Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon rikoitte raskausajan suosituksia?

Vierailija
17.03.2021 |

Luin erästä vanhaa blogitekstiä, jossa kirjoittaja kertoi mm. maistelleensa alkoholia, syöneensä sushia ja vakuumipakattua lohta. Lista oli pidempikin, mutta nuo jäivät mieleen. Itse olen (esikoinen tulossa) noudattanut ohjeita orjallisesti. Kaikki listeriariskiset uunitan ym. Ainoastaan kofeiinia saattaa tulla joskus suosituksia enemmän. Olenko hermoheikko tiukkis?

Kommentit (224)

Vierailija
61/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakritsi/salmiakki-kielto liittyy verenpaineeseen. Ei se ole pieninä määrinä ongelma jos on matala verenpaine.

Ei muuten liity verenpaineeseen vaan lakritsin sisältämään glykyrritsiiniin ja sen haittavaikutuksiin.

https://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/a/201702032200064712

Mutta kuten jutussa sanotaan niin pienet määrät ovat ok.

Kyllä se glykyrritsiiniraja on aika korkea, parilla karkilla viikossa sitä ei ylitä.

Riippuu ihan karkista. Eri salmiakkien pitoisuudet vaihtelevat aika tavalla.

Vierailija
62/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kokenut raskausajan "rajoituksia" mitenkään kahlitseviksi. Ruokasuositukset ovat suosituksia, jokainen saa ihan itse päättää, noudattaako niitä vai ei. Mun ajatus on se, että ne on ihan syystä olemassa, ja se raskausaika on aika lyhyt aika elämästä. Mutta meillä ei neuvolassa mitenkään erityisesti painotettu niitä, annettiin vain lista suosituksista. Ne eivät olleet niin tarkkoja, joten tajusin vasta myöhemmin, että olin syönyt joitain juustoja, joissa on listeriariski. Maistoin myös jonkun suullisen alkoholia, mutta en kyllä pidä yhtä hörppyä mitenkään suositusten vastaisina, kun alkoholia oikeasti on myös vaikkapa mehuissa.

Jos suositukset tuntuvat jotenkin raskailta, kannattaa varmasti selvittää, miksi jonkin ruuan syömistä ei suositella. Se tuo selvyyttä siihen, miksi se on suosituksiin päätynyt ja varmasti vähentää sellaista oloa, että "onko tämäkin nyt kielletty". Ei, mikään ei ole kielletty, on ihan jokaisen omassa harkinnassa, noudattaako suosituksia vai ei.

Neuvolassakin voitaisiin mun mielestä ehkä vähän avata näitä suosituksia esimerkiksi juuri, että miksi sitä listeriaa pitää nimenomaan raskausaikana vältellä. Tämänkin keskustelun kommenteista näkyy, ettei moni ymmärrä minkälainen sairaus se on ja että se tosiaan raskaana oleville (ja esim. vanhuksille) on ihan eri tavalla vaarallinen kuin muille. Perusterve ihminen ei yleensä edes tiedä sairastavansa sitä.

Toksoplasmoosi on vielä siitä inhottava, että sen seuraukset lapsessa saattavat näkyä vasta vuosien päästä, vaikka altistus olisi tapahtunut jo kohdussa.

Joo, olen samaa mieltä. Mulla oli jo ennestään tietoa siitä, mitä esim. listeria voi aiheuttaa, joten suositukset tuntuivat ihan järjellisiltä. Listeriariski taitaakin olla takana suurimmassa osassa suosituksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa raskaana olevista ei edes ymmärrä lukemaansa, kun ovat niin sekaisin raskaudestaan. Esimerkki: homejuustoa pitää välttää listeriariskin takia, mutta listeria kuolee kuumennettaessa. Olen nähnyt melkoisen hysteriakohtauksen raskaana olevalta naiselta, joka oli syönyt 200 asteessa uunissa paistettua ruokaa, jossa oli hänen tietämättään Aura-juustoa. Ei kuunnellut yhtään, kun yritin rauhoitella. Ja varmaan joka pitseriassa poistetaan raskauden takia Aura-juustoja pizzatilauksista kovaäänisesti.

Suuri osa=jotkut harvat. Kyllä, on ihmisiä jotka on taipuvaisia hysteriaan. On olemassa ihmisiä, jotka eivät osaa perehtyä asioihin ja soveltaa tietoa, kaikki eivät vaan ole niitä "penaalin terävimpiä kyniä". Mutta kyllä se on pieni osa raskaana olijoista, jotka tämmöisiä on. Toinen ääripää on sitten ne "ei ennenkään tämmöisiä rajoituksia ollut ja silti syntyi terveitä lapsia", jotka ei tajua että ne listerian takia kuolleet sikiöt eivät ole täällä asiasta kertomassa. Eikä tietysti ennen ole aina tiedettykään mistä joku keskenmeno tai lapsen vammautuminen on johtunut.

Vierailija
64/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kokenut raskausajan "rajoituksia" mitenkään kahlitseviksi. Ruokasuositukset ovat suosituksia, jokainen saa ihan itse päättää, noudattaako niitä vai ei. Mun ajatus on se, että ne on ihan syystä olemassa, ja se raskausaika on aika lyhyt aika elämästä. Mutta meillä ei neuvolassa mitenkään erityisesti painotettu niitä, annettiin vain lista suosituksista. Ne eivät olleet niin tarkkoja, joten tajusin vasta myöhemmin, että olin syönyt joitain juustoja, joissa on listeriariski. Maistoin myös jonkun suullisen alkoholia, mutta en kyllä pidä yhtä hörppyä mitenkään suositusten vastaisina, kun alkoholia oikeasti on myös vaikkapa mehuissa.

Jos suositukset tuntuvat jotenkin raskailta, kannattaa varmasti selvittää, miksi jonkin ruuan syömistä ei suositella. Se tuo selvyyttä siihen, miksi se on suosituksiin päätynyt ja varmasti vähentää sellaista oloa, että "onko tämäkin nyt kielletty". Ei, mikään ei ole kielletty, on ihan jokaisen omassa harkinnassa, noudattaako suosituksia vai ei.

Neuvolassakin voitaisiin mun mielestä ehkä vähän avata näitä suosituksia esimerkiksi juuri, että miksi sitä listeriaa pitää nimenomaan raskausaikana vältellä. Tämänkin keskustelun kommenteista näkyy, ettei moni ymmärrä minkälainen sairaus se on ja että se tosiaan raskaana oleville (ja esim. vanhuksille) on ihan eri tavalla vaarallinen kuin muille. Perusterve ihminen ei yleensä edes tiedä sairastavansa sitä.

Toksoplasmoosi on vielä siitä inhottava, että sen seuraukset lapsessa saattavat näkyä vasta vuosien päästä, vaikka altistus olisi tapahtunut jo kohdussa.

Joo, olen samaa mieltä. Mulla oli jo ennestään tietoa siitä, mitä esim. listeria voi aiheuttaa, joten suositukset tuntuivat ihan järjellisiltä. Listeriariski taitaakin olla takana suurimmassa osassa suosituksia?

Listeria ja toksoplasmoosi. Toki tavallinen ruokamyrkytyskin voi todella huonolla tuurilla olla raskaana olevalle ja sikiölle vaarallinen.

Vierailija
65/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä toksoplasmoosista nykyään sanotaan mutta aiemmin ylikorostettiin kissoja. Käytännössä Suomen tartunnat saadaan huonosti kypsennetystä lihasta, etenkin grillatun kanssa kannattaa olla varovainen.

Vierailija
66/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasin viiniä ja kahvia. Kerran ainoastaan kokoaikana omilla syntymäpäivillä. Terve lapsi tuli siitä huolimatta. 

Tosin kohtuullisuus ja järki, en tosiaankaan suosittele juomaan raskauden aikana. 

Vierailija
67/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä muuten miten paljon nämä raskausajan ravitsemussuositukset vaihtelee eri maiden mukaan, kun voisi kuitenkin ajatella ettei ranskalaisen tai kiinalaisen tai venäläisen naisen biologia ole kovin erilainen kuin suomalaisenkaan. 

Tämä muakin vähän nauratti. Olen saanut kaksi ekaa lasta ulkomailla ja kolmannen Suomessa. Suositukset on olleet erilaisia ja samoin meininki neuvolassa/kätilön vastaanotolla.

Esikoisen kohdalla vaahdottiin sokerista ja etenkin kanelista. Kaneli oli suurin myrkky vauvalle. Alkoholi taas oli ok pienissä määrin. Esim. lasillinen viiniä. Juustoista kukaan ei puhunut mitään.

Kakkosen raskausaikana kaikki oli ok ja tärkeintä oli että äitiä ei ahdistanut mikään. Täälläkin mainitiin erikseen että ihan ok jos juo vähän viiniä tai olutta, vaikka ruuan kanssa, jos tekee mieli. Ei kuitenkaan enempää kuin pari lasia viikossa.

Kolmosen kanssa lyötiin neuvolassa käteen joku pruju jos oli pitkä lista suosituksia, eli terkan sanojen mukaan "kiellettyjä ruokia". Tyyli oli pelotteleva ja ankara, muutenkin kuin ruuista puhuttaessa. Onneksi oli kuopus joka syntyi Suomessa, niin ankeuttavaa oli meno että ensiodottajaa olisi saattanut itkettää :D

Vierailija
68/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia ei yhdessä vaiheessa pystynyt edes juomaa, mutta sitten kun kahvi taas maistui, niin tulihan sitä pari kolme kuppia juotua päivässä.

Vierailija
69/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakritsi/salmiakki-kielto liittyy verenpaineeseen. Ei se ole pieninä määrinä ongelma jos on matala verenpaine.

Ei muuten liity verenpaineeseen vaan lakritsin sisältämään glykyrritsiiniin ja sen haittavaikutuksiin.

https://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/a/201702032200064712

Mutta kuten jutussa sanotaan niin pienet määrät ovat ok.

Kyllä se glykyrritsiiniraja on aika korkea, parilla karkilla viikossa sitä ei ylitä.

Riippuu ihan karkista. Eri salmiakkien pitoisuudet vaihtelevat aika tavalla.

Ei sitä silti parista karkista saa vaikka olisi mitä lajia. Ja ongelmahan on säännöllinen käyttö. Kysehän ei edes ole glykyrritsiinin suorasta vaikutuksesta muutenkaan vaan äidin stressihormonien pääsystä istukan läpi.

Vierailija
70/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä muuten miten paljon nämä raskausajan ravitsemussuositukset vaihtelee eri maiden mukaan, kun voisi kuitenkin ajatella ettei ranskalaisen tai kiinalaisen tai venäläisen naisen biologia ole kovin erilainen kuin suomalaisenkaan. 

Tämä muakin vähän nauratti. Olen saanut kaksi ekaa lasta ulkomailla ja kolmannen Suomessa. Suositukset on olleet erilaisia ja samoin meininki neuvolassa/kätilön vastaanotolla.

Esikoisen kohdalla vaahdottiin sokerista ja etenkin kanelista. Kaneli oli suurin myrkky vauvalle. Alkoholi taas oli ok pienissä määrin. Esim. lasillinen viiniä. Juustoista kukaan ei puhunut mitään.

Kakkosen raskausaikana kaikki oli ok ja tärkeintä oli että äitiä ei ahdistanut mikään. Täälläkin mainitiin erikseen että ihan ok jos juo vähän viiniä tai olutta, vaikka ruuan kanssa, jos tekee mieli. Ei kuitenkaan enempää kuin pari lasia viikossa.

Kolmosen kanssa lyötiin neuvolassa käteen joku pruju jos oli pitkä lista suosituksia, eli terkan sanojen mukaan "kiellettyjä ruokia". Tyyli oli pelotteleva ja ankara, muutenkin kuin ruuista puhuttaessa. Onneksi oli kuopus joka syntyi Suomessa, niin ankeuttavaa oli meno että ensiodottajaa olisi saattanut itkettää :D

Kanelia on kahta erilaista, oikeaa kanelia sekä kumariinikanelia, jossa siis on sitä myrkyllistä ainetta. Ne maistuvat kyllä erilaiselta, esim. Sri Lankasta kotoisin oleva kaverini ei saattanut Suomessa syödä kanelia, kun se maistuu pahalta (hän ei tiennyt, että täällä ihan yleisesti ei käytetäkään oikeaa kanelia). Siitä asti, kun oon tiennyt tästä asiasta, oon siirtynyt oikean kanelin, eli ceyloninkanelin, käyttöön. Se maistuukin paljon paremmalta.

Vierailija
71/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna ihmettelen ihmisiä, joille muutaman ruoka-aineen vältteleminen on joku iso ongelma joka aiheuttaa kamalan stressin. Miten niin herkästi stressaava ihminen jaksaa sitten vauva-aikaa tai uhmaikäistä lasta? Suositusten noudattaminen ei ole mitään rakettitiedettä eikä ollenkaan vaikeaa, eikä todellakaan vaadi "joka suupalan kyttäystä".

Vierailija
72/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin raskauden loppuvaiheessa vähän sushia (vain sellaista missä ei ole raakaa kalaa), vaikka tiesin, että merilevässä on korkea jodipitoisuus. Yritin ajatella ettei lapselle käy mitään, koska syön sitä niin harvoin ja pieniä määriä, mutta silti harmittaa etten voinut pistää lapsen etua oman himon edelle.

Vierailija
73/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rikkonut yhtään, 9kk on lyhyt aika olla ilman muutamia raaka-aineita, ei edes tuota vaikeutta. Mikään ruoka ei ole niin hyvää, että sitä olisi pakko syödä vaaranten vauvan terveyden.

Vierailija
74/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 v. sitten varoitettiin lähinnä tupakasta, alkoholista, lääkkeistä ja huumeista. Silloisia rajoituksia rikoin tupakoimalla jonkin verran. Lapset syntyivät normaalikokoisina (isompia ei alateitse olisi ulos mahtunut) ja terveinä. Nykyisten rajoitusten mukaan tein sitten melkoisia kauheuksia. Söin mätiä, raakaa kalaa ja kaikenlaisia juustoja ym. Nykyisin raskauteen näytetään suhtautuvan kuin johonkin epänormaaliin tilaan tai sairauteen.

Vierailija
75/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me suositukset ihan syystä on olemassa. Ihan vauvan ja äidin parasta on ajateltu kun suosituksia on laadittu.

Esimerkiksi listeria on todellinen riski. Varsinkin ulkomailla sitä esiintyy. Terveelle aikuiselle listeria ei välttämättä ole vaaraksi, mutta raskaana olevan immuniteetti on alentunut ja infektio voisi olla sikiölle kohtalokas. Listeriaa on satunnaisesti löydetyy myös kotimaisista elintarvikkeista, kuten kalatuotteista ja pakastevihanneksista. Kannattaa olla tarkkana.

Samoin toksoplasmaa esiintyy varsinkin ulkomaisissa lihatuotteissa (kylmäsavustetut, ilmakuivatut ym tuotteet). Sekin on erittäin vaarallinen sikiölle.

Alkoholin vaikutuksethan pitäisi jokaisen tietää. Kaikki se alkoholi, mikä äidin veressä kiertää, menee myös sikiölle. Alkoholin suhteen turvallista määrää ei ole pystytty määrittämään, joten luonnollisesti on silloin parempi kieltää kokonaan. Käsittämätöntä että jonkun mielestä on ok juoda esim viiniä tai olutta raskaana ollessa.

Lakritsin turvallisuudesta on ollut niin psljon juttua mediassa että luulisi sen olevam itsestään selvää ettei sen syöminen ole hyväksi.

Raskausaika on niin lyhyt että ihan hyvin sen pienen ajan voi kärvistellä ilman niitä tiettyjä herkkuja.

Jos tuntuu liian vaikealta niin ehkäpä omaa kykenevyyttä vanhemmuuteen kannattaa pohtia vielä.

Vierailija
76/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listerian suhteen en ottanut pienintäkään riskiä. Läheisellä on ollut listerian aheuttama keskenmeno.

Listeria aiheuttaa myös sikiön kehityshäiriöitä, joita itse pelkäsin vielä keskenmenoakin enemmän. Niinpä välttelin tunnollisesti erityisesti kaikkea mihin liittyi listeriariski.

Kun teki oikein paljon mieli sushia, mietin sitä mikä syyllisyys olisi jälkeenpäin katsella kehitysvammaista lasta ja miettiä vuodesta toiseen, aiheutinko minä tuon vamman omalla sushinhimollani.

Lapsi syntyi täydellisen terveenä ja olen todella iloinen että noudatin suosituksia, vaikka välillä koville ottikin. 9 kk on loppujen lopuksi lyhyt aika.

Vierailija
77/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 v. sitten varoitettiin lähinnä tupakasta, alkoholista, lääkkeistä ja huumeista. Silloisia rajoituksia rikoin tupakoimalla jonkin verran. Lapset syntyivät normaalikokoisina (isompia ei alateitse olisi ulos mahtunut) ja terveinä. Nykyisten rajoitusten mukaan tein sitten melkoisia kauheuksia. Söin mätiä, raakaa kalaa ja kaikenlaisia juustoja ym. Nykyisin raskauteen näytetään suhtautuvan kuin johonkin epänormaaliin tilaan tai sairauteen.

Se, että 30 vuotta sitten ei tiedetty jonkin asian olevan mahdollisesti vaarallista ei tarkoita, että sen tekemistä pitäisi jatkaa nykyään.

Sitäpaitsi tuo ”ei mulle käynyt mitään vaikka tein/söin sitä ja tätä” on huono argumentti. Tutkimusten mukaan joillekin on ja riski on katsottu tarpeeksi isoksi, jotta siitä varoitellaan. Eihän kaikki tupakoivatkaan sairastu keuhkosyöpään, mutta ei sen perusteella voida todeta, ettei se tupakointi sitä aiheuttaisi.

Vierailija
78/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla itsekkyydellä kehuminen meni pois muodista jo ajat sitten.

Sinulla kävi hyvä tuuri kun mitään ei sattunut.

Vierailija
79/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 vuotta sitten ei varoitettu raskausaikana tupakoimisesta ollenkaan. Oliko se hyvä asia sitten?

Vierailija
80/224 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla itsekkyydellä kehuminen meni pois muodista jo ajat sitten.

Sinulla kävi hyvä tuuri kun mitään ei sattunut.

Jep. Tiedän muutaman henkilön, joiden äidit ovat tupakoineet raskausaikana, ja kyllä kaikilla on siitä seuraamuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä