Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä sinusta niin outoa käytöstä, että huomauttaisitte?

Vierailija
16.03.2021 |

Käyn välillä kaverini kanssa luontoretkillä, viimeksi joulun alla. Minulla ei ole autoa eikä ajokorttia, joten yleensä teemme niin, että matkustan 5 tunnin matkan hänen kotikuntaansa bussilla ja siitä menen kaverini kyytiin.

Homma on se, että kaverini ei koskaan hae minua asemalta tai edes koukkaa minua vastaan puolimatkaan. Minun pitää aina mennä häntä vastaan hänen ajoreittinsä varrelle, usein uudella bussilla yli puolikin tuntia tai sitten kävellä. Palatessa hän ei edes halua jättää minua tienvarteen lyhentämiseen minun kävelyäni asemalla, jos se tarkoittaa että hänen pitää yhtään poiketa isolta tieltä. Vaikka minulla olisi kiire bussiin.

Juuri tuolla joulunalusreissulla esimerkiksi jouduin kävelemään vielä ylimääräiset 45 min bussissa istumisen perään. Ulkona satoi vettä.

En ole viitsinyt valittaa, koska hänenhän autonsa se on eikä minun, ja olen mielissäni että pääsen ylipäätään retkille, autottomana tulisi tuskin käytyä omin päin näin usein. Bensarahoja makselen hänelle myös.

Sitten taas toisaalta minä olen se jolla on vaihtokamppeet ja kaikki retkikamppeet eli raskas kuorma selässä, ja 10 min koukkaus autolla olisi paljon pienempi ponnistus häneltä kuin 45 min kävelylenkki minulta.

Mitä olette mieltä, onko tämä outoa käytöstä?

Kommentit (240)

Vierailija
141/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa on, että sinä jatkat tuollaisen pellen kanssa retkeilyä.

Ehkä tämä taas on multa vähäsen tunnekylmää, mutta hän on ainoa kavereistani joka on retkeilystä innostunut, omistaa auton ja asuu edes suoran yhteyden päästä. Nyt kohta on oma elämäntilanteeni sellainen, että pystyn vihdoin ajamaan sen ajokortin. Ja tokihan somen kautta löytää vaikka järjestettyjä retkiä.

Ap

Eli et olisi tuon kaverin kanssa, jos sinulla olisi oma auto? Tuohan kertookin jo asenteesi ihmistä kohtaan. Ehkä hänkin on jo aistinut sen, että lähdet hänen kanssaan vain siksi, koska hänellä on se auto ja kortti.

Olimme kavereita jo muutamia vuosia ennen kuin retkeily astui kuvioon. Tulimme aina hyvin juttuun varsinkin, kun tosiaan lähinnä kävimme kahvilla tai kylässä eikä tarvinnut ns. elää arkea yhdessä :D

Mutta tämä kyytihomma on alkanut kallistaa vaakakuppia toiseen suuntaan. Olen alkanut epäillä, välittääkö hän oikeasti minusta, kun ei huomioi tiettyjä perusjuttuja. Se on sitten alkanut syödä omaa innostusta ja kiinnostusta pikkuhiljaa. Varsinkin tuo hänen nihkeä vastauksensa, kun lopulta kysyin, voisiko hän ajaa vähän vastaan, kun kävelen painavat kamat selässä.

Ap

Voisitko ehdottaa tätä uudelleen niin, että pyydät asiaa reilusti etukäteen? Kerro, milloin olet suunnilleen pysäkillä ja lupaa soittaa varmistussoitto, kun kaverin pitää lähteä ajamaan vastaan. Olisin itsekin todennäköisesti ollut yhtä tökerö, jos en olisi saanut valmistautua henkisesti moiseen suunnitelmanmuutokseen.

Oli myös yksi toinen kerta, kun paluumatkalle lähtiessäni laskin, että tulee kiire bussiin. Ehdotin jo siinä lähtiessämme hyvissä ajoin, että voiko hän jättää johonkin matkan varrelle, koska tällä kertaa reitti oli sellainen, että se olisi lyhentänyt kävelyäni merkittävästi.

Vastaus: no kun tämä on sellaista isoa tietä että ei siinä pysty oikein mihinkään jättämään.

Eli koukkaus isolta tieltä pois sivutielle ja takaisin oli myös liikaa.

En usko, että ehdotus asemalle/asemalta heittämisestä olisi saanut sen suopeampaa vastaanottoa.

Ap

Joillekkin se koukkaus pois isolta tieltä ja takaisin voi tosiaan olla liikaa.

Kaikkien ei sitä edes oleteta ymmärtävän.

Itse kun en autolla aja, mua rehellisesti kiinnostaa: mitkä on sellaisia syitä, joiden takia isolta tieltä koukkaaminen on liikaa?

Kaverini on osoittanut kykynsä ajaa varmasti ja ties minkälaisissa oloissa ja joskus ruuhkissakin. Voihan toki olla niin, että hänen kapasiteettinsa on jo koko menon ja pysäköintien ja paluun miettimisestä ihan äärirajoilla. Ja sitten hän ei kehtaa sanoa sitä suoraan, mikä on ihan ymmärrettävää.

Mutta esimerkiksi tuo eka ehdotukseni, että hän olisi ajanut vastaan, olisi vaatinut kirjaimellisesti yhden ja saman suoran tien ajamista suoraan eteenpäin noin viiden minuutin ajan suuntaansa.

Ap

Ei mitkään. Tai no, jos ajajalla on itsellään minuuttiaikataulu ja minuutinkin viivästys on liikaa, niin sitten ehkä. Jos ette aja moottoritietä, tien laitaan voi pysähtyä lähes missä tahansa, joten kaikki noi selitykset on vain tekosyitä. Kaverisi on ääliö.

142/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua, ap, voi sinua.

Kunpa olisit minun kamuni, niin ihan kotoa hakisin. Vaikutat tosi kiltiltä ja kivalta ihmiseltä.

Onneksi olet ajamassa omaa korttia, niin pian tilanteesi helpottuu.

Vuokraamallakin saa nykyään auton pariksi kk, sillä summalla, mitä tuohon reissaamiseen kulutat.

Ei vaikuta olen oikeasti noin tyly tyyppi sinun ystäväsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hänellä on joku vaikeus asettua asemaasi. Kysyisin kuitenkin ja ehdottaisin sitä vaihtoehtoa, että hän hakisi sinut. Jos kerran vielä tarjoat bensarahojakin.

Jos tähänkin vielä tulee epämääräistä nurinaa, niin on täysin selvää, ettei tuo ihminen edes tykkää käydä reippailemassa Ap:n kanssa. Suostuu pitkin hampain ja koettaa olla tekemättä reissuja liian mukaviksi, että Ap ymmärtäisi olla niille edes haluamatta.

Vierailija
144/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen ettei kaveri oikeasti halua ap:n kanssa retkille, kokee jotenkin vain velvollisuutena jostain syystä ja siksi änkyröi noin.

Itse sanoisin jos vielä ehdottaa, että on aika rasittavaa minulle, joten en voi lähteä. Sillä tavalla hänellä on vielä mahdollisuus muuttaa tapojaan, jos oikeasti minua kaveriksi kaipaa, ja olisikin vain jotenkin tajuamaton pönttö.

145/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuotakin kun ensin maksat omat matkasi ja sitten vielä osallistut bensakuluihin. Tietysti jos ajomatkasta tulee pitkä, mutta...

Mukavaa että olet mahdollisesti pian itsenäisempi liikkuja. Katso sitten ettei tämä ystäväsi yritä hyötyä siitä, voisin kuvitella että hän ainakin yrittää.

Vierailija
146/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista ajattelemattomuutta ilmenee aika ajoin, en pysty ymmärtämään mistä se johtuu.

Esimerkkinä vaikka semmoinen, että kävimme koko perheen voimin anoppilassa satojen kilsojen päässä. Tavaraa oli kuin pienessä kylässä, auton katosta lattiaan, oli pottaa ja vaunua ja ties mitä vaippasäkkiä. Kun kotiinlähdön aika tuli, autoon piti pakata nämä samat tavarat. Saattoi olla tajuton vesisade kun pakattiin. Appiukolla oli talon yhteydessä valtava autotalli, jossa auton pakkaaminen kävisi tosi mukavasti. Mutta ei, heidän autoaan ei voinut ottaa sieltä tallista pakkaamisen ajaksi pois. Ei vain voinut. En koskaan ymmärtänyt miksi ei.

Vierailija
147/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kysynyt ihan suoraan että hei voisitko heittää mut asemalle? Sen voi kysyä etukäteenkin viestillä, että mulla on muuten nää kamppeet jne että voisitko viedä ja tuoda mut asemalle. 

Vierailija
148/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan olet kainostellut että ei kehtaa kysyä. Tuommoista kuuluu kysyä. Kaveri ei tajua ilman, tai sitten tosiaan ei oikeasti pidä sinusta kauheasti ja siksi ei tee mitään myönnytyksiä. Itsellä oli kaveripiirissä joskus tyyppi joka selvästi inhosi minua, mutta oltiin näennäisesti väleissä kun samaa porukkaa. Häneltä jos kysyi kyytiä kun ajoi ohi, niin "ei ole menossa sieltä". Eli ei vain halua koukata sitä ihan pientä matkaa. Kyseinen ihminen oli sellainen että varmasti haukkui selän takana, muutakin outoa syrjivää käytöstä oli.

Jännä että sitten kun hän itse oli kyytiä vailla, kehtasi kyllä kysyä minulta. En ole k*sipää kuten hän joten suostuin, mutta pidän henkilö aivan narsistina enkä ole enää tekemisissä.

Vierailija
149/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä olisi häneltä ihan kohteliasta edes joskus helpottaa matkaasi. En tosin alkaisi vaatimaan jos sinä olisin.

Joo, en ajatellut tästä hänelle huomauttaa.

Välillä tämä vaan alkaa ihan periaatteesta ärsyttää sen verran että mietin, viitsinkö enää lähteä seuraksi.

Ap

En jaksais katsella tuollaista kaveria yhtään. Totta kai veisin kaverin ja noukkisin kaverin bussiasemalta! Tiestysti, etenkin jos on jo tullut viiden tunnin matkan varta vasten minun takiani! Ei tarvitsisi edes kysyä. Siitä sitten yhdessä lähdettäis ajelemaan sinne retkikohteeseen ja ne bensarahat voitaisi sitten puolittaa.

Ehdottaisin myös välillä retkiä siellä kaverin kulmilla, eli kaveri hyppäisi bussiin ja tavattais suoraan jossain häntä lähempänä olevassa retkikohteessa. Olettaisin samanlaista suhtautumista kaveriltani, jos näkemykset ei kohtaisi, ei retkiä tehtäisi.

Vierailija
150/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko koko juttuun! Ei kukaan tee noin kaverilleen joka jo on matkustanut 5 tuntia bussilla.

Vierailija
151/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun kaveri on retkiseiraa vailla, niin sanot, että olis kyllä kiva lähteä, mutta kunen jaksa kävellä mennen tullen asemalta kohtaamispaikalle, niin pakko jättää väliin.

Ei mitään muuta, seuraa, miten kaveri reagoi. Jos hän ei ehdota asemaa kohtaamis- ja eroamispaikaksi, niin hän ei ole seuraasi vailla.

Oletko muuten koskasn käynyt hänen asunnollaan?

Oletteko samaa sukupuolta?

Vierailija
152/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erittäin kummalliselta. Yrittäisin vielä ehkä kerran keskustella asiasta, jos ei muutosta, niin lopettaisin reissut.

Vierailija
153/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jatkaisi retkeilyä tuollaisen kaverin kanssa. Enkä kaverisi asemassa todellakaan pyytäisi mitään bensarahoja - sinähän olet jo matkustanut viisi tuntia ja maksanut niistä matkoista, jotta pääset viettämään aikaa kaverisi kanssa! Ajattelen siis, että olette oikeasti myös kavereita, eikä kaverisi ole sinulle pelkästään auton asemassa.

Vähän aikaa sitten maksoin ystävälleni puolet matkoista kun hän tuli toiselta puolelta Suomea kylään. Minusta se on ihan reilua, haluanhan minäkin nähdä häntä ja nautin hänen seurastaan, lisäksi olen tällä hetkellä hyvätuloisempi. En tarkoita, että aina pitäisi tehdä noin, mutta on todella kummallista, ettei voi koukata edes kymmenen minuutin matkaa. Jos kaverillasi ei ole mitään neurologista poikkeamaa joka selittäisi käytöksen, niin retket jäisivät kyllä minun osaltani siihen. Helpommalla pääsisit, jos menet bussilla retkeilemään jonnekin vähän lähemmäs, kyllähän esim. pääkaupunkiseudultakin pääsee vaellusreiteille. Jos kävelet nyt viiden tunnin matkan vielä 45 minuuttia, niin uskoisin, että löydät lähempää reitin minne pääsee puolessa tuosta ajasta, vaikka joutuisitkin kävelemään saman verran.

Vierailija
154/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis näin, että ensinmenet bussilla sen 5 tuntia, sitten kävelet johonkin paikkaan kantamukset mukanasi A ja kaveri ottaa sieltä kyytiin, menette 2 tuntia paikkaan B ja lähdette rämpimään luomntoon, jopa useaksi päiväksi?

Sitten tulette autolle paikkaan A, pääset kyytiin siksi aikaa, että tulette paikkaan B, kaveri jättää sinut siihen ja kävelet jälleen kamppeinesi siihen paikkaan mistä pääset bussiin?

Eli et koskaan käy kaverisi kotona reissun jälkeen? Suihkussa, syömässä, nukkumassa edes yhden yön tai lepäämässä muutaman tunnin?

Vaan lähdet monen päivän metsäreissun jälkeen samoissa vermeissä ja hikisenä takaisin kotimatkalle? Aika rankkaa.

Edelleen myös kysyn käykö kaverisi koskaan sinun paikkakunnallasi tai kotonasi?

Saisiko edes tähän vastausta?

Vierailija
155/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko että vastaat myös ruokahuollosta ja kannat retkikeittimen? Eli mitä tekee kaverisi? Ajaa paikalle puoli-ilmaiseksi kun sinä maksat bensarahaakin.

Vierailija
156/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran kun kaveri on retkiseiraa vailla, niin sanot, että olis kyllä kiva lähteä, mutta kunen jaksa kävellä mennen tullen asemalta kohtaamispaikalle, niin pakko jättää väliin.

Ei mitään muuta, seuraa, miten kaveri reagoi. Jos hän ei ehdota asemaa kohtaamis- ja eroamispaikaksi, niin hän ei ole seuraasi vailla.

Tämä! Tuot vain ilmi, että 5 tunnin bussimatka + sen jälkeinen pitkä kävelymatka raskaiden kantamusten kanssa on liikaa, kun pitäisi siis jaksaa se itse vaelluskin vielä tehdä. Odotat sitten mitä kaverisi vastaa.

Eikö ap tosiaan sun asuinpaikan lähellä ole mitään hyviä vaellusreittejä? Entä sun ja kaverin asuinpaikkojen välillä eli onko sun pakko aina matkustaa sitä viittä tuntia vai voisitteko nähdä puolessa välissä? Oishan se reilua välillä nähdä sullekin helpommassa paikassa.

Vierailija
157/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se keskustelu menee?

"Tuletko hakemaan mut asemalta?"

"En."

Näinkö? On outoa, kyllä. Kysyisin perusteluja tuohon. 

Kerran kun oli oikein raskaat kamat mukana ja aikainen lähtö, niin kysyin kokeeksi että pystytkö vähän tulemaan vastaan, kun on paljon kamaa ja bussilla harvennettu vuoroväli jne. Hänelle se olisi ollut about 10 min ylimääräinen koukkaus autolla, voi laskea paljon se oli minulle kävelyä. Esitin nämä perustelut. Hän meni kamalan hankalaksi ja selitti että kun tulee sitten taas ylimääräistä ajamista ja perillekin on pari tuntia matkaa..

Tuosta tulikin hänen kantansa selväksi, niin en sitten enää viitsinyt ottaa puheeksi.

Ap

Olet kyllä aikamoinen kynnysmatto. Jatka samaa rataa niin saat kirkkaimman taivaspaikan. 

Vierailija
158/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on molemmilla ongelmia tunteiden kanssa. Sinä pähkäilet sivu tolkulla ja toistelet saman kysyjille samaa vaikka on selkeää että olet loukkaantunut ja sinulle on tullut paha mieli noissa tilanteissa. Kuten täällä on jo sanottu, suurin osa olisi jättänyt retkeilyt tuohon ekaan kertaan, hyväntahtoisetkin tokaan kerrataan kun selviää ettei ollut yksittäinen kerta.

Ja kaveri on tosiaan asperger tai muuten äärettömän tunnekylmä. Olet jo itse sanonut että on mikä on niin etsi tosiaan kaipaamiasi lämpimiä ja tasaveroisia ihmissuhteita muualta jos et häntä halua alkaa pehmittää.

Yleensä nuo kahden tunneongelmaisen suhteet johtaa ongelmiin koska kummallakaan ei ole lämpöä rakentaa siltaa ja ihmetellään omissa poteroissa että miksi toi ei..

Se että asuu pohjoisessa, on aikuinen eikä ole ajokorttia viittaa myös siihen että sinullakin on haasteita. Mikä ei tietysti oikeuta ketään kohtelemaan sinua huonosti.

Vierailija
159/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä mitään huomauttaisi. Mä kertoisin oman tuntemukseni ja toiveeni.

Vierailija
160/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kyllä ajaisin ton verran ehkä just sun takia.

Mutta mulla on pari kaveria, joilla ei ole korttia, ja joille toimin vuosikausia ilmaisena taksina. Ei ikinä mitään kiitosta, päin vastoin nostettiin vaikkapa paskainen matkalaukku takapenkille, ja todettiin vain "oho", kun sinne jäi karseat liat.

Niin sittne päätin että nyt loppuu, että en saatana metriäkään enää aja noiden tyyppien takia. Ja kauhea itku ja parkuhan siitä on tullut, ja maristaan, kuinka helppoa se mulla on, kun on auto jne.

No aikuiset ihmiset! Menkää autokouluun, ostakaa auto ja katsokaa kuinka halpaa hupia se on.

PS. Jos kuljetaan yhdessä julkisilla, niin siinä menee monemmilta aikaa ja rahaa saman verran. Jos minä kuskaan sinua autolla  muuten kuin omalla reitilläni, niin minä olen se joka se kyydin maksaa, ja joka siihen aikaani käyttää. Ei käy mulle enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi