Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilo kasviksia/hedelmiä/marjoja päivässä?

Vierailija
21.03.2021 |

Olisikohan kauhea vaiva tavoitella kiloa kasviksia päivässä, onko joku kokeillut? Paljonko syötte keskimäärin kasvikunnan tuotteita vuorokaudessa? Ajatuksenani olisi jaotella esim. näin (lisäksi tietenkin muutakin ruokaa noiden kanssa!!)

aamiaispuuroon
100g survottuja vadelmia, 50g banaania viipaloituna

lounaalla
200g kasviksia salaatin, wokin, uunijuuresten muodossa
50g hedelmäsalaattia jälkkäriksi

välipalalla pari porkkanaa ja pala banaania tai smoothie n.150g

päivällisellä 250g kasviksia lisukkeena / kasvispääruoan kautta

iltapalaleipiin 100g verran paprikaa, salaattia, kurkkua

yht. 1000g

saas nähdä mitä suolisto sanoo kun olen aiemmin leivänpuputtaja:D

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole tullut itse kokeiltua, isolta määrältähän tuo kuulostaa. mutta jos vähimmäissuositus on 1/2kg päivässä niin taatusti tuo on vielä sitäkin parempi. 

kaloreitakaan ei kertyne kuin 500 tuosta määrästä, saattaa painokin päästä putoamaan. kukkarolle voi käydä kalliiksi

Vierailija
2/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu. Syöt enemmän kasviksia kypsennettyinä, esim. just nuo uunijuurekset on hyviä. Kaikkiin lämpimiin ruokiin vaan reilusti lisää vihanneksia ja palkokasveja myös. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu. Syöt enemmän kasviksia kypsennettyinä, esim. just nuo uunijuurekset on hyviä. Kaikkiin lämpimiin ruokiin vaan reilusti lisää vihanneksia ja palkokasveja myös. 

Joo hyvä muistaa tosiaan syödä lämpiminäkin niin ei ala tulla salaatti korvista ulos!

Vierailija
4/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on kasvis, omena on kasvis, viljat ovat kasviksia. Mikä ongelma on syödä 1 kg kasviksia päivässä?

Vierailija
5/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vähän kerrallaan määrää niin ei tule vatsanpuruja. Joka tapauksessa ehkä paras painonhallintakeino ikinä lisätä kasvisten määrää. Kasviksista saa kuitenkin kuituja jotka pitää vatsaa täynnä, sen lisäksi ruoan energiatiheys laimenee. Esim Patrik Borg on kirjoittanut aiheesta ihan järkeviä. 

Vierailija
6/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-9475869

Kyllä kannattaa kokeilla, tutkimus sanoo että kannattaisi pyrkiä lähemmäs kiloon kuin puoleen kiloon. 

Vierailija
7/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruna on kasvis, omena on kasvis, viljat ovat kasviksia. Mikä ongelma on syödä 1 kg kasviksia päivässä?

Olen tosiaan leivänpuputtaja ollut koko ikäni, kuten aiemmin jo mainitsin. Ymmärrettävästi tuo on itselleni iso muutos arkeen, muttei toki ongelma. :)

Vierailija
8/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä hyvältä. Itselläni katkeaisi siihen etten jaksaisi laittaa niitä kasviksia tarjolle niin paljon. Mutta jos se ei ole este, kokeile ihmeessä. Varmasti olossa tuntuu positiivisesti.

Vierailija
9/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim verenpaineongelmien hoitoon kehitetty Dash ruokavalio sisältää erittäin paljon kasviksia ja on muutenkin ehkä terveellisin vaihtoehto. Kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyä salaatin päälle niin imeytyy vitamiinitkin paremmin. 

Vierailija
10/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ole tullut itse kokeiltua, isolta määrältähän tuo kuulostaa. mutta jos vähimmäissuositus on 1/2kg päivässä niin taatusti tuo on vielä sitäkin parempi. 

kaloreitakaan ei kertyne kuin 500 tuosta määrästä, saattaa painokin päästä putoamaan. kukkarolle voi käydä kalliiksi

miksi alapeukut?

Vierailija
11/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa ei ole.

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/kasviksia-puoli-kiloa-paivas…

Vierailija
12/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vähitellen tehdyt muutokset ruokavaliossa onnistuvat paremmin ja tulokset ovat pysyvämpiä. Ehkä olisi parempi lisätä kasviksia 100 g joka viikko niin, että pääset tavoitteeseesi. Muuten voi nälkä yllättää ja tulla tyhmiä repsahduksia, joihin koko suunnitelma sitten kaatuukin.

Vierailija
13/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miusta tämä on loistava esimerkki siitä, ettei 1kg saavuttaminen, edes paljon vaadi. Määrät on mielestäni aika normaali.

Suositustahan ollaan nostamassa 800g päivässä jo muutenkin.

Vierailija
14/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, kiitos kommenteista, kyllä se pitää yrittää! Ehkä mealprepping voisi auttaa pääsemään alkuun, olisi parille päivälle kerrallaan ruoat jo valmistettuna. :)

Vierailija
15/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt sillä lailla, että en ole lisännyt kasviksia ruokavalioon, vaan olen korvannut niillä sitä mitä ennen söin. Näin on ollut helppoa, ja syön 0,5-1kg kasviksia päivässä. Joka aterialla aina vähän. Leivän tilalla iltapalalla mulla on usein kurkkua ja tomaattia, aamupalalla marjoja ja kasviksia idi satsi, lounaalla salaatti, illallisella juureksia ja kasviksia, Välipalaksi kasviksia, marjoja tai/ja hedelmiä.

Vierailija
16/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pärjää 500 kalorilla (0,5 kcal)?

Vierailija
17/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, 25 - 35 g kuituja päivässä -> hyvä. Entsyymit avuksi jos vatsan on ensialkuun vaikeaa sulattaa ruokaa ja toki vatsan bakteerikannan muutos ottaa aikansa. Hyvä myös muistaa että ruoilla on eri vaikutuksia kuten että banaani kovettaa vatsaa joten jos tulee ongelmia, se voi olla yksittäinenkin ruoka-aine jota on kerralla liikaa.

Itselle on ollut tärkeintä se että jos kasvikset jää hetkellisesti vähemmälle niin jatkan vaan siitä mihin jäin. Eli että kyseessä ei ole kuuri vaan elämäntapa.

Vierailija
18/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa ei ole.

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/kasviksia-puoli-kiloa-paivas…

Kuule, tutkipas nyt vähän biologiaa ja jätä maikkarin hutut vähemmälle!

Vierailija
19/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut. Minulle 1 kg kasviksia päivässä aiheuttaa liikaa kakkaamista ja se kakka menee liian sotkevaksi.

Vierailija
20/73 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka pärjää 500 kalorilla (0,5 kcal)?

pointtini on siis se, että tuosta määrästä tulee varmasti todella täyteen eikä se ole kuin 500 kcal, joten ei siihen päälle varmasti entistä määrää muita kaloritiheämpiä ruokia jaksa syödä = vähemmän kokonaiskaloreita. ap itsekin sanoi että toki syö muutakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi