Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milleniaalien uushenkisyys

Vierailija
22.03.2021 |

Ylellä on tänään juttua milleniaalisukupolven, ja erityisesti nuorten naisten taipumuksesta hylätä perinteiset uskonnot ja kääntyä uushengellisyyden puoleen. Noituus, selvännäkijät, spiritismi, tarot-luennat, kristallit, homeopatia ja kaikki nämä sosiaalisen median kanavissa. Tämä on kehitys, jota olen itsekin milleniaalina seurannut ihmeissäni. En halua arvostella, koska jokaisella on oikeus vakaumukseen, mutta haluaisin ymmärtää, miksi ihmisiä viehättää tällainen? Ja monesti vielä korkeakoulutettuja ihmisiä, jotka samaan aikaan ovat valmiita pitämään esim. kristinuskoa hölynpölynä.

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä mitään, niin kauan kun nämä uskomukset eivät sekoitu salaliittoteorioihin ja siten murenna yhteiskuntarauhaa.

Vierailija
2/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina lystikästä kun harhainen on huolestunut lähimmäistensä vääristä harhoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli kun olen seurannut, kaikki nuo on keski-ikäisten naisten suosiossa. Ovatko hekin millenniaaleja?

Vierailija
4/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aina lystikästä kun harhainen on huolestunut lähimmäistensä vääristä harhoista.

Minun mielikuvitusolento on parempi kuin sinun mielikuvitusolento...

Vierailija
5/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikäli kun olen seurannut, kaikki nuo on keski-ikäisten naisten suosiossa. Ovatko hekin millenniaaleja?

Ylen juttu keskittyi milleniaaleihin, mutta ei se toki sulje pois myös muiden ikäryhmien henkisyyttä. Tässä keskityttiin etenkin somessa leviäviin uushenkisyyden muotoihin.

Vierailija
6/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ainakin 80-luvulla syntyneet alkavat olla jo keski-ikäisiä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Y-sukupolvi

Vierailija
7/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni en ole sanonut uskovani mihinkään yliluonnolliseen. 

Vierailija
8/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos johonkin pitää uskoa niin tuo on kuitenkin huomattava parannus kristinuskoon verrattuna. Ei tarvitse sortaa homoja eikä yrittää kontrolloida muiden ihmisten seksielämää tai tapella naisten asemasta.

Vierailija
9/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, eikö kristityt teekään niin?

Vierailija
10/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos johonkin pitää uskoa niin tuo on kuitenkin huomattava parannus kristinuskoon verrattuna. Ei tarvitse sortaa homoja eikä yrittää kontrolloida muiden ihmisten seksielämää tai tapella naisten asemasta.

No, ainakin tiettyihin uushenkisyyden muotoihin liittyy hyvinkin konservatiiviset sukupuoliroolit. Katso vaikka mitä Maria Nordin postailee naiseudesta.

Vierailija
11/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, eikö kristityt teekään niin?

En ole sanonut olevani kristitty. Esitin vain vertauksen.

Vierailija
12/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kai siinä mitään sen kummempaa ole, että kristinusko ei enää puhuttele niitä, jotka etsivät henkisyyttä. Enkä ihmettele, kyllä monet sen piirteet tuntuvat nykypäivänä länsimaissa epärelevanteilta, esim. se, että painotetaan kuolemanjälkeistä elämää. Korkean elinajanodotteen maissa tämä tuntuu tarpeettomalta. Ja toisaalta sitten monella on tarve etsiä selitystä kokemuksilleen jostain hengellisestä.

Vierailija
13/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 12 kirjoitti hyvin.

Vierailija
14/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ainakin tiettyihin uushenkisyyden muotoihin liittyy hyvinkin konservatiiviset sukupuoliroolit. Katso vaikka mitä Maria Nordin postailee naiseudesta.

Mitä Maria postailee? Onko hän kehottanut naisia vaikenemaan seurakunnassa ja peittämään päänsä?

Vierailija
15/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on näköjään sisäsyntyinen tarve hengellisyyteen. Jokainen etsii sen jostain. Minäkin uskon, mutta en nyt hörhö ole mihinkään suuntaan.

Hyvä niin. Tunnen pari läpikotaisin olevaa ateistia. Heidän elämänsä on jotenkin todella julmaa. Ei ihme, että masentuvat, kun ei ole perustavaa laatua olevaa uskoa paremmasta. Hengellisyys kuitenkin tuo toivoa. Vaikka sanottekin, että se on illuusiota, niin olkoon. Jos illuusio auttaa ihmistä, niin illuusioon uskominen on hyvästä.

Vierailija
16/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jossain dokumentissä muistaakseni käsiteltiin tietyissä joogapiireissä tapahtuvaa runsasta seksuaalista häirintää. Uushenkisyyden piirit eivät ole mitenkään suojassa toisten ihmisten hyväksikäyttäjiltä tai heiltä, jotka haluavat kontrolloida toisia ihmisiä.

Vierailija
17/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ainakin 80-luvulla syntyneet alkavat olla jo keski-ikäisiä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Y-sukupolvi

Tarkoitan keski-ikäisillä noin viisikymppisiä. Kun olin itse nuori 90-luvulla, kaikenlaiset ennustajat täytti lehtien ilmoituspalstat ja kaikenlainen huuhaa oli muodissa homeopatiasta lähtien.

Vaihtoehtohoidot sun muut oli silloinkin jo keski-ikäisten naisten heiniä ja on näköjään edelleen. Harvemmin nuoret naiset uppoaa näihin kuten vanhemmat.

Vierailija
18/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on näköjään sisäsyntyinen tarve hengellisyyteen. Jokainen etsii sen jostain. Minäkin uskon, mutta en nyt hörhö ole mihinkään suuntaan.

Hyvä niin. Tunnen pari läpikotaisin olevaa ateistia. Heidän elämänsä on jotenkin todella julmaa. Ei ihme, että masentuvat, kun ei ole perustavaa laatua olevaa uskoa paremmasta. Hengellisyys kuitenkin tuo toivoa. Vaikka sanottekin, että se on illuusiota, niin olkoon. Jos illuusio auttaa ihmistä, niin illuusioon uskominen on hyvästä.

Mä voin kyllä sanoa, että mun elämä ei ole kyllä lainkaan julmaa, enkä koe, että haaveet elämästä tuonpuoleisessa antaisivat elämääni lisäulottuvuutta. Koen sen vähän samanlaisena eskapismina kuin lottovoitosta haaveilemisen.

Vierailija
19/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jossain dokumentissä muistaakseni käsiteltiin tietyissä joogapiireissä tapahtuvaa runsasta seksuaalista häirintää. Uushenkisyyden piirit eivät ole mitenkään suojassa toisten ihmisten hyväksikäyttäjiltä tai heiltä, jotka haluavat kontrolloida toisia ihmisiä.

Kristityillä ei ole paljoa varaa ylemmyydentunteeseen vs seksuaalinen häirintä ja rikokset asian tiimoilta. Ja kuka on väittänyt alunperinkään että uushenkiset piirit olisivat siltä suojassa?

Vierailija
20/137 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin kyllä sanoa, että mun elämä ei ole kyllä lainkaan julmaa, enkä koe, että haaveet elämästä tuonpuoleisessa antaisivat elämääni lisäulottuvuutta. Koen sen vähän samanlaisena eskapismina kuin lottovoitosta haaveilemisen.

Sinulle ei varmaan ole sattunut mitään sellaista, jossa tuo koetellaan. Tuo toinen tuntemani ateisti, ja tunnen hänet hyvin, on haudannut kaksi lastaan. Tunnen myös yhden uskovaisen, jolla on lapsi kuollut. Jälkimmäinen paistaa hyvää oloa uskoessaan, että kerran vielä hän saa nähdä lapsensa. Ensimmäinen vain itkee ja itkee ja itkee.

Sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi