En jaksa työpaikkailmoitusten älyttömiä vaatimuksia
Perus suunnitteluhommiinkin pitäisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Ei tee mieli hakea enää mihinkään.
T. Taitava, ahkera ja huolellinen introvertti
Kommentit (810)
sellaiseen paikkaan kuin sosiaalinen content pöhinä manager voisi hakea jos sellaisen ilmoituksen näkisi ja työmaa olisi riittävän lähellä
Olin vuonna 2005 tukityöllistettynä eli ilmaistyöntekijänä yhdessä toimistotyössä. Korvaus 600 e/kk ja sai kuunnella mummelipomon pskaa siitä miten hän on hienoa suomenruotsalaista sukua (samanlainen sinnetänne rantahur ri kuin varmaan 30% suomalaisista) ja pestä mm. ikkunaa toimistohuoneesta ja käydä jossain messuillakin edustamassa firmaa. Puhelin kuitenkin soi koko ajan ja ihmiset kysyivät onko harjoittelupaikka vielä auki...
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti ollut älyttömiä vaatimuksia, mutta kesätöitä etsiessä törmäsin tällaiseen huvittavaan ilmoitukseen:
"Etsin henkilöä, joka osaisi piirtää sekä käsin että tietokoneella. Työt eivät ole vaativia, lähinnä piirretään hedelmiä, eläimiä tms helppoja asioita. Nämä piirrokset tulevat kuvakortteihin, joita voi käyttää apuna esimerkiksi oppimisessa tai selkeyttämisessä (esim. erityistarpeisille lapsille).
Laittamalla sähköpostia: nahein@utu.fi voit laittaa kuvan, jossa olet piirtänyt 5 minuutissa kolme mitä tahansa hedelmää tietokoneella. Työ on satunnaista tuntityötä, mutta alussa osaan antaa jo suoraan 5h töitä."
Palkkaus: 7e/h
Hmm. Luovuttaakohan tuossa tekemiensä teosten käyttöoikeudet samalla, todennäköisesti. Sitten joku tekee niistä tuotteen, myy ja saa voittoa ja sinulla on ne pari roposta jo menneet Lidlin perunatarjoukseen.
Ennen joulua tuli yksi helmi vastaan. Paikalliselle ostarille avattuun pop-up-putiikkiin haettiin osa-aikaista myyjää ja tunteja oli jotain 10-15 per viikko sekä reilun kuukauden sopimus. Oli jotain joulujuttujen myyntiä, kynttilöitä tms. Ajattelin, että tuttua hommaa ja saan päivärahojen lisäksi ekstraa. Naputtelin hakemuksen ja kun sain sen valmiiksi, olisi pitänyt tehdä video. Kysymykset olivat taas luokkaa vakuuuttele, kuinka sen roskan myyminen on ikuinen haave ja olen aina unelmoinut tästä työstä. Tuollaisen homman vuoksi en suostu pelleilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vit----taa monissa hakemuksissa, kun pitäisi listata kaikki edelliset työpaikat lomakkeeseen päivämäärineen,
muuten ei pääse eteenpäin hakemuksessa. Kun kuitenkin lisätään se CV missä on koko historia
valmiina. Näpyttele nyt sitten 20 työpaikkaa tarkkoine päivämäärineen ja kuvauksineen.
Kun naputtelet ne omiin kohtiinsa, työnantajan on helpompi vertailla hakijoita. Mutta ärsyttävintähän on se, kun näet kivan homman, päivität cv:n ja teet hakemuksen, sitten menet järjestelmään ja syötät kaikki tiedot ja lopussa lukee "tähän ilmoitukseen ei voi liittää liitteitä" ja tajuat, että turhaan teit :D Mutta usein sen hakemuksen voi kopsata saatetekstiksi ja tulipa taas päivitettyä se cv:kin...
Itse täytän vain ensimmäisen ja laitan siihen tiedon, että tyhjentävä listaus on CV:ssä. Ihmisten ajankäytön aliarvioimista että samat asiat pitää joka ruutuun manuaalisesti näpytellä.
Hain paikkaa, jonka vaatimuksia en täyttänyt ja pääsin kuitenkin haastatteluun. Haastattelussa selvisi, että hakijoita olikin vain kourallinen.
En tiedä onko suurilla vaatimuksilla tarkoitus pienentää hakijoiden määrää vai onko se jotain sokeutta sille mitä se työ on, että onko se oikeasti opittavissa ilman sitä ja sitä kokemusta tai osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein 9 vuotta sijaisuuksia keittiöapulaisena ja siivoojana, mutta en kelvannut vakituiseksi ujouteni takia. Sain positiivista palautetta ammattitaidostani, joustavuudestani, työni laadusta, luotettavuudestani yms. mutta ujouteni ja hiljaisuuteni oli este vakituisen paikan saamiselle. Ihmettelen kuitenkin, miten he kelpuuttivat minut sijaiseksi. Sijaisenhan pitää sopeutua jatkuvasti muuttuviin työyhteisöihin ja työpaikkoihin. En ymmärrä, miten ujous ei haitannut siinä. Hain vakituisia paikkoja, mutta en päässyt kertaakaan toiselle kierrokselle ryhmähaastattelusta. Epäonnistuin niissä joka kerta ujouden ja jännittämisen takia, ja pomot sanoivat, että pitäisi olla rohkeampi. Koen itseni todella huonoksi ja epäonnistuneeksi ihmiseksi. En voi hakea mitään työpaikkoja, koska kaikissa vaaditaan niin mahdottomia. Olen työttömänä tällä hetkellä . En usko työllistyväni enää koskaan, koska minussa ei ole mitään hyviä ominaisuuksia.
Hait keittiöapulaisen ja siivoojan paikkoja, ja näihin oli useampi hakukierros ja ryhmähaastatteluja?! Olen sanaton.
Tuo on ihan totta, että vakkaripaikat jaetaan ihan jollain muilla perusteilla kuin työtaidoilla. Olen pahoillani sun puolesta <3
Ap
Kiitos! <3
Tällaiseksi se on mennyt. Työkaveri kertoi käyneensä 3 kertaa haastattelussa yhtä puolen vuoden määräaikaisuutta varten. Ja hän oli pomoille kuitenkin tuttu, koska oli jo valmiiksi talossa. Tuntuu vähän liioittelulta, vaikka siivous on tärkeää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti ollut älyttömiä vaatimuksia, mutta kesätöitä etsiessä törmäsin tällaiseen huvittavaan ilmoitukseen:
"Etsin henkilöä, joka osaisi piirtää sekä käsin että tietokoneella. Työt eivät ole vaativia, lähinnä piirretään hedelmiä, eläimiä tms helppoja asioita. Nämä piirrokset tulevat kuvakortteihin, joita voi käyttää apuna esimerkiksi oppimisessa tai selkeyttämisessä (esim. erityistarpeisille lapsille).
Laittamalla sähköpostia: nahein@utu.fi voit laittaa kuvan, jossa olet piirtänyt 5 minuutissa kolme mitä tahansa hedelmää tietokoneella. Työ on satunnaista tuntityötä, mutta alussa osaan antaa jo suoraan 5h töitä."
Tuohan on Turun yliopiston sähköposti. Olisiko opiskelija opinnäytetyötään tekemässä tms?
Vierailija kirjoitti:
Tein 9 vuotta sijaisuuksia keittiöapulaisena ja siivoojana, mutta en kelvannut vakituiseksi ujouteni takia. Sain positiivista palautetta ammattitaidostani, joustavuudestani, työni laadusta, luotettavuudestani yms. mutta ujouteni ja hiljaisuuteni oli este vakituisen paikan saamiselle. Ihmettelen kuitenkin, miten he kelpuuttivat minut sijaiseksi. Sijaisenhan pitää sopeutua jatkuvasti muuttuviin työyhteisöihin ja työpaikkoihin. En ymmärrä, miten ujous ei haitannut siinä. Hain vakituisia paikkoja, mutta en päässyt kertaakaan toiselle kierrokselle ryhmähaastattelusta. Epäonnistuin niissä joka kerta ujouden ja jännittämisen takia, ja pomot sanoivat, että pitäisi olla rohkeampi. Koen itseni todella huonoksi ja epäonnistuneeksi ihmiseksi. En voi hakea mitään työpaikkoja, koska kaikissa vaaditaan niin mahdottomia. Olen työttömänä tällä hetkellä . En usko työllistyväni enää koskaan, koska minussa ei ole mitään hyviä ominaisuuksia.
Virtuaalihali täältä sinulle.
Terveisin toinen ujo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri yhden ilmoituksen jossa vaatimuksena oli mm.rento asenne työntekoon. Lojaalius ja elämänmyönteisyys.
Niinpä näkyi olevan. Löytyi molin sivuilta ihan sanahaun kautta sanalla elämänmyönteisyys. Rento asennekin näkyi ilmoituksessa. Sama sana on kirjoitettu kahteen kertaan väärin. Sinänsä mukava että se rentous tosiaan on siellä tärkeää eikä sanahelinää.
”Rento asenne työntekoon” = syljeskelee kattoon, kuten muutkin työntekijät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on Turun yliopiston sähköposti. Olisiko opiskelija opinnäytetyötään tekemässä tms?
En usko koska ilmoituksen lopussa oli myös teksti:
"Kun näen, mikä myynti korteilla on, pystyn nostamaan tuntipalkkaa :)". Eli ilmeisesti jonkinlaista yritystoimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista. Luulisi, että ujo ja hiljainen siivooja on parempi kuin sellainen utelias hölöttäjä, millaisia olen aika useasti kohdannut. Älä luovuta. Lakkaa sanomasta, ettei sinulla ole mitään hyviä ominaisuuksia, sillä se on vale. Lupaa meille, että haet jotain paikkaa tällä viikolla.
Ja kun tulee niitä haastatteluja ja muita niin totea niiden alussa, että "mä olen pirjo ja olen tosi ujo näissä tilanteissa. Mua jännittää ihan kamalasti". Saat sillä pisteitä, koska kaikki tsemppaa sua, se selittää sun käytöstäsi ja olet rehellinen - mikä on asia mitä itse ainakin arvostan todella paljon.
Kiitos sinulle kannustamisesta. Minulla on kuitenkin nykyään suuri kynnys hakea paikkoja eli mennä nöyryyttämään itseäni. Mietin jopa alan vaihtamista johonkin toiseen. Jännittämisen näkyminen ja myöntäminen laskee pisteitä ainakin tällä alalla. Ehkä joku toinen ala voisi sopia minulle paremmin. Joku kotona tehtävä etätyö tai muu, missä saa olla itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virtuaalihali täältä sinulle.
Terveisin toinen ujo.
Halaus myös sinulle. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osa on saatettu laittaa lähinnä tavan tai täydellisyydentavoittelun vuoksi.
Tämä onkin se asia, johon toivoisin rekrytoijien kiinnittävän huomiota.
Ap
Totta. Mutta myös työnhakijana voit kiinnittää tähän huomiota. Eli jos listataan, että sinun pitää osata/olla x, y, z, ö ja ä, niin älä jää jumiin siihen, että et olekaan y ja ö. Keskity siihen, että olet x, z ja ä. Se kokonaisuus on se, mitä haetaan. Aina se eniten kokenut ei ole se joka valitaan, aina se ekstrovertein ei ole se joka valitaan. Perustele hyvin, miksi sinä olisit paras huolimatta siitä, ettet täytä ihan jokaista vaatimusta. Se ei aina riitä, mutta ei sekään aina riitä, jos täyttää kaikki vaatimukset.
Vaatimukset usein asetetaan korkealle ihan siitä syystä, että hakijoita helposti tulee paljon, joten sillä karsitaan lähinnä pois ne "kilteimmät" ja vähiten itsevarmat, koska itsevarmat hakijat kyllä hakevat töitä, joista uskovat selviytyvänsä, ihan riippumatta siitä mitä muuta hakijalta vaaditaan. Eli rohkeutta siihen hakemiseen! Se ON turhauttavaa, mutta kun kerran tekee hyvät hakemus- ja cv-pohjat niin niiden muokkaamiseen ei pitäisi ihan hirveän kauan aikaa mennä.
Työnsaanti on tehty nykyään hankalaksi kaikkine vaatimuksineen. Nekään ei riitä vaan jos haluat hakea esim Lidliin, pitää tehdä erikseen tili sinne sivuille.. Vaaditaan sitä ja tätä ja jos olet nuori, ei anneta edes yrittää. Jos taas on kokemusta +20 v, olet jo liian vanha..
Kelan haistapaska-kursseille pääsee kuka vaan - niitä kun ei edes kokemukseksi lasketa. Olet onnekas jos saat nykypäivänä oikeaa palkkatyötä. Mutta mikäs se täällä maailman onnellisimmassa maassa on elellä, rahaa tulee kotona kyhjöttämällä - mihin niitä töitä tarvii..
Yhdessäkin työpaikkailmoituksessa pitää olla MUTKATON :ddddddddddd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri yhden ilmoituksen jossa vaatimuksena oli mm.rento asenne työntekoon. Lojaalius ja elämänmyönteisyys.
Elämänmyönteisyys?!?
Ettei ole heti itsaria tekemässä? Onkohan siellä kuinka moni tehnyt... =D
Vierailija kirjoitti:
Yhdessäkin työpaikkailmoituksessa pitää olla MUTKATON :ddddddddddd
Skolioosista kärsivät älkööt vaivautuko =D
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos itse olet työnantaja, niin herkästihän sitä laittaa vaatimukset "pilviin", kun kerran tässä maassa on niin paljon tarjontaa työvoimasta. Suomessa ovat koulutetuimmat työttömät koko maailmassa. Älä kysy minulta sitä jatkokysymystä, että miten ihmeessä meillä siihen on varaa...
Sehän siinä just onkin kun ne vaatimukset liittyy johonkin ihan muuhun kuin siihen, onko se työntekijä oikeasti sopiva siihen työhön...
Kun naputtelet ne omiin kohtiinsa, työnantajan on helpompi vertailla hakijoita. Mutta ärsyttävintähän on se, kun näet kivan homman, päivität cv:n ja teet hakemuksen, sitten menet järjestelmään ja syötät kaikki tiedot ja lopussa lukee "tähän ilmoitukseen ei voi liittää liitteitä" ja tajuat, että turhaan teit :D Mutta usein sen hakemuksen voi kopsata saatetekstiksi ja tulipa taas päivitettyä se cv:kin...