En jaksa työpaikkailmoitusten älyttömiä vaatimuksia
Perus suunnitteluhommiinkin pitäisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Ei tee mieli hakea enää mihinkään.
T. Taitava, ahkera ja huolellinen introvertti
Kommentit (800)
Totta kai jos olisin työnantaja, toimisin suurella todennäköisyydellä samoin.
Vaikka ymmärrän hyvin tämän ketjun viestien pointit.
Kysyntä ja tarjonta kun ovat näinkin pahassa epätasapainossa, niin silloin työnantaja on jo lähtökohtaisesti älyttömän vahvoilla tässä rekrypelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä unohda, kun hain alani 3kk:n sijaisuutta. Siis 3kk:n sijaisuutta, johon olin kelpoinen ja koulutettu, työkokemustakin jo muutamia kuukausia. Minulta udeltiin harrastuksia ja ongelmaksi osoittautui, ettei minulla ollut mitään kivaa ja hauskaa harrastusta, jota voisin esitellä/opettaa porukalle esim. tyky-päivänä. Esimerkiksi Jenni Haukio -tyyliin joku kalannahkojen parkitseminen yms. Vaikea oli siinä sanoa, että mä käyn vaan circuit trainingissa, koiran kanssa lenkillä ja luen. Että ei mitään erityistä ja trendikästä. Tuli uskomaton olo, että lyhyt sijaisuus koulutettuna ihmisenä on siitä kiinni, että pitäisi olla brändännyt itsestään jotain erikoista ja hassua, jota toisi työyhteisöön....
Tavallaan tekisi mieli sanoa, että tämä on ihan kamalaa, koska se on. Ihan älytöntä syynätä läpi jonkin kolmen kuukauden sijaisuuden takia. Sitten vain on se että nykyään ei vain työelämä ole erilaista vaan töihin pyrkivät ovat eri mielellä. Rekryjä tekevänä olen nähnyt, että enemmän sellaista henkkoht matkalaukkua on siellä haastattelussa ja se laukku ei sovi siihen tehtävään ja sitten itketään kun me kuitenkin haetaan ihmistä, joka pystyy sen tehtävän tekemään ilman itkemisiä. Älä ymmärrä väärin. Olen 100-prosenttisen sitä mieltä, että nykyilmot ovat ihan kauheita kun vaaditaan loputtomia listoja jonkin suht simppelin tehtävän tekemiseksi.
Rekryjä tekevänä sun kannattaisi pitää kiinni siitä, että sä pieneltä osaltasi rakennat työyhteisöä. Jos sä edistät sitä, että jokaisen pitää olla kauhean sosiaalinen, elää työlle jne ryhmäytymistä, niin menetät hirveästi potentiaalisia osaajia.
Tuollainen yhteisö ei kestä mitään poikkeavaa, kukaan ei saa olla hiljainen. Ihan jo senkin takia kannattaa miettiä, että paljonko sä haluat hakijoita rajoittavia asioita valintaprosessiin, työnteko on kuitenkin se ykkösjuttu eikä päivähoitopaikkana toimiminen. Tiimin tulee toimia ammatillisesti, muu on toissijaista.
Minä teen rekryjä, palkkaan organisaatiooni IT- alan ihmisiä (diplomi-insinöörejä tai AMK tite-insinöörejä).
Olen töissä todella suuressa firmassa ja meillä HR määrittelee ja lisää työpaikkailmoituksiin nuo diipadaapa vaatimukset eli hypersosiaalinen, ekstrovertti, kehittymistavoitteita kaihtamaton uratykki, joka selviää kansainvalisessä ympäristössä kenen kanssa vaan, vie yrityksen tuloksen uusiin sfääreihin, on taitava tiimipelaaja ja tiukkojen tilanteiden casanova. Ja näitä 'vaatimuksia' ei saa jättää työpaikkailmoituksesta pois koska firman HR- politiikka ja ulkoinen maine.
Ja minä sitten annan vain HR:lle listan vaadittavasta teknisestä osaamisesta, minkä lisäävät ilmoon. Tähän saatan sitten lisätä, että haetaan kokemusta omaavaa Python, C# ja Java koodaria.
Ei tämä esimiehenkään rooli ole kiva.
Miten tämä tilanne on eskaloitunut näin pahaksi? Voiko tälle tehdä mitään? Auttaisiko robottivero tai kansalaispalkkasysteemi? Tuo kansalaispalkka ainakin vähentäisi turhien hakemuksien määrää.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen rekryjä, palkkaan organisaatiooni IT- alan ihmisiä (diplomi-insinöörejä tai AMK tite-insinöörejä).
Olen töissä todella suuressa firmassa ja meillä HR määrittelee ja lisää työpaikkailmoituksiin nuo diipadaapa vaatimukset eli hypersosiaalinen, ekstrovertti, kehittymistavoitteita kaihtamaton uratykki, joka selviää kansainvalisessä ympäristössä kenen kanssa vaan, vie yrityksen tuloksen uusiin sfääreihin, on taitava tiimipelaaja ja tiukkojen tilanteiden casanova. Ja näitä 'vaatimuksia' ei saa jättää työpaikkailmoituksesta pois koska firman HR- politiikka ja ulkoinen maine.
Ja minä sitten annan vain HR:lle listan vaadittavasta teknisestä osaamisesta, minkä lisäävät ilmoon. Tähän saatan sitten lisätä, että haetaan kokemusta omaavaa Python, C# ja Java koodaria.
Ei tämä esimiehenkään rooli ole kiva.
Voisitteko tehdä jonkin jipon, jolla työntekijät osaisivat lukea työtehtävää HR-liibalaaban ohi? Esimerkiksi ne osattavat ohjelmointikielet alleviivattuna tai kursivoituna tekstissä?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jos olisin työnantaja, toimisin suurella todennäköisyydellä samoin.
Vaikka ymmärrän hyvin tämän ketjun viestien pointit.
Kysyntä ja tarjonta kun ovat näinkin pahassa epätasapainossa, niin silloin työnantaja on jo lähtökohtaisesti älyttömän vahvoilla tässä rekrypelissä.
Mutta tämä ei hyödytä kumpaakaan osapuolta. Vastaat ilmoitukseen, jossa on kuvattu näköalapaikkaa elämyksellisessä palveluntuotossa: tapaat tuhansia kiinnostavia ihmisiä, pääset käyttämään kymmenen kielen, joita kaikkia sinun on puhuttava sujuvasti, hymysi ei hyydy kovassa kiireessä eikä sateisinakaan päivinä, tarjoat kaikille parhaan ratkaisun ja siinä sivussa teet lisämyyntiä.
Hakemuksen jättäjistä valtaosa on noin 25-vuotiaita korkeakoulutettuja. Työ paljastuu jätskikiskanmyyjäksi, eikä kiinnosta valittua työntekijää yhtään, eikä olisi siihen työhön ikinä edes hakenut.
Näitähän ei julkisesti kerrota, mutta tiedän ihmisiä palkatun mm seuraavista syistä (esimiehet kertoivat itse)
- henkilö seurustelee 'tärkeän' henkilön tyttären kanssa. Niinpä meille tuli äksy, hermoraunio, esiintymiskyvytön ja juro nuorimies hommiin
- tiimi(t) on pidettävä aloillaan, joten on saatava joku ulkopuolelta. Kunhan ei ole kukaan tiimeistä tai alaisista, vaan joku aivan vieras. Muulla niin väliä. Sitten saadaan joku aivan ulkona oleva ihminen, joka ei tiedä mitä tuli tekemään ja joka noin vuoden kuluttua ymmärtää jotain ja sitten hän lähteekin pois
- respan tätikin sanoi, että "tästä tytöstä näin heti, että hänet valitaan, oli niin rempseä ja avoin". Ja toisesta hakijasta sama täti "kyllä siitä tyttöparasta näki heti, ettei se tule pärjäämään, tärisi ja oli niin jännittynyt". Ja niinhän siinä kävi. Otetaan se rempseä, kovaääninen kälätäti ja kuunnellaan sitä oksennukseen asti seuraava vuosi
- henkilöllä on oikeat harrastukset, joten jostain kumman syystä hän on valitsijan mielestä ihan napakymppi. ps. harrastuksesta ei ole töissä mitään hyötyä, mutta voihan siitä jutella valitsijan kanssa kahvilla. Ja lounaalla. Ja iltatapahtumassa. Ja lentokoneessa. Ja kesken palaverin. ps. kaikki muut alkavat vihata kyseistä harrastusta
Yhdessä työpaikkailmoituksessa oli outo vaatimus työkokemuksesta, joka ei liittynyt itse työnimikkeeseen vaan harrastamiseen. Laitoin kuitenkin hakemuksen menemään kun ajattelin sellaisen kokemuksen olevan työnä niin harvinaista. Kun hakijoista oli valittu työntekijä, kaikille hakijoille lähetettiin sähköposti, jossa kerrottiin hakijan nimi. Hakijan nimi oli sen verran harvinainen, että googlettamalla selvisi hänen toimineen juuri sellaisessa harrastukseen liittyvässä toimessa joskus aiemmin ja olleen tulevan esimiehen kaveri ainakin 10 vuoden ajan. Oli selvää että koko työpaikkailmoitus oli laadittu kaveria varten ja sellaiseksi, ettei työpaikkaan tarvitse palkata ketään muuta. Paikan saanut kaveri oli eri alalta ja lähellä eläkeikää. Hän sai kyseisestä puolen vuoden määräaikaisesta työstä varmasti jonkun rajan täyteen, että sai korkeampaa eläkettä koko loppuikänsä. Tämä oli Helsingissä kulttuurialalla.
Kannattaa aina vilkaista työpaikan saaneen taustoja, jos saa työtä haettuaan ilmoituksen kuka siihen paikkaan valittiin. Kerran valitun somessa selvisi hänen harrastavan koiransa kanssa harvinaisempaa tottelevaisuuslajia. Sattumalta uusi pomo harrasti samaa lajia.
Vierailija kirjoitti:
"Työnantajat, jotkut heistä, eivät mielellään palkkaa työntekijää, jotka ovat koulutetumpia kuin mitä itse on."
Pomo, jolla on huono itsetunto vähäisellä koulutuksella, voi kokea uhkaksi osaajat. Kokemusta on.
Tämä pätee myös ikään ja kokemukseen. Esimies ei välttämättä ajattele, että "vanha se on sellainen vastaan jankuttava joka paikan jäärä" mutta se on helpompi sanoa ääneen kuin että "se voi tietää enemmän kuin minä".
Jep. Haet työtä liukuhihnalla missä pakkaat yksin tavaroita laatikkoon aina samalla tavalla niin pitäisi olla ”asiakaspalvelun tinkimätön ammattilainen, kokemusta 10 vuotta logistiikka alalla, valmis uusiin haasteisiin ja nopea oppimaan!”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hohhoijaa, eikö täällä tajuta vieläkään, että ne työpaikkailmoitukset on samalla yrityksen Brändin rakentamista, jolla luodaan mielikuvia henkilöstöstä. Ei niitä oikeasti voisi vähempää kiinnostaa oletko extro tai introvertti, kunhan teet työsi hyvin. Oletteko kyllä reppanoita, ei ihme, jos olette työttömiä.
Mun silmiin on vaan huonoa mainosta kaikki epärealistiset ja ihmeellisiä kliseitä vilisevät ilmoitukset. Mutta kaipa sitä brändiä voi niinkin rakentaa..
Niinpä. Eihän niitä ilmoituksia näe kuin ne, jotka ovat juuri hakemassa töitä. Samalle näkee sen sata muuta, ehkä jopa houkuttelevampaakin ilmoitusta.
Sitten kun erehtyy vastaamaan ilmoitukseen, ehkä 2 kk päästä tulee lisää kliseitä. "Kiitos hakemuksestasi! Iloksemme huomasimme, että ilmoituksemme on herättänyt yllättävän paljon kiinnostusta! Olemme nyt huolellisesti valinneet jatkoon menevät, ja valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun."
Kannustaako hakemaan uusiksi? Ei.
Sitäkin tapahtuu edelleen, että ei vastata mitään.
Entäs ne viisi valittua sitten? Todennäköisesti yksi on kärkihakija, loppuja haastatellaan muodon vuoksi. HR:n ohjeissa kun lukee, että viittä pitää haastatella. Sitten kuukauden päästä neljälle muulle soitetaan. "Essi Esimies täällä hei, siitä työpaikasta. Valitsimme toisen. Hei hei!"
Valittu kärkihakija on valheellisen ilmoituksen työhön ylipätevä, ja lähtee epämotivoituneena pois puolessa vuodessa. Paikka pistetään uudelleen hakuun, eikä kukaan edelliselle hakukierrokselle osallistunut hae uudestaan.
Hienosti hoidettu brändäys, jälleen kerran!
Tapahtuuko tuota todella että SOITETAAN siitä että että valittiin joku toinen? Ottaisin tuon kyllä vittuiluna. Sähköposti tai tekstiviesti pitää torjunnasta laittaa, soittaminen vain sille joka valitaan tai kun pyydetään haastatteluun.
Tapahtuu! Alle minuutissa romahdat onnesi kukkoilta synkkään suohon.
Juu, ja sitten yrität piilotella pettymystä äänessä ja yhtäaikaa tunnet empatiaa soittajaa kohtaan, joka joutuu ilmoittamaan asiasta. Kyselet väräjävällä äänellä olisiko jotain palautetta ja soittaja sanoo jotain ympäripyöreää ja kehuvaa. Kiität ja suljet puhelimen ja mietit, nauroiko siellä koko HR-tiimi esimiesten kanssa sinun sojottaville hiuksillesi vai koulutuksellesi. Mietit samaa myös klo 3 yöllä kun et saa unta.
Onko kukaan saanut mitään rehellistä palautetta jälkeenpäin? Siis sellaista, jonka voisi sitten korjata?
Luin just jodelin työnhaku-kanavalta, että töitä hakeneille opiskelijoille soitetaan randomisti milloin vain ja vedetään ex tempore haastattalu. Luin sitä silmät pyöreinä. Siis ei varata aikaa, ei edes päivää. Saatetaan soittaa klo 8 aamulla, klo 10:35 päivällä, illalla, milloin vaan. Siinä sitten olet vaikka 2 lapsen, 1 koiran ja ostoskassien kanssa keskellä meluisaa liikennettä ja yrität vastailla kysymyksiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajatuksia palkkatoivomuksen vaatimisesta?
Toivo mieluummin enemmän kuin vähemmän. Kyllä ne sulle ehdottavat pienempää palkkaa, jos olet tosi kiinnostava ja meni liikaa yli. Muuten maksavat sen mitä pyysit.
Onkohan kenenkään hakuprosessi kariutunut vääränlaiseen palkkatoiveeseen? Välillä on todella vaikeaa määritellä sitä toivetta, kun muutaman lauseen ilmoituksen perusteella ei ole saanut kovin selkeää kuvaa työtehtävästäkään. Joku palkkahaarukka sillä yrityksellä kuitenkin on mielessään, niin miksei sitä voi kertoa jo työpaikkailmoituksessa? Hakija voisi sitten itse pohtia kelpaako vai ei.
Näissä kuvioissa on niin paljon asioita, joiden tarkoitus ei mene mulla perille.
Ap
Jossain netissä oli lista eri ammattinimikkeiden palkkatasoista, käytin sitä apuna kun toivetta pyydettiin. Olikohan oikotiellä. Joskus olen sanonut "kunhan on laillinen" tms, sillä mulle sillä ei ole väliä.
Jep. Hain juuri paikkaa, jossa olisikin pitänyt olla vuosien kokemus kolmen eri alan yhdistelmästä. Haku on kestänyt jo puolisen vuotta, eikä sopivaa tyyppiä tunnu löytyvän. Ehkä rimaa voisi pudottaa ja puolessa vuodessa kouluttaa uutta henkilöä tehtäviin.
Toinen ongelma ilmoituksissa on ympäripyöreys. Ilmoituksesta ei saa mitään käsitystä, mitä työ oikeastaan sisältää ja minkä tasoinen se on. Tittelit on tietenkin hienoja ja sitten pitäisi osata laittaa oikeanlainen palkkatoive, ettei karsiudu heti alkumetreillä sen takia.
Ja nämä urpot vaatimukset alkaa vaikuttamaan vielä naurettavimmilta kun tajuaa, että 99% työtehtävistä on sellaisia, jotka kuka vaan pystyy hoitamaan oikealla koulutuksella. Harvassa on ne tyypit, jotka ei esimerkiksi siivoojaksi tai hyllyttäjäksi sovi.
Varmaan saataisiin sopivampia ihmisiä töihin, kun mentäisiin rehellisyys edellä. Tällä nykyisellä tyylillä saa palkattua tyyppejä, jotka on mestareita esittämään ja näyttelemään jotain muuta kuin oikeasti on. Eli suomeksi sanottuna kusettajia. Kyllä työnantajan kannattaisi tajuta, että jos työntekijä on valmis kusettamaan työnhaussa, niin se kusetus jatkuu muodossa tai toisessa myös itse työssä.
Vierailija kirjoitti:
"Työnantajat, jotkut heistä, eivät mielellään palkkaa työntekijää, jotka ovat koulutetumpia kuin mitä itse on."
Pomo, jolla on huono itsetunto vähäisellä koulutuksella, voi kokea uhkaksi osaajat. Kokemusta on.
Mainio esimerkki esihenkilöstä, joka ei ole tehtäviensä tasalla. Minä ajattelen niinpäin, että palkkasinpa kokemattoman tai kokeneen, niin mun tehtävä on auttaa tiimiläisiäni urallaan eteenpäin. Silloin tiedän onnistuneeni täydellisesti, jos tiimiläiseni korvaa minut.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten työpaikat jotka eivät ota niitä pois hausta, vaikka paikat on täytetty? Harmittaa täyttää hakemus ja laittaa cv sekä kaikki, ja ilmoituksessakin lukee aikaa olevan vielä jäljellä. Mutta sanotaan että no, tämäpäs on jo täytetty. Aha. No miksi se on sitten haussa? Ottaisi sen sit pois ettei kukaan aikaansa haaskaa.
Luen epäilevästi myös niitä ilmoituksia, joissa sanotaan "hae heti, paikka täytetään heti kun sopiva löytyy, vaikka hakua olisi vielä jäljellä". Okei. Heti tulee omituinen fiilis. Miten millään firmalla on varaa napata yksi joka on NOPEIN ja arvella, että nyt tuli se paras ja jättää muut huomioimatta? Mikä hätä heillä on?
Vierailija kirjoitti:
Noi sosiaalinen yms on vaan kuvaus siitä että selviät asiakaspalvelu tilanteesta tai ryhmätyöstä eli kirjoitat vaan nää taidot sinne, ei tarkoita että pitäisi olla aina äänessä.
Monella autokorjaamolla asentajien pitää varmaankin hoitaa myös asiakaspalvelua, eikä ole erikseen mitään asiakaspalvelijoita tiskillä. Voi olla vaikka mikä rasvanäppiexpertti, mutta jos ei osaa puhua ihmisille niin valitan, valinta ei nyt osunut kohdallenne.
Sain sen jälkeen vasta duunaritöitä, kun jätin korkeakouluni pois hakemuksesta ja sen viiden vuoden kohdan jätin tyhjäksi. Kivesten kaivelu sohvalla on arvostetumpaa kuin opiskelu.