Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon rikoitte raskausajan suosituksia?

Vierailija
17.03.2021 |

Luin erästä vanhaa blogitekstiä, jossa kirjoittaja kertoi mm. maistelleensa alkoholia, syöneensä sushia ja vakuumipakattua lohta. Lista oli pidempikin, mutta nuo jäivät mieleen. Itse olen (esikoinen tulossa) noudattanut ohjeita orjallisesti. Kaikki listeriariskiset uunitan ym. Ainoastaan kofeiinia saattaa tulla joskus suosituksia enemmän. Olenko hermoheikko tiukkis?

Kommentit (224)

Vierailija
201/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamomillateetä join kupin illassa, jos teki mieli. Enempää en uskaltanut, mutta se rauhoittava vaikutus oli mielestäni isompi plussa

Vierailija
202/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No melko tarkkaan, mutta esim toisen raskauden aikana noudatin ensimmäisen raskauden ohjeita, koska ne ei ollut ihan niin tiukkoja.

Raakaa tai vakuumipakattua kalaa en syönyt, kun olen sellaisesta saanut joskus vatsataudin. En joisi esim pastöroimatonta maitoa. Mutta juustoja söin aika rennosti, koska ovat kuitenkin käytännössä aina pastöroituja.

Minusta on vähän turhaa stressata jostain merilevästä tai inkivääristä, jos ei nyt jostain syystä syö valtavia määriä.

Jollain tapaa minusta olisi hyvä suhteuttaa erilaisten asioiden todennäköisyyksiä toisiinsa. Ymmärrän kyllä sekä tiukan että rennon linjan kannattajia.

Mun mielestä merilevän ja inkiväärin mainitseminen on ihan aiheellista. Sushin syöminen on ainakin pk-seudulla todella tavallista ja jopa arkista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin maksalaatikkoa ja miekkakalaa, mutta määrät kuitenkin sen verran pieiä eli tuskin isoa haittaa. Kun taas jonkun listerian voi saada yhdestä suupalasta, niin vältin ruokia, jossa se vaara oli olemassa. Söin myös lakritsia, mutta kärsin raskaanakin matalasta verenpaineesta, niin ei ainakaan sen nousua tarvinnut pelätä. Viimeisilläni ollessani kilistin juhlissa alkoholimaljalla, mutta muuten oli nollalinja.

Ymmärrän, että kaikkiin suosituksiin on perusteet, joten pääsääntöisesti niitä noudatin.

Vierailija
204/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamomillateetä join kupin illassa, jos teki mieli. Enempää en uskaltanut, mutta se rauhoittava vaikutus oli mielestäni isompi plussa

Toi on kyllä tosi paha.

Vierailija
205/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tuhma, söin salmiakkia kun teki mieli. Join kahvin lisäksi kokista. Kääk. En todellakaan syönyt suositusten mukaan, suosituksissa on mm. 8 palaa leipää päivässä. Höpö höpö. Terveellä järjellä pärjää. Ei ennen ollut mitään tällaisia suosituksia ja niin vaan terveitä lapsia (fyysisesti) on boomerisukupolvi täynnä. 

Ainoastaan ehdoton, mitä pitää mielestäni noudattaa on tupakoimattomuus. Saunakalja mielestäni täysin ok silloin tällöin. 

N36

Toisaalta boomerien aikaan naiset eivät syöneet salmiakkia ja muuta karkkia, ei ollut sushia tai ulkomaalaisia pakastemarjoja.

Vierailija
206/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin Harvardin lääkiksen julkaisun, missä todettiin, että alkoholin käytön aiheuttamien vammojen riski kasvaa vasta, kun alkoholia juo säännöllisesti yli 7 annosta viikossa. Tällöin on noin 25% suurentunut riski, että vauvan syntymäpaino on n. 50g keskiarvoa matalampi. Siis 7 annosta viikossa, 50 grammaa! Ennenhän suositus oli maksimissaan pari annosta viikossa, mutta koska todettiin, että moni saattaa huppelissa vetää kunnon kännit ja siten saada oikeaa vahinkoa aikaan, on parempi vaan antaa suoraan suositus nollatoleranssista. Eihän nollatoleranssista haittaakaan ole, niin miksei siis noudattaa sitä. Toisaalta, ihan turha panikoitua parin lasillisen takia. Kyllähän aikuisillekin sanotaan, että jo 1 annos alkoholia voi tappaa, mutta tunnetko ketään, kenelle olisi käynyt niin?

Lähde: https://www.health.harvard.edu/blog/study-no-connection-between-drinkin…

Tuossa tutkimuksessa ei oltu lainkaan tutkittu lapsen henkisiä kykyjä, pelkästään ennenaikaista syntymää ja muita vakavia raskauskomplikaatioita. Alkoholin vakavin seuraus on kuitenkin se, että se vaikuttaa sikiön aivoihin ja aivojen kehitykseen silloinkin, kun syntyvä lapsi ei ole pienipainoinen tai keskonen. Vauriot ovat elinikäisiä.

Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että ei ole turvallista alkoholinkäytön rajaa vaan alkoholista tulisi pidättyä kokonaan.

Jossain vaiheessa ennen kouluikää huomataan sitten jotain käytös -, keskittymis-, oppimishäiriöitä yms. Kaikenlaista, mikä vaikeuttaa lapsen ja tietysti myös perheen elämää ja vaikuttaa koko hänen tulevaisuuteensa. Siinä sitten voi pohtia, ja elää sen kysymyksen kanssa, että mahtoiko omilla typerillä valinnoilla olla jotakin tekemistä asian kanssa.

Itse olin alkuraskaudessa kerran vahvasti humalassa, kun en vielä tiennyt odottavani lasta. Onneksi selvisin säikähdyksellä. Terve tyttö tuli. Valmistuu vuoden päästä yliopistosta.

Vierailija
207/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikkoa söin vahingossa kerran, kun en muistanut sen olevan kiellettyä.

Myös ulkomaisia pakastemarjoja olen syönyt kuumentamatta niitä ensin.

Vierailija
208/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin ajattelemattani kakkua, jossa oli tuorejuustoa. Lisäksi join rooibos-teetä kupillisen, kun ei miehen kanssa tajuttu sitä laskettavaksi yrttiteeksi.

Tietoisesti söin kaksi salmiakkikarkkia. Ja ajattelin kyllä syödä myös mysliä, jossa on vesimelonin siemeniä, eikä muutakaan ole.

Inkivääri on ollut sellainen hankala ainesosa, kun sitä saa käyttää mausteena mutta moniin ruokiin sitä menee aika paljon.

Miksi tämä tuorejuusto mainitaan useammassa kommentissa, vaikka se ei ole kiellettyä? Pastöroimaton tuorejuusto on, ja sitä saa Suomessa kyllä etsimällä etsiä kaupasta, kaikki yleisimmät tuotteet on pastöroitu.

Ainakin Helsingin kaupungin ohjeissa lukee, että pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot (joihin lasken tuorejuustot) pitää nauttia kuplivan kuumaksi kuumennettuna.

"Pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot sekä pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot - Käytetään vain kuplivan kuumaksi kuumennettuina."

https://www.hel.fi/static/liitteet/sote/perheentuki/raskausajan-ravinno…

Vierailija
209/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join vähän liikaa kahvia ja pari kertaa lasillisen tai pari (pari lasillista hitaasti tosi pitkän illanvieton mittaan). Otin lääkärin määräyksestä (!) melatoniinia loppuraskaudessa vaikka sitä ei suositella.

Vierailija
210/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin ajattelemattani kakkua, jossa oli tuorejuustoa. Lisäksi join rooibos-teetä kupillisen, kun ei miehen kanssa tajuttu sitä laskettavaksi yrttiteeksi.

Tietoisesti söin kaksi salmiakkikarkkia. Ja ajattelin kyllä syödä myös mysliä, jossa on vesimelonin siemeniä, eikä muutakaan ole.

Inkivääri on ollut sellainen hankala ainesosa, kun sitä saa käyttää mausteena mutta moniin ruokiin sitä menee aika paljon.

Miksi tämä tuorejuusto mainitaan useammassa kommentissa, vaikka se ei ole kiellettyä? Pastöroimaton tuorejuusto on, ja sitä saa Suomessa kyllä etsimällä etsiä kaupasta, kaikki yleisimmät tuotteet on pastöroitu.

Ainakin Helsingin kaupungin ohjeissa lukee, että pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot (joihin lasken tuorejuustot) pitää nauttia kuplivan kuumaksi kuumennettuna.

"Pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot sekä pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot - Käytetään vain kuplivan kuumaksi kuumennettuina."

https://www.hel.fi/static/liitteet/sote/perheentuki/raskausajan-ravinno…

https://www.valio.fi/hyvinvointi/valion-juustot-raskausaikana/

Ainakin Valion tuorejuustot ovat ok myös raskausaikana :)

Vierailija
211/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas työ, raskaat huvit.

Vierailija
212/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkein asia, minkä olen nyt esikoista odottaessani oppinut näiden suositusten/rajoitusten kautta on se, että AINA on joku arvostelemassa äitiyttäsi ja AINA voisit olla parempi. Naisten välinen solidaarisuus loistaa poissaolollaan ja ollaan lynkkaamassa toinen toistaan. Jospa tulevaisuudessa äitiyttä lähdettäisiin parantamaan ihan naisten kesken, niin että keskityttäisiin siihen, mikä itse kenenkin äitiydessä on hyvää ja tavoiteltavaa?

Onko tämä kovin relevantti näkökulma, kun puhutaan raskauden ruokasuosituksista, joista on runsaasti tutkittua tietoa?

Minusta on, kun sama arvostelu ulottuu kaikkeen muuhunkin, mistä vaikkapa neuvola antaa suosituksia, kuten rintaruokinta/imetys, nukkuminen ym. Tuoreet äidit nokkivat ja paheksuvat toisiaan ja tuntevat syyllisyyttä omista lipsahteluistaan.

Alkoholin käyttö nyt esimerkiksi on selkeä, mutta esimerkiksi tuorejuustojen kohdalla riskit ovat Suomessa niin minimaalisia, että suositusten mielekkyyttä voi kyllä pohtia muutkin kuin niistä päättäneet asiantuntijat. Etenkin, kun kahvisuositukset ovat täällä kansainvälisesti katsottuna ihan poskettomia (muistaakseni 3 kuppia/päivä) kun monissa muissa maissa kofeiini on kokonaan kielletty?

Vierailija
213/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ensimmäisen kolmanneksen join pari siideriä illassa, sitten pääsin siitä eroon.

Vierailija
214/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun aikanani ei ollut mitään suosituksia.

Milloin olit raskaana? Vuonna 300eKr?

En ole vampyyri ja raskaana olin 70-luvulla😈

Vierailija
215/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjäsin hiukset 3 kertaa

Meikkasin normaalasiti

Söin sushia mutta en kalaa.

Söin lakritsia mutt ihan pieninä patukoina kerralla.

Kokista meni myös ja Batterya välillä (mutta join vain puoli tölkkiä päivässä)

Söin myös paljon mozzarellaa pizzassa.

Ja ihan normaaleja lapsia olen synnyttänyt

Vierailija
216/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkein asia, minkä olen nyt esikoista odottaessani oppinut näiden suositusten/rajoitusten kautta on se, että AINA on joku arvostelemassa äitiyttäsi ja AINA voisit olla parempi. Naisten välinen solidaarisuus loistaa poissaolollaan ja ollaan lynkkaamassa toinen toistaan. Jospa tulevaisuudessa äitiyttä lähdettäisiin parantamaan ihan naisten kesken, niin että keskityttäisiin siihen, mikä itse kenenkin äitiydessä on hyvää ja tavoiteltavaa?

Onko tämä kovin relevantti näkökulma, kun puhutaan raskauden ruokasuosituksista, joista on runsaasti tutkittua tietoa?

Minusta on, kun sama arvostelu ulottuu kaikkeen muuhunkin, mistä vaikkapa neuvola antaa suosituksia, kuten rintaruokinta/imetys, nukkuminen ym. Tuoreet äidit nokkivat ja paheksuvat toisiaan ja tuntevat syyllisyyttä omista lipsahteluistaan.

Alkoholin käyttö nyt esimerkiksi on selkeä, mutta esimerkiksi tuorejuustojen kohdalla riskit ovat Suomessa niin minimaalisia, että suositusten mielekkyyttä voi kyllä pohtia muutkin kuin niistä päättäneet asiantuntijat. Etenkin, kun kahvisuositukset ovat täällä kansainvälisesti katsottuna ihan poskettomia (muistaakseni 3 kuppia/päivä) kun monissa muissa maissa kofeiini on kokonaan kielletty?

Kyllä myös useassa vieraskielisessä lähteessä kofeiinille annetaan rajaksi 200-300mg eli pari kuppia päivässä.

Vierailija
217/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tätä ei voi oikein verrata. Rintaruokinta ei kaikilta onnistu syystä tai toisesta, mutta jokainen voi olla syömättä graavikalaa ja salmiakkia.

On mielestäni sitä paitsi eri asia vahingossa laittaa suuhun lohirulla kuin viitata kintaalla _asiantuntijoiden_ laatimille ohjeille. Tiede nyt sentään yleensä voittaa maalaisjärjen.

Vierailija
218/224 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin makkaraa kun en vielä tiennyt olevani raskaana. Taisin jonkun kahvijuomankin juoda jossa oli kofeiinia silloin alkupuolella.

Mitä vikaa on makkarassa?

Vierailija
219/224 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No melko tarkkaan, mutta esim toisen raskauden aikana noudatin ensimmäisen raskauden ohjeita, koska ne ei ollut ihan niin tiukkoja.

Raakaa tai vakuumipakattua kalaa en syönyt, kun olen sellaisesta saanut joskus vatsataudin. En joisi esim pastöroimatonta maitoa. Mutta juustoja söin aika rennosti, koska ovat kuitenkin käytännössä aina pastöroituja.

Minusta on vähän turhaa stressata jostain merilevästä tai inkivääristä, jos ei nyt jostain syystä syö valtavia määriä.

Jollain tapaa minusta olisi hyvä suhteuttaa erilaisten asioiden todennäköisyyksiä toisiinsa. Ymmärrän kyllä sekä tiukan että rennon linjan kannattajia.

Mun mielestä merilevän ja inkiväärin mainitseminen on ihan aiheellista. Sushin syöminen on ainakin pk-seudulla todella tavallista ja jopa arkista. 

Inkivääri ei välttämättä kyllä liity sushin syömiseen, eikä edes merilevän tarvitse, kun valkkaa sushinsa tarkkaan. Tuo inkiväärisuositus sinänsä kummastuttaa että edelleen monissa maissa varsinkin inkiväärijuomia suositellaan jos on raskauspahoinvointia.

Vierailija
220/224 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei oikein edes ole raskausajan suositus vaan ihan vaan ravitsemussuositus, neuvolassa heti huolestuttiin kalsiuminsaannista kun en käytä maitotuotteita. Tai siis käytän kuitenkin päivittäin hieman hapatettuja maitotuotteita, lisäksi syön erittäin monipuolisesti kasviksia joiden joukossa esim. parsakaali ja mantelit, joissa on paljon kalsiumia. Näin olen siis syönyt jo viisitoista vuotta ilman mitään ongelmia ja olinkin ihan puulla päähän lyöty kun neuvolan täti huolestui ja suositteli ravintoterapeuttia. No sitten kun sain sen neuvolakortin ja sekin on näköjään Valion sponsoroima niin alkoi naurattamaan. En neuvolassa jaksanut alkaa kyselemään, mikä heidän mielestään on syy siihen että meidän maailman korkeimpiin kuuluvat maidonjuonti- ja osteoporoosilukemat kulkevat käsi kädessä, vaikka mieli olisi tehnyt... ehkä kysyn sitten siltä ravitsemusterapeutilta. Tai sanon alkaneeni juoda jotain kauramaitoa aterioilla.

Raskausajan suositusten osalta satun elämään muutenkin lähes niin, ettei mitään tarvitse muuttaa. Sushit pitää katsoa niin, ettei ole merilevää, mutta esim. tofu nigiri, missä se tofu on sellaisena huppuna, käy ihan hyvin. Siemenet jätän pois raskausajaksi. Kaikki vihannekset, hedelmät yms. olen nyt pessyt ehkä hieman tarkemmin kuin normaalisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä