Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milleniaalien uushenkisyys

Vierailija
22.03.2021 |

Ylellä on tänään juttua milleniaalisukupolven, ja erityisesti nuorten naisten taipumuksesta hylätä perinteiset uskonnot ja kääntyä uushengellisyyden puoleen. Noituus, selvännäkijät, spiritismi, tarot-luennat, kristallit, homeopatia ja kaikki nämä sosiaalisen median kanavissa. Tämä on kehitys, jota olen itsekin milleniaalina seurannut ihmeissäni. En halua arvostella, koska jokaisella on oikeus vakaumukseen, mutta haluaisin ymmärtää, miksi ihmisiä viehättää tällainen? Ja monesti vielä korkeakoulutettuja ihmisiä, jotka samaan aikaan ovat valmiita pitämään esim. kristinuskoa hölynpölynä.

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavia kommentteja tullut naisiin liittyen niin lisään vielä, että ehdottomasti "uushenkisyydessä" vetosi ja vetoaa edelleen se, ettei se ole mieskeskeistä. Olen 20 vuotta ollut kristitty ja keskittynyt miesjumalaan ja olen korviani myöten täynnä kristinuskon naiskuvaa. Noituus ja Jumalattareen keskittyminen on tarjonnut todella hyvän alustan omien naiseuden kokemusten käsittelyyn ja tuonut paljon lohtua ja voimaa. Ei ole ihme, että nuoret naiset (minä mukaanlukien) kiinnostuvat hengellisyydestä, joka ei opeta heille että heidät luotiin miehen kylkiluusta alamaiseksi.

N24

Muinaisten heimokansojen mielikuvituksen puute näkyy esimerkiksi juuri tuossa, että jumala on mies. Oikeastihan kaikkivoipa jumala olisi sellainen olento, joka ei varmaankaan lisäänny sukupuolisesti tai lisäänny ylipäätään, joten hän ei tarvitse sukupuolta mihinkään.

No eihän kristinuskon isä Jumalalla ja Pyhällä Hengellä ole varsinaisesti mitään sukupuolta. Tai en minä ainakaan pysty kuvittelemaan, että Jumalalla killuisi kulkuset. Kyse on ainoastaan puhetavasta ja siitä, että ihmisillä nyt on sukupuolet ja meidän on helpompi puhua Jumalasta jollain sukupuolella. Jeesuksella nyt on sukupuoli, mutta hänkin syntyi ihmiseksi, joten oli luonnollista, että hänelle sellainen muodostui. Ei hänessäkään ole tärkeintä se, että hän on MIES eikä sitä juurikaan painoteta Raamatussa.

Paljon enemmän uususkonnoissa mielestäni painotetaan sukupuolta. On nimenomaan jumalattaria, joiden avuja naisina korostetaan ja samoin miesten ominaisuuksia.

Tosin en ihan varmasti tiedä, mitä tässä tarkoitat muinaisilla heimokansoilla, joten voihan olla, että puhumme samasta asiasta.

Vierailija
102/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naislapsia.

Jos aloitetaan asian tarkastelu siitä että käykö uushenkisyyden harjoittajat töissä. Kyllä käyvät. Käytkö sinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ihmisellä näyttää tosiaan olevan sisäsyntyinen tarve uskoa johonkin suurempaan, on se sitten jumala tai poliittinen suuntaus tai vaikka nykyfeminismi tai vegetarianismi.

Yritän miettiä, että mikä minulla pitää tuota paikkaa. En oikein keksi muuta kuin sen, että rakastan lastani yli kaiken ja pidän sitä jotenkin merkityksellisenä ja mielekkäänä. Siinä on myös jatkuvuuden elementti, joka kantaa omaa olemassaoloani pidemmälle, ellei jotain hirveää tapahdu. Luotan myös tieteeseen ja sen metodeihin.

Kieltämättä pidän aika hupsuina näitä notajuttuja ja enkeliparantajia ja ties mitä. Luonto ja ekosysteemi ovat kyllä kunnioituksen ansainneet, tämä on meidän ainoa kotimme toistaiseksi ja tavallaan ymmärrän jos symbolisesti haluaa sille jotenkin "uhrata", mutta jos joku kuvittelee oikeasti vaikuttavansa omilla loitsuillaan objektiiviseen todellisuuteen.. Ei, ei.

Vierailija
104/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi laittamaan eri vakaumuksia mihinkään paremmuusjärjestykseen. On yksilöstä kiinni, miten tietty uskonto tai vakaumus näkyy hänen toiminnassaan.

Tunnen kristittyjä, jotka elävät kuin Jeesus eli hyvin suvaitsevaisesti, heikommista huolta pitäen (eikä tässä ole väliä, onko heikompi kristitty vai ei). Sitten on jeesustelijoita, jotka yrittävät nostaa itseään jalustalle Raamatun varjolla.

Ja sama kuvio toistuu ihan minkä tahansa vakaumuksen kanssa. Vaaka vain kallistuu toiseen suuntaan, kun esimerkiksi feministiksi itseään kutsuva lähtee syrjimään miehiä sukupuolen perusteella.

Kaikilla ei ole viisautta kohdella jokaista ainutkertaisena yksilönä, vaan primitiivisesti oletetaan asioita sen perusteella, mihin ryhmään yksilö kuuluu.

Vierailija
105/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikäli kun olen seurannut, kaikki nuo on keski-ikäisten naisten suosiossa. Ovatko hekin millenniaaleja?

Jep. Olin uteliaisuuttani käymässä tällaisessa new age kirjakaupassa ja siellä oli alkamassa joku selvänäkijä luento/istunto ja kaikki paikalle saapuneet olivat keski-ikäisiä ja sitä vanhempia.

Vierailija
106/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisia äiti-tytär suhteita tässä sarjassa.

Enkeliparantaja oli tilittänyt omasta surustaan tyttärelleen joka aikuismaisesti huolehti äidistään.

Noita hengaili äitinsä kanssa kaverina. Sanoi, että koulukiusaamisen aikaan häneltä puuttui aikuinen.

Vierailija
107/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia äiti-tytär suhteita tässä sarjassa.

Enkeliparantaja oli tilittänyt omasta surustaan tyttärelleen joka aikuismaisesti huolehti äidistään.

Noita hengaili äitinsä kanssa kaverina. Sanoi, että koulukiusaamisen aikaan häneltä puuttui aikuinen.

Huokaus. Unohdit lisätä että kristityissä piireissähän ei ole MITÄÄN kasvatusongelmia...

Vierailija
108/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli kun olen seurannut, kaikki nuo on keski-ikäisten naisten suosiossa. Ovatko hekin millenniaaleja?

Jep. Olin uteliaisuuttani käymässä tällaisessa new age kirjakaupassa ja siellä oli alkamassa joku selvänäkijä luento/istunto ja kaikki paikalle saapuneet olivat keski-ikäisiä ja sitä vanhempia.

Milleniaalithan ovat keski-ik'isiä, eikäs siihen kuulu jostain vuodesta 1980 syntyneet. Minun laskuoppini mukaan ovat yli nelikymppisiä jo ja varsin vakaasti keski-ikäisiä.

Nuoret ovat jo eri sukupolvea eli Z-sukupolvea.

Vierailija
109/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kai siinä mitään sen kummempaa ole, että kristinusko ei enää puhuttele niitä, jotka etsivät henkisyyttä. Enkä ihmettele, kyllä monet sen piirteet tuntuvat nykypäivänä länsimaissa epärelevanteilta, esim. se, että painotetaan kuolemanjälkeistä elämää. Korkean elinajanodotteen maissa tämä tuntuu tarpeettomalta. Ja toisaalta sitten monella on tarve etsiä selitystä kokemuksilleen jostain hengellisestä.

Komppaan tätä, että kristinusko on liian irrallinen nykypäivästä ja ihmiselämästä yleensä. Kristinusko on taivasuskonto, jossa haikaillaan jonnekin kauas ja ajatellaan, että maanpäällinen elämä on vain jokin lyhyt vaihe ja että elämän kuuluukin olla tuskaisaa, syntiä on vähän kaikki mikä tuntuu hyvältä. Noituus (tarkemmin wiccalaisuus) sen sijaan on todellakin maanläheinen uskonto, jossa keskitytään tähän elämään ja tähän hetkeen, maahan eikä taivaaseen. Wiccalaisuuden opetukset ovat juurruttavia ja kehottavat ottamaan oman elämän haltuun ja nauttimaan siitä.

-sama n24

Jep. Lisäksi monet kristinuskon mystiikan piirteet ovat varmasti puhutelleet oman aikansa Välimeren ympäristön kokemusmaailmassa, mutta tuntuvat nykypäivänä omituisilta, jos niitä tarkemmin miettii. Vaikkapa nyt veriuhri/sovitusuhri tai pyhä kolminaisuus, jota ei oikeastaan sen kummemmin selitetä. 

Mutta löytyyhän uhreja ja yhden jumaluuden eri muotoja myös uushengellisyydestä. Jumaluuksille voidaan uhrata viiniä/kakkusia/kukkia ja eikös wiccalaisuudessa ole se nuori nainen, raskaana oleva nainen ja vanha nainen eli "kolmoisjumalatar", jotka ovat sen yhden jumalattaren kolme puolta. Tosin ehkä ne on helpommin ymmärrettävissä kuin kristinuskon pyhä kolminaisuus.

Se ent. uususkovainen, nyk. kristitty

On kyllä. Mutta tässä juuri näkyy näiden ”Instagram-noitien” uushengellisyys - ostetaan pari tuoksukynttilää, poltetaan laventelisuitsuketta, levitellään kristalleja yöpöydälle (mutta vain niitä nättejä ametisteja tai ruusukvartseja) ja hypistellään esteettisesti kauniita tarot-kortteja. Wiccalaisuuden tai muidenkaan uuspakanallisten suuntauksien (koska newsflash, wicca ei ole ainoa uuspakanallinen suuntaus) opeista, perinteistä ja historiasta tiedetään kuitenkin hyvin vähän.

Eniten särähtää korvaan tuo ”noituuden” ja wiccan niputtaminen joksikin yhdeksi ja samaksi uskonnoksi. Noituus ei ole mikään uskonto, se on tapa harjoittaa sitä omaa uskontoa - oli se sitten mikä tahansa. Wicca voi harjoittaa noituutta tai olla harjoittamatta, samoin kuin vaikka druidismin tai satanismin edustaja.

Mistä sinä tiedät, ettei ne "instagram-noidat" lue paljonkin kirjallisuutta aiheesta ja perehdy historiaan ja perinteisiin? Näät nuoria naisia nauttimassa jostain ja teet ilman perusteita olettamuksen, että eivät he siihen oikeasti perehdy, kunhan keräilevät kynttilöitä. Aika tuomitsevaa. Kyllä ne "ig-noidat" joita minä seurailen postaavat paljon kirjasuosituksia ja monille on ihan kunnia-asia perehtyä noituuden historiaan tai muihin pakanaperinteisiin pintaa syvemmältä.

Itse yritin viestissäni nimenomaan erottaa noituuden ja wiccalaisuuden, sillä ne ovat eri asioita (wiccalaisuus on noituuden alalaji eikä kaikki noidat ole wiccalaisia, toisaalta kaikki wiccalaiset eivät pidä itseään noitina), enkä missään kohtaa ilmaissut, että wiccalaisuus olisi ainoa uuspakanuuden muoto. Mikä hiertää?

”Noituus (tarkemmin wiccalaisuus) sen sijaan on todellakin maanläheinen uskonto...”.

Siinähän se lukee. Ja ei, noituus ei ole uskonto. Wicca ei myöskään ole mikään noituuden alalaji. Se on uuspakanallinen uskonto, jonka seuraajat toisinaan harjoittavat noituutta. Ei kristinuskokaan ole mikään rukoilun alalaji, vaikka monet kristityt rukoilevatkin.

Vierailija
110/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milleniaalithan ovat keski-ik'isiä, eikäs siihen kuulu jostain vuodesta 1980 syntyneet. Minun laskuoppini mukaan ovat yli nelikymppisiä jo ja varsin vakaasti keski-ikäisiä.

Milleniaalit ovat iältään 25-41-vuotiaita. En sanoisi alle kolmekymppistä keski-ikäiseksi.

Vierailija
111/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap en tiedä. Olen milleniaali mutta en ole koskaan ymmärtänyt muita koska kaikissa sukupolvissa on ihan yhtä ääliöitä. Kaikki muka sukupolviin sidotut ilmiöt ovat loppupeleissä koko ihmisrodun sukupolvien yli kantavaa vähä-älyisyyttä.

Vierailija
112/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riinan ikä? Entä tuo krishnaan uskova mies? Ikä?

Vierailija
113/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satasen luuta O_O

En kyllä maksaisi noista risuasetelmista.

Ja miten meediot eivät nähneet, montako ihmistä heidän tilaisuuteen tulee?

Vierailija
114/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milleniaalit ovat iältään 25-41-vuotiaita. En sanoisi alle kolmekymppistä keski-ikäiseksi.

En sanoisi yli 30-vuotiaita nuoriksi.

Vierailija
115/137 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
116/137 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos johonkin pitää uskoa niin tuo on kuitenkin huomattava parannus kristinuskoon verrattuna. Ei tarvitse sortaa homoja eikä yrittää kontrolloida muiden ihmisten seksielämää tai tapella naisten asemasta.

No, ainakin tiettyihin uushenkisyyden muotoihin liittyy hyvinkin konservatiiviset sukupuoliroolit. Katso vaikka mitä Maria Nordin postailee naiseudesta.

Ja jossain dokumentissä muistaakseni käsiteltiin tietyissä joogapiireissä tapahtuvaa runsasta seksuaalista häirintää. Uushenkisyyden piirit eivät ole mitenkään suojassa toisten ihmisten hyväksikäyttäjiltä tai heiltä, jotka haluavat kontrolloida toisia ihmisiä.

Ällöttävää kun keski-ikäinen miespuolinen joogaohjaaja tulee "auttamaan asennon korjaamisessa" ja hivelee ärsyttävästi koskettaen. On käynyt mielessä, että mikä hänen motiivinsa oikein on ollut kouluttautua joogaohjaajaksi. Vähäpukeisten naisten hiveleminenkö?

Vierailija
117/137 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän kristinuskon isä Jumalalla ja Pyhällä Hengellä ole varsinaisesti mitään sukupuolta. Tai en minä ainakaan pysty kuvittelemaan, että Jumalalla killuisi kulkuset. Kyse on ainoastaan puhetavasta ja siitä, että ihmisillä nyt on sukupuolet ja meidän on helpompi puhua Jumalasta jollain sukupuolella. Jeesuksella nyt on sukupuoli, mutta hänkin syntyi ihmiseksi, joten oli luonnollista, että hänelle sellainen muodostui. Ei hänessäkään ole tärkeintä se, että hän on MIES eikä sitä juurikaan painoteta Raamatussa.

Paljon enemmän uususkonnoissa mielestäni painotetaan sukupuolta. On nimenomaan jumalattaria, joiden avuja naisina korostetaan ja samoin miesten ominaisuuksia.

Tosin en ihan varmasti tiedä, mitä tässä tarkoitat muinaisilla heimokansoilla, joten voihan olla, että puhumme samasta asiasta.

Jumala on kuvattu aina kristillisessä taiteessa miehen muodossa. Tuskinpa tuo sattumaa on, tai pelkästä she/he persoonapronominista johtuvaa. "Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen".

Naiset on kuvattu raamatussa vähän hankalina. Lilith kyllästyi siippaansa ja otti hatkat. Sitten tuli Eevan vuoro, eikä lopputulos ollut paljoa parempi. Lootin vaimoa rangaistiin siitä, ettei noudattanut enkelten käskyjä. Kaikki opetuslapsetkin olivat miehiä. Ja raamattu kehoittaa naista vaikenemaan seurakunnassa, minkä vuoksi naispappeus oli vain 2000 vuotta pannassa.

Sen sijaan enkelit lienevät sukupuolettomia. Lukuunottamatta serafeja, niitä kuvataan siivellisinä, nelipäisinä tai pelkkiä silminä olevina "olentoina". Jos vanhatestamentin kirjoittajat olisivat halunneet, he olisivat voineet esittää jumalan samalla tavalla, mutta kun eivät esittäneet.

Vierailija
118/137 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse millenniaali ja oma äitini ja hänen ikäluokkansa on ainakin jo innostunut noista, mutta olen huomannut myös ikäisteni nuorempien pari-kolmekymppisten kristallivillityksen. Kenties se on näiltä vanhemmilta periytynyt.

Kun ikää kertyy tarpeeksi, elämän rajallisuus valkenee kaikille. Keski-ikäinen on puolivälissä elinkaartaan. Ajatus kuolemasta saattaa pulpahtaa pintaan. Parikymppisethän ovat tunnetusti "kuolemattomia".

Vierailija
119/137 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos johonkin pitää uskoa niin tuo on kuitenkin huomattava parannus kristinuskoon verrattuna. Ei tarvitse sortaa homoja eikä yrittää kontrolloida muiden ihmisten seksielämää tai tapella naisten asemasta.

No, ainakin tiettyihin uushenkisyyden muotoihin liittyy hyvinkin konservatiiviset sukupuoliroolit. Katso vaikka mitä Maria Nordin postailee naiseudesta.

Ja jossain dokumentissä muistaakseni käsiteltiin tietyissä joogapiireissä tapahtuvaa runsasta seksuaalista häirintää. Uushenkisyyden piirit eivät ole mitenkään suojassa toisten ihmisten hyväksikäyttäjiltä tai heiltä, jotka haluavat kontrolloida toisia ihmisiä.

Ällöttävää kun keski-ikäinen miespuolinen joogaohjaaja tulee "auttamaan asennon korjaamisessa" ja hivelee ärsyttävästi koskettaen. On käynyt mielessä, että mikä hänen motiivinsa oikein on ollut kouluttautua joogaohjaajaksi. Vähäpukeisten naisten hiveleminenkö?

Olen käynyt usean miespuolisen jooga-ohjaajan tunnilla ja aina ovat olleet todella asiallisia ja asiantuntevia.  Miespuolisten joogaohjaajien motiivi on hyvin todennäköisesti kiinnostus joogaa kohtaan ja asennon korjaaminen ei ole sen seksuaalisempaa kuin se, että kampaaja koskettaa hiuksiasi tai hammaslääkäri suutasi. Toki, joka alalta löytyy varmaan muutama tällainen häiritsijä, mutta ei kyllä todellakaan ole yleistä.

Vierailija
120/137 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ihmiset ikään katsomatta kaipaavat elämäänsä jotain enemmän kuin mitä materialistinen elämäntapa tarjoaa. Siis useimmat. Itse olen paljon vanhempi ja lähdin ns. henkiselle tielle jo teininä. Minulla taustalla oli "yliluonnolliset" kokemukset, joita minulla on ollut ihan pienestä lähtien. Minulle on ihan turha selittää, että ei ole muuta kuin tämä tieteen hyväksymä todellisuus, koska omat kokemukset puhuvat sitä vastaan. En myöskään välitä muiden mielipiteistä, olen hyvin varma henkisellä tielläni.

Tosin ihan viime aikoina monet tutkijatkin ovat kääntyneet sille kannalle, että materialistinen maailmankuva voikin olla väärä. Kyllä se siitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi