Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan oikeasti: millainen ihminen nauttii tästä Uuden Normaalin mukaisesta maailmasta?

Vierailija
23.03.2021 |

Ei ravintoloita, ei kahviloita, ei elokuvissa käyntiä eikä konsertteja, ei kuntosaleja eikä ryhmäliikuntaa, ei urheilukilpailuja paikan päällä koettuna, ei festareita, ei matkailua eikä laivareissuja.

Vain kotona tai mökillä oman talouden kanssa kökkimistä ja lähimetsässä samoilua.

Kuka ihan oikeasti tykkää tästä?

Kommentit (499)

Vierailija
281/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammottavinta ehkä ovat vauvat, jotka eivät ole koskaan nähneet ihmisjoukkoa ilman maskia, he ovat tottuneet että tämä hulluus on normaalia. He pelkäävät maskittomia vieraita ihmisiä.

Vierailija
282/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei olisi nettiä someineen tai töllötintä mukavine sohvineen, niin ihmiset eivät olisi kestäneet kymmenesosaakaan tästä vuodesta. On se vaan niin helppoa korvata ihmisten kohtaaminen ja pukeutumisen ja kotoa poistumisen vaivautuminen siihen, että laittaa pieruverkkarit jalkaan ja löhöillä sohvalla syöden irttareita ja selaten instagramia tai tuijottaen temppareita. Tämä sitten verhotaan siihen, ettei 'olla sosiaalisia'. Kyllä olette sosiaalisia, tehän pyritte näkemään ja kuulemaan ihmisistä sen netin avulla, tänne palstallekin hakeudutaan halusta kohdata ja keskustella muiden kanssa. Rehellisempää olisi vain myöntää itselle, että on laiska ja mukavuudenhaluinen. Mutta pidemmän päälle yksin kotona kököttäminen ja ihmisille luurin kautta kirjoittaminen ei tule korvaamaan kasvotusten tapahtuvaa kanssakäymistä, ja tilalle alkaa pikkuhiljaa hiipiä mt-ongelmat, ahdistuneisuus, tyhjyyden tunne ja niin pois päin. Ei ehkä vielä kaikkien kohdalla, mutta jos tämä kestää vielä vuosia, niin lopputulos on, että olemme todella vieraantuneita toisistamme. 

Laitostuminen alkaa jo näkyä omassa lähipiirissä. Ollaan niin sulkeuduttu omiin oloihin että jopa puhelimella tai viestillä kommunikointi alkaa tuntua ylivoimaiselta monelle. Mitä kauemmin niin mennään, sitä pahemmin tuo laitostuminen tempaa mukaansa. Kaikki pienen piirin ulkopuolella oleva alkaa pelottaa.

Tästä syystä onkin ihmisiä, jotka eivät ole erakoituneet neljän seinän sisään näyttöruuden ääreen. Viruksen suhteen kannattaa olla varovainen, varsinkin jos kuuluu riskiryhmiin, mutta mihinkään paniikkimoodiin ei kannata mennä. Vanhuksethan tässä ovat heikoimmassa asemassa, koska eivät ymmärrä sekavista ohjeistuksista, mitä oikein voi tehdä ja mitä ei. Ovat siis mieluummin - varmuuden vuoksi - tekemättä yhtään mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n on pakko olla max 20-vuotias. Kuulostaa toi lista sen verran "nuorehkolta".

Toivon todella, että tämä tilanne kestää ainakin kesän yli, ihan vain näiden ap:n kaltaisten itkijöiden takia, kun ei edes kahvilaan pääse. Opettaisikohan äiti vihdoin ja viimein miten kahvia keitetään?

En kaipaa ihan jokaista kohtaa ap listalta mutta muuten se on minulle ihan normaali elämää vaikka olen 41v. Taidat olla ainakin henkisesti sitä sukupolvea jolle jo kahvilassa käynti tai wienerinleikkeen syöminen essonbaarissa oli luxusta. En ole vielä niin tylsistynyt  etten olisi kiinnostunut kodin ulkopuolisesta maailmasta.

Vierailija
284/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina inhonnut sydämeni pohjasta kaikkea pakkoyhteisöllisyyttä ja vihdoin se on loppu työpaikankin osalta ja saa keskittyä vain (normaalitilanteessakin etä)työntekoon ilman jatkuvia ryhmäytymis/kehittämispäivä/seminaaripelleilyehdotuksia. Suuri kivitalo, tontti ja kesämökki, suuret tulot asiantuntijana, velattomuus ja ihana oma rauha ilman turhanpäiväisiä ihmisiä ja uteliaita silmäpareja on taivaallista. Jos on korona-ajan ulkopuolella tarvetta käydä välillä kodin ulkopuolella, silloin kohteena on kaukomatkakohde sellaisessa paikassa luonto- tai kulttuurikohteessa jossa ei todellakaan törmää turistilaumoihin.

On ollut kirjoituksia ns. great resetistä. Siinä tuhotaan talous eikä kukaan omista mitään enää. Tätä tukee suunnitelma, että erikoisliikkeitten annettaisiin olla auki vaikka vain välttämättömät ostokset sallittaisiin. Niitä ei siis suljeta pakosti, eivätkä ne saa korvauksia vähentyneistä tuloista. Ne tulevat kaatumaan. Kuka heidän omaisuutensa käärii?

Vierailija
285/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "minä tykkään olla kotona ja festareilla ja kahviloissa kävijät on apinoita" ihmiset unohtaa että jos toiset ihmiset eivät kävisi ja käyttäisi näitä palveluja se olisi loppujen lopuksi pois myös teiltä koska koko järjestelmä kaatuisi.

Mikä järjestelmä? Hyvinhän tässä on pärjätty ilman turhia tapahtumia. Sen sijaan että menee festareille ryyppäämään 200 euroa niin voi käyttää sen johonkin järkevään kuten hyvinvointiin, ravintoon, liikuntaan, sisustukseen, elektroniikkaan..

Niin mikä mikähän se järjestelmä nahtaa olla😂😂 Hyvin lyhytnäköinen ja täysin ymmärtämätön kommentti, kertoo valitettavasti miten vähän suurinosa tämän palstan ihmisistä ymmärtää mitään taloudesta. Ei ole kyse sinun muutamasta huntista vaan koko globaalista talousjärjestelmästä.

Tosissasiko kuvittelet että jotkut festarit pitävät Suomen taloutta yllä? Niin ja ne suuret esiintyjäpalkkiot menevät ulkomaisille esiintyjille

Festarit työllistää toki muitakin kuin ulkomaisia esiintyjiä. Mutta festarit ei ole nyt se tämän järjestelmän pääpointti. Totuus esimerkiksi asiantuntijatöistä (joita tehdään paljon etänä) on se, että vaikeassa taloudellisessa tilanteessa niistä aletaan karsia. Se koskee niin yksityistä kuin julksenkin sektorin asiantuntijatehtäviä. Esimerkiksi erilaisesta tutkimus- ja kehittämistyöstä karsitaan, jos/kun yrityksen tai julkisen sektorin resurssit eivät enää niihin riitä. Mitä enemmän työttömyyttä sitä vähemmän ostovoimaa ja sitä suuremmat kustannukset yhteiskunnalle. Ja tämä taatusti iskee lopulta myös kaikenlaisiin asiantuntijoihin.

Vierailija
286/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan nauttia tästäkin ajasta. Elämän hidastuminen on tehnyt hyvää, enää en elä aivosumussa. Nukun paremmin, syön terveellisemmän, harrastan enemmän hyötyliikuntaa, aikaa jää enemmän perheelle. Etäopiskelu avasi silmäni mistä lasten kouluongelmat johtuvat ja olen pystynyt auttamaan heitä aivan eri tavalla. Olen saanut siivottua/kunnostettua taloa - helpotettua arkea.

Vierailija
287/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "minä tykkään olla kotona ja festareilla ja kahviloissa kävijät on apinoita" ihmiset unohtaa että jos toiset ihmiset eivät kävisi ja käyttäisi näitä palveluja se olisi loppujen lopuksi pois myös teiltä koska koko järjestelmä kaatuisi.

Mikä järjestelmä? Hyvinhän tässä on pärjätty ilman turhia tapahtumia. Sen sijaan että menee festareille ryyppäämään 200 euroa niin voi käyttää sen johonkin järkevään kuten hyvinvointiin, ravintoon, liikuntaan, sisustukseen, elektroniikkaan..

Nythän on jo huomattu, että rautakauppojen ja muiden remonttitarvikeita myyvien yritysten myynti on kasvanut viimeisen vuoden aikana. Ihmiset laittavat rahansa johonkin muuhun kuin vuotta aiemmin. Ennen pandemiaa on ollut elämä ehkä niin kiireistä, että remontille ei ole löytynyt aikaa. Eikä ehkä rahaakaan. Nyt on rahaa säästynyt ja aikaakin on enemmän kuin ennen. Hyvä ajankohta siis remontoida eikä tarvitse tehdä hommaa enää sitten, kun arkihärdelli harrastuksineen on taas alkanut ja pääsee matkustelemaan, teattereihin jne. 

Vierailija
288/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona on virologi, eidemiologi, ja lääkäri, jolle hallitus ja ihmiset antoivat silmänsä ja mielensä.

Sinun silmäsi, on siis sen epidemiologin, päässä.

Siksi kaikki on huonosti ja sekaisin.

Ensin oli yksi epidemiologi, korona, joka antoi silmällään, että kaikki kuolevat, Sitten toinen lääkäri antoi silmällään koronalla, että lapset kuolevat pian oireiluihin. Sitten kolmas virologi; muuntovirus selitti, että nyt pian on kuolleita joka puolella, ja kaikki ovat vaarassa enemmän kuin koskaan aiemmin.

Näille ihmiset ja hallitukset ovat antaneet omat silmänsä. Näiden päähän.

Tämä ei lopu niin kauan kuin; kunnes se silmä annetaan viattoman päähän. Hyvän ja onnellisen elämän.

Vierailija
289/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautinnostako luulit tässä olevan kyse? 

Vierailija
290/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n on pakko olla max 20-vuotias. Kuulostaa toi lista sen verran "nuorehkolta".

Toivon todella, että tämä tilanne kestää ainakin kesän yli, ihan vain näiden ap:n kaltaisten itkijöiden takia, kun ei edes kahvilaan pääse. Opettaisikohan äiti vihdoin ja viimein miten kahvia keitetään?

En kaipaa ihan jokaista kohtaa ap listalta mutta muuten se on minulle ihan normaali elämää vaikka olen 41v. Taidat olla ainakin henkisesti sitä sukupolvea jolle jo kahvilassa käynti tai wienerinleikkeen syöminen essonbaarissa oli luxusta. En ole vielä niin tylsistynyt  etten olisi kiinnostunut kodin ulkopuolisesta maailmasta.

Onko sinulle kahvilassa käynti luksusta? Voi herrajjee. Minua ei saisi kahvilaan enää pirukaan, hälinään ja ihmisten töykeyteen. Nautin kahvini ja paakelsini rauhassa.

Juu, minä nautin tästä ajasta täysin siemauksin. Minulta ei puutu mitään ja sosiaalisuuden pakko on suurelta osin poistettu hartioilta. Mikä ihanuus! Mikä vapaus! Työt ja palaverit ja ryhmäpohdiskelut etänä, asiakaskontaktit etänä, täydellistä. Pskanjauhanta vähentynyt huomattavasti, ulkonäön ja muun kommentointi poistunut lähes tyystin. 

Vierailija
291/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina inhonnut sydämeni pohjasta kaikkea pakkoyhteisöllisyyttä ja vihdoin se on loppu työpaikankin osalta ja saa keskittyä vain (normaalitilanteessakin etä)työntekoon ilman jatkuvia ryhmäytymis/kehittämispäivä/seminaaripelleilyehdotuksia. Suuri kivitalo, tontti ja kesämökki, suuret tulot asiantuntijana, velattomuus ja ihana oma rauha ilman turhanpäiväisiä ihmisiä ja uteliaita silmäpareja on taivaallista. Jos on korona-ajan ulkopuolella tarvetta käydä välillä kodin ulkopuolella, silloin kohteena on kaukomatkakohde sellaisessa paikassa luonto- tai kulttuurikohteessa jossa ei todellakaan törmää turistilaumoihin.

On ollut kirjoituksia ns. great resetistä. Siinä tuhotaan talous eikä kukaan omista mitään enää. Tätä tukee suunnitelma, että erikoisliikkeitten annettaisiin olla auki vaikka vain välttämättömät ostokset sallittaisiin. Niitä ei siis suljeta pakosti, eivätkä ne saa korvauksia vähentyneistä tuloista. Ne tulevat kaatumaan. Kuka heidän omaisuutensa käärii?

Ei ne kolmessa viikossa kaadu.

Vierailija
292/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kammottavinta ehkä ovat vauvat, jotka eivät ole koskaan nähneet ihmisjoukkoa ilman maskia, he ovat tottuneet että tämä hulluus on normaalia. He pelkäävät maskittomia vieraita ihmisiä.

Missäpä olet tällaisen vauvan oikeasti nähnyt? Lähipiirissäni yksikään vauva tai taapero ei toimi kuvailemallasi tavalla.

Vierailija
293/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka nauttivat koronan tuomista rajoitteista ovat niitä, jotka kokevat turvaa kun muut sanovat mitä saa ja pitää tehdä.

Omien päätösten tekeminen on vaikeaa tai jopa pelottavaa.

Jos tekevät tai edes pystyvät tekemään oman ratkaisun niin pelkäävät mitä siitä seuraa. Tai jos se menee pieleen niin tuntevat olevansa huonoja tai kauhistelevat mitä siitä seuraa.

Kun ulkopuoliset ja omaa itseään ylemmäksi ja viisaammiksi tuntemat ihmiset tekevät päätöksiä niin Nämä uskovat/luulevat, että ne päätökset ja rajoitukset ovat joko oikein tai ainakin ei tarvitse syyttää itseään jos ne eivät ole oikeita.

Elämä on niille ihmisille nyt helpompaa jotka luottavat auktoriteetteihin enemmän kuin omaan itseensä tai omaan harkintakykyynsä.

Myös nille jotka eivät kyseenalaista asioita.

Vierailija
294/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei olisi nettiä someineen tai töllötintä mukavine sohvineen, niin ihmiset eivät olisi kestäneet kymmenesosaakaan tästä vuodesta. On se vaan niin helppoa korvata ihmisten kohtaaminen ja pukeutumisen ja kotoa poistumisen vaivautuminen siihen, että laittaa pieruverkkarit jalkaan ja löhöillä sohvalla syöden irttareita ja selaten instagramia tai tuijottaen temppareita. Tämä sitten verhotaan siihen, ettei 'olla sosiaalisia'. Kyllä olette sosiaalisia, tehän pyritte näkemään ja kuulemaan ihmisistä sen netin avulla, tänne palstallekin hakeudutaan halusta kohdata ja keskustella muiden kanssa. Rehellisempää olisi vain myöntää itselle, että on laiska ja mukavuudenhaluinen. Mutta pidemmän päälle yksin kotona kököttäminen ja ihmisille luurin kautta kirjoittaminen ei tule korvaamaan kasvotusten tapahtuvaa kanssakäymistä, ja tilalle alkaa pikkuhiljaa hiipiä mt-ongelmat, ahdistuneisuus, tyhjyyden tunne ja niin pois päin. Ei ehkä vielä kaikkien kohdalla, mutta jos tämä kestää vielä vuosia, niin lopputulos on, että olemme todella vieraantuneita toisistamme. 

Laitostuminen alkaa jo näkyä omassa lähipiirissä. Ollaan niin sulkeuduttu omiin oloihin että jopa puhelimella tai viestillä kommunikointi alkaa tuntua ylivoimaiselta monelle. Mitä kauemmin niin mennään, sitä pahemmin tuo laitostuminen tempaa mukaansa. Kaikki pienen piirin ulkopuolella oleva alkaa pelottaa.

Jaa, meidän perhepiirissä taas on pidetty enemmän yhteyksiä koronan aikana, Ja naamapuheiluita soitetaan usein. Siskoni pitää mulla joka lauantai perheensä kanssa "pizzaliven", katson kun tekevät pizzaa ja jauhetaan samalla paskaa. 

Pääsiäisenä yritetään nähdä oikeesti, jos siihen asti pysytään kaikki kunnossa. Viimeksi nähty loppiaisena. Äitiä olen tavannut viikottain ja lapseni myös.

Äitin kanssa ei puhuta näköpuheluita mutta soittelee päivittäin, vähän liikaakin.

:D Eilenkin kun istuin pasgalla ja olin juuri kirjottamassa kommenttia tälle palstalle kun PRRRR, ÄITI SOITTAA, tulin vastanneeksi vihasesti "NO MITÄ!!"

Äiti kysyi varovaisesti "Sitä vaan että miten on viikko lähtenyt käyntiin?!"

"En tiedä, siinä se, olen vessassa just!!!"

"Selvä selvä, no ei minulla muuta, soitellaan sitten huomenna paremmin"...

Ei ole vielä soiteltu mutta taidan kohta soittaa äidille,. Jäi vähän kaivelemaan se äkäsyys eilen. Yleensä soitan aina heti takasin jos olen ollut puhelimessa äksy, kuten usein olen, jos minullepäin soitetaan.. mutta jäi eilen soittamatta vessareissun jälkeen. Äitimussukka ei ehkä uskalla tänään soittaa, kun ajattelee että huudan taas. Täytyykin heti soittaa.... ♥

Vierailija
295/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskoni pitää mullE *

296

296/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti tottunut tähän ns. uuteen normaaliin.  Nyt tuntuu baareissa tai festareilla haahuilu jotenkin kaukaiselta ja vieraalta asialta. En kaipaa hirveästi. Jos sinkuksi jää niin silloin voisi olla ankeampaa.

Ruokaa saa tilattua kotiin, kaupat on auki ja ulkonaliikkumis kieltoa ei ole enkä usko että tulee. Nauttikaa luonnosta ja puistoissa kävelyistä, tilatkaa hyvää ruokaa kotiin ja oppikaa olemaan ajatustenne kanssa. Tilanne on mikä on mutta paremmat ajat ovat vielä edessä. Ehkä kaiken tämän jälkeen tiettyjä itsestäänselvyyksiä oppii arvostamaan enemmän.

Vierailija
297/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kolmessa viikossa kaadu.

Miten niin kolmessa viikossa? Nythän on jo yli vuosi ollut epävarmaa ja nyt taas uusi kolme viikkoa eikä yhtään tiedä milloin loppuu tai edes tulee helpotuksia aukioloissa.

Jos on vuokratilat niin kertyy vuokrat, sähköt, vakuutukset yms. Omien asumiskulujen lisäksi.

Kahden paikan kulut ilman normaaleja tuloja.

Vierailija
298/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kauheasti koko ajan varoittelee miten yhteiskunta romuttuu jne. mutta missään ei selkeästi sanota mitä se käytännössä merkitsee?

Minulla on oma koti maalla, olen aika pitkälti omavarainen ja rahaa on loppuelämäksi säästössä. En kärsi tästä millään tavalla. Joskus käyn kaupassa ja tarvitsen sähköä ja vettä yhteiskunnalta, mutta muuten en osaa kuvitella miten se romahtaminen vaikuttaisi. Köyhien olot tietysti vaikeutuu jos tuet lakkaa, mutta luulisi juuri heidän olevan sitten huolissaan koronasta ja tekevän kaikkensa, ettei se leviä. Mutta ei, he vähiten välittävät.

Vierailija
299/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä oikeastaan tykännyt tästä ajasta. Ennen muuta etätyömahdollisuus on ihan huippua. Toivon että se säilyy, eikä toimistolle ole enää paluuta.

Vierailija
300/499 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallinen ikäiseni (60v) ihminen, joka tykkää mökkeilystä, puutarhanhoidosta, käsitöistä, lukemisesta, ruuanlaitosta, lasten ja lastenlasten tapaamisesta sekä koiran kanssa ulkoilusta. Ravintolasta saa tilattua ruokaa silloin, jos ei itse huvita kokkailla. Ei mun elämäni ole muuttunut pandemian vuoksi yhtään mitenkään. 

Aika itsekeskeistä minäminä ajattelua.

Millä tavalla itsekeskeistä ajattelua? Onko sekin itsekeskeistä ajattelua, että pidän argentiinalaisista punaviineistä ja joku toinen ei?

Vaikka ei itseä haittaa luulisi, että haittaisi että monet ryhmät kuten opintojaan alouttaneet nuoret kärsii suuresti. En minä osaisi porskutella noin omahyväisen huolettomasti vaikka omaa elämää ei haittaisikaan.

Opintoja aloittavat nuoret kärsivät suuresti?

Vaikka opiskelu ja tutkinto ovat ilmaisia. Itse asiassa siihenkin saa rahallosta tukea. Ruokaa ja vaatteita on sekä katto päällä ja lämmin asunto.

Sulla on merkillinen määritelmä kärsimykselle, jos ei pääse mölisemään haalarit päällä ympäri kaupunkien keskustoja ”verkostoitumaan”

Kyllä on elämässä mennyt nuorella joku pahasti vikaan, jos hieman poikkeuksellinen tilanne vuodessa saa pollan poksahtamaan. Ei siinä tule kestämään sitten muutenkaan normaalia elämää. Työelämän paineita, asuntolainoja, perhe-elämää.

Ai niin! Eihän ne kestäkään. Kun ennen koronaa iski jo parin vuoden työelämän jälkeen burn out.

Vetelää väkeä ja henkinen kapasiteetti olematon.

Onneksi emme asu vaikkapa Ukrainassa, jossa on sota käynnissä ja osa nuorista oikeasti kärsii. Kärsimys ei vain muodostu siitä, ettei saa imeä lattea kahvilassa

Kyllä se vaan on nuorelle aika iso menetys, jos ei pääse "mölisemään haalarit päällä ympäri kaupungin keskustoja". Nämä ihmiset ovat nuoria nyt ja nämä vuodet ovat heille ainutkertaisia. He eivät koskaan saa tätä aikaa takaisin. Aikuisilla tilanne on eri, kun asioita voi siirtää useita vuosia. Ja opiskellessa kyse on paljon muustakin. Vertaistuesta, ystävyydestä, oivalluksista, kokemuksista, itsenäistymisestä, maailman avartumisesta ja oppimisesta. Kyllä minunkin elämäni ja persoonani olisivat todella erilaiset, jos en olisi koskaan tavannut opiskelukavereitani livenä. 

Ja tilannehan olisi täysin eri, jos kyse olisi vain vuodesta. Tyhmempikin tajuaa, että tämä ei lopu vielä pitkään aikaan ja nyt on mennyt jo se vuosi. 

Tottakai tilanne on erilainen kuin jossain sota-alueilla, mutta on naurettavaa väittää, että mikään ei ole muuttunut. 

No heidän nuoruus on nyt tällaista, muistelevat sitten (toivottavasti) tätä aikaa vanhuksina ja kertovat siitä.

Maailmansivu on ollut nuorilla paljon pahempiakin aikoja.

en ymmärrä tätä kauhistelua jostain etäopiskelusta. Nuorilla on loppuelämä aikaa, JOS jokainen hoitaa oman tonttinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi