Miten paljon rikoitte raskausajan suosituksia?
Luin erästä vanhaa blogitekstiä, jossa kirjoittaja kertoi mm. maistelleensa alkoholia, syöneensä sushia ja vakuumipakattua lohta. Lista oli pidempikin, mutta nuo jäivät mieleen. Itse olen (esikoinen tulossa) noudattanut ohjeita orjallisesti. Kaikki listeriariskiset uunitan ym. Ainoastaan kofeiinia saattaa tulla joskus suosituksia enemmän. Olenko hermoheikko tiukkis?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Söin ajattelemattani kakkua, jossa oli tuorejuustoa. Lisäksi join rooibos-teetä kupillisen, kun ei miehen kanssa tajuttu sitä laskettavaksi yrttiteeksi.
Tietoisesti söin kaksi salmiakkikarkkia. Ja ajattelin kyllä syödä myös mysliä, jossa on vesimelonin siemeniä, eikä muutakaan ole.
Inkivääri on ollut sellainen hankala ainesosa, kun sitä saa käyttää mausteena mutta moniin ruokiin sitä menee aika paljon.
Miksi tämä tuorejuusto mainitaan useammassa kommentissa, vaikka se ei ole kiellettyä? Pastöroimaton tuorejuusto on, ja sitä saa Suomessa kyllä etsimällä etsiä kaupasta, kaikki yleisimmät tuotteet on pastöroitu.
Vierailija kirjoitti:
Rikoin jokseenkin jokaista, osaa tahallani ja osaa vahingossa. Mitään en tietenkään kehota olemaan noudattamatta mutta parempi äiti sinusta tulee mitä pikemmin päästät irti siitä uskosta, että suorittamalla ja kontrolloimalla kaikkea asioista hyvä tulisi.
Onko sikiövauriot yms jotenkin makee juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakritsia söin. Ja ihan lääkärin käskystä kun verenpaineet oli naurettavan matalat.
Huoh kun se lakritsi ei sen verenpaineen nousun takia olekaan kielletty, vaan sisältämänsä glykyrritsiinin. Aine heikentää istukan läpäisevyyttä, jolloin stressihormonit pääsevät helposti äidistä vauvaan, ja tämä aiheuttaa sitten muun muassa adhd:tä ym. neurologista haittaa.
Todella suurissa määrin kyllä. Sen sijaan nimenomaan mtalaan verenpaineeseen lääkäri kehottaa syömään hieman lakritsia, että huoh itsellesi. Ja jos stressihormonia kauheasti on, tuskin verenpaineet alhaalla. Stressihormonit eivät muuten aiheuta neurologista haittaa vaan hermoston ylivirittymistä.
Ohis. Mulla on kyllä aina ollut matalat paineet, noin 60/110 taitannut olla useimmissa mittauksissa, synnyttäessä puudutettuna nähnyt lukemat 50/98 tms... Mutta olen myös kova stressaamaan ihan kunnolla.
Järkyttäviä itsekkäitä ämmiä täälä. Ei mikään ihme että kaikki nepsyt ja napsut on niin lisääntynyt!
No minä olin raskaana 95-96 välillä ja silloin en erikseen saanut mitään suosituspaperia ruoista, vaan neuvolasta neuvottiin välttämään alkoholia, tupakointia, liiallista maksan syömistä, raakaa kalaa ja pastöroimattomia tuotteita. Myös lääkkeistä sanottiin ettei ibuprofeiinia saisi käyttää, eikä hiusten värjäämistä suositella. Mitään muita suosituksia en muista.
Tupakka, en ole koskaan polttanut, niin helppo välttää. Alkoholia join uutena vuotena puolikkaan kuoharilasillisen. Maksalaatikkoa söin silloin tällöin. Raakaa kalaa tai jtn sellaista en ole koskaan syönyt, enkä pastöroimattomia tuotteita.
Lakritsia ja salmiakkia tuli syötyä ihan normaalisti, eli ainakin kerran kaksi viikossa sen aikainen pussillinen/pikku laatikko. Kahvia join myös aika runsaasti, 3-6 kupillista päivässä, riippui siitä oliko sinä päivänä huono olo vai ei. Teelaaduista ei ollut silloin mitään puhetta, joten varmasti on tullut juotua jotain nykyään kiellettyä. Noin muuten tuli syötyä kaikkea normaalisti ja hyvin kypsennettynä, koska onnekseni en ole koskaan välittänyt medium pihveistä ja sen sellaisista.
Vuonna -99 olikin jo siskollani ihan erilaisia vältettäviä, mm. kiivi ja musta kahvi oli ei-suositeltujen listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin ajattelemattani kakkua, jossa oli tuorejuustoa. Lisäksi join rooibos-teetä kupillisen, kun ei miehen kanssa tajuttu sitä laskettavaksi yrttiteeksi.
Tietoisesti söin kaksi salmiakkikarkkia. Ja ajattelin kyllä syödä myös mysliä, jossa on vesimelonin siemeniä, eikä muutakaan ole.
Inkivääri on ollut sellainen hankala ainesosa, kun sitä saa käyttää mausteena mutta moniin ruokiin sitä menee aika paljon.
Miksi tämä tuorejuusto mainitaan useammassa kommentissa, vaikka se ei ole kiellettyä? Pastöroimaton tuorejuusto on, ja sitä saa Suomessa kyllä etsimällä etsiä kaupasta, kaikki yleisimmät tuotteet on pastöroitu.
Ennen se oli kiellettyjen listalla. Suosituksissa luki jokseenkin, että kiellettyjä ovat pehmeät juustot ja pastoroimattomasta maidosta tehdyt juustot sekä homejuustot. Nyt tuota ohjeistusta on muutettu ja se on löyhempi juustojen suhteen.
Edellisessä raskaudessa en syönyt tuorejuustoa ja tällä kertaa syön. :D
Ennen raskaustestiä join yhden saunasiiderin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenhan minäkin toki jättänyt lenkin väliin ja juonut kupin rooibosta, mutta yllätyin jonkun ottavan tietoisesti tuollaisia riskejä ja jäin miettimään yleisyyttä. Ap.
Niistä riskeistä katsos melkoinen osa on hyvin marginaalisia. Todennäköisemmin joudut raskaana liikenneonnettomuuteen kuin saat yhdestä juustoannoksesta listerian, mutta et varmaan ole vältellyt autoilua?
Kannattaa myös muistaa, että esim. Ranskassa ei todellakaan suositella jättämään mitään juustoja pois, ja siellä odottava äiti voi aivan hyvin juoda lasillisen tai pari viiniä.
Suhteellisuuden tajua siis kannattaa käyttää. Se, mikä on suositus Suomessa, ei välttämättä ole mikään universaali totuus, saati tieteen viimeinen sana.
Äidin stressi vahingoittaa sikiötä paljon enemmän kuin satunnainen graavikalan syönti.
Kofeiinia on saattanut joskus mennä liikaa, vaikka varsinaisesti kahvia hyvin vähän juonkin.
Lakua olen myös saattanut irtokarkkipussista napata, siis tyylillä 3kpl/viikko. Olen ajatellut ettei se olisi välttämättä mitenkään riskimäärä, vaikka mistäs sitä tietää. Tosi tarkka oon listeriariskien yms kanssa, mutta tuota salmiakkia ei ehkä tajua niin ottaa tosissaan kun lähipiirissä on niin vähän oppimisvaikeuksia tms. Ei siis osaa ottaa niin vakavasti.
Okei, lupaan tsempata loppuraskauden 😅
Muuten oon aika nätisti syönyt ohjeiden mukaan, ei tää nyt niin pitkä aika ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenhan minäkin toki jättänyt lenkin väliin ja juonut kupin rooibosta, mutta yllätyin jonkun ottavan tietoisesti tuollaisia riskejä ja jäin miettimään yleisyyttä. Ap.
Niistä riskeistä katsos melkoinen osa on hyvin marginaalisia. Todennäköisemmin joudut raskaana liikenneonnettomuuteen kuin saat yhdestä juustoannoksesta listerian, mutta et varmaan ole vältellyt autoilua?
Kannattaa myös muistaa, että esim. Ranskassa ei todellakaan suositella jättämään mitään juustoja pois, ja siellä odottava äiti voi aivan hyvin juoda lasillisen tai pari viiniä.
Suhteellisuuden tajua siis kannattaa käyttää. Se, mikä on suositus Suomessa, ei välttämättä ole mikään universaali totuus, saati tieteen viimeinen sana.
Äidin stressi vahingoittaa sikiötä paljon enemmän kuin satunnainen graavikalan syönti.
Älä höpötä. Just luin ranskalaisia suosituksia ja ihan samat ohjeet siellä on välttää pehmeitä juustoja ja alkoholia. Minulla ei ainakaan ole mitään stressiä siitä, etten raskaana syö vakuumikalaa... Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakritsia söin. Ja ihan lääkärin käskystä kun verenpaineet oli naurettavan matalat.
Huoh kun se lakritsi ei sen verenpaineen nousun takia olekaan kielletty, vaan sisältämänsä glykyrritsiinin. Aine heikentää istukan läpäisevyyttä, jolloin stressihormonit pääsevät helposti äidistä vauvaan, ja tämä aiheuttaa sitten muun muassa adhd:tä ym. neurologista haittaa.
Todella suurissa määrin kyllä. Sen sijaan nimenomaan mtalaan verenpaineeseen lääkäri kehottaa syömään hieman lakritsia, että huoh itsellesi. Ja jos stressihormonia kauheasti on, tuskin verenpaineet alhaalla. Stressihormonit eivät muuten aiheuta neurologista haittaa vaan hermoston ylivirittymistä.
Ohis. Mulla on kyllä aina ollut matalat paineet, noin 60/110 taitannut olla useimmissa mittauksissa, synnyttäessä puudutettuna nähnyt lukemat 50/98 tms... Mutta olen myös kova stressaamaan ihan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin join tyytyväisenä alkoholitonta olutta, ja myöhemmin luin että niissä saattaa ollakin epämääräinen määrä alkoholia.
Eikö jopa piimässä ole vähän alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kokenut raskausajan "rajoituksia" mitenkään kahlitseviksi. Ruokasuositukset ovat suosituksia, jokainen saa ihan itse päättää, noudattaako niitä vai ei. Mun ajatus on se, että ne on ihan syystä olemassa, ja se raskausaika on aika lyhyt aika elämästä. Mutta meillä ei neuvolassa mitenkään erityisesti painotettu niitä, annettiin vain lista suosituksista. Ne eivät olleet niin tarkkoja, joten tajusin vasta myöhemmin, että olin syönyt joitain juustoja, joissa on listeriariski. Maistoin myös jonkun suullisen alkoholia, mutta en kyllä pidä yhtä hörppyä mitenkään suositusten vastaisina, kun alkoholia oikeasti on myös vaikkapa mehuissa.
Jos suositukset tuntuvat jotenkin raskailta, kannattaa varmasti selvittää, miksi jonkin ruuan syömistä ei suositella. Se tuo selvyyttä siihen, miksi se on suosituksiin päätynyt ja varmasti vähentää sellaista oloa, että "onko tämäkin nyt kielletty". Ei, mikään ei ole kielletty, on ihan jokaisen omassa harkinnassa, noudattaako suosituksia vai ei.
Neuvolassakin voitaisiin mun mielestä ehkä vähän avata näitä suosituksia esimerkiksi juuri, että miksi sitä listeriaa pitää nimenomaan raskausaikana vältellä. Tämänkin keskustelun kommenteista näkyy, ettei moni ymmärrä minkälainen sairaus se on ja että se tosiaan raskaana oleville (ja esim. vanhuksille) on ihan eri tavalla vaarallinen kuin muille. Perusterve ihminen ei yleensä edes tiedä sairastavansa sitä.
Toksoplasmoosi on vielä siitä inhottava, että sen seuraukset lapsessa saattavat näkyä vasta vuosien päästä, vaikka altistus olisi tapahtunut jo kohdussa.
Joo, olen samaa mieltä. Mulla oli jo ennestään tietoa siitä, mitä esim. listeria voi aiheuttaa, joten suositukset tuntuivat ihan järjellisiltä. Listeriariski taitaakin olla takana suurimmassa osassa suosituksia?
Listeriariskissä kummastuttaa, että listalla on juustot ja lohi, mutta ei vakuumipakatut leikkeet, joissa aina samaa riski. Toinen ihmetyksen aihe oli rucola-salaatin kielto nitriitin takia, mutta ei nakkien tai leikkeleiden. Kuka näitä sponssaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pastöroitu tuorejuusto on ok vasta-avatusta paketista, mutta esim. jääkaapissa pidempään avattuna olleena listeriaa on voinut päästä kasvamaan siinä.
ainoat ehdottomat itselleni on päihteet eli alkoholi,tupakka/nuuska,huumeet/vahvat lääkeaineet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listeria juuri ei tunne suhteellisuutta. Sen voi saada erittäin pienestä määrästä esim graavikalaa. Riski on äärimmäisen pieni, eli jos olet vahingossa mennyt syömään graavikalaa kerran raskauden aikana niin ei kannata panikoitua: todennäköisesti ei tapahdu mitään. Mutta jos listeria tulee alkuraskaudessa, niin todennäköisesti vauva ei selviä.
Alkoholissa taas kyse on määrästä. Jos otat kulauksen viiniä, sillä ei varmasti ole mitään vaikutusta. Mutta jos veresi alkoholipitoisuus nousee, myös sikiö saa istukan kautta saman verran kun veressäsi on ja turvallista rajaa ei tiedetä. Parempi siis pidättäytyä täysin, mutta itse kyllä uskallan maistaa kulauksen, koska se ei riitä nostamaan veren alkoholipitoisuutta edes mitattavissa olevalle tasolle. Ei ole kauaa kun lasillisen juominen oli vielä ok. Se kiellettiin siksi, ettei riskiä ole voitu poissulkea, ei siksi että lasillisen olisi todettu voivan aiheuttaa jotain. Sen sijaan pienikin pala graavikalaa voi aiheuttaa tutkitusti kohtalokkaan listerian. Sen takia itse ottaisin mieluummin vaikka lasin viiniä kun raakaa kalaa jos nyt olisi pakko valita.
Salmiakkia ja tuorejuustoa tuli syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sen verran kommentoida, kun moni mainitsee, ettei rajoituksia tarvitse noudattaa kuin se 9 kk. Tosi asiassa suurin osa taitaa noudattaa suosituksia n. 8 kk:n ajan, eli siitä hetkestä, kun saavat raskaudesta tietää.
Paitsi ne jotka suunnittelevat raskautensa noudattavat niitä jo ennen raskautumista. Itse en olisi tietenkään polttanut tupakkaa, jos olisin tiennyt tulevani raskaaksi luotettavasta ehkäisystä huolimatta.
Ihmettelen, miksi täällä pohjoismaissa raaka kala on vaarallista? Ikiaikaisesti täällä on syöty raakaa kalaa, samoin myös muualla, missä vesistöjä on. Olkoot sitten jokia, järviä tai meriä. Miksi Suomessa syöty sushi onkin yhtäkkiä vahingollista? Voi japanilaisäitejä...toivon, että varoitetaan viljojen lapsia haittaavasta vaikutuksesta, jos asut meilläpäin . Kaikki mikä syödään ilolla...rakkaasti onnea kaikille , jotka näitä onnen- ja huolentäyteisiä aikoja elätte!
En joutunut erityisen orjallisesti suhtautumaan suosituksiin kun mikään suositusten vastainen ei kuulunut tapoihin ennenkään. Lakua kyllä söin muistaakseni yhden patukan odottaessa esikoista, silloin suositus oli vielä, ettei hirveitä määriä. Jouluna maistoin vahingossa mätiä kun en muistanut sen olevan (ehkä) suositetusti kiellettyä... Stressannut olen varmaankin suositusten vastaisesti, lapset ovat olleet syntyessään pienipainoisia ja pari lääkäriä ei keksinyt mitään muuta kuin stressin yrittäjän "leskenä". Mutta onneksi jo näkyy miestäkin kotona, helpommin nuo raskaudet sujuu yksinään kuin pienet lapset.. 😅