Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytättekö maskia kerrostalon yleisissä tiloissa?

Vierailija
20.03.2021 |

Minua häiritsee että ihmiset eivät käytä maskeja kun lähtevät kotoa tai saapuvat kotiin. Kiva törmätä maskittomaan naapuriin rappukäytävässä, varastossa, pyykkituvassa jne.

Kommentit (239)

Vierailija
201/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellut vielä että pitäisi.. tai siis ei ole edes pälkähtänyt mieleeni, mutta kun nyt rupesin ajattelemaan asiaa niin varmaan pitäisi..

Vierailija
202/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti jotkut ovat ottaneet tosissaan THL:n perusteettoman väitteen, että altistumisen pitäisi kestää vähintään 15 min, että sairastuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ja en myöskään yski siellä sen 10s aikana jonka vietän rapussa. Jos olen kipeä jään kotiin. Hissiä en käytä.

Vierailija
204/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, ja en myöskään yski siellä sen 10s aikana jonka vietän rapussa. Jos olen kipeä jään kotiin. Hissiä en käytä.

Portaat on tilastollisesti huomattavasti vaarallisemmat kuin hissi. Mutta menkää toki portaita, jos pelottaa.

Vierailija
205/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla kun lähtee heikkokuntoiset rappuja kiipeämään, niin nehän vetää huohottaessaan sisään joka ikisen bakteerin ja viruksen koko rappukäytävästä ja uloshengityksen mukana levittävät niitä joko koloon.

Vierailija
206/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi kuinka varovainen niin silti sen koronan voi saada. Jos naapurin mummo tulee vastaan niin siinä sitten päätäni vain kääntäisin.

Vierailija
207/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paina sitä linkkiä valkoinen h u o r a, mielesi tekee kuitenkin. Anna mennä.

Ilmiannoin linkkisi sitä klikkaamatta.

M50

Vierailija
208/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette noin hysteerisiä siitä rappukäytävässä koronan saamisesta, niin sehän voi tarttua silmien limakalvoiltakin. Ei siinä pelkät maskit auta. Laittakaa nyt ihmeessä vielä uimalasit päähän, niin estää tartunnat silmien limakalvojen kautta.

Ja toisekseen voihan se levitä ilmastoinnin kautta.  Ilmastointi on kerrostaloissa pääsääntöisesti ihan onnetonta. Kerrostaloissa ilmastoinnit levittää kaikki hajut ja muut haihtuvat aineet suoraan naapuriasuntoihin, näin on vaikka korvausimaa tulee ulkoa. Jos on täyshysteerikko kannatta lähteä jonnekin erämaakämppään ja vähän äkkiä. Joo ja kuulun riskiryhmään yksi, mutta en jaksa hysteerisoida asiasta joka kevät enää.

Vierailija
209/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä enkä aio jatkossakaan käyttää.

Vierailija
210/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronastä ikävän tekee se, että se on tartuttavimmillaan jo pari päivää ennen oireiden ilmaantumista ja oireiden alettua.

Vierailija
211/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän. Uudesta-Seelannistahan tuli karanteenihotellista juuri tutkimus, missä viruksen todistettiin tarttuneen hotellin käytävällä niin, että edellinen ihminen (tartuttaja) meni sisään huoneeseensa ja vajaa minuutti hänen jälkeensä toinen ihminen meni omaansa, saaden taudin käytävällä leijuneesta hengitysilmasta edellisen jäljiltä. Nämä tyypit ei olleet siis edes samaan aikaan siellä käytävällä ja virus tarttui.

Eli se niistä "lyhyistä altistusajoista, joita ei lasketa"...

Paitsi että oireettomatkin voivat tartuttaa.

Karanteenihotellissa todennäköisesti sellaisia, joilla on oireinen korona. Ei siis millään tavalla verrattavissa oireettomiin kerrostaloasukkaisiin.

Vierailija
212/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Kaivan sen vuoden taskunpohjalla olleen ja moneen kertaan käytetyn maskin naamalle rapussa kulkiessa. Onko nyt hysteerikoilla turvallisempi olo?

En ole hysteerinen, tiedän että maailmassa on paljon kaltaisiasi. Tee ihan kuten haluat. Olen pystynyt järjestämään elämäni niin, etten edes juuri törmää kaltaisiisi. Ja suojaudun asianmukaisesti, jos törmään.

Hienoa! 

P.S. Miksi muuten mesoat täällä muiden maskittomuudesta, jos se muka ei ole sinulle ongelma? 

Kaltaistesi ihmisten maskittomuus on ongelma mm. ihmisille, jotka eivät esim. terveyssyistä pysty pitämään maskia, tai joilla on vakava perussairaus (eli todennäköisyys menettää henkensä koronan takia, jos sen saavat). Tässä olisi siis ideana suojata maskin pitämisellä myös toisia kanssaihmisiä, jolloin ajatellaan laajemmin kuin omaa itseä. Mutta sitähän sinä tuskin ymmärrät yksioikoisesta kommentistasi päätellen... maskin pitämättömyytesi ei siis ole minulle ongelma, mutta olen huolissani haavoittuvammista kanssaihmisistämme, joiden turvallisuuden käytökselläsi vaarannat.

Odotan vielä vastausta siihen, miksi mesoat, jos maskittomuus ei ole sinulle ongelma. Tuon liibalaaban kaikki tietävät. Ja myös sen, että on jokaisen oma tehtävä suojata itseään. Jos on heikko, pitää pysyä kotona suojassa. 

Jos on mainitsemasi heikko, voi joutua käymään lääkärissä ja niitä lääkäri-, labra- tai muita terveysasemakäyntejä voi olla usein. Vaikka heikko haluaisi olla vaan kotona, hänellä voi olla pakollisia menoja.

Sitä paitsi heikko voi olla myös hyvässä fyysisessä kunnossa oleva työikäinen ihminen, jolla on syntymästään saakka ollut perussairaus, jonka vuoksi kuuluu riskiryhmään ja tauti voi hänelle aiheuttaa suuret ongelmat. Pitäisi kuitenkin käydä nyt töissä ja pitää tämä maa pyörimässä työpanoksellaan. Olisi kiva, että hänenkin olisi turvallista liikkua.

Venttiilimaski naamalle ja näin olet suojannut itsesi. Eikä edes tarvitse vierittää vastuuta muille, Helppoa ja yksinkertaista. 

En kuulu itse riskiryhmään, enkä vieritä vastuuta muille. Käytän maskia, jotta en aiheuta toisille ongelmia ja pidän huolen myös itsestäni. Toivoisin, että ihmiset ajattelisivat toisiaan tässä tilanteessa, koska on myös ihmisiä, joille koronan saaminen voi olla tosi huono juttu.

No mitä se auttaa perussairasta vanhusta, jos minä käytän rappukäytävässä maskia (talossamme ei asu yhtään yli 50-vuotiasta)?

Riskiryhmään kuuluva voi olla minkä ikäinen ihminen tahansa vauvasta vanhukseen, jolla on perussairaus, esim. diabetes, mikä on Suomessa yleinen sairaus. Sairauksia, jonka vuoksi ihminen kuuluu riskiryhmään, on paljon muitakin. Monet sairauksista ovat sellaisia, joihin ei ole omilla elintavoillaan voinut vaikuttaa. Päällepäin ei voi toisen terveyttä tietää. Maskin käytöstä on hyötyä, vaikkei talossa siis asu yhtään iäkkäämpää ihmistä.

Vaikka ei kuuluisi riskiryhmään, korona voi sairastuttaa pahasti myös perusterveen. Tallinnan sairaaloissa on parikymppisiäkin hoidossa uutisten mukaan. Jos tilanne Suomessakin pahenee, tämä voi olla edessä täälläkin. Mitä enemmän tartuntoja, sitä enemmän joukossa on ikäviä oireita saavia, jotka tarvitsevat hoitoa. Olisi helpompi ennakoida ongelmia ja pyrkiä toimimaan niin, ettei tilanne menisi niin pahaksi, että ollaan jo ihan suossa.

Elämästä ei selviä kukaan hengissä. Riskejä on kaikkialla eikä kaikkea voi ennakoida. Ei ole mitään järkeä käyttää ainut kertaista elämäänsä kaiken pelkäämiseen. 

Ollaan eletty vuosi koronan keskellä. Tiedetään, miten tauti tarttuu ja mitä voi tehdä, jotta voidaan pyrkiä ainakin välttämään tartuntoja. Koska elämä on ainutkertainen, miksi ei yrittäisi välttää tartuntoja, joista voi itselle tai toisille tulla ikäviä oireita?

Se, että toimii suositusten mukaan ja pyrkii toimimaan muutenkin niin, ettei tartuntoja tulisi, ei tarkoita sitä että välttämättä pelkäisi ja vaikka pelkäisikin, mitä sitten. Pelko on normaali reaktio tässä tilanteessa, kunhan ei lamaa ihmistä. Minusta on yksinkertaisesti vaan paljon järkevämpää pyrkiä toimimaan niin ettei tartuntoja tulisi, kuin ajatella, että tauti tulee jos on tullakseen ja ettei tartuntojen välttämisen eteen tarvitse panostaa. Se että välttää tartuntoja, on minusta ennen kaikkea oman ja muiden elämän arvostamista ja meillä on siihen keinot.

Vierailija
213/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uskallatte avata asuntonne oven, kun sen kautta pääsee ilmaa ja pöpöjä asuntoonne? Rappukäytävän pöpöt eivät välitä asunnon ja yhteistilojen rajoista

Vierailija
214/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari faktaa alkuun. 1) unohtakaa aiemmat höpinät vartin altistumisajasta. Sillä ei ole enää mitään merkitystä, kun nykyään leviävä virus on herkästi tarttuvaa britti-muunnosta. 2) kerrostalon rappukäytävä on sisätilaa (paitsi luhtitaloissa) ja siellä voi olla virusta ilmassa edellisten kulkijoiden jäljiltä.

Moni kaupunki ei enää edes julkaise listoja mahdollisista joukkoaltistumisissa, koska monilla alueilla tartunnan voi saada jo missä tahansa. Myös hissinnapista tai oven kahvasta.

Itse käytän pääkaupunkiseudulla kerrostalon porraskäytävässä liikkuessa suojana kaulahuivia, koska se on tyhjää parempi. Paitsi jos liikun lyhyessä ajassa monta kertaa talon yhteisissä tiloissa, silloin laitan kertakäyttöisen suojamaskin. Omassa asuintalossani kaikki kerrossiivoojat eivät käytä työskennellessä minkäänlaista maskia ja käyvät rappukäytävässä pari kertaa viikossa. Käytävässä liikkuu myös huoltoukkoja ja postinjakajia.

Vierailija
215/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä ja nyt kun muuntovirus leviää ja tarttuu helposti, niin käytän maskia rappukäytävässä ja hissillä liikkuessa. Meillä iso taloyhtiö jossa paljon asukkaita ja itse olen viimeisilläni raskaana. Muuntovirus tarttuu aerosolien välityksellä nopeastikin sisätiloissa, jos esim hiljattain hississä ollut joku joka yskäissyt siellä (ainakin röökin ja hajuveden hajut jää sinne pitkäksi aikaa leijumaan) joten itse koen varmimmaksi näin.

Vierailija
216/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

maskittomaan naapuriin rappukäytävässä, varastossa, pyykkituvassa jne.

KYLLÄ tulee käyttää! yleiset tilat ON yleisiä tiloja! Vain narsistiset ja itsekkäät ihmiset eivät käytä!

Vierailija
217/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska naapureita tulee rapussa jostain syystä vastaan äärimmäisen harvoin, harvemmin kuin kerran viikossa. Meillä on varmaan jotenkin todella eri rytmi. Naapurin ohittaa muutamassa sekunnissa, käytävä on iso ja aika vetoinen, joten riski on kyllä todella pieni. Samaan hissiin en menisi.

Vierailija
218/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuntoviruksiin riittää hyvinkin lyhyt altistus ja nyt on naapurin tyttöystävän perheessä korona, joten toivon naapurin pitävän maskia rapussa

Vierailija
219/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapurit alkoivat nauramaan kun mulla oli maski rapussa.

Heillä ei ole maskia edes kaupassa 😤

Vierailija
220/239 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai käytän. Aina kun olen pois kotontani. Miten tämäkin voi olla jollekin yllätys?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi