Miten paljon rikoitte raskausajan suosituksia?
Luin erästä vanhaa blogitekstiä, jossa kirjoittaja kertoi mm. maistelleensa alkoholia, syöneensä sushia ja vakuumipakattua lohta. Lista oli pidempikin, mutta nuo jäivät mieleen. Itse olen (esikoinen tulossa) noudattanut ohjeita orjallisesti. Kaikki listeriariskiset uunitan ym. Ainoastaan kofeiinia saattaa tulla joskus suosituksia enemmän. Olenko hermoheikko tiukkis?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Kerran herkuttelin lakritsilla, vaikka ei saisi.
Ei se ole kielletty pieninä määrinä.
Listeriariskituotteet on eri asia.
Juon välillä raakamaitoa suoraan navetan tankista jos en ole muistanut ostaa kaupasta. Kerran söin vahingossa lakuja muutaman karkin. Joskus olen saunan jälkeen himoinnut miehen olutta niin että olen ottanut yhden kulauksen maistiaisiksi. En usko että olen aiheuttanut minkäänlaista haittaa lapselle näillä, kyllä ennenkin syntyi lapsia vaikka maitoa ei pastöroitu ja lakritsiahan jopa suositeltiin ennen..
Listerian suhteen en ottanut pienintäkään riskiä. Läheisellä on ollut listerian aheuttama keskenmeno.
Silloin kun on oma ja lapsen terveys kyseessä, niin kannattaa noudattaa niitä rajoituksia.
Esimerkiksi välttää alkoholin nauttimista. Olen työssäni nähnyt niitä vauvoja, joiden äidit ovat juoneet raskausaikana. Siitä lapsi kärsii koko ikänsä. Eikä ruokamyrkytystä kannata varsinkaan raskaana olevan hankkia.
Ei silti ole järkevää vatvoa koko ajan erilaisia vaaroja, ei niitä kuitenkaan joka asiassa vaani.
No ihan alussa, kun en vielä tiennyt raskaudesta, join jonkin verran alkoholia. Molemmissa raskauksissa. Mutta sen jälkeen toimin kyllä hyvin tarkasti suositusten mukaan. Oikeastaan hankalinta oli aspartaamilla makeutetuista limsoista luopuminen, kun muuten olen Pepsi Maxin ystävä. Ja kun odotin kuopusta, markkinoilla oli sokeriton verigreippilimsa, joka oli tosi hyvää ja sitä oli pakko saada joskus pieni lasillinen. (Tietysti se häipyi myynnistä sittemmin!!) Aspartaamihan ei ole normaaleissa määrin käytettynä kielletty, mutta halusin pelata varman päälle. Itse asiassa vasta pari päivää sitten luin, että sellerikin kuuluu vältettävien ruoka-aineiden joukkoon raskausaikana. Sitä kyllä käytin joskus, kun en tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikoin jokseenkin jokaista, osaa tahallani ja osaa vahingossa. Mitään en tietenkään kehota olemaan noudattamatta mutta parempi äiti sinusta tulee mitä pikemmin päästät irti siitä uskosta, että suorittamalla ja kontrolloimalla kaikkea asioista hyvä tulisi.
Minusta ei ole mitään erityistä suorittamista ja kontrollointia, jos haluaa antaa sikiölle mahdollisimman hyvän startin. Elinympäristö, stressi ym. hoitaa jo niitä haittatekijöitä ihan tarpeeksi. Kaikkeen en voi vaikuttaa, mutta ravintoon voin. Ap.
Ja siitä esimerkiksi siitä ravinnosta stressaaminen on paljon haitallisempaa kuin satunnainen lipsahdus. Suhteellisuudentaju, katsos. Mikäs siinä, jos sinä oikeasti pystyt kontrolloimaan jokaista suupalaasi stressittä, mutta ei sen mikään yleinen tavoite pidä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran herkuttelin lakritsilla, vaikka ei saisi.
Suositus ei ole = kielto
Esimerkiksi lakritsin ja salmiakin käytön haitallisuudesta raskauden aikana on tutkimuksia, ja siksi niistä kehotetaan pidättäytymään. Naisella on silti oikeus omaan kehoonsa. Mitään ei voida kieltää, jollei asiasta voida myös antaa tuomiota oikeuslaitoksessa.
söin lakritsaa ja salmiakkia kerran viikossa suunnilleen. verenpaineet oli ok.
hiukset värjäsin loppuraskaudessa oli jo niin ruma tyvikasvu tullut 8kk aikana.
Vierailija kirjoitti:
Juon välillä raakamaitoa suoraan navetan tankista jos en ole muistanut ostaa kaupasta. Kerran söin vahingossa lakuja muutaman karkin. Joskus olen saunan jälkeen himoinnut miehen olutta niin että olen ottanut yhden kulauksen maistiaisiksi. En usko että olen aiheuttanut minkäänlaista haittaa lapselle näillä, kyllä ennenkin syntyi lapsia vaikka maitoa ei pastöroitu ja lakritsiahan jopa suositeltiin ennen..
Ehec on yleistynyt Suomessa viime vuosikymmeninä, ei sitä ennen niin ollutkaan.
Rikoin varmaan kaikkia nykyisiä, koska raskausaikanani kielletty oli ylenpalttinen maksan syöminen. Silti sain aikaan 3 tervettä lasta.
Mitä suosituksia?? Alkoholia ja tupakkaa en käytä muutenkaan muuten olen elänyt ihan normaalisti.
Välillä söin salmiakkia. En isoja määriä kuitenkaan.
Lakritsi/salmiakki-kielto liittyy verenpaineeseen. Ei se ole pieninä määrinä ongelma jos on matala verenpaine.
Maalaisjärjellä mennyt.
Alko kokonaan pois. Vähäinen tupakointi jäi (17 vuotta ollut nyt kokonaan polttamatta), mitään tilamaitoja tms en juonut.
Maksaa en syönyt mutta en siitä pidä, samoin raa'at kalat pois mutten sitäkään normisti syö. Lakritsiakaan en syönyt mutten sitäkään oikein syö normaalisti. Verenpaine hyvä, jopa matala eli sitäkin olisin voinut syödä jos mieli olisi tehnyt.
Kaveri kuolasi vieressä kun söin kesällä mansikoita. Hän ei kuulemma uskaltanut ottaa riskiä. Söin myös näitä creme bonjour tuorejuustoja joita kaveri ei voinut syödä.
Suositukset muuttuu koko ajan.
Ekaa odotin vuonna 2004.
Vikaa odotin 2017. Eri suositukset kuin ekaa odottaessa ja siinä välissäkin eri suosituksia.
Melko harvinaisia listeriat sun muut kuitenkin ovat.
En koskaan mieti listeriaa kun syön enkä sitä ole ikinä saanut 38 vuotisen elämäni aikana. En myöskään tiedä ketään joka sen olisi saanut.
En vähättele riskejä, ainahan ne on olemassa mutta raskaus ei lisää riskiä että sen listerian saisi verrattaen ei raskaana olevaan kaveriin joka syö samaa ruokaa.
Join vähän liikaa kahvia, söin kerran vahingossa fetasalaattia noutopöydästä ja pari salmiakkia. Ja maistoin ehkä pari kertaa suullisen viiniä. Käytin pehmeitä juustoja, mutta katsoin että ovat pastöroituja ja tuoreita (eli käytin vain heti paketin avaamisen jälkeen, ei mitään jääkaapissa kaksi viikkoa avattuna seissyttä tuorejuustoa) tai sitten kuumensin.
Suosituksia juu, mutta en kyllä ymmärrä miksi joku ottaa tietoisen riskin vaikkapa siitä listeriasta. Vältettäviä ruoka-aineita on kuitenkin lopulta aika vähän, ei ole vaikeaa olla lyhyttä aikaa ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikoin jokseenkin jokaista, osaa tahallani ja osaa vahingossa. Mitään en tietenkään kehota olemaan noudattamatta mutta parempi äiti sinusta tulee mitä pikemmin päästät irti siitä uskosta, että suorittamalla ja kontrolloimalla kaikkea asioista hyvä tulisi.
Minusta ei ole mitään erityistä suorittamista ja kontrollointia, jos haluaa antaa sikiölle mahdollisimman hyvän startin. Elinympäristö, stressi ym. hoitaa jo niitä haittatekijöitä ihan tarpeeksi. Kaikkeen en voi vaikuttaa, mutta ravintoon voin. Ap.
Ja siitä esimerkiksi siitä ravinnosta stressaaminen on paljon haitallisempaa kuin satunnainen lipsahdus. Suhteellisuudentaju, katsos. Mikäs siinä, jos sinä oikeasti pystyt kontrolloimaan jokaista suupalaasi stressittä, mutta ei sen mikään yleinen tavoite pidä olla.
Höpö höpö. Tää menee samaan kastiin kun väite siitä, että tupakoinnin lopettamisen aiheuttama stressi olisi sikiölle haitallisempaa kuin itse tupakointi.
Jännä muuten miten paljon nämä raskausajan ravitsemussuositukset vaihtelee eri maiden mukaan, kun voisi kuitenkin ajatella ettei ranskalaisen tai kiinalaisen tai venäläisen naisen biologia ole kovin erilainen kuin suomalaisenkaan.
Laitatko ap listan mitä ei saa tehdä/syödä, niin voisi muistaa paremmin?
Lakritsia söin. Ja ihan lääkärin käskystä kun verenpaineet oli naurettavan matalat.