Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nikamasiirtymä (spondylolisteesi), taivutusröntgenilläkö diagnoosi?

Vierailija
23.11.2023 |

Hei te, joilla on todettu selässä nikamasiirtymä, jota kutsutaan myös spondylolisteesiksi tai anterolisteesiksi ja ehkä muillakin nimillä, niin onko se teiltä löytynyt tavallisella röntgenkuvauksella, magneettikuvauksella vai taivutusröntgenillä?

Olenko ymmärtänyt oikein, että se näkyy noissa kaikissa, mutta parhaiten taivutusröntgenissä. Joku kertoi, että tavallisessa röntgenissä oli tuloksena eri mittainen nikamasiirtymä ja taivutusröntgen kertoi todellisen tilanteen, eli siirymä oli useita millimetrejä enemmän.

Itselläni on todettu tavallisella röntgenkuvauksella 6 mm nikamasiirtymä lannerangassa, ja on aika pahat iskiasoireet. Mietin, pitäisikö mennä taivutusröntgeniin vai magneettikuvaukseen.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin, että monilla - ehkä vähän vanhemmilla ihmisillä - joilla on lannerangassa nikamasiirtymä, on myös usein selkäydinkanavan ahtauma. En halua pelotella, vaan kertoa tuon vain siksi, että kaikki eivät oirehdi iskias-kivulla välttämättä nikamasiirtymän vuoksi, vaan sen ahtauman vuoksi - tai molempien. Monilla myös ns. korsetin vahvistaminen, eli vatsa- ja selkälihasten vahvistaminen on voinut helpottaa kipuja.

Myös lonkankoukistajia kannattaa venyttää eikä kannata istua, seistä tai kävellä selkä notkolla - se pahentaa oireita noissa tapauksissa, vaikka joillakin notko helpottaa välilevyn pullistumassa riippuen siitä, mihin suuntaan se pullistuma on.

Tsemppiä kaikille selkäkipuisille ja muilleki kivuista kärsiville!

Vierailija
2/20 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena jo todettiin. Harrastan uintia, selkälihas on vahva ja pitää kivut kurissa. N57

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolisoltani leikattiin lannerangasta siirtymä v. 1986 Invalidisäätiöllä, tri Soini leikkasi, oli alansa huippua tuolloin ja hyvä lopputulos

Sittemmin on kaularanka leikattu myös n.8v sitten Töölössä, hyvin onnistui sekin

Vierailija
4/20 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä. L5 palikka oli pari senttiä pois paikaltaan taivutuskuvassa.

omani löytyi tietokonetomografiassa ja ortopedi sitten tilasi taivutuskuvat. 

Leikkausta en ole halunnut, vaikka kivut ovat välillä sietämättömät jaloissa. Apua olen saanut hermojuuripuudutuksesta.

Vierailija
5/20 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastauksista, ja mukava tietää, että leikkauksetkin ovat onnistuneet.

Muistatko, sinä, jolla L5 palikka oli jopa 2 cm pois paikaltaan taivutuskuvassa, että millaista mittaa se tietokonetomografia siirtymästä näytti?

Vierailija
6/20 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena jo todettiin. Harrastan uintia, selkälihas on vahva ja pitää kivut kurissa. N57

Onpa kiva, että olet saanut liikunnalla kivut kuriin. Onko sinulla ollut sellaisia hermokipuja selässä tai jalassa, ettet ole millään pystynyt seisomaan muutamaa sekuntia pitempään ja kävelykin on ollut lähes mahdotonta, kun on pitänyt istua muutaman askeleen jälkeen?

Siksi kysyn, kun itselläni on sellaisia nuo kivut, niin mietin onko toivoa, että näistä voisi vielä selvitä kuntoutuksella ja ilman leikkausta.

Vierailija
7/20 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikamat L4 L5 ja L6 paha nikama siirtymä. Olen kiero selkä. Käyn lääkärissä puolivuosittain jolloin lääkäri suoristaa selkäni veto laitteessa. Oikominen vahvistaa isoja selkälihaksia sekä lonkan seutua. Vointi venytyksen jälkeen parempi ja hoitopäivänä särky olematon. Käytän kipuun tukivyötä sekä kinesioteippiä. Tarvittaessa lihasrelaksantti lääkitys. 

Vierailija
8/20 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikamat L4 L5 ja L6 paha nikama siirtymä. Olen kiero selkä. Käyn lääkärissä puolivuosittain jolloin lääkäri suoristaa selkäni veto laitteessa. Oikominen vahvistaa isoja selkälihaksia sekä lonkan seutua. Vointi venytyksen jälkeen parempi ja hoitopäivänä särky olematon. Käytän kipuun tukivyötä sekä kinesioteippiä. Tarvittaessa lihasrelaksantti lääkitys. 

Onneksi olet löytänyt ratkaisun, mikä helpottaa. En ole tuollaisesta hoidosta kuullut aiemmin.

Itse mietin, onko nikamasiirtymäni syynä kovaan pakaran yläpuolen ja lonkan alueen kipuun, joka heijastuu reiteen ja polveen asti. Se aina helpottaa istumalla mutta pahenee ihan hirvittävästi seisoessa ja kävellessä.

Voiko piriformis-syndrooma helpottaa istuma-asennossa? Jos ei, niin sitten on se mahdollisuus, että minulla on selkäydinkanavan ahtauma, jonka tyyppioireet ovat juuri nuo, että iskiaskipu, joka pahenee seisoessa ja kävellessä mutta helpottaa istuessa.

Vierailija
9/20 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olet löytänyt ratkaisun, mikä helpottaa. En ole tuollaisesta hoidosta kuullut aiemmin.

Itse mietin, onko nikamasiirtymäni syynä kovaan pakaran yläpuolen ja lonkan alueen kipuun, joka heijastuu reiteen ja polveen asti. Se aina helpottaa istumalla mutta pahenee ihan hirvittävästi seisoessa ja kävellessä.

Voiko piriformis-syndrooma helpottaa istuma-asennossa? Jos ei, niin sitten on se mahdollisuus, että minulla on selkäydinkanavan ahtauma, jonka tyyppioireet ovat juuri nuo, e

piriformis helpottuu kun käy muutaman kerran ammattinsa kunnolla osaavalla fyssarilla/naprapaatilla. Mulle tuli sellaine jalkakipu äkillisesti että luulin kuolevani siihen kipuun, onneksi sain ajan seuraavalle päivälle. 2 X viikossa kävin, yht. 5 kertaa ja jalka on toiminut ilman kipuja jo yli 3 vuotta. Neuvoi hyvät liikkeet joita voi ajoittain tehdä. 

Samon käteni oli siinä kunnossa että tavaroita alkoi pudota, hyvillä ohjeilla kädet on kunnossa ja yllättävän nopeasti ne hermot palautui, kun vaan viitsi niitä liikkeitä tehdä. Ei ole mitään hikijumppaa vaan hermoratojen venutystä muutaman sekunnin pituisilla toistoilla. 

Vierailija
10/20 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun kerroit.  Hyvä, kun sait avun.

Helpottiko piriformis-oireesi istuma-asennossa?

Vierailija
11/20 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni piriformis-kipu pahenee istuessa, mutta korjaattehan, jos olen käsittänyt väärin.

Mulla on kova kipu risti-suoliluun kohdalla ja myös tosi jäykkä alaselkä, ei kestä taivuttaa sitä yhtään notkoon taaksepäin. Sellaista kirvelevää kipua. Onko kenelläkään ollut samanlaista? Kunpa tietäisi, mistä on kyse. Olisiko välilevynpullistuma vatsan puolelle?

Vierailija
12/20 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mihn suuntaan pullistuma silloin on, kun taivutus taakse on tosi kivulias? Aiempi pullistuma parani, kun pidin selkää paljon notkolla.

Vierailija
13/20 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 6 mm nikamasiirtyma. Kovasti kipua seisoessa ja kavellessa polveen asti. Istuminen ollut pelastus pahimpina aikoina. Syvat lihakset on hyvassa kunnossa, myos jaloissa ja kasissa viela lihasvoimaa jaljella.

MUTTA torstaina iski taas valilevynpullistuma ja siina istuminen ja paikallaan olo on tuskaa, eli pitaisi liikkua ja kavella. Mutta kun ne sattuu nikamasiirtyman ja mahdollisen ahtauman vuoksi. Myos ihan eri treenit molemmissa edellisissa kuin pullistumassa.

Mitaan kivutonta asentoa en loyda. Tosi vaikea saada nukuttua. Mika auttaisi, eli onko tallaisesta kokemusta kenellakaan...

Vierailija
14/20 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin, ettei nikamasiirtymää voi korjata leikkauksella, mutta ei kai se pidä paikkaansa? Jos on vaikka 1,5 cm siirtymä/liukuma, joka aiheuttaa kovia kipuja, niin eikö luudutusleikkaus ole se ratkaisu?

Vierailija
15/20 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikamasiirtymä näkynee myös magneettikuvauksella.

Vierailija
16/20 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota itse kantaa asiaan kun en tarkkaan tiedä, mutta ortopedi tietää tähän vastauksen ja määrää tuollaisen kuvauksen tarpeen mukaan. Itse ei kannata mistään yksityiseltä lähteä hommaamaan mitään tutkimuksia kun ne myy sinulle tuotetta rahanhimoissaan oli se pätevä tai ei.

Vierailija
17/20 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tällainen nimike siis on syynä siinä että te tantat kävelette vaappuen ja teillä on kaksinkertaisiksi turvonneet nilkat?

Vierailija
18/20 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota itse kantaa asiaan kun en tarkkaan tiedä, mutta ortopedi tietää tähän vastauksen ja määrää tuollaisen kuvauksen tarpeen mukaan. Itse ei kannata mistään yksityiseltä lähteä hommaamaan mitään tutkimuksia kun ne myy sinulle tuotetta rahanhimoissaan oli se pätevä tai ei.

En päässyt tk:n kautta edes röntgeniin, vaikka kipuja oli kestänyt pitkään. Menin sitten yksityislääkärille ja pääsin taivutusröntgeniin ja löytyi 0,9 cm nikamasiirtymä.

En tiedä, onko syynä voimistelijataustani. Hoikka ja hyväkuntoinen olen vieläkin. Luin jostain, että voimistelijoilla voisi olla riskiä tuohon nikamasiirtymään.

Vierailija
19/20 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te, jotka olette käyneet taivutusröntgenissä. Tehtiinkö se istualtaan vai seisoma-asennossa? Molempia tapoja käytetään.

Itselläni näkyi magneetissa nikamasiirtymä 3 mm. Seisaaltaan otetussa röntgenkuvassa ennen mri-kuvausta, se oli 6 mm. Kuulin, että taivutusröntgen kertoo todellisen tilanteen siirtymän mitoista. Lääkäri tulkitsi mri-kuvaani ja oli sitä mieltä, ettei hermojuuripuristusta tule niin paljon, että se selittäisi seuraavat oireeni.

Jos seison, tulee kova kipu alaselkään ja jalkaan, pohkeeseen asti ja jalkapohja, joskus pohjekin puutuu. Jos istun, kipu helpottaa. Mietin, onko järkeä mennä taivutusröntgeniin, jos se tapahtuu istuma-asennossa, sillä istuen voin vähän taivuttaa selkää ilman kipua.

Toinen juttu, mikä ihmetyttää suuresti on seuraava. Monille suositellaan ihan aiheellisesti selkäkipuun sitä, että makaa selällään lattialla ja nostaa jalat tuolin päälle, niin siten saa selkärangaan lisää tilaa ja kipu helpottaa. Menin magneettikuvaukseen. En pystynyt makaamaan suoraan selälläni ilman kipua niillä pienemmillä polvityynyillä, vaan minulle haettiin korkein polvityyny, joka helpotti, sillä siten sain lisää tilaa selkärangaan (lanneranka). Kuvassa näkyi se 3 mm nikamasiirtymä ja jotain paksuuntumaa, joka vähän ahtauttaa selkärankaa. Jos olisin maannut mri-laitteessa se matalin tyyny polvien alla selkäkivuissa, niin kuvauksessahan olisi paremmin näkynyt, mikä sen kivun aiheuttaa, vai mitä?

Eikö pitäisi tehdä kuvaus siten, että annetaan potilaalle niin paljon kipulääkettä, että hän pystyy makaamaan laitteessa suunnilleen siten, mikä lähimpänä seisoma-asentoa, mikäli juuri se seisominen tai kävely pahentaa kipua? Ja heillä, jolla istuminen, eli selän pyöristäminen pahentaa kipua, pitäisi kuvaus tehdä nimenomaan siinä asennossa, jotta selviäisi, missä ja mikä siellä selässä todella sitä kipua aiheuttaa?

Miten lääkärit eivät ole tulleet tuota ajatelleeksi?

Vierailija
20/20 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehty mitään taivutusröntgeniä. On nikamasiirtymä ja yksi ohje oli istua toimistotuoli väärinpäin käännettynä eli etukenossa. Riippuu varmaan tapauksesta miten.

Yksi tavanomainen hankaluus kipujen ohella on esimerkiksi se, että autosta on hankalaa päästä ulos. Tarvitsen jonkin lapsille tarkoitetun istuimen kohta tai heittoistuimen.