En jaksa työpaikkailmoitusten älyttömiä vaatimuksia
Perus suunnitteluhommiinkin pitäisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Ei tee mieli hakea enää mihinkään.
T. Taitava, ahkera ja huolellinen introvertti
Kommentit (800)
Olet ihan oikeassa Ap. Ihme pelleilyä kaikki. Kerran yhteen osa-aikatyöhön jossain vaate/urheiluliikkeessä, jossa oli tarjolla 5-10 tuntia viikossa töitä vaati n.100 kohdan persoonallisuustestiä hakemusta varten..pääsin kysymykseen 25 ja luovutin koska en pitänyt vaivan arvoisena :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka monta kertaa olet kuullut neuvon "ole vaan oma itsesi"?"
Eli älä ole, jos ja kun haluat sen työn... Simple as that.
Ole oma itsesi, mutta älä ole tuolla tavalla, älä ole tuollainen, äläkä sano näin tai noin.
Ja missä kohtaa se "oma itse" sitten tulee esiin?
Ainoa tapa millä olen saanut töitä, on ollut olla "suodatettu" ja optimisisempi versio itsestäni, sen sijaan että olisin rehellisesti ollut oma itseni. Kun olen ollut oma itseni, olen saanut kuulla etten 'sovi imagoon', 'minulla ei ole haluttuja ominaisuuksia'
Oikeesti nyt, me ollaan tästä puhuttu jo pitkään kavereiden ja sukulaisten kanssa ja kaikilla on just näitä samoja kokemuksia kuin tässä ketjussa. Eikö joku toimittaja voisi tehdä tästä jutun, koska nyt näyttää oikeasti siltä, ettei työpaikat kaikesta huolimatta osaa hakea työntekijöitä tai edes tiedä mitä ovat hakemassa.
Ja sitten se juttu mikä puuttuu jokaisesta työpaikkailmoituksesta: PALKKAUS. Älkää pistäkö työnhakijaa arvuuttelemaan paljonko suostutte maksamaan, vaan rohkeasti joka ilmoitukseen se mitä kyseisestä työstä maksetaan. Kunnat ja valtio näin tekevät ja mun mielestä se on hemmetin hieno juttu. Se helpottaisi sekä työnantajan että työnhakijan hommia, koska siinäkin karsiutuisivat ne pois, ketkä ei sillä palkalla niitä hommia tekisi.
Ei se ole hullu, joka pyytää...
Kysynnän ja tarjonnan lakihan tässä eniten vaikuttaa. Se on aikoja sitten heilahtanut työnantajien hyväksi, mitä he surutta käyttävät hyödykseen.
Sellaista elämä on.
Kerran hain ja pääsin työpaikkaan jossa oli vaatimuksena vähintään C-luokan ajokortti, koskaan en mitään autoa joutunut ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Voit olla vastavalmistunut joka haluaa näyttää kyntensä tai alan konkari etsimässä näköalapaikkaa. Sujahdat tiukoistakin pakoista agenttimaisella viekkaudella, tarvittaessa olet valmis pitkiksikin venähtäviin projekteihin. Puhelinetu.
*yrjöks*
Olin hakemassa S-ryhmään kaupan kassaksi, kun vastaan tuli kysymys "miten tarjoaisit asiakkaille lisäarvoa" tms. Mikähän oli se sana, jota siinä käytettiin? Haettiin siis sitä että kaupan kassan pitäisi olla niin palveleva, että asiakas saa jonkun elämyksen siitä kaupassa käymisestä. Miten se on edes mahdollista? Kaupassa nyt on pakko käydä ja sieltä ostetaan mitä tarvitaan.
Kieltämättä meidän lähi-Salessa on erittäin mukavat myyjät, jotka heti ovella tervehtivät asiakasta. Ehkä se on sitten sitä lisäarvoa. On se ainakin mukavampaa kuin joku jurottava hapan kassa.
Joka tapauksessa minusta ei olisi siihen työhön, en osaa teeskennellä että arvostan jokaista asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hullu, joka pyytää...
... vaan se on pylly, joka huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti ollut älyttömiä vaatimuksia, mutta kesätöitä etsiessä törmäsin tällaiseen huvittavaan ilmoitukseen:
"Etsin henkilöä, joka osaisi piirtää sekä käsin että tietokoneella. Työt eivät ole vaativia, lähinnä piirretään hedelmiä, eläimiä tms helppoja asioita. Nämä piirrokset tulevat kuvakortteihin, joita voi käyttää apuna esimerkiksi oppimisessa tai selkeyttämisessä (esim. erityistarpeisille lapsille).
Laittamalla sähköpostia: nahein@utu.fi voit laittaa kuvan, jossa olet piirtänyt 5 minuutissa kolme mitä tahansa hedelmää tietokoneella. Työ on satunnaista tuntityötä, mutta alussa osaan antaa jo suoraan 5h töitä."
Palkkaus: 7e/h
Järkyttävää! Varmaan jollekin teinille sivutyöksi ajateltu harrastepuuhastelu, josta saa vähän valuuttaa taskuun.
Minulla on välillä kuvitustehtäviä omassa työssäni, mutta koska tuntipalkkani on huono oikeisiin kuvittajiin verrattuina, jälkikin on sitten sinne päin.
Teen välillä virallisia kuvitusprojekteja asiakkaille, jotka maksavat oikean tuntihinnan, joka on minulla 50€/h. Mitenkään omituista ei ole 100€/h tuntihinta, joka on esimerkiksi ammattitatuoijille normaali taksa Suomessa. Tuotakin enemmän voidaan veloittaa,jos kykyjä ja asiakkaita on.
T: Ammattitaiteilija.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos itse olet työnantaja, niin herkästihän sitä laittaa vaatimukset "pilviin", kun kerran tässä maassa on niin paljon tarjontaa työvoimasta. Suomessa ovat koulutetuimmat työttömät koko maailmassa. Älä kysy minulta sitä jatkokysymystä, että miten ihmeessä meillä siihen on varaa...
Aivan älyttömät vaatimukset ja ominaisuudet, joita hakijalla tulee olla, ja jotka eivät liity siihen varsinaiseen työhön itsessään millään tavalla, kertovat vain että työnantaja/rekrytointia hoitava ei ymmärrä siitä työstä yhtään mitään. Miksi jonkun ohjelmoijan pitäisi olla ekstrovertti? Jos olisin palkkaamassa jotain koodaamaan nettisivuja, niin ihan sama vaikka kommunikointitapa olisi nurkassa murahtelu, kunhan jälki on priimaa.
Joskus ilmoitukset antavat myös typerän ja huonon kuvan koko firmasta. Eiköhän ne oikeasti osaavat hakeudu suosiolla jonnekin ihan muualle, tai perusta oman toiminimen/firman. Jos on yhtään valinnanvaraa, niin ei kukaan tuhlaa omaa aikaansa ja kykyjään näihin piirileikkeihin.
USA:ssa oli joku työpaikkailmoitus, jossa vaadittiin maisterin tutkintoa, 12 kuukauden kokemusta koodaustyöstä ja mitä vielä muuta. Ja lopuksi: Emme voi maksaa palkkaa, mutta voimme tarjota osakkeita yrityksestämme.
Eli kyseessä oli joku startup, joka ei vielä (eikä ehkä koskaan) tuota rahaa. Vaatimukset vaan oli kovat,
Onneksi Suomessa ei ole vielä ihan tällaista.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa oli joku työpaikkailmoitus, jossa vaadittiin maisterin tutkintoa, 12 kuukauden kokemusta koodaustyöstä ja mitä vielä muuta. Ja lopuksi: Emme voi maksaa palkkaa, mutta voimme tarjota osakkeita yrityksestämme.
Eli kyseessä oli joku startup, joka ei vielä (eikä ehkä koskaan) tuota rahaa. Vaatimukset vaan oli kovat,
Onneksi Suomessa ei ole vielä ihan tällaista.
Korjaus: 12 VUODEN kokemusta koodauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri yhden ilmoituksen jossa vaatimuksena oli mm.rento asenne työntekoon. Lojaalius ja elämänmyönteisyys.
Heh, rento asenne työntekoon, eli tehdään töitä jos huvittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni hakijoita ainakin riittää, vaikka vaatimukset olisi viritetty kuinka korkealle hyvänsä. Ja ehkä se siitä juuri johtuukin...
Kysynnän ja tarjonnan laki...
Kyllä hakijoita löytyy, se ei olekaan se ongelma. Ongelma on se, että tällaiset firmat ei itsekään tiedä mitä ne ovat etsimässä ja lyövät vaan omasta (tai HR -osaston ideariihestä napattuja) hienoja sanoja ja ominaisuuksia perä perään, mutta eivät osaa oikeasti edes lukea ihmisiä ja nähdä niitä heidän vahvuuksiaan. Ihan joka työhön ei kuitenkaan tarvita sitä pilvissä kulkevaa innovatiivista joka paikan höylää, joka lopulta ei saa yhtäkään työtehtävää suoritettua, mutta osaa puhua hr:t pyörryksiin.
Voin kokemuksesta kertoa, että on musertavaa tajuta ekalla tai viimeistään tokalla viikolla, että tämä työ ei nyt millään tapaa vastaa ilmoitusta tai useamman haastattelukierroksen antamaan kuvaa työstä. Minä en käy töissä pelkän rahan takia, haluan myös sisältöä elämääni ja käyttää vaivalla hankkimaani osaamista.
Joko rekrytoiva esimies on oikeasti kuvitellut, että työ on niin haastavaa, että vaatimukset täytyy olla pilvissä, tai sitten on kuviteltu, että kiva ilmoitus tekee oikeasti tylsän työn sellaiseksi.
Tai sitten ilmoitukset pitää noiden hölöttävien hyvien tyyppien vuoksi vetää niin tappiin, että ne mitään muuta osaamattomat hölöttäjät osaavat ne työt tehdä. Asiallinen työntekijä lähtee nopeasti pois, eikä tule siihen organisaatioon enää koskaan takaisin.
Inhoan ilmoituksia, jotka on kirjoitettu sinä-muodossa.
"Olet dynaaminen ja osaava tiimityöskentelijä, joka venyy tarvittaessa vaativiinkin projekteihin. Osaat luovia alan viidakossa ketterästi ja olet aina ajan tasalla uusimmista trendeistä".. jne. jne.
Olisi kiinnostava tietää, kuka niitä hakemuksia laatii. Onko se joku firman sisältä vai palkataanko siihen joku mainoksia työkseen kirjoittava tyyppi? Paljonko menee rahaa yhteen työnhakuilmoitukseen?
Usein tuntuu, että eri firmojen hakemukset kirjoittaa sama tyyppi, joka sanoo aina samat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri yhden ilmoituksen jossa vaatimuksena oli mm.rento asenne työntekoon. Lojaalius ja elämänmyönteisyys.
Heh, rento asenne työntekoon, eli tehdään töitä jos huvittaa?
Juuri näin. Isännöintiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne hakuprosessit. :D Harkitsin hakea teollisuussiivoojaksi mutta päätin toisin kun luin että olisi pakko lähettää video-cv. Siivoojaksi!
Kyllä vaan, kuule, nykyään pitää siinä öisessä valvontakamerakuvassakin näyttää viehättävältä :D
Ei itse asiassa selviä. Mulla ei ole luottotietoja enää, mutta vuokrat olen aina maksanut ajallaan.