Puolison ulosotto ja talo yhteisomistuksessa
Onko jollain enemmän tietoa ja kokemusta tällaisesta tilanteesta? Puoliso joutumassa ulosottoon. Yhteisomistuksessa talo jonka arvo vähän yli 300 000, jäännöslaina 260 000 ja remonttilainoja n. 30 000. Huomioidaanko nuo remonttivelat taloon kohdistuvana velkana, jolloin talo olisi 100% velkaa ja turvassa ulosotolta? Ulosottovelkaa on n. 40 000 ja se lyhenee laskurin mukaan 800 euroa/kk, riittääkö tämä lyhennystahti jotta talo jätetään rauhaan?
Pankki myöntäisi minulle yksin jäännöslainan verran lainaa, muttei riittävästi puolison osuuden lunastamiseen. En haluaisi myydä taloa, perheessä useampi pieni lapsi joiden kanssa muuttaminen tuntuu ylivoimaiselta.
Kommentit (550)
Nyt on aloittaja varmaan jo saanut neuvoja tarpeeksi ja hön osaa toimia harkitusti jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkälle taaksepäin ulosotto katsoo ulosottoon menneen ihmisen tilitapahtumia ja omaisuuden myyntitapahtumia?
Luulisi, että kuitenkin katsotaan tuo nyt aloittajan kaavailtu talokauppa suunnitelluksi ulosoton kiertämiseksi?
Jokainenhan niin tekisi jos tietäisi ulosoton olevan edessä jos se olisi mahdollista. Eli siirtäisi viime hetkillä omaisuuttaan ja rahaansa pois itseltään. Jos se olisi mahdollista.
Luulen niin, että ulosotto kyllä tarttuu siihen, että miehen olevassaolevaa omaisuutta on juuri viime hetkillä myyty pois. Ja vielä puolisolle, ilmiselvää toimintaa ihan jo maallikonkin silmille tämä homma olisi.Kyllä uo-asiakas saa omaisuuttaan myydä. Ja talon tapauksessa asialla ei ole ulosoton kannalta mitään merkitystä, koska talo on melkolailla 100 % velkaa. Eli käytännössä tosiaankin kyse on siitä, että velka siirtyy uo-asiakkaan nimistä puolisolle. Ulosoton silmissä voi olla jopa hyvä asia, että tyyppi hankkiutuu eroon veloistaan, ettei niitä päädy lisää ulosottoon.
Ulosottoa voisi kiinnostaa tämä kauppa, jos kyseessä olisi velaton 300 tonnin arvoinen asunto. Siis jos ap maksaisi miehelleen 150 tonnia, niin niiden rahojen perään ulosotto alkaisi varmasti kyselemään. Mutta koska raha ei liiku, vain velka vaihtuu yksin ap:n vastuulle, niin ulosotolla ei todellakaan ole mitään syytä moittia tätä asiaa.
Talo on noin 90% velkaa. Maksan jäännöslainan ja arvon erotuksen miehen osuudesta hänelle ja hän kuittaa niillä velkoja. Tavoite ei siis ole kiertää velkojia, vaan suojata minun tulevat lainanlyhennykseni. En siis hakua tilannetta, jossa lyhemmän 80-90% osuudella asuntoa josta ulosotto voi viedä puolet. Jos joku nyt tajuaa mitä haen.
Ap
Sulle on sanottu moneen kertaan, että uo ei voi ottaa puolta teidän kodista. Mutta, jos sä nyt väkisin haluat ottaa miehesi velkaa nimiisi, niin tee se, mutta toi sun ”vähentää osuutta” on ihan fuulaa.
korot on jo vuodessa lähemmäs 10.000e
tuskin kannattaa enää ikinä maksaa
vaan naisen nimiin ostella ja pitää oma
tili 1000eessä. taloa ei voi viedä
kuhan maksaa. Onko muuten laitonta
myydä naiselle oma osuus talosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lyhennätkö sinä yksin teidän molempien nimissä olevaa lainaa? Jos teet näin, niin tehkää keskinäinen velkakirja siitä osuudesta, jonka maksaminen kuuluisi puolisollesi. Esim. jos sinä yksistäsi olet lyhentänyt lainaa 10 000 eurolla, tehkää velkakirja 5000 eurosta (puolisosi osuus lyhennyksestä). Kun sitten lunastat puolisoltasi hänen osuutensa asunnosta, vähennetään lunastushinnasta se määrä, jonka puolisosi on sinulle velkaa.
Esimerkiksi: Ostat puolisoltasi hänen 150 000 euron arvoisen puolikkaan asunnosta. Jos puolisosi on sinulle velkaa 30 000 euroa, niin sinun tarvitsee maksaa vain 120 000 euroa ja lisäksi kuitata puolisosi velat.
Juuri tätä olen pohtinut selvittää lakimiehen kanssa, että voiko näin tehdä vai tuleeko ulosottomieheltä sanomista velallisen epärehellisyydestä. Kysyin tästä joskus aiemmin täällä, ja joku pohti että minua ei voisi velkojana suosia muiden velkojien kustannuksella kuten tuossa järjestelyssä kävisi. En tiedä miten käytännössä. Tarkoitus ollut siis keskustella lakimiehen kanssa asiasta, kunhan saadaan ensin riittävän selkeä näkemys siitä mitä itse halutaan.
Vähintään tehkää se velkakirja. Jos ulosotto ei salli sitä, että miehesi myy sinulle osuuden asunnostaan ulosoton aikana, niin ainakin ulosoton päättymisen jälkeen voit velkakirjan avulla lunastaa mieheltäsi osan asunnosta.
Kyllä ulosoton pitäisi sallia asunnon myyminen minulle, käsittääkseni ulosotosta usein tällaista ehdotetaankin. Se ei sen sijaan välttämättä käy, että jo maksetuilla lyhennyksillä kuitattaisiin osa kauppahinnasta vaan voi olla, että minulta vaaditaan puolison lunastamista ulos talosta täyteen markkinahintaan ja siinä kohtaa alkaa taas pankki nikottelemaan. Kovin suuresta summasta ei kyllä ole kyse, joten toivoisin että puolen vuoden päästä tapahtuvan palkankorotuksen jälkeen ja remonttivelkojen lyhennettyä hieman minulla olisi mahdollisuus ostaa puoliso kokonaan ulos.
Täsmennän tähän vielä, että tuo "kovin suuresta summasta ei kyllä ole kyse" viittasi siis pankin myöntämän lainan ja talon itselleni lunastamiseen vaadittavan summan erotukseen. Pankki siis antaisi hieman yli 260 000 ja puolison lunastaminen ulos vaatisi noin 280 000. Uskoisin, että 6-12 kk sisällä tulot nousee ja velkamäärä kutistuu siten, että pankin myöntämä maksimilaina ja talon lunastukseen vaadittava summa kohtaisivat.
Ap
Tää on just tätä. Ihana kämppä pitää saada hinnasta viis. Edes normi duunari ei pysty 300 000e maksaa mitenkää. Todella hyvässä palkassa pitää olla et uskaltais olla miettimättä edes ulosoton vaihtoehtoa puolisossa.
No minun bruttovuosiopalkkani on noin 100 000. Ongelma ei ole se etten selviä asuntolainasta. Ongelma on se, että pankki ei hyvästä palkasta huolimatta myönnä ihan riittävästi lainaa puolison lunastamiseen ulos, koska laskennalliset kuukausikulut on mm. lasten lukumäärän ja remonttivelkojen vuoksi liian suuret ja vakuudet liian pienet.
Ap
No niin vissiin. Miten sinulle ei ole tuollaisesta palkasta jäänyt mitään säästöjä, tai omistuksia? Pelkkää velkaa vain. Taidat itse olla yhtä onneton rahankäyttäjä kuin miehesi.
Klappendo kirjoitti:
korot on jo vuodessa lähemmäs 10.000e
tuskin kannattaa enää ikinä maksaa
vaan naisen nimiin ostella ja pitää oma
tili 1000eessä. taloa ei voi viedä
kuhan maksaa. Onko muuten laitonta
myydä naiselle oma osuus talosta?
Mistä sinä tuon koron keksit? Ulosotossa vuosikorko on 7% eli 40 000 euron velasta tulee korkoa 2800 euroa vuodessa. Nyt pitää vain nopeasti saada velat ulosottoon ennen kuin ne ehtivät kasvaa pikavippien kiskurikoroilla isommiksi.
Tulin tähän vanhaan ketjuun päivittämään, että ostin sitten valtaosan mieheni puolikkaasta. Miehelläni on talosta enää nimellinen siivu josta UO ei ainakaan vielä ole kiinnostunut. Tällä mennään toistaiseksi.
-Ap
Jos asunto menee pakkomyyntiin, niin pankilla on myyntihinnasta etuoikeus lainan pääoman ja korkojen määrälle. Loput saa ulosottomies.
Jos ulosottoon jää pienikin summa, niin se kannattaa maksaa heti pois. Muuten ulosoton kulut kolminkertaistavat velan vuodessa. Eikä velkaa saa ikinä maksetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Myytte talon velat pois kirjoitti:
Jos se lyhenee 800€ kuussa paljonko se tekee vuodessa . 12 kertaa 800€ on ....paljonko itse maksat velkaasi kk. Saat lapsilisät.150 000 per henkilö velkaa miksei teillä ole säästöjä ?
Puolisolla ei luonnollisesti ole säästöjä koska hän on menossa ulosottoon. Säästöt on tietysti jo aikapäiviä sitten käytetty. Minulla on säästöjä, mutta ne ei ihan riitä talon lunastamiseen. Yhteisiä talovelkoja maksan tällä hetkellä vajaa 2000 euroa/kk, tähän tosin toivottavasti tulossa muutos kun miehelle jää ulosoton myötä enemmän käteen.
Maksat itse yhteistä talovelkaa! Katsookin, että tallennat joka ikisen tositteen maksamistasi veloista ja yhteisen huushollin kaikista kuluista. Tuollaisen hunsvotin kanssa elämisestä tulee kuitenkin jossain vaiheessa loppu ja silloin on hyvä pystyä näyttämään, mitä on yhteiseen pesään kantanut.
Se pelaa netissä. Vartissa voi hävitä tonnin, usko mua, tiedän kokemuksesta.
Ja se ei lopu ulosottoon tms.
Jis ei myönnä, eikä ero oo vaihtoehto, vaatisin nähdä tiliotteet. Samoin palkka sun tilille jne.
Pelihimo ei lopu koskaan. Ei koskaan. Ja järki ei siinä paina mitään vaikka ois muuten kuinka fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Tulin tähän vanhaan ketjuun päivittämään, että ostin sitten valtaosan mieheni puolikkaasta. Miehelläni on talosta enää nimellinen siivu josta UO ei ainakaan vielä ole kiinnostunut. Tällä mennään toistaiseksi.
-Ap
Hyvä, että saitte asiat järjestymään. Onhan teillä se avioehto, ettei mies eron sattuessa sitten vie puolikasta sinun maksamasta talosta?
🇺🇦🇮🇱
En luottaisi kyseiseen ihmiseen enää yhtään, vaan hakisin heti avioeroa. Onko puoliso jättänyt kertomatta veloistaan vai onko hän valehdellut?
Kysypäs puolisolta, mistä ja miksi hänelle on kertynyt ulosottovelkaa? Tilaa ulosottovirastosta lista puolison veloista. Sinun kannattaa nyt miettiä omaa ja lastesi tulevaisuutta!
Tämä. Ulosotossa olevat ovat usein narsisteja ja läheistensä taloudellisia hyväksikäyttäjiä. He ovat hyvinkin taitavia keinottelijoita ja lahjakkaita valehtelijoita.
Kun luottamus menee johonkin ihmiseen kerran, niin luottamusta ei saa enää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
- Holtiton rahankäyttö ja yli varojensa eläminen. Pakonomainen ostosriippuvuus ja verkko-ostokset.
- Ylimitoitetut pankkilainat, pikavipit ja kulutusluotot.
- Pieleen mennyt yritystoiminta, konkurssit.
- Työttömyys. Rehellinen työnteko ei vaan kiinnosta kaikkia.
- Runsas alkoholin käyttö. Juopot ja muut tyhjäntoimittajat kuluttavat paljon enemmän kuin tienaavat.
- Huumeidenkäyttö.
- Veikkauksen pelit ja nettipelit.
- Kallis rakastaja.
Valehtelu on raha-asioissa aina huono merkki. Valehtelija ja epärehellinen ihminen salailee asioita eikä halua, että totuus tulee julki. Totuus löytyy ulosottovirastosta.
Myös lapsen tai vanhuksen taloudellinen hyväksikäyttö on hyvin yleistä. Esimerkiksi muistisairas vanhus voi olla ulosotossa ilman, että hän edes ymmärtää asian. Vanhuksen taloudellinen hyväksikäyttäjä on usein oma tytär tai poika.
Jos epäilet, että alaikäinen lapsi on taloudellisen hyväksikäytön uhri, niin voit tehdä lapsesta lastensuojeluilmoituksen. Vanhuksesta voit tehdä huoli-ilmoituksen:
https://www.riku.fi/rikosuhripaivystys/riku-lehti/riku-lehti-3-2017/ika…
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita vaihtoehtoja muitakin, mistä velka on voinut muodostua, esimeriksi:
1) Taannut aikoinaan jonkun lainan, joka on langennut maksuun.
2) Oikeuden määräämät vahingonkorvaukset.
3) Äpärälapsen elatusmaksut.
4) Paljon muita, jos muuten on kunnollinen ja viihtyy kotona. Peliongelma ei ole se jota epäilisin ensimmäisenä. Tarkista mahdolliset tuomiot oikeuksista.
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Hienoa, että olette saaneet asian tuolta osin järjestymään. Miten on käynyt velkojen määrän? Kasvoivatko ne selvästi oletetusta, kuten osa tässä ketjussa väitti?
Myykää talo ja maksakaa itsenne ulosotosta irti.
Sitten ostat asunnon omaan nimiisi perheellenne, uo-velattomana.
Vierailija kirjoitti:
Puolisolla ei luonnollisesti ole säästöjä koska hän on menossa ulosottoon. Säästöt on tietysti jo aikapäiviä sitten käytetty. Minulla on säästöjä, mutta ne ei ihan riitä talon lunastamiseen. Yhteisiä talovelkoja maksan tällä hetkellä vajaa 2000 euroa/kk, tähän tosin toivottavasti tulossa muutos kun miehelle jää ulosoton myötä enemmän käteen.
Sinä maksat molempien osuuden ja mies loisii?? Kartutat miehen omaisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ei osaa selittää mistä velkaa on tullut. Peliongelman toistuvasti kieltää, ryyppyveloista ei voi olla kyse. En maksa puolison velkoja pois koska en luota ettei hän tee sitä lisää. Olen ottanut nimiini yhden järjestelylainan 10 000 euroa, ne rahat katosi kuin tuhka tuuleen ja enempää en omistani siihen pohjattomaan kaivoon lapa. Minulla on kuitenkin vastuu lapsillekin olla uppoamatta mukana.
Huh huh
Eikö kannattaisi erota?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että on vain ajan kysymys kun AP on samassa suossa... Velkaa 100% asunnon arvosta, Järkyttävän kokoiset lyhennykset euroissa, ja korot nollilla.. mitähän tapahtuu kun korko nousee vaikka vain 1%;n.
Ymmärrän että näyttää pahalta, en nyt viitsinyt kirjoittaa hehtaarialoitusta jota kukaan ei jaksaisi lukea joten osa jäi selventämättä. Tuo 2000 on asuntolaina plus remonttivelat yhteensä, asuntolainassa korkoputki ja remonttilainoissa kiinteät korot. Ja minulla on ihan hyvän palkka.
Oltavakin, jos maksat molempien osuuden ja kartuta molempien omaisuutta - itsesi kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen selvittämään velkojen juurisyyt ainakin aluksi.
Toki noista voi yhdessä selvitä, mutta jos siellä kytee päihde/uhkapeli/ostomaniaa, niin täytyyhän ne saada kuntoon, muuten sulle jää maksajan rooli ainiaaksi.Perhetutulla oli peliongelmien takia hirveät rahaongelmat, ja jäi velkaa vähän pahemmalle paikalle kuin nordean joustoluotto.
Siinä sitten lypsi äitinsä nimissä ison lainan jotta pääsis kuiville.
Pääs kuiville, ja jatko parin kk:n tauon jälkeen samaa apinointia, nyt iäkäs äiti aivan kusessa sen ison lainan kanssa, mitä poika ei lyhennäkkään.Joo ymmärrän. Minä olen tehnyt periaatepäätöksen, että tuon yhden jo otetun lainan jälkeen en maksumieheksi lähde. Juoksevista kuluista voin maksaa enemmän, mutta puolison velkoja en lyhennä enkä lähde niihin yhteisvelalliseksi. Omaisuus suojataan avioehdolla. Mieluiten suojaisin talonkin siirtämällä sen kokonaan omiin nimiini, puoliso luovuttaisi sen vaikka pelkällä jäännösvelan hinnalla mutta käsittääkseni se laskettaisiin velallisen epärehellisyydeksi tai jopa petokseksi joten näin ei voi tehdä. Ajatus olisi pitää taloudet täysin erillään mutta jatkaa elämistä yhdessä.
Lisävelkaantumisen pitäisi onneksi loppua ulosottoon. Tai on se käytännössä loppunut jo aiemmin, koska kukaan ei ole enää myöntänyt hänelle uusia järjestelylainoja/pikavippejä/mitään. Hän oli näitä suuren riskin lainanottajia, joille pikavippifirmat myönsi lainaa vain poskettomilla 30-50% koroilla, ja joille ei uuden korkokaton myötä kukaan uskalla enää lainata.
Eikö se ole suojattu jo!
Miehen ei ole pakko sduostua enää avioehtoon, jos olette naimisissa.
Avoliittokin katsotaan avioliittoa vastaavaksi, jos olette olleet vuosia yhdessä sekä teillä on yhteisä lapsia.
------
Mikäli toinen puolisoista ei suostu avioehtoon, ei avioehtoa ole mahdollista tehdä.
https://www.minilex.fi/a/avioehto-yksin
Mikäli avopuolisoihin sovelletaan avoliittolakia, eli avopuolisot ovat asuneet yhteistaloudessa vähintään viisi vuotta tai heillä on tai on ollut yhteinen tai yhteisessä huollossa oleva lapsi, asetelma rakentuu enemmän olettamien varaan kuin puhtaasti sopimisen varaan.
https://www.minilex.fi/a/omaisuuden-jako-avoliiton-p%C3%A4%C3%A4tytty%C…
Vierailija kirjoitti:
Ajattele miten paljon helpompaa sulla olis taloudellisesti kun muuttaisit lasten kanssa tuohon omistamaasi asuntoon ja velkainen talo myytäisiin pois? Olisit neljässä vuodessa täysin velaton.
Miksi ratkaisu kaikkeen on aina ero? Jos on yhteiset lapset, kiin pitäisi edes yrittää selvittää ongelmat ennen lopullista ratkaisua. Täällä ei taideta ymmärtää kuinka paljon lapset (ja mtös aikuiset) oikeasti erosta kärsivät.
Täällä koko ajan kommentteja, että 100 000:n vuositulot olisi jotenkin ihmeelliset ja pitäisi olla joku huippuälykkö, että voi sen verran ansaita vuodessa. Itse olen ihan tavallinen nainen, ja tienaan tuon verran vuodessa. Velkaa on talosta ja autoista mutta ihan mukavasti elellään. Olen vähävaraisesta perheestä, ja muistan kyllä lähtökohtani. Mikään ei ole tullut itsestään. Lapsiani kehotan opiskelemaan mahdollisimman hyvän ammatin. Korona ei erottele varakkaita ja vähävaraisia ja syöpäkin voi tulla kelle vaan. Samoin erilaiset riippuvuudet ja avioerot. Raha tuo turvallisuutta, mutta ei onnea. Tämä on fakta. Hyvää alkanutta vuotta kaikille ja kaikkea hyvää.
Kaikkiin mainitsemiisi tahoihin ollaan jo oltu yhteydessä. Kyselinkin lähinnä kokemuksia.
Ap