljanmyynti teltassa ja kahvilat ovat sitä toinen toisillemme paitojen pesua, joka ei tätä myllyä pyöritä.

Ihan sama kun julkisella työskentelevät ulvovat veroeurojensa merkitystä. Kun palkat maksetaan julkkarilla veroista 😂

Jos jotain, niin tämä maa tarvitsee lisää vientiteollisuutta ja vähemmän palvelualaa jossa myydään samaa, minkä voi itsekin tehdä. Niillä euroilla tämä järjestelmä oikeasti pyörii.

Olet varmasti oikeassa että vientiteollisuutta tarvitaan mutta kyllä myös palveluala on todella tärkeää ja pk-yrittäjiä ei voida ajaa konkurssiin koronan varjolla.

Vierailija
276/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin. Koronavirus ei ole vienyt minun elämästäni pois MITÄÄN sellaista, mitä jäisin kaipaamaan.

Vierailija
277/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä mikähän se järjestelmä nahtaa olla😂😂 Hyvin lyhytnäköinen ja täysin ymmärtämätön kommentti, kertoo valitettavasti miten vähän suurinosa tämän palstan ihmisistä ymmärtää mitään taloudesta. Ei ole kyse sinun muutamasta huntista vaan koko globaalista talousjärjestelmästä.

Tosissasiko kuvittelet että jotkut festarit pitävät Suomen taloutta yllä? Niin ja ne suuret esiintyjäpalkkiot menevät ulkomaisille esiintyjille

Vierailija
278/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosissasiko kuvittelet että jotkut festarit pitävät Suomen taloutta yllä? Niin ja ne suuret esiintyjäpalkkiot menevät ulkomaisille esiintyjille

En kuvittele, pahoittelut huonosta artikuloinnista. Puhuinkin koko Suomen taloudesta johon kuuluu osana pk-yrittäjyys, festarit yms yms... Suomen taloutta pitää tällä hetkellä pystyssä velkaraha, sama koskee kaikkia länsimaita. Jossain vaiheessa alkaa talouden todellinen pudotus ja kyyti on silloin kylmää.

Vierailija
279/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin nautin. Olen onnellisempi kuin ennen koronaa. En suostu tuntemaan tästä onnesta syyllisyyttä.

Vierailija
280/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii kaatuakin mokoma järjestelmä, joka lypsää pienipalkkaisia. Tervemenoa. Me osaamme tulla vähällä ja vieläkin vähemmällä toimeen ja tartumme itse asioihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi