Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä sinusta niin outoa käytöstä, että huomauttaisitte?

Vierailija
16.03.2021 |

Käyn välillä kaverini kanssa luontoretkillä, viimeksi joulun alla. Minulla ei ole autoa eikä ajokorttia, joten yleensä teemme niin, että matkustan 5 tunnin matkan hänen kotikuntaansa bussilla ja siitä menen kaverini kyytiin.

Homma on se, että kaverini ei koskaan hae minua asemalta tai edes koukkaa minua vastaan puolimatkaan. Minun pitää aina mennä häntä vastaan hänen ajoreittinsä varrelle, usein uudella bussilla yli puolikin tuntia tai sitten kävellä. Palatessa hän ei edes halua jättää minua tienvarteen lyhentämiseen minun kävelyäni asemalla, jos se tarkoittaa että hänen pitää yhtään poiketa isolta tieltä. Vaikka minulla olisi kiire bussiin.

Juuri tuolla joulunalusreissulla esimerkiksi jouduin kävelemään vielä ylimääräiset 45 min bussissa istumisen perään. Ulkona satoi vettä.

En ole viitsinyt valittaa, koska hänenhän autonsa se on eikä minun, ja olen mielissäni että pääsen ylipäätään retkille, autottomana tulisi tuskin käytyä omin päin näin usein. Bensarahoja makselen hänelle myös.

Sitten taas toisaalta minä olen se jolla on vaihtokamppeet ja kaikki retkikamppeet eli raskas kuorma selässä, ja 10 min koukkaus autolla olisi paljon pienempi ponnistus häneltä kuin 45 min kävelylenkki minulta.

Mitä olette mieltä, onko tämä outoa käytöstä?

Kommentit (240)

Vierailija
181/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä keskustelette sielä luonnossa?

Kerroit, että kaverisi ei kysele mitä sinulle kuuluu ja ei ole muutenkaan kiinnostunut sinusta.

Ei ole kiinnostunut kyyditsemään sinua bussilta ja takaisin vaikka luultavasti maksat bensat niin, että häneltä ei kulu rahaa siihen metsäreissuunkaan.

Maksat ruokapuolen, laitat ruokaa, kannat ruokailuvälineet jne.

Mitä tai miten kaverisi panostaa reissuun? Oman erätaitonsa kun on partiolainen. Mutta luultavasti aloittajakin jotain osaa koska tuskin muuten viitsii edes lähteä rinkan kanssa matkaan.

Minä en nimittäin edes omista rinkkaa kun en metsäreissuista välitä. Enkä siellä pärjäisi.

Vierailija
182/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet jo kysynyt voiko hän kuskata asemalta, ja hän meni vaikeaksi ja käytännössä sanoi ei.

Mitä oikein mietit enää. Viilentäisin välit, kaiken muunkin kertomasi perusteella. Ehkä tiesit jo tämän, mutta halusit varmistaa ulkopuolisten mielipiteen? No se on tämä: ei ole oikein hänen toimintansa. Hän on pihi, laiska ja huono kaveri.

Juuri näin, tiesin sisimmässäni vastauksen ainakin osittain. Mutta kun en autottomana osaa täysin samaistua kyyditsemisestä vastaavan asemaan, niin halusin kuulla muilta mielipiteitä, että onko hänen käytöksensä tylyä vai vaadinko minä häneltä liikoja.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista ajattelemattomuutta ilmenee aika ajoin, en pysty ymmärtämään mistä se johtuu.

Esimerkkinä vaikka semmoinen, että kävimme koko perheen voimin anoppilassa satojen kilsojen päässä. Tavaraa oli kuin pienessä kylässä, auton katosta lattiaan, oli pottaa ja vaunua ja ties mitä vaippasäkkiä. Kun kotiinlähdön aika tuli, autoon piti pakata nämä samat tavarat. Saattoi olla tajuton vesisade kun pakattiin. Appiukolla oli talon yhteydessä valtava autotalli, jossa auton pakkaaminen kävisi tosi mukavasti. Mutta ei, heidän autoaan ei voinut ottaa sieltä tallista pakkaamisen ajaksi pois. Ei vain voinut. En koskaan ymmärtänyt miksi ei.

No siitähän olisi ollut vaivaa appiukolle eli appiukon pieni vaiva oli arvokkaampi kuin teidän suuri vaiva. 

Vierailija
184/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun tuossa aloituksessa oli puolen tunnin lisämatka bussilla tulevalle, niin autokuskillehan se olisi sitten jo lähes tunnin koukkaus edestakaisin.

Eikö kyseessä ollut 5km?

Hakisin ystävän kotoa.

En odottaisi häneltä tunnin koukkausta autolla. Pointtina siis se, että hän ei halua koskaan tulla OLLENKAAN vastaan. Ei minuuttiakaan.

Matkat siis vaihtelevat riippuen siitä, mikä on ajoreitti. Joskus minulle 45 min kävelyä ja päälle puoli tuntia ajamista, joskus vartti bussissa ja 2 h ajamista. Ja niin edelleen. Mutta alle istun kuitenkin ensin pitlän matkan bussissa, jos menemme kaverini huudeille.

Ap

Vierailija
185/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän ainoa kaverisi?

Kysyn, koska olethan luultavasti kulkenut muiden kavereiden autonkyydissä?

Miten he suhtautuvat. Vai miten on, että sinulle on noin vaikea miettiä ja asettua autottomana kyyditettävän asemaan?

Ei autoilu mitään rakettitiedettä yleensä ole, ongelmanahan on se, että kunhan ei aina ilmaiseksi pyydä kyytiä.

Ja sinähän olet korvannut tälle ko. kaverillesi bensoja. Joten et ole ilmaiseksi kyydissä ollut, vaikka hän hakisi ja veisikin bussipysäkille saakka.

Vierailija
186/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun tuossa aloituksessa oli puolen tunnin lisämatka bussilla tulevalle, niin autokuskillehan se olisi sitten jo lähes tunnin koukkaus edestakaisin.

Eikö kyseessä ollut 5km?

Hakisin ystävän kotoa.

En odottaisi häneltä tunnin koukkausta autolla. Pointtina siis se, että hän ei halua koskaan tulla OLLENKAAN vastaan. Ei minuuttiakaan.

Matkat siis vaihtelevat riippuen siitä, mikä on ajoreitti. Joskus minulle 45 min kävelyä ja päälle puoli tuntia ajamista, joskus vartti bussissa ja 2 h ajamista. Ja niin edelleen. Mutta alle istun kuitenkin ensin pitlän matkan bussissa, jos menemme kaverini huudeille.

Ap

Hanki nyt nopeasti se ajokortti ja osta oma auto. Sitten pyydät kaverin mukaan patikoimaan ja annat hänen matkustaa ensin 5h junalla ja sitten kävellä luoksesi kamojen kanssa ja sitten rahastat vielä autokyydistä. Ja JOS kaverisi pyytää hakemaan asemalta tai pientä koukkausta autolla, niin sanot EI.

Vierailija
187/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän ainoa kaverisi?

Kysyn, koska olethan luultavasti kulkenut muiden kavereiden autonkyydissä?

Miten he suhtautuvat. Vai miten on, että sinulle on noin vaikea miettiä ja asettua autottomana kyyditettävän asemaan?

Ei autoilu mitään rakettitiedettä yleensä ole, ongelmanahan on se, että kunhan ei aina ilmaiseksi pyydä kyytiä.

Ja sinähän olet korvannut tälle ko. kaverillesi bensoja. Joten et ole ilmaiseksi kyydissä ollut, vaikka hän hakisi ja veisikin bussipysäkille saakka.

Kaverini on tuttavistani ainoa auton omistava ja retkeilyä harrastava. Ja tosiaan itse yleensä ehdottaa näitä reissuja.

Tuolla jossain puolivälissä ketjua kerroin, että valtaosa auton omistavista kavereistani on tosi herkästi tarjoamassa kyytiä asemalta jne. Usein kieltäydyn, koska tykkään kävellä, jos ei ole paljon kamaa mukana.

Eli joo, heille kyyditseminen ei näytä olevan kynnyskysymys, mutta toisaalta he ovat pikemminkin ylikohteliaita.

Vaellukselle meno taas on aivan oma juttunsa. Tavaramäärä on melkoinen, varsinkin kun talvella ollaan useampi yö ulkona. En ole koskaan sanallakaan antanut ymmärtää, että tykkäisin kävellä niiden kanssa ylimääräistä. Päinvastoin.

Ap

Vierailija
188/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä jankkausta koko ketjun täydeltä. Jos näistä vastauksista ei ymmärrä yskää, ei käy ihan täysillä itsekään, jos ei kaverikaan.

Vierailija
189/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi teistä ehdottaa / enemmän(?) haluaa sinne retkelle?

Jos sinä, niin joko tyydyt kyytipalveluun, jonka saat ystävältäsi tai jätät retken väliin.

Jos ystäväsi on aloitteellinen retkisuunnitelmissa, niin lähdet retkelle hänen kanssaan, jos hän pystyy koukkaamaan sinut silloin, kun matka muutoin olisi mielestäsi liian hankala. Tämä tietysti edellyttää, että kysyt asiaa, etkä oleta ystäväsi lukevan ajatuksiasi.

Jos retkireissu on sinulle mielestäsi liian hankala kantamuksinesi ym, niin jätät menemättä ja kerrot syyn.

Myös taksin käyttö on vaihtoehto - eikä ole lainkaan kallista verrattuna oman auton pitoon.

No on se oman auton pito halvempaa kun taksilla ajelu! Mitä nyt taas?

Vierailija
190/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoa käyttävänä naisena voin kyllä todeta, että kuljettaisin kyydin tarvitsijoita melkoisen pitkälle ihan varta vasten - puhumattakaan aloittajan mainitsemasta esimerkistä.

MInulla on joitakin vastaavanlaisia kokemuksia. Mursin kyynärpääni ja jouduin käymään sairaalan päivystyksessä. Hyvin läheinen perheenjäsen "suoraan ylenevässä polvessa" asui sairaalan vieressä mutta ei halunnut sanojensa mukaan minkäänlaista häiriötä lauantairutiineihinsa. Eli otin taksin ja matkustin 40 kilometriä kotiini.

Tällaisilla ihmisillä on vahvasti jonkinlaisia ongelmia toisen asemaan asettumisessa. Jos he myöntyvät pieneenkään palvelukseen, he kokevat, että se on heiltä pois.

Vierailija
191/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän en voi sanoa mitä sinun tulisi tehdä, mutta sen sanon, että en IKINÄ laittaisi toista ihmistä sateeseen kävelemään bussille kamojen kanssa jos itsellä on auto millä ajella, sellainen köyhyys on mulle mahdoton ajatuskin. Hakisin myös bussilta ihan pyytämättä, minulle sen vertanen toisen ihmisen huomioiminen on ihan itsestään selvyys. 

En olisi retkeillyt tuon ystävän kanssa yhtä kertaa enempää. Retkeile vaikka yksin, ei täällä Suomessa mitään pelättävää ole keskellä metsää.

Vierailija
192/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä jankkausta koko ketjun täydeltä. Jos näistä vastauksista ei ymmärrä yskää, ei käy ihan täysillä itsekään, jos ei kaverikaan.

Multa on moni kysellyt samoja asioita monta kertaa, ja olen sitten vastaillutkin eri sanoin samoja asioita.

Kyllä tässä "jankatessa" on saanut hyviä näkökulmia ja vahvistusta silöe, että en kyllä enää viitsi suostua meidän vanhaan järjestelyyn.

Houkutteleva tuo ajatus, että tarjoan kaverille vastaavaa kyytipalvelua sitten kun itselläni on vihdoin ajokortti taskussa. Ja katson hänen reaktiotaan.

Ap

Vierailija
193/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin ehdottaa joka toinen kerta, (tasapuolisuuden nimissä) että retki tehdään lähellä sinua.

Syyksi voit sanoa matkojen julkisissa/kävellen olevan rasittavia tms, ihan mätisti tuot asian esille.

Jos kaverisi ei suostu, tiedät olevasi kynnysmatto, ystävyys kun on vastavuoroista.

Tehokas konsti, jos sinä käyt aina kaverillasi ja hän käynyt lähellä sinua 1 kerran?

Hänellehän se on helpompaa, kun on oma auto ja maksaahan julkisetkin.. 1

Tuntuu, että sinun kaverisi EI osaa nyt eläytyä sinun asemaasi!

Jos tyyppi ei suostuisi retkiin useammin lähellä sinua, niin ei jatkoon.

Ei se auto ole mikään Jumalan lahja jolla voi kiristää autotonta ihan mihin vaan, sinä tuossa suhteessa panostat enemmän kuin kaverisi..

Ja niin, joku kysyikin että vietättekö aikaa vain luonnossa?

Vai saatko esim peseytyä/yöpyä ystäväsi luona?

Vai menetkö pesemättömänä vielä kotiin?

Jos näin, niin kaverisi on niin törppö/vihjaa erittäin suoraan, ettei arvosta sinua ollenkaan, että ei jatkoon!

Vierailija
194/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaisin ehdottaa joka toinen kerta, (tasapuolisuuden nimissä) että retki tehdään lähellä sinua.

Syyksi voit sanoa matkojen julkisissa/kävellen olevan rasittavia tms, ihan mätisti tuot asian esille.

Jos kaverisi ei suostu, tiedät olevasi kynnysmatto, ystävyys kun on vastavuoroista.

Tehokas konsti, jos sinä käyt aina kaverillasi ja hän käynyt lähellä sinua 1 kerran?

Hänellehän se on helpompaa, kun on oma auto ja maksaahan julkisetkin.. 1

Tuntuu, että sinun kaverisi EI osaa nyt eläytyä sinun asemaasi!

Jos tyyppi ei suostuisi retkiin useammin lähellä sinua, niin ei jatkoon.

Ei se auto ole mikään Jumalan lahja jolla voi kiristää autotonta ihan mihin vaan, sinä tuossa suhteessa panostat enemmän kuin kaverisi..

Ja niin, joku kysyikin että vietättekö aikaa vain luonnossa?

Vai saatko esim peseytyä/yöpyä ystäväsi luona?

Vai menetkö pesemättömänä vielä kotiin?

Jos näin, niin kaverisi on niin törppö/vihjaa erittäin suoraan, ettei arvosta sinua ollenkaan, että ei jatkoon!

Olen kerran myös kysynyt mahdollisuutta yöpyä ennen reissua, kun olisi ollut niin aikainen lähtö itselleni. Hänellä on aika iso kämppä. Hän meni tästäkin kysymyksestä hankalaksi. Lopulta sitten sanoin että selvä homma, jätetään reissu väliin, ei ole minun järkeä joutua heräämään neljältä.

Koskaan hän ei ole ehdottanut, että voisin esimerkiksi peseytyä tai juoda kahvit hänen luonaan. Otan vaihtovaatteet mukaan ja peseydyn reissun aikana niin hyvin kuin mahdollista. Näillä sitten mennään kotiin asti.

Ap

Vierailija
195/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ap muokannut tarinaa hieman? Ehkä voisi olla joku toisenlainen tilanne tuohon kyytihommaan liittyen oikeastikin, mutta ei kehdannut tänne kirjoittaa ettei kukaan tunnistaisi. Jotenkin tuo kyseinen tarina kuulostaa niin epäuskottavalta.. Käyttekö siis yön yli kestävillä luontoretkillä vai päiväseltään? Miksi sinulla on kaikki vaihtokamppeet ja retkitavarat, eikö kaverillasi nyt ole ihan omana kotonaan omat retkivaatteensa ja sen sellaiset?

Vierailija
196/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko ap muokannut tarinaa hieman? Ehkä voisi olla joku toisenlainen tilanne tuohon kyytihommaan liittyen oikeastikin, mutta ei kehdannut tänne kirjoittaa ettei kukaan tunnistaisi. Jotenkin tuo kyseinen tarina kuulostaa niin epäuskottavalta.. Käyttekö siis yön yli kestävillä luontoretkillä vai päiväseltään? Miksi sinulla on kaikki vaihtokamppeet ja retkitavarat, eikö kaverillasi nyt ole ihan omana kotonaan omat retkivaatteensa ja sen sellaiset?

Meidän reissut on olleet sellaisia 2-5 yön vaelluksia. Yhden yön reissua varten en näkisi tällaista vaivaa.

Tuo on ihan tavallinen käytäntö varsinkin pidemmillä vaelluksilla, että kamppeita säännöstellään ja jaetaan keskenään, eli esim. hänellä on teltta ja minulla ruoanlaittovehkeet. Tottakai hänellä on myös omat vaatteet ja oma makuupussi ym, minulla omani. Osa kamoista sitten jätetään autoon odottamaan, mm. vaihtokengät ja -housut. Mutta omakin osuuteni kamaa raahata pitkän matkan takaa on aikamoinen lasti.

Ap

Vierailija
197/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoa käyttävänä naisena voin kyllä todeta, että kuljettaisin kyydin tarvitsijoita melkoisen pitkälle ihan varta vasten - puhumattakaan aloittajan mainitsemasta esimerkistä.

MInulla on joitakin vastaavanlaisia kokemuksia. Mursin kyynärpääni ja jouduin käymään sairaalan päivystyksessä. Hyvin läheinen perheenjäsen "suoraan ylenevässä polvessa" asui sairaalan vieressä mutta ei halunnut sanojensa mukaan minkäänlaista häiriötä lauantairutiineihinsa. Eli otin taksin ja matkustin 40 kilometriä kotiini.

Tällaisilla ihmisillä on vahvasti jonkinlaisia ongelmia toisen asemaan asettumisessa. Jos he myöntyvät pieneenkään palvelukseen, he kokevat, että se on heiltä pois.

Samanlainen sukulainen löytyy täältäkin. Mitään palveluksia ei voi tehdä, pienetkin pyynnöt nähdään röyhkeänä hyväksikäyttönä. Todella ahdistavaa joutua kuuntelemaan sitä valitusta siitä miten "se Sari on kyllä niin röyhkeä, pyysi kahville siihen uuteen kahvilaan mutta ei ehdottanut suoraan että mentäisiin hänen autolla vaan kysyi että kumman kyydillä mennään! Miten se kehtaa, vastahan me käytiin viime kuussa minun autollani ostoksilla!"

Vierailija
198/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois hyvä kun tämä tyyppi lukis tän ketjun.

Vierailija
199/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluun retkelle!

Vierailija
200/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestä tuntuu tosi oudolta, ettei kaverisi pyydä luokseen joko jo ennen reissua jos mahdollista ja varsinkin reissun jälkeen.

Pelkästää luonnossa oleminen ilman kutsua saunomaan, peseytymään sekä yhteistä aikaa kodissaan viettämään ja syömään kunnolla, edes kahvit. On aika outoa minun mielestäni.

Kun toinen on tullut tuollaisen matkan ja lähtee saman tien ulkoa kotiin kun retki on lopussa, ei ole kyllä mitenkään tavallista kaveruutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan