En jaksa työpaikkailmoitusten älyttömiä vaatimuksia
Perus suunnitteluhommiinkin pitäisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Ei tee mieli hakea enää mihinkään.
T. Taitava, ahkera ja huolellinen introvertti
Kommentit (810)
Työpaikkailmoitukset on aika karseaa luettavaa. Pitkät listat mitä työnhakijalta edellytetään. Ja se mitä tarjotaan on tyyliin, että työntekijä saa loistaa, kehittyä tms. tehtävässään. Ja tarjotaan jopa työterveyspalvelut, jotka on lakisääteisiä. Ja molemmat listat on yleensä kliseitä täynnä.
Yleensä karsastan ilmoituksia jotka on englanniksi. Ja niitä joissa haetaan erinomaista suomen kielen osaajaa, kehutaan työpaikan yhteishenkeä erinomaiseksi ja edellytetään erinomaisia vuorovaikutustaitoja.
Jep. En ole täysin tuppisuu, hoidan sisäiset asiakkaat ja teams-keskustelut, sekä kommunikoin/tiimipelaan pomon/kollegoiden kans.
Silti asiakeskeisenä introverttina kokenut itseni ulkopuoliseksi ja riittämättömäksi työelämässä vaikken pyri asiakaspalvelutehtäviin tai myyjäksi vaan johonkin insinöörien työtehtäviin, joissa ei ole johtovastuuta.
Mielestäni työelämä on vinksallaan nykyisin. HR painottaa sitä teennäistä pintaliitoporukkaa rekryissä enemmän kuin asioihin aidosti paneutuvaa enemmän ja vähemmän hiljaista sorttia. Toki osa voi olla molempia eli ekstrovertti ja asiantuntija yhtä aikaa mut itse olen nähnyt paljon niitäkin, joilta juttua tulee kahvikuppi kädessä loputtomasti mut mitään ei suuremmin tiedetä/osata ja heti ollaan delegoimassa jollekin toiselle joku toimeksianto. Mut HR osataan pyörittää sormen ympärille.
Ite pidän kannustimien ja rahan saatavuuden lisäksi yhtenä jonkinlaisena tekijänä maamme ahdinkoon sitä, että osaaville introverteille ei anneta mahdollisuutta työelämässä vaan karsastetaan. Itse silti kehitän koko ajan osaamistani ja aion lukea kieliäkin huoli minua kukaan tai ei. Ainakin maksimoin syrjimisestäni koituvan välillisen hintalapun yhteiskunnalle jq tyydytän omaa intohimoa/paloa, jonka Suomalainen työelämä aina halusi tukahduttaa, aliarvioida ja syrjiä. Jos joku muun maan firma huolis introvertti DI:n, niin menisin sinne.
Mua otti muutenkin päähän se kaikki keskinkertaisuus kun viimeksi olin työelämässä. Kuukaudesta toiseen firman järjestelmät kaatuu jatkuvasti ja samat pullonkaulat/ongelmat joka puolella. Parannusta asioihin ei tule. Jotenkin kaikilla on se "ei mua kiinnosta asenne" eri puolilla organisaatioita. Jotenkin en jaksa olla töissä näissä paikalleen juuttuneissa firmoissa ja tämän maan introverttejä karsastavassa tekopirteässä pintaliito some-pöhinä työelämässä. Kaipaisin jotain muunlaista, aidompaa, fiksumpaa työelämää.
Minä olen kyllästynyt siihen miten ennen työsuhteen alkua aina lupaillaan tarvittaessa joustoa perheasioiden takia. Kun työsuhde on alkanut, sinua aletaankin syyllistää siitä, ettet ole kellon ympäri työnantajan käytettävissä.
Hauskinta on se, että loppujen lopuksi saatetaan palkata epäpätevä, joka ei täytä näitä kriteerejä lainkaan.
Jotkut työpaikat ovat sellaisia, että ihmisiä haetaan hommiin komeilla työpaikkakuvauksilla ja sitten ilmoitetaan hakijoille, että osaaminen ei riitä, mutta ehkä tulevaisuudessa, nyt tarjolla olisi vähän pienempi palkkaisempi tehtävä... Näin ei kyllä saada tyytyväisiä työntekijöitä.
Olen työtön maisteri, jolla myös 3 amistason ammattitutkintoa ja 30v+ työkokemusta. Edes siivoushommiin en enää kelpaa, koska olen liian vanha (yli 50v), pitäisi olla oma auto (työttömänä ei varaa), pitäisi olla laitoshuoltajan ammattitutkinto (mulla leipuri-kondiittori + merkonomi + datanomi), työturvallisuuskortti (maksaa 100€ ja työttömänä ei varaa) ja pitäisi olla valmis liikkumaan myös ulkopaikkakunnille (ei onnaa ilman autoa ja julkisilla ei ilmoitusten mukaan pääse skutsissa olevaan kohteeseen).
Ihan uskomatonta verorahojen hukkaamista kouluttaa minut näin pitkälle ja lykkäillä minua päättymättömille työkkärin kursseille, mutta töitä en silti saa. Samalla (tai oikeastaan paljon vähemmällä) vaivalla minut olisi voinut jo ajat sitten lykätä eläkkeelle!
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun täyttää ne vaatimukset siihen "haastavaan ja mielenkiintoiseen" työhön, huomaa päässeensä päällikkötason ihmisenä entry levelin hommiin.
Nähty ja koettu.
Tai pääset siihen haastavaan ja aiempia duunejasi vaativampaan hommaan. Palkka vaan on 1,5 tuhatta pienempi kuin nykyinen helpompi työ.
Nähty ja koettu.
Niissä työpaikkailmoituksissa nyt saatetaan luetella kaiken laista vaatimusta mikä yleensä on tapana, mutta aina voi hakea paikkaa vaikka ei kaikkia kriteerejä täyttäisikään. Korosta hakemuksessa niitä avuja mitä sinulla on ja harkitusti myös jotain sellaisia avujasi mitä ei ole työpaikkailmoituksessa kysyttykään jos uskot niillä olevan myönteistä vaikutusta työn tekemiseen ja muista aina ensimmäiseksi hakemuksessa mainita kiinnostuksesi yritystä ja avointa työpaikkaa kohtaan ja aina täytyy myös olla aidosti halukas opettelemaan asioita joita ei ole ennestään osannut ja tehnyt.
Kerran näin työpaikkailmoituksen briteissä, jossa hakijan piti olla "shit hot" muiden vaatimusten lisäksi.
Työntekijän haku ja työnhaku ovat näytelmiä, joita kumpikaan osapuoli ei ota vakavasti.
Näytelkää vaan mukana.