Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alanvaihto hoitoalalle kolmekymppisenä

Vierailija
21.03.2021 |

Olen tehnyt pitkän työuran kaupanalalla erilaisissa tehtävissä, nyt kolmekymppisenä kaipaisin kuitenkin pätevyyttä ja ammattiosaamista työssä jossa työllistyminen olisi varmempaa, eikä yhteen työpaikkaan tarvitsisi lukittautua niin pitkäksi aikaa jos esimerkiksi työympäristö on aivan kauhea.

Koen houkutusta lähteä opiskelemaan uuden uran, terveydenhoitajan työ kiinnostaa todella paljon. Näkisin itseni esimerkiksi työterveydessä töissä. Voiko sairaanhoitaja työskennellä työterveydessä?

Alaa ympäröi aivan valtava negatiivisuus ja monet lähipiirissäni ovat pitäneet ajatuksiani aivan hulluna. Olen ihmisläheinen ihminen joka on kiinnostunut ihmisestä kokonaisuutena, kaupan alan työ on ihan mukavaa, muttei tarjoa vaihtelua ja kiinnostavia tehtäviä riittävästi.

Alan jo epäillä itseäni haaveideni kanssa, kun hoitoalaa pidetään niin kamalana kaiken kaikkiaan. Mitä hyviä puolia on esimerkiksi terveydenhoitajan työssä? Entä sairaanhoitajan?

Kommentit (268)

Vierailija
41/268 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu myös olemaan jouluaattona illalla töissä.

Kaupanalalla ollaan töissä myös 24/7/365 joka ikisenä päivänä. Tuttua huttua, sitä on oltu töissä juhannukset, joulut, uudet vuodet jne :)

Vierailija
42/268 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa terveydenhoitajaksi valmistuneista ei saa töitä terveydenhoitajana. Omasta ryhmästäni yli puolet päätyi sairaanhoitajan työhön. Päivätyöt ovat haluttuja, joten poleillekaan ei ole helppo päästä.

Sen varaan ei kannata laskea, että terveydenhoitajan tutkinto olisi lippu kevyempään vastaanottotyöhön. Itse en yrityksestä huolimatta saanut th:n työtä, vaan olen sh:na 3-vuorotyössä sairaalassa. Kuormittavaa on.

En minä täss kevyemmän työn puolesta liputa, vaan haluan hakeutua koulutukseen josta olen aidosti kiinnostunut. Terveydenhoitajankoulutus on sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/268 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti työyhteisöstä ja ihan siitä millaista työtä tekee että kokeeko sairaanhoitajan työtä mielekkääksi.

Vierailija
44/268 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt bioanalyytikoksi hakemista. Osaako joku kertoa kokemuksia alasta ja opiskelusta?

Vierailija
45/268 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla kaiken keskeisin asia on se hoidettava, joka on ihminen. Ei tavara, ei objekti, vaan ihminen. Kun tiputat laatikon vahingossa, saat aina uuden. Kun tiputat vanhuksen vahingossa lattialle, seurauksena on lonkka- tai kallomurtuma. Kun teet varastossa väärän tilauksen, se ei kaada maailmaa. Kun annat potilaalle väärät lääkkeet, se voi olla hengenmeno. Kun sinulle tulee erimielisyyttä jostakin asiasta, voit aina reklamoida. Kun sinulle tulee deliriumissa oleva potilas, jota pitää ohjata, se voi vetää sinua tai muita turpaan.

Tajuatteko mikä se ongelma siellä on? Järjetön vastuu huonoilla resursseilla. Se hajottaa monen pään.

Vierailija
46/268 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki haluavat hoitoalalle? Ohjelmistoalalla on järkky työvoimapula eikä edes katsota koulutusta, tärkeintä on että osoitat taitosi harrastuneisuudella, omilla projekteilla. Pulaa on erityisesti Javascript-osaajista. 

Tuttavani, ex-saikkari, opiskeli ohjelmointia itse vapaa-ajallaan muutaman vuoden ja tienaa nyt 8000-11000 €/kk ohjelmistokehittäjänä. Työ on kuulemma iisipiisiä verrattuna teho-osaston hoitajan työhön, jossa palkka oli 2500, yölisien kanssa muutaman satkun enemmän. 

Vastaus: ohjelmistokehittäjän työ on kuolettavan tylsää

T. Sitä opiskellut ja hanskat tiskiin heittänyt

Vierailija
47/268 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaus on vaikeaa, ja ei siellä mitään huutavaa työvoimapulaa ole perustason osaajista.

Vierailija
48/268 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas tääll negatiivista porukkaa! Ehdottomasti haet koulutukseen (tällä hetkellä yhteishaku on päällä!). Ensin haet sairaanhoitajan koulutukseen, joka kestää n. 3,5 vuotta ja sen jälkeen jos haluat terveydenhoitajaksi niin on vielä vuoden koulutus päälle. Ehdottomasti kannattaa hakea! :) 

Olen itse sh ja viihdyn työssäni. Kovin on parjattu ala, mutta itse viihdyn. Tottakai välillä harmittaa lähteä viikonloppuna tai muina pyhinä töihin, mutta toisaaltaan... silloin saa tuplapalkan. Tällä hetkellä teen lyhennettyä listaa, sillä lapseni ovat vielä kohtalaisen pieniä.

Palkka on mielestäni suhteellinen käsite. Se, mikä on toiselle vähän, voi olla toiselle paljon. Yövuorot ovat meillä aina 10h ja yövuoroista saa hyvät yövuorolisät. Muutama yövuoro listaan, niin rahallisesti se onkin jo lähes kuin täysi lista aamuvuoroilla. En pidä ollenkaan pahana. Vieläpä, jos sattuu viikonloppuihin yöt osumaan. Täyttälistaa tehdessäni suurin NETTOPALKKANI (eli tilille tuleva) on ollut 3500e (oli paljon öitä ja osa osui pyhipäiville). Minä olen tyytyväinen, mutta tätähän ei saa sitten työpaikalla ääneen sanoa!

Tsemppiä sinulle, ehdottomasti haet! :) 

Vierailija
49/268 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki haluavat hoitoalalle? Ohjelmistoalalla on järkky työvoimapula eikä edes katsota koulutusta, tärkeintä on että osoitat taitosi harrastuneisuudella, omilla projekteilla. Pulaa on erityisesti Javascript-osaajista. 

Tuttavani, ex-saikkari, opiskeli ohjelmointia itse vapaa-ajallaan muutaman vuoden ja tienaa nyt 8000-11000 €/kk ohjelmistokehittäjänä. Työ on kuulemma iisipiisiä verrattuna teho-osaston hoitajan työhön, jossa palkka oli 2500, yölisien kanssa muutaman satkun enemmän. 

Tuota, koskas hän on ohjelmistoalalle lähtenyt? Tiedän ihmisiä jotka ovat valmistuneet yliopistosta ja edes useamman vuoden työkokemuksella eivät tienaa alalla 4000€/kk. Sama alan insinööreillä. Aikamoinen munkki käynyt hänellä jos pelkällä JavaScript osaamisella pääsee kymppitonnin kuukausiansioille ilman mitään koulutusta. Mitään ruohonjuuritason koodamista hän tuskin noilla palkoilla tekee vaan täytyy olla todella vahva osaaminen ja pitkä työkokemus.

Ehkä hieman ärsyttää, että tätä ohjelmistoalan osaajapulaa ja palkkoja paisutellaan tällä tavalla, se antaa epärealistisen kuvan alasta. Ei sinne kukaan valssaa pelkällä JavaScript osaamisella kymppitonnin ansioille, jos se olisi niin helppoa niin eihän tässä kenenkään kannattaisi opiskelemaan lähteä jos ilmainen Java-kurssi netistä takaa kymmenien tuhansien tulot ja varman työpaikan.

Vierailija
50/268 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompas tääll negatiivista porukkaa! Ehdottomasti haet koulutukseen (tällä hetkellä yhteishaku on päällä!). Ensin haet sairaanhoitajan koulutukseen, joka kestää n. 3,5 vuotta ja sen jälkeen jos haluat terveydenhoitajaksi niin on vielä vuoden koulutus päälle. Ehdottomasti kannattaa hakea! :) 

Olen itse sh ja viihdyn työssäni. Kovin on parjattu ala, mutta itse viihdyn. Tottakai välillä harmittaa lähteä viikonloppuna tai muina pyhinä töihin, mutta toisaaltaan... silloin saa tuplapalkan. Tällä hetkellä teen lyhennettyä listaa, sillä lapseni ovat vielä kohtalaisen pieniä.

Palkka on mielestäni suhteellinen käsite. Se, mikä on toiselle vähän, voi olla toiselle paljon. Yövuorot ovat meillä aina 10h ja yövuoroista saa hyvät yövuorolisät. Muutama yövuoro listaan, niin rahallisesti se onkin jo lähes kuin täysi lista aamuvuoroilla. En pidä ollenkaan pahana. Vieläpä, jos sattuu viikonloppuihin yöt osumaan. Täyttälistaa tehdessäni suurin NETTOPALKKANI (eli tilille tuleva) on ollut 3500e (oli paljon öitä ja osa osui pyhipäiville). Minä olen tyytyväinen, mutta tätähän ei saa sitten työpaikalla ääneen sanoa!

Kiitos paljon vastauksestasi. Minua harmittaa kun kommentit ovat niin negatiivisia, vaikka ei alalla jossa niin paljon väkeä työskentelee voi aivan kaikki olla tyytymättömiä työhönsä.

Olen yli kolmekymppinen ja ajatukseni ja odotukseni työelämästä ovat realistisia, monen on ehkä alalla vaikeaa ymmärtää miksi sinne tulisi alanvaihtajina kaltaisiani ihmisiä - minulla on AMK tutkinto aivan toiselle alalle joka ei työllistä, opintolainaa on senkin edestä. En tässä kohtaa missään nimessä halua tehdä toista harha-askelta ja opiskella alalle joka ei takaa minulle töitä tulevaisuudessa.

Vierailija
51/268 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huono palkka, mutta kun se on pääosin korvaus paskoista työajoista. Yövuorot ovat iso miinus, siinä menee ihminen sekaisin. Eikä yksin asuva koiranomistaja voi tehdä mitään 10-tuntista päivää.

Vierailija
52/268 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei huono palkka, mutta kun se on pääosin korvaus paskoista työajoista. Yövuorot ovat iso miinus, siinä menee ihminen sekaisin. Eikä yksin asuva koiranomistaja voi tehdä mitään 10-tuntista päivää.

Tiedoksi, että hoitoala ei ole laisinkaan ainut missä tehdään 10-tuntisia päiviä. Esimerkiksi juuri tässä ketjussa mainitulla ohjelmistoalalla työpäivät saattavat venyä 12-14 tuntisiksi. Sama homma kaupanalalla ja esimerkiksi ravintola-alalla. Toki on hommia missä ei joudu tekemään yli 10-tuntisia töitä, haluan vaan sanoa että hoitoala ei tässä suhteessa ole mikään poikkeus.

Vierailija
53/268 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, samoin yrittäjillä on helposti yli 10h päiviä. Ja tosiaan, silloin ei sitten voi koiraa omistaa. Ei elämä nyt koiran mukaan voi pyöriä...

Vierailija
54/268 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
55/268 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa vain omista kokemuksistani. Tiedän useamman onnistuneen vaihdon mutta vaikka ovat sinänsä tyytyväisi vaihtoonsa hoitoalalle niin työn raskaus ja vastuu versus palkka ja työolot, ovat yllättäneet kaikki alanvaihtajat. Palkka on oikeasti huono ja päivätöissä ei ole edes lisiä.

Olet keski-ikäinen valmistuessasi ja ilman alan kokemusta sinun on vaikea saada työtä työterveydestä, jonka paikat ovat erittäin haluttuja ja kilpailtuja. Kannattaa siis varautua siihen, että työllistyt jonnekin muualle kuin unelmahommaasi. Toki säkä voi käydä ja jos olet mies niin sinulla on parempi sauma saada hyvä vakipaikka heti.

Tällä hetkellä on paljon vaihtoliikettä myös terveysalalta pois, mutta tiedän hyvin paljon terkkoja ja hoitsuja, jotka kyttäävät nimenomaan päivätöitä. Toki paljon on seuraavina vuosina eläköityviä, mutta luulen ettet ehdi tähän seuraavaa eläkeaaltoon. 

Vierailija
56/268 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota, koskas hän on ohjelmistoalalle lähtenyt? Tiedän ihmisiä jotka ovat valmistuneet yliopistosta ja edes useamman vuoden työkokemuksella eivät tienaa alalla 4000€/kk. Sama alan insinööreillä. Aikamoinen munkki käynyt hänellä jos pelkällä JavaScript osaamisella pääsee kymppitonnin kuukausiansioille ilman mitään koulutusta. Mitään ruohonjuuritason koodamista hän tuskin noilla palkoilla tekee vaan täytyy olla todella vahva osaaminen ja pitkä työkokemus.

Ehkä hieman ärsyttää, että tätä ohjelmistoalan osaajapulaa ja palkkoja paisutellaan tällä tavalla, se antaa epärealistisen kuvan alasta. Ei sinne kukaan valssaa pelkällä JavaScript osaamisella kymppitonnin ansioille, jos se olisi niin helppoa niin eihän tässä kenenkään kannattaisi opiskelemaan lähteä jos ilmainen Java-kurssi netistä takaa kymmenien tuhansien tulot ja varman työpaikan.

Tiedän yhden naisen joka harrasti koodausta n. 10 vuotta, lähinnä .NET, Python, Java, C, C#, C++. Päätti kokeilla onneaan ja hakea .NET ohjelmistokehittäjän paikkaa, sai sen. Nyt muutaman vuoden ollut ja palkka kuulemma käsittämättömän hyvä verrattuna työn luonteeseen, ja ennen kaikkea kirjanpitäjän työhön jossa oli aiemmin. Sanoo että ei koodaaminen ole tylsää edes harrastuksena, jos vaan kärsivällisyyttä sen oppimiseen riittää. Tunnustaa myös, että sukupuolistereotypioiden takia ei nuorena uskaltanut lähteä opiskelemaan tietotekniikkaa.

Miesvaltainen ala, siksi niin hyvä palkka... 

Vierailija
57/268 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa vain omista kokemuksistani. Tiedän useamman onnistuneen vaihdon mutta vaikka ovat sinänsä tyytyväisi vaihtoonsa hoitoalalle niin työn raskaus ja vastuu versus palkka ja työolot, ovat yllättäneet kaikki alanvaihtajat. Palkka on oikeasti huono ja päivätöissä ei ole edes lisiä.

Olet keski-ikäinen valmistuessasi ja ilman alan kokemusta sinun on vaikea saada työtä työterveydestä, jonka paikat ovat erittäin haluttuja ja kilpailtuja. Kannattaa siis varautua siihen, että työllistyt jonnekin muualle kuin unelmahommaasi. Toki säkä voi käydä ja jos olet mies niin sinulla on parempi sauma saada hyvä vakipaikka heti.

Tällä hetkellä on paljon vaihtoliikettä myös terveysalalta pois, mutta tiedän hyvin paljon terkkoja ja hoitsuja, jotka kyttäävät nimenomaan päivätöitä. Toki paljon on seuraavina vuosina eläköityviä, mutta luulen ettet ehdi tähän seuraavaa eläkeaaltoon. 

Alle 40-vuotias on keski-ikäinen?

Vierailija
58/268 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin kolmekymppinen, opiskelisin hoitoalalle. Nyt kohta viisikymppisenä taidan jättää väliin, kun nykytyökin elättää.

Mielestäni hoitajissa näyttäisi olevan vahvoja, lujaluonteisia naisia, joilla on hyvät unenlahjat. Itse univammaisena en tuolle alalle lähtisi mutta arvelisin lunkien viilipyttyjen kestävän tuolla. Osa on luontaisesti hyviä suodattamaan ikäviä piirteitä työympäristössä. Osa taas imee kaiken negatiivisen itseensä, työstä riippumatta.

Vierailija
59/268 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppinen on nuori ihminen. Joten siitä vaan hakemaan amk:hon, jos siltä tuntuu. Työn realiteetteihin pääsee tutustumaan siinä opiskellessa, opintojen edetessä ymmärtääkseni on mahdollisuus päästä tekemään keikkaa sopiviin tehtäviin. Siis ei tietenkään sh:n tai th:n ammattipätevyyttä vaativiin tehtäviin keikkalaisena, mutta muihin.

Mutta tuosta kun kuvittelet, että tämän alan töissä katsotaan hyväksyen sitä, että vaihtaa työpaikkaa jos ei paikka satu miellyttämään, niin ei se kuule niin ole. Hyvin helposti käy sitten niin, että sussa oletetaan itsessäsi olevan vikaa, jos vaihdat töitä, ja huom. jos olet sijaisena ja olet juuri sellainen jolla on työsuhteita sinne sun tänne ilman vakiituntumista, niin tilanteessa jossa joudutaan valitsemaan, sinut heitetään pois, vaikka kuinka olisit hyvä. Tosin juuri sh:n tai th:n kohdalle näitä valintatilanteita ei taida tulla juuri koskaan... 

Vierailija
60/268 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppinen on nuori ihminen. Joten siitä vaan hakemaan amk:hon, jos siltä tuntuu. Työn realiteetteihin pääsee tutustumaan siinä opiskellessa, opintojen edetessä ymmärtääkseni on mahdollisuus päästä tekemään keikkaa sopiviin tehtäviin. Siis ei tietenkään sh:n tai th:n ammattipätevyyttä vaativiin tehtäviin keikkalaisena, mutta muihin.

Mutta tuosta kun kuvittelet, että tämän alan töissä katsotaan hyväksyen sitä, että vaihtaa työpaikkaa jos ei paikka satu miellyttämään, niin ei se kuule niin ole. Hyvin helposti käy sitten niin, että sussa oletetaan itsessäsi olevan vikaa, jos vaihdat töitä, ja huom. jos olet sijaisena ja olet juuri sellainen jolla on työsuhteita sinne sun tänne ilman vakiituntumista, niin tilanteessa jossa joudutaan valitsemaan, sinut heitetään pois, vaikka kuinka olisit hyvä. Tosin juuri sh:n tai th:n kohdalle näitä valintatilanteita ei taida tulla juuri koskaan... 

Kiitos vastauksesta :) Tarkoitin työpaikan vaihtamisella esimerkiksi sitä, että tekee pätkää joka kestää x ajan ja sen jälkeen on mahdollisuus mennä muualle töihin, koska töitä riittää etkä ole niin naimisissa yhden/parin olemassa olevan mahdollisuuden kanssa lopun ikää. Monilla aloilla valinnanvaraa työpaikkojen suhteen on hyvin hyvin rajallisesti ja hakijoita joka ikiseen paikkaan tuhansia, työtilanne on niin huono.

Olen itse ollut juuri vakituisessa työsuhteessa ja nyt jälkikäteen ajateltuna pätkäsopimuksissa on se hyvä puoli, että niistä pääsee halutessaan irti kun sopimus loppuu, vakituinen työsuhde ja hirveät työolot ovat yhtälö johon ei kukaan halua - voin kertoa - oli ala mikä hyvänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi