Miten paljon rikoitte raskausajan suosituksia?
Luin erästä vanhaa blogitekstiä, jossa kirjoittaja kertoi mm. maistelleensa alkoholia, syöneensä sushia ja vakuumipakattua lohta. Lista oli pidempikin, mutta nuo jäivät mieleen. Itse olen (esikoinen tulossa) noudattanut ohjeita orjallisesti. Kaikki listeriariskiset uunitan ym. Ainoastaan kofeiinia saattaa tulla joskus suosituksia enemmän. Olenko hermoheikko tiukkis?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä meikkasin ja värjäsin tukkaa ihan normaalisti.
Eikö noita saisi tehdä raskaana?
Hiusten värjäämistä ei suositella.
Mutta ei sitä ole kiellettykään virallisissa ohjeistuksissa. Se on vain turha kemikaalialtistus.
Mikään ei ole kielletty, kaikki ovat suosituksia.
Kofeiinia saattanut tulla nautittua liikaa, rakastan kahvia ja teetä, joten joskus on mennyt ehkä hieman yli suositusten. Kasvissusheja olen uskaltanut pari syödä, vaikka merilevä on pannassa. Juustoja tuli jouluna nautittua ja juustokakkua oon syönyt, myös pehmeitä juustoja, kunhan tuorejuusto/salaattijuusto on Valion tai Arlan niin ok. Homejuusto tosin vaan kuumennettuna.
Majoneesia olen syönyt huoletta enkä edes tajunnut sen olevan kielletty, kunnes ystäväni huomautti, että siinä saattaa olla raakaa kananmunaa. Lisäksi salaattia lounaspaikoissa, ravintoloissa, pikaruokaloissa ja kebuloissa olen syönyt, vaikka tarkimmat jättävät nekin pois (koska ei voi tietää onko ne pesty tms). Ja leivän päälle on tullut laitettua päivän vanhaa kinkkua. Että onhan tässä sääntörikkomuksia.
Odotan siis nyt esikoistani, rv 34.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä suositukset ovat olleet voimassa max 15 vuotta ja sitä ennen ollaan raskauduttu ja synnytetty ihan ilman "suosituksia". ilman
20 v sitten oli jo pitkä lista.
20 vuotta sitten lista oli alle A4. 13 vuotta sitten lista olikin jo useamman A4 pituinen.. en edes lukenut sitä. Sen verran vilkaisin, että suuri osa ohjeista oli aivan älyttömiä.
Onko sulla kovastikin kokemusta tutkijana äidin raskausajan ravitsemuksen vaikutuksesta sikiöön? Esittele ihmeessä meille muillekin ne vertaisarvioidut tutkimukset, joissa kumotaan tämän hetken suositukset ja perustellaan niiden älyttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo keskustelu. Suositukset ovat suosituksia, noudattaa ken tahtoo. Määräyksiä joko noudatetaan tai rikotaan.
Onko suomalaiset oikeasti näin alamaisia etteivät omaa järkeä uskalla käyttää?Neuvolassa näistä ei vaan saa kertoa. Voivat tehdä lasun. Tässä järjestelmässä omaa järkeä ei saa käyttää tai neuvolatäti saa itkupotkuraivarit.
Kyselläänkö teiltä oikeasti neuvolassa sitä, noudatatteko te suosituksia vai ei? Mulle annettiin lappu käteen ja sanottiin, että lue siitä. Asiaan ei palattu.
Minulle ei edes annettu neuvolasta ruokavalio-ohjeita viime vuonna.
Olen parhaillaan raskaana, puolivälissä. Olen aika tarkka yleensäkin terveyssuosituksista, mutten seuraa ihan orjallisesti. En esimerkiksi usko, että kukaan olisi oikeasti saanut vähän enemmästä kofeiinista keskenmenoa. Etenkään myöhäisemmässä vaiheessa raskautta. Joinain päivinä juon siis kolme kupillista kahvia kahden sijaan.
Lakritsin, tietyt teet, medium-kypsän lihan jne. olen joutunut jättämään pois, ja niitä on kova ikävä. Mutta pärjään kyllä hyvin ilmankin tämän lyhyen ajan. Kalatonta sushia ottaisin kyllä, jos tulisi tilaisuus. En vain vetäisi sushiövereitä tyypilliseen tapaani, ettei tule liikaa jodia.
Alkuraskaudesta en harrastanut liikuntaa, mikä sekin on tavallaan suositus. Oli niin huono olo, etten pystynyt. Ja olen luonteeltani sohvaperuna. Toisella kolmanneksella aloitin lähes päivittäisen terveysliikunnan. Pitää varmaan vielä aloittaa kyykkääminen tms., jotta jaksan synnyttää.
Olen ottanut siemauksen olutta, ihan vain maistaakseni sen makua. On ikävä kylmää virkistävää olutta. Mutta tosiaan vain yhden kulauksen.
Ja alkuraskaudesta ennen kuin tiesin olevani raskaana minä ikävä kyllä tupakoin päivittäin. Lopetin heti positiivisen testin tehtyäni. Sen lisäksi olen joutunut altistumaan aika paljon passiiviselle tupakoinnille. Tämä onneksi muuttui juuri. Enää ei tarvitse haistella tupakan savua ja miettiä, mitä hallaa se tekee lapselle.
Stressiäkin suositellaan välttävän, mutta siihen on aika vaikea itse vaikuttaa. Viime viikkoina minulla on elämäntilanteen takia ollut paljon stressiä. Onneksi asia on ratkeamassa tällä viikolla, ja pääsen keskittymään rauhallisin mielin raskauteen ja tulevaan äitiyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Join kahvia enemmän kuin saisi, lisäksi Pepsi Maxia, joka ei sinällään ole kiellettyä mutta tuli kyllä liikaa välillä kofeiinia. Myös rooibosta join, koska vaikka se Suomessa onkin kiellettyjen aineiden listalla raskaana oleville, ulkomailla sitä on jopa suositeltu raskaana oleville. Täälläpäin taas kielletään ruusunmarjateetkin ja vaikka mitä muuta, missä ei mitään muuta logiikkaa ole kuin että kaikki kofeiinittomat teet ovat yrttiteetä -> kielletään. Eli käytin maalaisjärkeä noiden yrttiteiden kanssa, että sellainen ainesosa, jota ei ole kielletty syömästä, ei voi varmasti olla haitallista juotunakaan esim. vadelma ja tuo ruusunmarja.
Kerran söin vahingossa kylmäsavustettua härkää, kun en tajunnut, että kuuluu sinne "raakojen" lihojen kategoriaan. Mozzarellaa söin (suomalaista) kerran salaatissa, koska oli pastöroitua ja samoin tuorejuustoa mutta toki kypsennettynä uunissa tehdyssä juustokakussa.
Yrttiteet tosiaan on kielletty, koska osalla niistä on terveysvaikutuksia. Ruusunmarjateetä just en joisi, koska se vähentää veren hyytymistekijöitä. Suomessa noita yrttiteiden vaikutuksia ei oikein hyvin tunneta, niin ei niistä sitten ole olemassa kunnollisia suosituksiakaan, vaan pitää ottaa itse selvää.
Ainakin Tuusulan kunnan raskausohjeistus erikseen mainitsee ruusunmarjateen sallittuna.
Odotan nyt toista lastani. Ensimmäisen kanssa otin TODELLA varovasti ja varman päälle kaikki suositukset. Ainoastaan ihan alkuraskaudesta ennen kuin tiesin olevani raskaana tuli otettua pikkuisen alkoholia (n. 1/3 mojito) ja hui, polttelinpa myös vähän kannabista! Näistä olin ihan hirveän huolissani ja pelkäsin tuhonneeni lapseni aivot ja kehityksen, mutta synneistäni huolimatta hän on älyllisessä kehityksessä ikäistään edellä, kasvaa hienosti ja motoriikka myös ok. Nyt toisen kohdalla olen ottanut paljon rennommin, välillä olen ollut morkkiksessa, että liiankin rennosti. Olen mm. syönyt pari kertaa kuumentematonta vuohenjuustoa ja ilmakuivattua kinkkua. Vähän mietityttää, että voiko toksoplasmoosi tai muu sikiölle vaarallinen tulehdus tulla niin, ettei sitä itse oirehdi... Muuten olen kyllä noudattanut suosituksia, paitsi rooibossia juon joka ilta, koska mielestäni sen kielto ei tunnu ihan perustellulta vaan sinänsä ihan ymmärrettävältä "yli"varovaisuudelta. Kahvia on myös tullut juotua silloin tällöin, vaikka se jos jokin kuuluisi kieltolistalle (mutta kahvihullujen maassa moinen ei tietenkään kävisi päinsä). Koen itse, että suosituksia kannattaa noudattaa mahdollisimman tarkkaan, mutta muistaa myös, että ne ovat osittain kulttuurisidonnaisia. Esimerkiksi en itse ole löytänyt yhtäkään lähdettä jossa rooibos todettaisiin vaaralliseksi, ja toisaalta kahvi todistetusti on vaarallista ja haitallista.
Sangen huolissani olen myös siitä, kun täällä kaupungissakin on tienvarret täynnä koiranpaskaa, ihmiset pitävät kissojaan vapaana (pk-seudulla, mikä on minusta uskomatonta) ja hiekkalaatikoillakin lienee tätä toksoplasmakissanpaskaa. Yritän tietysti olla huolellinen käsihygieniassa, mutta esikoisen kanssa ulkoillessa se ei aina onnistu täydellisesti. Minun puolestani koiranomistajat joita ei kiinnosta kerätä jätöksiä, voisi viedä saunan taakse, samaten kissojaan vapaana pitävät kissanomistajat... Kivasti riskeeraavat meidän muidenkin terveyden. Olisipa hienoa saada joku infektio koiranpaskasta joka vammauttaisi lapsen, tai toksoplasmoosi kissanpaskoista... En voi käsittää lemmikinomistajia ja heidän välinpitämättömyyttään ja itsekeskeisyyttään, en sitten millään.
Odotin esikoista Ranskassa ja kuopusta Englannissa, suositukset vaihtelivat hurjasti ja vieläkin enemmän jos vertaa suomalaisiin suosituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Samoin toksoplasmaa esiintyy varsinkin ulkomaisissa lihatuotteissa (kylmäsavustetut, ilmakuivatut ym tuotteet). Sekin on erittäin vaarallinen sikiölle.
Eikö Suomessa testata neuvolassa äidiltä, onko tällä ollut jo toksoplasmoosi? Asun ulkomailla ja täällä se testattiin automaattisesti. Jos on ollut esim. kissoja kotona lapsena ja nuorena, on hyvin mahdollista, että on jo saanut sen tietämättään ja siten immuuni. Eikä siis tarvitse erityisesti varoa raskausaikana.
Söin huoletta kalaa ja juustoa. Suomessa ei taida edes juurikaan liikkua pastöroimatonta juustoa. Muuten olin aika tarkka ja varsinkin siitä, että söin terveellisesti. Paljon vihanneksia, erilaisia siemeniä ja pähkinöitä. Hyvin vähän herkkuja. Kemikaaleja vältin myös, eli en edes käyttänyt shampoota -hiusten värjäämisestä puhumattakaan. Kynsiäkään en lakannut. Superterve lapsi on ollut! (vaikka tuskinpa näillä nyt niin hirmuisesti vaikutusta onkaan ollut)
Minulle on vieläkin näin kahden raskauden jälkeen epäselvää, mikä kaikki on "kiellettyä".
Ensimmäisessä raskaudessa vältin listalla kaikkea tomaatista lähtien, toisessa raskaudessa jätin pois vain alkoholin (muita päihteitä en käytä muutenkaan) sekä sen sushin, vakuumipakatun kalan ja pastöroimattomat maitotuotteet, näidenkin osalta saattoi jokunen vahinkosuupala olla.
Liikunnan osalta jätin pois asioita sitten kun eivät enää tuntuneet hyvälle, varmaan jotain "kiellettyä" tuli tälläkin osa-alueella tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin toksoplasmaa esiintyy varsinkin ulkomaisissa lihatuotteissa (kylmäsavustetut, ilmakuivatut ym tuotteet). Sekin on erittäin vaarallinen sikiölle.
Eikö Suomessa testata neuvolassa äidiltä, onko tällä ollut jo toksoplasmoosi? Asun ulkomailla ja täällä se testattiin automaattisesti. Jos on ollut esim. kissoja kotona lapsena ja nuorena, on hyvin mahdollista, että on jo saanut sen tietämättään ja siten immuuni. Eikä siis tarvitse erityisesti varoa raskausaikana.
Ei testata. Suomessa on prosentuaalisesti niin vähän sen sairastaneita, että lienee taloudellinen päätös olla testaamatta sitä, kun suurimmalla osalla todettaisiin ettei vasta-aineita löydy. Asiaa on kuitenkin harkittu, joten ehkä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on vieläkin näin kahden raskauden jälkeen epäselvää, mikä kaikki on "kiellettyä".
Ensimmäisessä raskaudessa vältin listalla kaikkea tomaatista lähtien, toisessa raskaudessa jätin pois vain alkoholin (muita päihteitä en käytä muutenkaan) sekä sen sushin, vakuumipakatun kalan ja pastöroimattomat maitotuotteet, näidenkin osalta saattoi jokunen vahinkosuupala olla.
Liikunnan osalta jätin pois asioita sitten kun eivät enää tuntuneet hyvälle, varmaan jotain "kiellettyä" tuli tälläkin osa-alueella tehtyä.
Miksi tomaatti on kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Odotin esikoista Ranskassa ja kuopusta Englannissa, suositukset vaihtelivat hurjasti ja vieläkin enemmän jos vertaa suomalaisiin suosituksiin.
Jatkan vielä.... esimerkiksi saunoin kummassakin raskaudessa vaikka se oli kiellettyä, ekassa raskaudessa soin salmiakkia koska en tiennyt sen olevan kiellettyä, Ranskassa kun sitä ei kukaan syo muutenkaan niin se ei ole kiellettyjen listalla. Samoin join muutaman suullisen viinia ja shampanjaa koska sekään ei ollut kiellettyä Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Minun aikanani ei ollut mitään suosituksia.
Miksi alapeukut? 70-luvulla ei ollut todellakaan suosituksia.
Ennenaikaisiin supistuksiin suositeltiin konjakkia.
Ei se ole minun vikani, vaan totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun aikanani ei ollut mitään suosituksia.
Miksi alapeukut? 70-luvulla ei ollut todellakaan suosituksia.
Ennenaikaisiin supistuksiin suositeltiin konjakkia.
Ei se ole minun vikani, vaan totuus.
Uskoisin sen johtuvan siitä, että moni odottaja kohtaa nykyään vanhemmalta sukupolvelta epäasiallista käytöstä nykyisiin ruokasuosituksiin liittyen. Sinä et kommentissasi sellaista sanonut, mutta monesti saa kuulla juuri tuota "ei meidän aikana ollut rajoituksia, kaikkea söin ja kaikki meni hyvin" ja sitten kiukutellaan, kun odottava äiti ei suostu syömään jotakin kiellettyä raaka-ainetta sisältävää ruokaa.
Olin tarkka, kesti lähes vuoden tulla raskaaksi kolmikymppisenä, joten en halunnut ottaa riskejä turhaan. Minulla oli vuotoakin alussa joten se pelästytti myös että mennään ihan kiikun kaakun. No, neuvolan terkka ei kieltänyt vaikkapa maksamakkaraa, joten kyllähän sitä jonkun kerran taisin syödä. Ainoa varsinainen kieltäytyminen oli sitten graavilohi, menihän se yksi joulu ilman sitäkin.
Kyllä aikakin 80-luvulla suositeltiin täysraittiutta ja tupakoimattomuutta. Alkoholin ja tupakan haitat tunnettiin jo kauan sitten.
Mietin vaan kun en ole ikinä tämän 30 vuoden eloni aikana saanut mitään ruokamyrkytystä niin miksi se nyt yhtäkkiä iskisi jos olisin raskaana?
Ei sillä, kofeiinia, tupakkaa ja alkoholia toki jättäisin käyttämättä mutta aika huono tuuri jos saisi ensimmäistä kertaa ikinä ruokamyrkytyksen jostain hiton tuorejuustosta.
Ei tietenkään, enkä myöskään väittänyt niin.