Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milleniaalien uushenkisyys

Vierailija
22.03.2021 |

Ylellä on tänään juttua milleniaalisukupolven, ja erityisesti nuorten naisten taipumuksesta hylätä perinteiset uskonnot ja kääntyä uushengellisyyden puoleen. Noituus, selvännäkijät, spiritismi, tarot-luennat, kristallit, homeopatia ja kaikki nämä sosiaalisen median kanavissa. Tämä on kehitys, jota olen itsekin milleniaalina seurannut ihmeissäni. En halua arvostella, koska jokaisella on oikeus vakaumukseen, mutta haluaisin ymmärtää, miksi ihmisiä viehättää tällainen? Ja monesti vielä korkeakoulutettuja ihmisiä, jotka samaan aikaan ovat valmiita pitämään esim. kristinuskoa hölynpölynä.

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa olla milleniaali

50+ pakana

Vierailija
82/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kai siinä mitään sen kummempaa ole, että kristinusko ei enää puhuttele niitä, jotka etsivät henkisyyttä. Enkä ihmettele, kyllä monet sen piirteet tuntuvat nykypäivänä länsimaissa epärelevanteilta, esim. se, että painotetaan kuolemanjälkeistä elämää. Korkean elinajanodotteen maissa tämä tuntuu tarpeettomalta. Ja toisaalta sitten monella on tarve etsiä selitystä kokemuksilleen jostain hengellisestä.

Komppaan tätä, että kristinusko on liian irrallinen nykypäivästä ja ihmiselämästä yleensä. Kristinusko on taivasuskonto, jossa haikaillaan jonnekin kauas ja ajatellaan, että maanpäällinen elämä on vain jokin lyhyt vaihe ja että elämän kuuluukin olla tuskaisaa, syntiä on vähän kaikki mikä tuntuu hyvältä. Noituus (tarkemmin wiccalaisuus) sen sijaan on todellakin maanläheinen uskonto, jossa keskitytään tähän elämään ja tähän hetkeen, maahan eikä taivaaseen. Wiccalaisuuden opetukset ovat juurruttavia ja kehottavat ottamaan oman elämän haltuun ja nauttimaan siitä.

-sama n24

Jep. Lisäksi monet kristinuskon mystiikan piirteet ovat varmasti puhutelleet oman aikansa Välimeren ympäristön kokemusmaailmassa, mutta tuntuvat nykypäivänä omituisilta, jos niitä tarkemmin miettii. Vaikkapa nyt veriuhri/sovitusuhri tai pyhä kolminaisuus, jota ei oikeastaan sen kummemmin selitetä. 

Mutta löytyyhän uhreja ja yhden jumaluuden eri muotoja myös uushengellisyydestä. Jumaluuksille voidaan uhrata viiniä/kakkusia/kukkia ja eikös wiccalaisuudessa ole se nuori nainen, raskaana oleva nainen ja vanha nainen eli "kolmoisjumalatar", jotka ovat sen yhden jumalattaren kolme puolta. Tosin ehkä ne on helpommin ymmärrettävissä kuin kristinuskon pyhä kolminaisuus.

Se ent. uususkovainen, nyk. kristitty

On kyllä. Mutta tässä juuri näkyy näiden ”Instagram-noitien” uushengellisyys - ostetaan pari tuoksukynttilää, poltetaan laventelisuitsuketta, levitellään kristalleja yöpöydälle (mutta vain niitä nättejä ametisteja tai ruusukvartseja) ja hypistellään esteettisesti kauniita tarot-kortteja. Wiccalaisuuden tai muidenkaan uuspakanallisten suuntauksien (koska newsflash, wicca ei ole ainoa uuspakanallinen suuntaus) opeista, perinteistä ja historiasta tiedetään kuitenkin hyvin vähän.

Eniten särähtää korvaan tuo ”noituuden” ja wiccan niputtaminen joksikin yhdeksi ja samaksi uskonnoksi. Noituus ei ole mikään uskonto, se on tapa harjoittaa sitä omaa uskontoa - oli se sitten mikä tahansa. Wicca voi harjoittaa noituutta tai olla harjoittamatta, samoin kuin vaikka druidismin tai satanismin edustaja.

Noh, eivät kaikki tapakristittykään ole perehtyneet uskontoonsa kovin syvällisesti. Rippiristiä saatetaan käyttää ja asetella jotain kivoja "usko toivo rakkaus" sisustustauluja. Kirkossa käydään jouluna ja ehkä pääsiäisenä. Miksi tämä on ok mutta kaikkien uushengellisyyttä harjoittavien tulisi mielestäsi olla super perehtyneitä ja omistautuneita uskomuksilleen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin se ennsutettiin Ramatussa. Tulee luopumus. Ei ole uskonnotonta ihmistä sittenkään. Jos ei häntä hallihe Kristus ja usko kristukseen, niin sitten tulee tilalle muita henkivaltoja: is lamia, budd hismia, hindismiä, wiccaa, uus- pakanuutta, luonnonuskontoja tai vaikka aasainuskoa

Vierailija
84/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikäli kun olen seurannut, kaikki nuo on keski-ikäisten naisten suosiossa. Ovatko hekin millenniaaleja?

Olen itse millenniaali ja oma äitini ja hänen ikäluokkansa on ainakin jo innostunut noista, mutta olen huomannut myös ikäisteni nuorempien pari-kolmekymppisten kristallivillityksen. Kenties se on näiltä vanhemmilta periytynyt.

Vierailija
85/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi taas outoa se, jos vapailla ihmisillä olisi yksi ja sama tapa harjoittaa henkisyyttä, tai yksi ja sama matkakohde, yksi ja sama lempiruoka tai yksi ja sama urheiluharrastus. Kun pakko on poissa, voi valita vapaasti.

Vierailija
86/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikäli kun olen seurannut, kaikki nuo on keski-ikäisten naisten suosiossa. Ovatko hekin millenniaaleja?

Kyllä ainakin 20-30v naisten keskuudessa on muotia new age, jooga, kristallit, idän filosofioihin perustuva self help jne. ja näitä asioita selostetaan somessa.

Ihan kivoja juttuja tietysti, mutta itse olen ajatellut tuossa ilmiössä olevan kyse lähinnä trendeihin perustuvasta laumakäyttäytymisestä, sillä valtaosa näistä ihmisistä ei ole oikeasti ollenkaan sprituaalisia ja yhteydessä mihinkään korkeimpaan itseensä tai ns. henkimaailmaan, vaikka halutaan ehkä sen tyyppisessä laumassa kulkea.

Varmasti tuota on myös keski-ikäisillä, mutta käsitykseni mukaan heillä ollut enempi enkelihommaa? Tietty noi kristallit, joogat ja idän filosofiat näkyy myös keski-ikäisillä.

N28

Vierailija
87/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos johonkin pitää uskoa niin tuo on kuitenkin huomattava parannus kristinuskoon verrattuna. Ei tarvitse sortaa homoja eikä yrittää kontrolloida muiden ihmisten seksielämää tai tapella naisten asemasta.

Tunnetko sinä uushenkisiä? Minä tunnen henkilökohtaisesti useammankin, enkä sanoisi, että kyseessä on ehdottoman hyvä kehityssuunta kristinuskoon verrattuna. Tiedän, että kaikki tuntemani uushenkiset eivät ole tällaisia, kuten eivät myöskään kaikki kristityt sorra homoja tai naisia. Kaikenlaista porukkaa mahtuu eri uskontojen piiriin.

Tuntemiani uushenkisiä yhdistää erityisesti tapa perustella tällä maailmankatsomuksellaan impulsiivisia, nopeita ja itsekeskeisiä valintojaan. Sen enempiä miettimättä irtisanoudutaan töistä, erotaan, haistatetaan pitkät ystäville ja sukulaisille, muutetaan uuden kumppanin kanssa yhteen, vaihdetaan paikkakuntaa. Erityisesti käy sääliksi yhden naisen lapset.

En ole koskaan saanut osakseni yhtä paljoa oman uskonnon tuputusta minkään muun uskonnon edustajalta kuin näiltä uushenkisiltä. Nämä eivät kunnioita muiden ihmisten maailmankatsomuksia kyllä yhtään enempää kuin tuntemani kristityt tai ateistit. Ylimielisyys näkyy myös suhtautumisena muihin ihmisiin: matalamman energian huonompiin ihmisiin (ei-uushenkisiin) voi katkoa välejä surutta. Ja koska kaikki johtuu karmasta tai on osa jotain suurta opetusta, empatiaa muiden ihmisten kärsimystä kohtaan ei juuri osoiteta. Jopa sodassa pommitetut lapset saavat vain ansionsa mukaan tai ovat osa jotain ihmiskunnalle pakollista opetusta. Korona puhdistaa maailman eikä sitä vastaan saisi taistella niin hanakasti. No joo, ehkä myötätunnon rippeitä saattaa riittää omia ja kanssasiskojen sydänsuruja kohtaan. Oma lukunsa on yksi eksäänsä vainoava kaksoisliekki-ihminen. Mutta se on ihan okei, ollaanhan tässä samaa sielua, toinen ei vaan vielä tajua! Ja tietysti omat vastoinkäymiset johtuvat lähinnä siitä, kun on tällainen vanhempi ja parempi valaistumista lähellä oleva sielu, niin tulee enemmän koettelemuksia. Ja kaikki muut ei-uushenkiset vain teeskentelevät onnea ja uhriutuvat. Erityisesti vanhempia ikäluokkia, joista moni on löytänyt elämänsä merkityksen läheistensä palvelemisesta, perheestä ja yhteisöllisyydestä, halveksutaan.

Tietynlaiset ihmiset pyrkivät hakemaan uushenkisyydestä merkitystä ja järkeistystä sille, että välttelevät vastuuta, alisuoriutuvat, pyörivät vain oman napansa ympärillä eivätkä pysty hankalan luonteensa takia pitkäkestoisiin ja vastavuoroisiin ihmissuhteisiin. Eivät kestäisi tarkastella omaa elämäänsä ja sen sisältöä sellaisenaan, joten niille on helpottavaa keksiä joku taustaselitys.

En tarkoita loukata tekstilläni maltillisia uushenkisiä. Ymmärrän, että kaikki eivät ole ääriajattelijoita. Olen vain ärtynyt tuosta väitteestä, että uushenkisyys olisi automaattisesti aina parempi kanssaihmisille kuin kristillisyys. Te maltilliset uushenkiset olette varmaan nähneet samaa kuin minä, jos olette pitäneet silmiänne auki. Erityisesti uushenkisyyttään julistavissa ja somessa aktiivisissa on näitä sekompia joukossa.

Tämä on erinomainen analyysi niistä ihmisistä, jotka käyttävät uushenkisyyttään oman egonsa pönkittämiseen. Tätä olen nähnyt aivan liikaa siinä joukossa.

Vierailija
88/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kai siinä mitään sen kummempaa ole, että kristinusko ei enää puhuttele niitä, jotka etsivät henkisyyttä. Enkä ihmettele, kyllä monet sen piirteet tuntuvat nykypäivänä länsimaissa epärelevanteilta, esim. se, että painotetaan kuolemanjälkeistä elämää. Korkean elinajanodotteen maissa tämä tuntuu tarpeettomalta. Ja toisaalta sitten monella on tarve etsiä selitystä kokemuksilleen jostain hengellisestä.

Komppaan tätä, että kristinusko on liian irrallinen nykypäivästä ja ihmiselämästä yleensä. Kristinusko on taivasuskonto, jossa haikaillaan jonnekin kauas ja ajatellaan, että maanpäällinen elämä on vain jokin lyhyt vaihe ja että elämän kuuluukin olla tuskaisaa, syntiä on vähän kaikki mikä tuntuu hyvältä. Noituus (tarkemmin wiccalaisuus) sen sijaan on todellakin maanläheinen uskonto, jossa keskitytään tähän elämään ja tähän hetkeen, maahan eikä taivaaseen. Wiccalaisuuden opetukset ovat juurruttavia ja kehottavat ottamaan oman elämän haltuun ja nauttimaan siitä.

-sama n24

Jep. Lisäksi monet kristinuskon mystiikan piirteet ovat varmasti puhutelleet oman aikansa Välimeren ympäristön kokemusmaailmassa, mutta tuntuvat nykypäivänä omituisilta, jos niitä tarkemmin miettii. Vaikkapa nyt veriuhri/sovitusuhri tai pyhä kolminaisuus, jota ei oikeastaan sen kummemmin selitetä. 

Mutta löytyyhän uhreja ja yhden jumaluuden eri muotoja myös uushengellisyydestä. Jumaluuksille voidaan uhrata viiniä/kakkusia/kukkia ja eikös wiccalaisuudessa ole se nuori nainen, raskaana oleva nainen ja vanha nainen eli "kolmoisjumalatar", jotka ovat sen yhden jumalattaren kolme puolta. Tosin ehkä ne on helpommin ymmärrettävissä kuin kristinuskon pyhä kolminaisuus.

On kyllä. Mutta tässä juuri näkyy näiden ”Instagram-noitien” uushengellisyys - ostetaan pari tuoksukynttilää, poltetaan laventelisuitsuketta, levitellään kristalleja yöpöydälle (mutta vain niitä nättejä ametisteja tai ruusukvartseja) ja hypistellään esteettisesti kauniita tarot-kortteja. Wiccalaisuuden tai muidenkaan uuspakanallisten suuntauksien (koska newsflash, wicca ei ole ainoa uuspakanallinen suuntaus) opeista, perinteistä ja historiasta tiedetään kuitenkin hyvin vähän.

Eniten särähtää korvaan tuo ”noituuden” ja wiccan niputtaminen joksikin yhdeksi ja samaksi uskonnoksi. Noituus ei ole mikään uskonto, se on tapa harjoittaa sitä omaa uskontoa - oli se sitten mikä tahansa. Wicca voi harjoittaa noituutta tai olla harjoittamatta, samoin kuin vaikka druidismin tai satanismin edustaja.

Noh, eivät kaikki tapakristittykään ole perehtyneet uskontoonsa kovin syvällisesti. Rippiristiä saatetaan käyttää ja asetella jotain kivoja "usko toivo rakkaus" sisustustauluja. Kirkossa käydään jouluna ja ehkä pääsiäisenä. Miksi tämä on ok mutta kaikkien uushengellisyyttä harjoittavien tulisi mielestäsi olla super perehtyneitä ja omistautuneita uskomuksilleen? 

Tapauskovaisuudessa ja uushengellisyydessä on vain se ero, että toiseen on kasvettu ja toisen kohdalla on tehty tietoinen valinta uskonnonharjoittamisesta. Yleensä ihmiset, jotka kääntyvät tiettyyn uskoon, ovat paljon aktiivisempia uskonnonharjoittajia kuin ne, jotka ovat olleet osana kyseistä uskontoa syntymästään saakka. Tämä on käsittääkseni ihan yleinen ilmiö valitusta uskonnosta huolimatta.

Vierailija
89/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on helppo uskoqa Korkeinpaan ja koen Jeesuksen sanat tärkeänä oman moraalini rakentamisessa. Jumalanpalvelukeen ja kirkon opetukseennsisåltyy kuitrnkin aikanpaljon sellaista teologiaa joka on pimeältä keskiajalta. Se on viehättävää ja kaunista mutta ei kuulu nykyaikaan. Uusi uskonpuhdistus on se, että kirkko tyhjenee. Minulle pitkäällinen keskusteeöu homoliitoista oli osoitus siitä että kirkko painiskelee jo ratkottujen ongelmien parissa. Korkonnkyvyttömyys päätöksentekoon ettwi vaan kukaan eroaisi kirkosta jätti monet papit puun ja kuoren - työpaika ja omantunnon - väliin. Minä erosin kun tuttu pappi sai kenkää.

Uskon edelleen Jumalaan, mutta harjoitaan hartautta toisessa, yleisuskonnollisessa yhteisössä.

Vierailija
90/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin 20-30v naisten keskuudessa on muotia new age, jooga, kristallit, idän filosofioihin perustuva self help jne. ja näitä asioita selostetaan somessa.

Ihan kivoja juttuja tietysti, mutta itse olen ajatellut tuossa ilmiössä olevan kyse lähinnä trendeihin perustuvasta laumakäyttäytymisestä, sillä valtaosa näistä ihmisistä ei ole oikeasti ollenkaan sprituaalisia ja yhteydessä mihinkään korkeimpaan itseensä tai ns. henkimaailmaan, vaikka halutaan ehkä sen tyyppisessä laumassa kulkea.

Varmasti tuota on myös keski-ikäisillä, mutta käsitykseni mukaan heillä ollut enempi enkelihommaa? Tietty noi kristallit, joogat ja idän filosofiat näkyy myös keski-ikäisillä.

N28

Mutta mistä ulkopuolinen ihminen tietää, onko joku toinen yhteydessä korkeimpaan itseensä tai henkimaailmaan, tai haluaa kurottaa sitä kohti?

Vierailija
91/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää yhteiskunta on niin kliininen ja suorituskeskeinen. Ei pää kestä!

Kaipaan 80 luvun fiilis kun sai olla höpsö, sai juoda kaljaa ja hihitellä, sai heittää läppää ja juhlia. Kaipaan sitä iloa ja vilpittömyyttä. Hyvää veikeä fiilis. Nykyajan yhteiskunta on jäätävää!

Nyt sitten kasvaa henkisesti täysin kuolleita yksilöitä.

Tutun 17 vuotias itki kun näki äitinsä bilekuvat 70-80 luvulta. Oli kuulemma niin katellinen että äiti sai elää huoletonta  ja iloista elämää.

Vierailija
92/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sama n24

En tunne uushenkisyyttä, mutta kristinuskoa tunnen aika hyvin. En ihan kuitenkaan vertaisi kakkusten tai viinien uhraamista siihen, että Jumala uhraa ainoan poikansa erittäin julmalla tavalla. Tätä tarkoitin, kun puhuin veriuhrista. Veriuhraus on toki ymmärrettävissä aikakauden näkökulmasta, tuolloinhan veriuhrit olivat yleisiä. Temppelijuutalaisuudessa uhrattiin eläimiä ja juutalaisuuden historiassa on myös ihmisuhrausta. Minä olen kasvanut kristinuskoon, enkä pitänyt sen ajatusta veriuhrista outona ennen kuin oikeasti aloin ajatella asiaa.

Omaa pohdintaani, en ole opiskellut teologiaa enkä Raamattua mutta:

Jeesus oli viimeinen uhri, syntien sovittaja, uuden ajan aloittaja. Pelastus tulee Jeesuksen kautta, Jeesuksen oppien ja laupeuden tekojen jatkamisen kautta yksittäinen sielu voi löytää oman pelastuksensa. Jeesuksen tekojen ja hyvyyden jatkuessa Jeesus elää niissä todellisena. Ihminen on Jumalan kuva, jokainen meistä elollisista olennoista on osa suurta jumaluutta.

Vierailija
93/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen tuo Riina on?

Vierailija
94/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan tiedä! Olen itsekin milleniaali, mutta sieltä loppupäästä ja isosiskoni ja hänen ikätoverinsa ovat kaikki menneet ensin verkostomarkkinointihuuhaahan mukaan ihan täysillä ja nyt käytännössä kaikki heistä ovat jotain enkelihoitajia, reikihoitajia, energiahoitajia, yksisarvishoitajia, tarot-lukijoita ja ties mitä.

Tuntuu, että kaivataan karismaattista johtajaa tai sitten ihan vaan jotain, johon uskoa. 

Erilaiset kultit, eli manipuloivien narsistien johtamat yhteisöt kiehtovat mua suuresti. Olen lukenut aika paljon sellaisista ja tutustunut erilaisiin kulttimaisiin yhteisöihin ja niiden toimintaan. Olen myös todella kiinnostunut historiasta ja alkanut peilata tietojani näistä narsistien johtamista yhteisöistä historian tapahtumiin. Tuntuu jotenkin, että karismaattiset, autoritaariset johtajat ja kulttimaiset yhteisöt ovat oleellinen tekijä ihmiskunnan historiassa, mutta nykyajan yksilökeskeisempi kulttuuri on tuonut näitä rakenteita näkyvämmäksi. Tämä on mielestäni tosi mielenkiintoinen aihealue.

Olen ollut henkisen kasvun kultissa (ei uskonnollista tai hengellistä vaan "personal development"). Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
95/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan tiedä! Olen itsekin milleniaali, mutta sieltä loppupäästä ja isosiskoni ja hänen ikätoverinsa ovat kaikki menneet ensin verkostomarkkinointihuuhaahan mukaan ihan täysillä ja nyt käytännössä kaikki heistä ovat jotain enkelihoitajia, reikihoitajia, energiahoitajia, yksisarvishoitajia, tarot-lukijoita ja ties mitä.

Tuntuu, että kaivataan karismaattista johtajaa tai sitten ihan vaan jotain, johon uskoa. 

Erilaiset kultit, eli manipuloivien narsistien johtamat yhteisöt kiehtovat mua suuresti. Olen lukenut aika paljon sellaisista ja tutustunut erilaisiin kulttimaisiin yhteisöihin ja niiden toimintaan. Olen myös todella kiinnostunut historiasta ja alkanut peilata tietojani näistä narsistien johtamista yhteisöistä historian tapahtumiin. Tuntuu jotenkin, että karismaattiset, autoritaariset johtajat ja kulttimaiset yhteisöt ovat oleellinen tekijä ihmiskunnan historiassa, mutta nykyajan yksilökeskeisempi kulttuuri on tuonut näitä rakenteita näkyvämmäksi. Tämä on mielestäni tosi mielenkiintoinen aihealue.

Olen ollut henkisen kasvun kultissa (ei uskonnollista tai hengellistä vaan "personal development"). Haluatko kysyä jotain?

Mä voin ymmärtää uskonnollisen/hengellisen kultin, mutta miten se personal development -kultti toimii? Tai mulle tulee jotenkin mieleen nämä äärimmäiset hustle-ihmiset, jotka tuntuvat ajattelevan, että joku romaanin lukeminen on ajanhukkaa, koska se ei kehitä ihmistä. Ainoa hyväksyttävä kirjalliusuusgenre on self help -kirjallisuus ja sitäkin pitää lukea 10 kirjaa päivässä (vrt. Tai Lopez).

-eri

Vierailija
96/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin ymmärtää uskonnollisen/hengellisen kultin, mutta miten se personal development -kultti toimii? Tai mulle tulee jotenkin mieleen nämä äärimmäiset hustle-ihmiset, jotka tuntuvat ajattelevan, että joku romaanin lukeminen on ajanhukkaa, koska se ei kehitä ihmistä. Ainoa hyväksyttävä kirjalliusuusgenre on self help -kirjallisuus ja sitäkin pitää lukea 10 kirjaa päivässä (vrt. Tai Lopez).

-eri

Kultin tunnuspiirteitä olivat 

-yhden vahvan johtohahmon ihannointi

-ritualisoituja toimintoja ryhmän koheesion lisäämiseksi (esim. kaikki hengittää samaan tahtiin ja tekee piirissä liikkeitä)

-puhutaan omalla jargonilla jota ulkopuoliset eivät voi ymmärtää'

-ryhmän sisäinen hierarkia joka perustuu siihen miten hyvin nuoleskelee johtohahmoa, ei oikeisiin ansioihin

-ryhmä ujuttaa pikkuhiljaa uusia uskomuksia ja ohjelmoi mielen myötäilemään johtohahmoa

Vierailija
97/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasen luuta O_O

Vierailija
98/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavia kommentteja tullut naisiin liittyen niin lisään vielä, että ehdottomasti "uushenkisyydessä" vetosi ja vetoaa edelleen se, ettei se ole mieskeskeistä. Olen 20 vuotta ollut kristitty ja keskittynyt miesjumalaan ja olen korviani myöten täynnä kristinuskon naiskuvaa. Noituus ja Jumalattareen keskittyminen on tarjonnut todella hyvän alustan omien naiseuden kokemusten käsittelyyn ja tuonut paljon lohtua ja voimaa. Ei ole ihme, että nuoret naiset (minä mukaanlukien) kiinnostuvat hengellisyydestä, joka ei opeta heille että heidät luotiin miehen kylkiluusta alamaiseksi.

N24

Muinaisten heimokansojen mielikuvituksen puute näkyy esimerkiksi juuri tuossa, että jumala on mies. Oikeastihan kaikkivoipa jumala olisi sellainen olento, joka ei varmaankaan lisäänny sukupuolisesti tai lisäänny ylipäätään, joten hän ei tarvitse sukupuolta mihinkään.

Vierailija
99/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naislapsia.

Vierailija
100/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naislapsia.

T. Mieslapsi.