Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asumiskuluja omakotitaloasumisesta tulee verrattuna kerrostaloasumiseen?

Vierailija
21.03.2021 |

- Vuokratontti / Kiinteistövero
- Isommat sähkölaskut
- isommat vakuutusmaksut
- jätevesimaksut
- jätemaksut
- ?

Kommentit (498)

Vierailija
181/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tontti eli pelkkä kiinteistövero (meillä suht pieni). Pienempi vesimaksu kuin rivitalossa. Sähkölasku aika lailla sama. Polttopuita ostetaan joka vuosi (ei pakollista). Jätemaksu on lähinnä nimellinen (tyhjennys kerran kolmessa viikossa riittää meille koska sekajätettä tulee niin vähän. Muovit ym. kierrätämme ja biojätteen kompostoimme).

Minusta okt on ainakin meillä halvin asumismuoto. Inhosin kalliiden vastikkeiden maksua rivitalossa. Paljon mieluummin lapioin itse lumet omalta ajoluiskaltani ja lakaisen taloni edustan kuin maksan satoja euroja kuussa vastiketta.

Olipa kyseessä kiinteistö tai osake, AINA omalla tontilla. Vesilasku on sama, jos on vesimittarit kerrostalossa. Sähkölasku on kerrostalossa pienempi, vaikka riippuukin neliöistä, koska samat asiat kuluttaa sähköä kodin sisällä, pumput ja muut systeemit kerrostalossa maksetaan yhdessä, omakotitalossa ihan itse. Polttopuita ei tarvitse kerrostalossa. Jätemaksu kuuluu kk maksuun, omakotitalossa ei. Omakotitalo on pitkässä juoksussa halvin noin niinku yleiskustannuksiltaan, mutta riippuu ihan asujasta, kuinka on taloa hoitanut, koska sitä hoitoa tarvitsee kaikki talot. Kalliisiin vastikkeisiin voi vaikuttaa kerrostaloissa siten, että valitsee siinä ostettaessa/vuokrattaessa sellaisen, jossa on pieni. Huoltoyhtiön hyvä puoli on se, ettei itse tarvitse perus lumenluontia tehdä, vaan lakaisee jos häiritsee taloyhtiön luudalla/lapiolla. Omakotitalossa ajat itse lumet joskus jopa ennen töitä. Omakotitalo sopii sellaiselle, joka haluaa puuhailla 24/7 ja 365 päivää vuodessa. Kerrostalossa pääsee helpommalla.

Vierailija
182/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tontti eli pelkkä kiinteistövero (meillä suht pieni). Pienempi vesimaksu kuin rivitalossa. Sähkölasku aika lailla sama. Polttopuita ostetaan joka vuosi (ei pakollista). Jätemaksu on lähinnä nimellinen (tyhjennys kerran kolmessa viikossa riittää meille koska sekajätettä tulee niin vähän. Muovit ym. kierrätämme ja biojätteen kompostoimme).

Minusta okt on ainakin meillä halvin asumismuoto. Inhosin kalliiden vastikkeiden maksua rivitalossa. Paljon mieluummin lapioin itse lumet omalta ajoluiskaltani ja lakaisen taloni edustan kuin maksan satoja euroja kuussa vastiketta.

Olipa kyseessä kiinteistö tai osake, AINA omalla tontilla. Vesilasku on sama, jos on vesimittarit kerrostalossa. Sähkölasku on kerrostalossa pienempi, vaikka riippuukin neliöistä, koska samat asiat kuluttaa sähköä kodin sisällä, pumput ja muut systeemit kerrostalossa maksetaan yhdessä, omakotitalossa ihan itse. Polttopuita ei tarvitse kerrostalossa. Jätemaksu kuuluu kk maksuun, omakotitalossa ei. Omakotitalo on pitkässä juoksussa halvin noin niinku yleiskustannuksiltaan, mutta riippuu ihan asujasta, kuinka on taloa hoitanut, koska sitä hoitoa tarvitsee kaikki talot. Kalliisiin vastikkeisiin voi vaikuttaa kerrostaloissa siten, että valitsee siinä ostettaessa/vuokrattaessa sellaisen, jossa on pieni. Huoltoyhtiön hyvä puoli on se, ettei itse tarvitse perus lumenluontia tehdä, vaan lakaisee jos häiritsee taloyhtiön luudalla/lapiolla. Omakotitalossa ajat itse lumet joskus jopa ennen töitä. Omakotitalo sopii sellaiselle, joka haluaa puuhailla 24/7 ja 365 päivää vuodessa. Kerrostalossa pääsee helpommalla.

Joo nuorempana oli ihan mukava puuhastella isolla tontilla joka oli vähän etäänpänä naapureista ja kauniilla paikalla järven rannalla. Sitten vaihdettiin lähiöomakotitaloon, joka oli kyllä kaikkein epäkiitollisin valinta. Pihaa hoidettavana ja muutenkin okt huolet ja murheet, mutta ei siinä pihalla tullut oltua kun se oli avoin kenttä naapureiden vieressä. Oltiin aina viikonloput mökillä ja sitten iltaisin tehtiin töiden jälkeen pihahommat. 

Maalle ei enää pysty palaamaan näillä polttoaineen hinnoilla, harrastuksilla ja työelämän vaatimuksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vertailla neliöitä ja vastiketta. Esimerkiksi pikaisesti katsottuna meidän omakotitalon kokoisessa kerrostaloasunnossa hoitovastike olisi 882 € kuukaudessa. Meillä ei ole yhtenäkään kuukautena tuollaista maksua, joten vuosikustannukset ovat pienemmät. Toki pihahuolto yms. tehdään itse, joten siinä säästää jonkun verran. 

Tontin valinnasta riippuupihatöiden määrä.

Meillä kalliota ja havukasveja ei yhtään nurmikkoa, maanpeittokasveja.

20 vuoteen ei ole niille tehty mitään.

4 m autotielle lumitöitä, jollei ajeta vaan siitä yli, kuten normaalitalvina. Neliveto auttaa.

Nyt piti muutaman kerran tehdä lumityöt.

Vierailija
184/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on sanonut, ettei ok-talossa ole sen enempää kustannuksia kuin kerrostalossakaan. 

Itsellä ainakin on. Sen lisäksi, että on sähkölämmitys, jota tietenkin kaikin keinoin koitetaan säästää, on myös puulämmitys. 

Ne puut pitää ostaa, kun ei ole omaa metsää. Niissä on lisäksi aikamoinen työ; ensin puiden siirto liiteriin, sieltä vähin erin sisälle ja sitten itse puiden poltto (jos omalle työlleen laskee arvoa). 

Samoin on lumityöt ja ruohonleikkuu. Vaikka itse teen, pitää ruohonleikkureihin ostaa bensaa ja pieni lumilinkokin on (tosin aivan susi).  Kerrostalossa ei tällaisista tarvitse huolehtia. 

Mutta, mutta omakotitalossa asuvana kuulut pieneen eliittiin, Sipoonrannassa suurempaan ja sitä rataa, johonkin hikiseen lähiöön verratuna.

Heh. Riippuu aika paljon talosta. Ennemmin sanoisin, että siihen eliittiin kuuluu ne, jotka asuu yli miljoonan maksavissa kerrostaloasunnoissa.

Vierailija
185/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerrotalossa 60 neliön asunnosta yhtiövastike 300 € Pohjois Helsingissä. Olen alkanut miettimään oisko jossakin jotain mätää. Toki nyt talon tase näytti plussaa.

Vierailija
186/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on sanonut, ettei ok-talossa ole sen enempää kustannuksia kuin kerrostalossakaan. 

Itsellä ainakin on. Sen lisäksi, että on sähkölämmitys, jota tietenkin kaikin keinoin koitetaan säästää, on myös puulämmitys. 

Ne puut pitää ostaa, kun ei ole omaa metsää. Niissä on lisäksi aikamoinen työ; ensin puiden siirto liiteriin, sieltä vähin erin sisälle ja sitten itse puiden poltto (jos omalle työlleen laskee arvoa). 

Samoin on lumityöt ja ruohonleikkuu. Vaikka itse teen, pitää ruohonleikkureihin ostaa bensaa ja pieni lumilinkokin on (tosin aivan susi).  Kerrostalossa ei tällaisista tarvitse huolehtia. 

Kyllä kerrostaloasunnossakin maksetaan vastiikkeen kautta lämmityksestä ja lämpimästä käyttövedestä yms. Puulämmitys on aivan oma valinta, jos sellainen olisi kerrostalossa, niin samat hommat siellä olisi. 

Nurmikonleikkuusta maksetaan huoltoyhtiölle. Toki asukasta kohden osuus on pienempi, mutta maksetaan kuitenkin. Voithan sinä palkata jonkun tekemään nuo hommat omakotitalossakin, niin ei tarvitse niistä huolehtia.

Taloyhtiön pihat ovat isommat, kyllä kulut per asukas ovat paljon suuremmat kuin omakotitalossa, jossa autopaikkojakin yleensä vain kaksi pihalla.

T. Isännöijä joka asuu omakotitalossa

Minä väitän, että et ole oikeasti isännöitsijä. Minä nimittäin hoidan taloyhtiömme kirjanpitoa ja maksuliikennettä pro bono ja olen myös asunut omakotitalossa, jossa kävi urakoitsija tekemässä lumityöt etupihalle. Niin ja nytkin maksan urakoitsijan mökkitien lumitöihin sekä silloin tällöin nurmikonajoon.

Vierailija
187/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on huomattavasti pienemmät kuukausimenot 140 m2 omakotitalossa kuin sisarella 80 neliön kerrostaloasunnossa. Kerrostalossa on hirveät molokit jätteitä varten, jo perustamiskustannukset ovat valtavat, ne lisätään tietty asunnon hintaan. Parkkialueet isot, auraaminen kallista, vastikkeessa maksetaan saunojen, suihkujen, porraskuilujen siivoukset, sähköt, ilmastoinnit, vaikka et saunaa käyttäisi. Hissin kulut on hirveät ja uusiminen ja huolto kallista.

Minulla on pihalla paikka autolleni ja yksi vieraspaikka, jos en jaksa auraan vain tilan omalleni, aina olen kyllä jaksanut, aikaa menee noin vartti. Nurmikon leikkuuseen menee noin tunti/vko alkukesästä ja loppukesästä noin parin viikon välein.

Se mitä rahalla ei voi korvata on hiljaisuus ja rauha. Ei porraskuilun ja hissi meteliä, seinän takana ei metelöi kukaan, pihalla on oma rauha, kuusiaita antaa näkösuojan, leikkaan sen itse, menee noin 2 h/vuosi, leikkurin sain porukoilta joululahjaksi.

Kerristaloin en vaihda, sisareni etsii myös omaa taloa, on kuulema kyllästynyt kuuntelemaan naapureitten vessa-asiointia ja metelöintiä.

Vierailija
188/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni väittää, että kerrostalossa on helpompaa asua. Ei se ihan niin yksiselitteinen juttu ole. Kerrostalossa maksat sitä yhtiövastiketta sen takia, että on "helpompaa" asua. Ihan yhtälailla omakotitalossa voi asua helposti, kun ulkoistaa kaikki hommat. Ainut ero on siinä, että omakotitalossa se on halvempaa ja kaiken lisäks voit itse päättää mitkä hommat haluat ulkoistaa. Itse en tee lumitöitä ollenkaan, kun ei niin nappaa. Maksaa kokonaiset 10 euroa kerta, kun joku muu kolaa pihan. Elämä on just niin helppoo, kun siitä vaan itse tekee.

Vierailija
189/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.stat.fi/til/asyta/2020/asyta_2020_2021-06-16_tie_001_fi.html

"Asunto-osakeyhtiöiden hoitokulut olivat vuonna 2020 keskimäärin 4,43 euroa huoneistoneliöltä kuukaudessa."

Eli s100 neliön osakkeen kulut on suunnilleen samat kuin 200 neliön omakotitalon.

Vierailija
190/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kerrostaloasunnossakin maksetaan vastiikkeen kautta lämmityksestä ja lämpimästä käyttövedestä yms. Puulämmitys on aivan oma valinta, jos sellainen olisi kerrostalossa, niin samat hommat siellä olisi. 

Nurmikonleikkuusta maksetaan huoltoyhtiölle. Toki asukasta kohden osuus on pienempi, mutta maksetaan kuitenkin. Voithan sinä palkata jonkun tekemään nuo hommat omakotitalossakin, niin ei tarvitse niistä huolehtia.

Taloyhtiön pihat ovat isommat, kyllä kulut per asukas ovat paljon suuremmat kuin omakotitalossa, jossa autopaikkojakin yleensä vain kaksi pihalla.

Minä väitän, että et ole oikeasti isännöitsijä. Minä nimittäin hoidan taloyhtiömme kirjanpitoa ja maksuliikennettä pro bono ja olen myös asunut omakotitalossa, jossa kävi urakoitsija tekemässä lumityöt etupihalle. Niin ja nytkin maksan urakoitsijan mökkitien lumitöihin sekä silloin tällöin nurmikonajoon.

Minä kyllä väitän, että valehtelet. Isot parkkialueet, käytävät jne.aurattavana taloissa jota isännöin, itse asun omakotitalossa, jossa kahden auton paikka, itse kolaan, aikaa menee noin vartti, muutaman kerran vuodessa, eikä myöskään lumen poiskuljetusta. Ei hiekoitusta isommin eikä poiskuljetusta eikä pesua joka kerrstalossa ainakin minä teetän.

T. Toinen isänn.

Vierailija
191/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta ja joissakin ominaisuuksissa 10 vuotta.

Vierailija
192/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo nuorempana oli ihan mukava puuhastella isolla tontilla joka oli vähän etäänpänä naapureista ja kauniilla paikalla järven rannalla. Sitten vaihdettiin lähiöomakotitaloon, joka oli kyllä kaikkein epäkiitollisin valinta. Pihaa hoidettavana ja muutenkin okt huolet ja murheet, mutta ei siinä pihalla tullut oltua kun se oli avoin kenttä naapureiden vieressä. Oltiin aina viikonloput mökillä ja sitten iltaisin tehtiin töiden jälkeen pihahommat. 

Maalle ei enää pysty palaamaan näillä polttoaineen hinnoilla, harrastuksilla ja työelämän vaatimuksilla.

Minä asun maalla, työmatkan kävelen, aikaa menee 7 min., vuosiansiot 58 000 €, puolisolla n. 68 000 €. Talo velaton isolla tontilla, ikää meillä n. 42 v. Harrastuksina uinti, maastopyöräily, kuntosali, teatteri, viulunsoitto, kirjallisuus, mökkeily, matkustus (ei korona-aikaan) ja ystävien kanssa kemut, jotka onnistuu omakotitalossa loistavasti, emme kemuile koskaan kerrostalotuttujen luona kun niillä on niitä sääntöjä niin peevelisti, pitää olla kuin kusi sukassa hiljaa. Hirveää asua niin, että muut määrää mitä teet.

Vierailija
193/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteistövero: 250€

isommat sähkölaskut: kaikki sähkö 2200€, osakkeessa ehkä 900€, eli 1300€ enemmän (lähinnä maalämmön syytä)

isommat vakuutusmaksut: kiinteistövakuuden osuus 250€

jätevesimaksut: Oma sakokaivo, tyhjennys 100€

jätemaksut: Kierrätysjakeet kierrätyspisteelle, oma komposti, joten roska-astian tyhjennys 8vko välein (pidempikin väli onnistuisi) 60€

Tienhoitomaksu: 20€

Lumityöt jos iso tontti: 0€, mutta onhan siinä hommaa jos sataa enemmän

Hulevesimaksu: 0€

Aidanrakennuskulut: 0€

Nuohousmaksu: Kaksi hormia 65€

Kiinteistövälitys: ??? 0€.

Eli noista tuli 2045€/vuosi, eli 170€/kk. Keskimäärin tuo 170/kk riittää 38 neliön asunnon vastikkeeseen. Sanotaanko näin että lumityöt ja nurmen ajaminen ei ihan hirveästi haittaa, koska suuren yksiön vastikkeen hinnalla asuu 200 neliön talossa.

Vierailija
194/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peta kirjoitti:

Moni väittää, että kerrostalossa on helpompaa asua. Ei se ihan niin yksiselitteinen juttu ole. Kerrostalossa maksat sitä yhtiövastiketta sen takia, että on "helpompaa" asua. Ihan yhtälailla omakotitalossa voi asua helposti, kun ulkoistaa kaikki hommat. Ainut ero on siinä, että omakotitalossa se on halvempaa ja kaiken lisäks voit itse päättää mitkä hommat haluat ulkoistaa. Itse en tee lumitöitä ollenkaan, kun ei niin nappaa. Maksaa kokonaiset 10 euroa kerta, kun joku muu kolaa pihan. Elämä on just niin helppoo, kun siitä vaan itse tekee.

Kerrostalossa on helpompaa ja jos vuokralla niin vielä helpompaa, mutta kalliiksihan se helppous tulee. Se ei todellakaan ole ilmaista että joku muu hoitaa asioita toisen puolesta.

Vierailija
195/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotivakuutus kattavampi. Taloyhtiöllä on kiinteistövakuutus.

Nuohous. Hoonataan niitä kerrostalon putkiakin silloin tällöin.

Vettä ja sähköä ei mene asumismuodon mukaan vaan asukkaiden tottumusten mukaan ja monella on oma kaivo.

Kiinteistövero on molemmissa.

Tonttivuokra voi olla molemmissa.

Tiemaksua harvemmin on kerrostalossa.

Jöte- ja jätevesi on maksullista molemmissa.

Korjaukset, siivoukset (saunaosasto, rappukäytävät) ja lumityöt voi okt-asuja tehdä itse. Kerrostalossa niistä maksetaan aina huoltoyhtiölle.

Kerrostalossa maksetaan myös isännöintipalveluista.

Tiemaksuja ei taida missään kaupunkipaikoissa olla omakotiasukkaalla.

Kolmessa kunnassa olen asunut okt:ssa, enkä olemoiseen törmaännyt.

Katumaksut on aikoinaan korvattu kiinteistöverolla. Maalla joutuu maksamaan yksityisteiden hoidosta. Meillä tiemaksu on 20€ vuodessa.

Vierailija
196/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki käytännössä kalliimpaa kuin kerrostalossa asuminen

Käytännössä kaikki on omakotitalossa halvempaa kuin kerrostalossa. Ääri esimerkki on putkiremontti. Kerrostalossa se voi maksaa tuhansia euroaja neliölle, kun taas omakotitalossa se on tyypillisesti muutaman tonnin kokoko taloon.

Vierailija
197/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oulussa  normi kerrostalokolmio,vastike  210 ,pari penniä päälle.  Vakuutus mitälie 50e /3 kk , + vesimaksu 15e per kk. Netti kuuluu vastikkeeseen sentään.

68 neliötä, pari vuotta vanha, keskustaan pari min kävellen.

En tiedä millasta taloa tuolla rahalla ylläpidettäs, ja minkä verran maksais ajella kaupunkiin .

Meillä kävelymatka kouluun, tarhaan ja lähikauppaan. Kaikki tarvittavat palvelut (terveysasema, rautatieasema, isot marketit) 5km, Helsingin keskustaan 25 min autolla.

120m2 + 64m2 autotalli/varasto, 5v vanha talo nyt, itselle rakennettu. Asumiskulut nippanappa 300e/kk.

Sulla näköjään n 242e.

58e on aika pieni hinta 52 lisäneliölle plus autotallille:)

Lisääthän nippanappa autosi kulut vielä päälle?

Auton pitäminenkin on omakotitalossa halvempaa, ei tarvi maksaa erikseen autopaikasta.

Vierailija
198/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni omakotitalossa ei ole mitään ylimääräisiä kuluja kerrostaloon verrattuna, päinvastoin. Kulut ovat pienemmät, sillä omakotitalossa ei ole niitä hallinnollisia kuluja, mitä on kerrostalossa. Ei tarvita mm. isännöitsijää eikä kirjanpitäjää ja huoltoyhtiön hommatkin tehdään yleensä itse. Kulut omakotitalosta ovat tietysti suuremmat kuin esim. kerrostaloyksiöstä tai -kaksiosta, mutta jos verrataan neliöiltään samankokoisia asuntoja, niin olen melko varma, että juoksevat kulut ovat omakotitalossa pienemmät.

Vierailija
199/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme kemuile koskaan kerrostalotuttujen luona kun niillä on niitä sääntöjä niin peevelisti, pitää olla kuin kusi sukassa hiljaa. Hirveää asua niin, että muut määrää mitä teet.

Me nyt asumme maaseudun sijaan ihan Espoossa mutta pihalla on Helsinkiläistä yksiötä suurempi aurinkoinen 25m2 terassi grilleineen ja friteerauskeittimineen sekä lapsille 4,5m trampoliini + hiukan tilaa riehumiseen.

Kesällä kaikki illanvietot ruokailuineen voi järjestää tuttavapariskuntien kanssa terassilla ja samoin kuin lasten kaverisyntärit kesällä. Välillä on toki järjestetty synttäreitä Hoplopissa tms ja hämmästelty mitä tuokin maksaa jos joka kekkerit pitäisi ostaa palveluna

Vierailija
200/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä väitän, että valehtelet. Isot parkkialueet, käytävät jne.aurattavana taloissa jota isännöin, itse asun omakotitalossa, jossa kahden auton paikka, itse kolaan, aikaa menee noin vartti, muutaman kerran vuodessa, eikä myöskään lumen poiskuljetusta. Ei hiekoitusta isommin eikä poiskuljetusta eikä pesua joka kerrstalossa ainakin minä teetän.

T. Toinen isänn.

Kävikö mielessä, että vaikka se piha olisi näennäisesti suurempi taloyhtiössä, kuin postimerkkiomakotitalon piha, niin jos ne yhtiössä asuvat ihmiset asuisivatkin kaikki omakotitaloissa olisi niiden piha pinta-ala huomattavasti suurempi, kuin sen taloyhtiön piha, joten henkeä kohden piha yhtiössä on pieni.

Tokikaan kaikki eivät asu postimerkkiomakotitalon kokoisella tontilla.

Yhtiössä ja omakotitalossa on omat hyvät ja huonot puolensa. Molemmista kannattaa selvittää hyödyt ja haitat tarkkaan ja miettiä mikä itselle sopii.

Itse asun vanhassa 80 m2 hirsiomakotitalossa puolen hehtaarin tontilla (5000m2), ulkovarasto+liiteri ja pihasauna. Lämmitysmuoto suorasähkö ja puu.

Lainaa ei enää ole. Ja talo maksoi 32 000€

Kulut ovat:

150 € lumien aurauksista tälle talvea. Sis. 400 m tien aurausta ja pihalta siivut. Muutoin kolaan itse.

Roskalasku on n. 19€/kk.

Vesimaksu n. 100 €/v

Kaivon tyhjennys: 95€/v

Nuohous 110€/v nämä määrittyvät nuohousyksiköiden mukaan. Itsellä niitä 5.

Sähkö n. 1400€/v koska sähkölämmitys. Tässä kesäaikaan laskut sähkö+siirto ovat n. 50 € ja talvella saattaa tulla useamman satasen laskuja.

Kiinteistövero 168 €/v

Bensa ruohonleikkuriin n. 150 €/v. Itse leikkaan 1500m2 nurmialueen.

Polttopuita olen ostanut vuosittain 300 €.

Netti 50 €/kk. Paitsi sen irtisanoin, koska puhelimessa netti jonka voi jakaa ja se maksaa 20€/kk.

Remonttikustannukset täytyy itse kustantaa, mutta itsellä niitä ei ole ollut nyt viimeiseen 4 v. Takka tulisi uusia ja sen hinta n. 5000 €.

Ei ole hulevesimaksuja, tiemaksuja.

Omakotitalo sopii mielestäni ihmisille, jotka ymmärtävät huoltovaatimuksista ja ylläpito hoidosta hoiti ne sitten itse tai palkkaa jonkun tekemään ne. Tällöin kuitenkin kustannukset kasvavat. Itse en haluaisi asua kenenkään naapurissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi