Kilo kasviksia/hedelmiä/marjoja päivässä?
Olisikohan kauhea vaiva tavoitella kiloa kasviksia päivässä, onko joku kokeillut? Paljonko syötte keskimäärin kasvikunnan tuotteita vuorokaudessa? Ajatuksenani olisi jaotella esim. näin (lisäksi tietenkin muutakin ruokaa noiden kanssa!!)
aamiaispuuroon
100g survottuja vadelmia, 50g banaania viipaloituna
lounaalla
200g kasviksia salaatin, wokin, uunijuuresten muodossa
50g hedelmäsalaattia jälkkäriksi
välipalalla pari porkkanaa ja pala banaania tai smoothie n.150g
päivällisellä 250g kasviksia lisukkeena / kasvispääruoan kautta
iltapalaleipiin 100g verran paprikaa, salaattia, kurkkua
yht. 1000g
saas nähdä mitä suolisto sanoo kun olen aiemmin leivänpuputtaja:D
Kommentit (73)
Helppo tapa saada lisää kasviksia ruokavalioon on lisätä raasteita lounaalle ja päivälliselle ja syödä porkkanatikkuja, kukkakaalia, paprikasiivuja, omenaa tms dipin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vähitellen tehdyt muutokset ruokavaliossa onnistuvat paremmin ja tulokset ovat pysyvämpiä. Ehkä olisi parempi lisätä kasviksia 100 g joka viikko niin, että pääset tavoitteeseesi. Muuten voi nälkä yllättää ja tulla tyhmiä repsahduksia, joihin koko suunnitelma sitten kaatuukin.
Katsoin joskus jonkun dokkarin, jossa vihermehuilla parannettiin mm sokeriarvot, ylipaino ja adhd. Vedin sit itse pelkkiä kasviksia pirtelön muodossa viikon verran, meni jopa pari kiloa päivässä. Iho parani, turvotus lähti, mustelmat parani hetkessä, energiaa riitti.
Ainakin mulle jäi tavaksi tehdä päivittäin evääksi pirtelö johon upotan vähintään puoli kiloa kasviksia. Joillakin toimii pikaiset muutokset, joissa tuloksetkin ovat nähtävillä nopeasti.
On eri asia juoda vihermehuja ja "pirtelöitä", joiden oletan sun tapauksessa tarkoittavan smoothieita, joissa on blendattu kokonaisia kasviksia eikä vain mehustettu.
Olen nimittäin itsekin nähnyt jonkun mehustamisdokumentin. Se on tosi vaarallista, koska kuitujen saaminen jää todella vähäiseksi. Ja mieti miten monen hedelmän sokerit menee lasilliseen mehua?
Blendaaminenkin rikkoo kuituja jonkin verran, mutta silti ehdottomasti parempi vaihtoehto, kuin mehustaminen. Teen itse paljon "nollakalori" -smoothieita. Ei ne tietenkään kalorittomia ole, mutta reippaasti alle 100 silti. Lempparit on selleri-pinaatti-vihreäpapu-omena-punajuuri ja vihreäpapu-parsakaali-ananas/appelsiini-pinaatti-mungpavun ituja.
Olen syönyt jo liki 30 vuotta tuon määrän hedelmiä ja kasviksia. Perunaa en laske kasvikseksi. Se on tärkkelys. Terveenä olen pysynyt ja hoikkana. Kannustan kokeilemaan.
Taas yksi päivä takana, tuli "vahingossa" jopa yli kilo täyteen. Uunijuurekset/höyrytetyt kasvikset lisäävät kuin huomaamatta pottia. Suosittelen todella, ihan kuin aamullakin heräisi virkeämpänä eikä unentarve ole yhtä suuri kuin aiemmin. :) Olen niin iloinen, että löysin tämän asian elämääni, ja hienoa, että niin moni muukin on jo pitkään elänyt näin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi päivä takana, tuli "vahingossa" jopa yli kilo täyteen. Uunijuurekset/höyrytetyt kasvikset lisäävät kuin huomaamatta pottia. Suosittelen todella, ihan kuin aamullakin heräisi virkeämpänä eikä unentarve ole yhtä suuri kuin aiemmin. :) Olen niin iloinen, että löysin tämän asian elämääni, ja hienoa, että niin moni muukin on jo pitkään elänyt näin. Ap
Ylensyöminen ei ole tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ap! Itsekin muutama vuosi takaperin tein samankaltaisen elämänmuutoksen enkä ole katunut. On tullut jopa iloa elämään - mukavaa aina keksiä että mitä ihania kasvikunnan tuotteita milloinkin söisi. Ja vaikutus jaksamiseen ja uneen oli itsellänikin huomattava. Ihmeellisiä kommentteja tässä(kin) keskustelussa, mutta miten se menikään, karavaani kulkee ja koirat haukkuu... ;) Jatka samaan malliin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ap! Itsekin muutama vuosi takaperin tein samankaltaisen elämänmuutoksen enkä ole katunut. On tullut jopa iloa elämään - mukavaa aina keksiä että mitä ihania kasvikunnan tuotteita milloinkin söisi. Ja vaikutus jaksamiseen ja uneen oli itsellänikin huomattava. Ihmeellisiä kommentteja tässä(kin) keskustelussa, mutta miten se menikään, karavaani kulkee ja koirat haukkuu... ;) Jatka samaan malliin!
Kiitos paljon =) Joo, kyllä tämä on niin iloa tuovaa, että ei tarvitse kahta kertaa miettiä, jatkanko :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon =) Joo, kyllä tämä on niin iloa tuovaa, että ei tarvitse kahta kertaa miettiä, jatkanko :)
alapeukuista päätellen joillakin menee toisen onnistuminen ja hyvä mieli tunteisiin
Ei onnistu mitenkään, hyvä että kilo tulee kuukaudessa.
Vaihtelee. Tänään tulee varmasti täyteen -
aamulla marjoja jugurtin kanssa, lounaalla linssikeittoa, päivällisellä hapankaaligulassia, illalla marjoja ja hedelmiä smoothiessa.
Aamiainen ja iltapala säilyvät yleensä samoina mutta lounailla vähintään iso kasa salaattia (tomaatti, kurkku, maissi, avokado jne). Päivällisellä saattaa olla samaa salaattia tai vaikka uunijuureksia.
Mahtaa mennä pönttö tukkoon ja suoli revetä kun 10 kiloa paskaa vääntää
En oikein pidä mistään marjoista ja hedelmistä, ja refluksi saattaa pahentua. Riittääkö, jos syö raakaa kaalia ja porkkanaa plus kypsennetyt vihannekset?
Itse syön parsakaalin sellaisenaan, kuumentamatta. Minusta se maistuu sellaisena parhaimmalta. Oletan myös, että näin vitamiinien ja hivenaineiden hukka on kaikkein pienintä.
Tähän aikaan vuodesta tosin joutuu tyytymään pakastettuun parsakaaliin ja sen sulatan (=kypsennän) nopesti mikrossa.