Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä sinusta niin outoa käytöstä, että huomauttaisitte?

Vierailija
16.03.2021 |

Käyn välillä kaverini kanssa luontoretkillä, viimeksi joulun alla. Minulla ei ole autoa eikä ajokorttia, joten yleensä teemme niin, että matkustan 5 tunnin matkan hänen kotikuntaansa bussilla ja siitä menen kaverini kyytiin.

Homma on se, että kaverini ei koskaan hae minua asemalta tai edes koukkaa minua vastaan puolimatkaan. Minun pitää aina mennä häntä vastaan hänen ajoreittinsä varrelle, usein uudella bussilla yli puolikin tuntia tai sitten kävellä. Palatessa hän ei edes halua jättää minua tienvarteen lyhentämiseen minun kävelyäni asemalla, jos se tarkoittaa että hänen pitää yhtään poiketa isolta tieltä. Vaikka minulla olisi kiire bussiin.

Juuri tuolla joulunalusreissulla esimerkiksi jouduin kävelemään vielä ylimääräiset 45 min bussissa istumisen perään. Ulkona satoi vettä.

En ole viitsinyt valittaa, koska hänenhän autonsa se on eikä minun, ja olen mielissäni että pääsen ylipäätään retkille, autottomana tulisi tuskin käytyä omin päin näin usein. Bensarahoja makselen hänelle myös.

Sitten taas toisaalta minä olen se jolla on vaihtokamppeet ja kaikki retkikamppeet eli raskas kuorma selässä, ja 10 min koukkaus autolla olisi paljon pienempi ponnistus häneltä kuin 45 min kävelylenkki minulta.

Mitä olette mieltä, onko tämä outoa käytöstä?

Kommentit (240)

Vierailija
161/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, ettet osaa itse järjestää liikkumistasi. Ei se ole kaverisi ongelma järjestää sinulle kyytejä joka paikkaan. Tilaa taksi

Vierailija
162/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen logiikkaa, että muilla on joku velvollisuus palvella sinua. Mene taksilla, äläkä ulise kaverillesi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, ettet osaa itse järjestää liikkumistasi. Ei se ole kaverisi ongelma järjestää sinulle kyytejä joka paikkaan. Tilaa taksi

Joo tai sitten ap:n kaveri vois vastavuoroisesti tulla ap:n kotiseudulle vierailulle. Ai niin, eihän se kaveri varmaan voi tulla kun on se niin pitkä matka ajaa.. ja maksaahan se bensakin.. Ja aikaa menee ihan turhaan, monta tuntia suuntaansa!

Vierailija
164/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillä on rajoitteita, ja voivat silti olla joissain tilanteissa ok. Jos luontoretket on mukavia muun paitsi tämän osalta, niin ehkä jatkaisin ainakin niin kajan, kunnes löytäisin muuta seuraa.

No sehän tässä onkin, että hän on muuten ihan mukavaa seuraa. Aina hän on ollut sellainen, ettei kysy kuulumisia, ei harrasta small talkia. Hän on myös vanha partiolainen ja aika konkari luonnossa. Tuo varmuutta, kun tietää, että on hyvä suunnistaja mukana. Kartutan kuitenkin kaiken aikaa omia taitoja, että olisin jonain päivänä mahdollisimman itsenäinen eräilijä.

Ap

Selvästi itsekin käytät kaveriasi hyväksi. Ota vastuu omista tunteistasi, jos joku asia tuntuu pahalta, älä tee sitä! Mutta jos teet jotain siitä saatavan hyödyn takia, niin jatka ihmeessä, äläkä valita! Voisit itse asettaa omat rajasi ja ehtosi, jos ne ovat sinulle tärkeitä. Siis sanot ihan suoraan, ettet lähde noilla ehdoilla mihinkään, jäät sitten ilman seuraa yms. hyötyjä, mutta olet toiminut suoraselkäisesti ja rehellisesti ainakin. 

Vierailija
165/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen logiikkaa, että muilla on joku velvollisuus palvella sinua. Mene taksilla, äläkä ulise kaverillesi

Parempi vaan jäädä kotiin, niin säästyypähän aika ja rahat! Eikä kuormita kaveria turhaan kyytiasioilla.

Vierailija
166/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista ajattelemattomuutta ilmenee aika ajoin, en pysty ymmärtämään mistä se johtuu.

Esimerkkinä vaikka semmoinen, että kävimme koko perheen voimin anoppilassa satojen kilsojen päässä. Tavaraa oli kuin pienessä kylässä, auton katosta lattiaan, oli pottaa ja vaunua ja ties mitä vaippasäkkiä. Kun kotiinlähdön aika tuli, autoon piti pakata nämä samat tavarat. Saattoi olla tajuton vesisade kun pakattiin. Appiukolla oli talon yhteydessä valtava autotalli, jossa auton pakkaaminen kävisi tosi mukavasti. Mutta ei, heidän autoaan ei voinut ottaa sieltä tallista pakkaamisen ajaksi pois. Ei vain voinut. En koskaan ymmärtänyt miksi ei.

ei kai se appiukon YKSI auto tallissa haitannut kun kyseessä oli kuitenkin VALTAVA autotalli

Vierailija
167/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavuoroisuus on se avainsana, mikä usein sitoo ystävyyden ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tietenkin on olemassa suhteita, joissa toisen osapuolen agenda on vain hyötyä tilanteesta, mutta silloin kyse ei ole oikeasta ystävyydestä, joka pitää sisällään tasa-arvoisen lähestymistavan. Ei kaiken tarvitse mennä tasan, koska sitä on aika mahdotonta mitata, mutta mielestäni ponnistelusi suhteen eteen on kohtuutonta verrattuna toisen satsaamaan panostukseen. Tilanne ei ole missään nimessä ideaali kummallekaan! Jotain uutta muutosta tuohon olisi haettava, jotta kumpikin olisitte järjestelyyn tyytyväisiä.

Vierailija
168/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neuvo, mutta ei tuon kaverin luokse, eikä hänen kanssaan reissuun.

Vierailija
169/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se keskustelu menee?

"Tuletko hakemaan mut asemalta?"

"En."

Näinkö? On outoa, kyllä. Kysyisin perusteluja tuohon. 

Kerran kun oli oikein raskaat kamat mukana ja aikainen lähtö, niin kysyin kokeeksi että pystytkö vähän tulemaan vastaan, kun on paljon kamaa ja bussilla harvennettu vuoroväli jne. Hänelle se olisi ollut about 10 min ylimääräinen koukkaus autolla, voi laskea paljon se oli minulle kävelyä. Esitin nämä perustelut. Hän meni kamalan hankalaksi ja selitti että kun tulee sitten taas ylimääräistä ajamista ja perillekin on pari tuntia matkaa..

Tuosta tulikin hänen kantansa selväksi, niin en sitten enää viitsinyt ottaa puheeksi.

Ap

Uskomaton tyyppi. Ajattelee vain itseään, ei empatiaa. Kuten sanottua, tunnekylmää. 

Puhu ihan suoraan hänen kanssaan, että halojaa, tiedätkö nää kamat painaa 20 kiloa ja hiki pinnassa ja 45 minuuttia survon tuolla noin, että eikö kaveri oikeesti jeesaa ja eikö oikeesti toimita yhteistyössä haloo haloo. 

Jos et pysty puhumaan ja itsetuntosi on pohjamudissa, kuten vaikuttaa, niin mieti etukäteen että onko tämä mitään ystävyyttä ja kuinka epätoivoinen haluat olla. Ota härkää sarvista ja puhdista ilmanalaa. Jos haluat säilyttää "ystävyytenne", niin sano se ääneen! Sano sekin muun sanomisen ohessa. 

Ja jos ei onnaa, niin etsi jostain retkeilyharrastusryhmästä uusi kaveri, joka ei ole yhtä idiootti. Problem solved. 

Ihan rehellisesti sanottuna en vain välitä niin paljoa, että viitsin nähdä sitä vaivaa. Tunnen hänet sen verran että tiedän, ettei hän muuksi muutu. Jos olisi yhtään läheisempi tyyppi kyseessä ja hoitamisen arvoinen suhde, ja lisäksi näkisin, että taustalla on vain ajattelemattomuus, niin ottaisin heti puheeksi. Tämän ihmisen kohdalla en usko muutokseen ja mieluummin vain sitten jätän menemättä retkelle hänen kanssaan ja etsin muuta retkiseuraa, nämä ovat ne kaksi realistista vaihtoehtoa. Uskon, että joistain ihmisistä kannattaa vaan päästää suoraan irti.

Ja tosiaan - nämä piirteet on alkaneet hahmottua kun aloimme retkeillä yhdessä. Joillain normikaveritreffeillä kun ei tarvitse jakaa vastuita, ei tule tällaiset jutut välittämättä ollenkaan esiin.

Ap

Tässähän itse suoraan vastaat omaan kysymykseesi eli ketjun otsikkoon. Miksi vielä jankkaat siis?

Vierailija
170/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä häneltä, että jos olisi tilanne joskus toisin päin, niin mukisuttaisiko lainkaan vai olisko 45 min lisäreippailu ihan ok.

Vierailija
171/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ehkä vähemmän innokas kyyditsijä kuin moni tässä ketjussa. Liikun aika vähän autolla, vaikka sellaista pidänkin, ja jos bussit kulkee, niin normi aikuinen voi sellaista käyttää osaan matkaa mielestäni ihan hyvin. Eli kun tuossa aloituksessa oli puolen tunnin lisämatka bussilla tulevalle, niin autokuskillehan se olisi sitten jo lähes tunnin koukkaus edestakaisin. Ehkä se kaveri on viime hetken pakkaaja tai on vielä töissä ennen lähtöä tai jokin syy, miksi on hankala lähteä aikaisemmin.

Mutta tuota juttua en kyllä tajua, että ei voi kaveria tavaroineen hakea sieltä pysäkiltä tai viedä palatessa. Jos toinen kävelee reppuineen 45 minuuttia, niin se ei voi olla montaa kilometriä, mikä taas autolla menee helposti ja nopeasti jossain syrjäseudulla. Ja tavaroiden raahaaminen tien viertä on ihan eri asia kuin luonnossa patikointi.

Vierailija
172/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on tympeä ja tyly, ei kysele kuulumisia takaisin, ei jaksa edes vähän panostaa kohteliaaseen small talkiin, niin ei jatkoon. Mulla oli vuosia kaveri joka oli vähän saman tyyppinen, ja ainakaan minun suuntaan ei ollut jossain vaiheessa enää niin vastavuoroista. Päätin antaa hänen olla.

Vierailija
173/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen kaveri, oli olevinaan aina "niskan päällä" eli oli liian ylpeä nöyrtymään monessa asiassa. Jotkut ei ymmärrä että nöyrtyminen ei ole kynnysmattona olemista vaan sydämellisyyttä ja kunnioittamista.

Vierailija
174/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun tuossa aloituksessa oli puolen tunnin lisämatka bussilla tulevalle, niin autokuskillehan se olisi sitten jo lähes tunnin koukkaus edestakaisin.

Eikö kyseessä ollut 5km?

Hakisin ystävän kotoa.

Vierailija
175/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet jo kysynyt voiko hän kuskata asemalta, ja hän meni vaikeaksi ja käytännössä sanoi ei.

Mitä oikein mietit enää. Viilentäisin välit, kaiken muunkin kertomasi perusteella. Ehkä tiesit jo tämän, mutta halusit varmistaa ulkopuolisten mielipiteen? No se on tämä: ei ole oikein hänen toimintansa. Hän on pihi, laiska ja huono kaveri.

Vierailija
176/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme ennen samalla paikkakunnalla, silloin kävimme toistemme luona kumpikin, kunnes kaverini muutti muualle.

Ja tosiaan kaverini uusilla kulmilla on paljon paremmat retkeilymaastot. Lähinnä siksi olemme tähän asti käyneet siellä päin retkillä. Aina siis ajamista ei ole 2 h ekstraa. Tuo oli vain tuorein esimerkki.

Olemme yhden kerran käyneet minun suunnillani retkellä. Silloin hänen koukkauksensa minua hakemaan olisi ollut noin puoli tuntia autolla. Tuolloin menin junalla vastaan, olisikohan ollut 20 min matka.

Hän suunnistaa kartan kanssa, minä hoidan ruoanlaitot. Hänellä taas on yleensä teltta ja hän hankkii muut kamat auton perään, jos tarvitaan.

Ja tosiaan: olen pyytänyt kyytiä. Olen sanonut, että painavien kamojen kanssa on raskasta kävellä. Ihan vain todennut. Kerrankin sanoin suoraan, että voisitko jättää matkalla, koska minulla tulee paljon kävelyä raskaiden kamojen kanssa ja helpottaisi, jos saisi matkaa vähän lyhennettyä. Hänen suora kieltäytymisensä vihjaa, että suoraan huomauttamisesta ei olisi mitään hyötyä.

Ap

Vierailija
177/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olikin 5h matka. Mutta sitten kuitenkin uudella bussilla puoli tuntia tai kävellä? Kävellä matka mikä on puoli tuntia bussilla? Ok. En sano enää mitään.

Vierailija
178/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa.

Vierailija
179/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo kaveri kutsuisi minua vielä tuommoisten jälkeen niin sanoisin että olen alkanut kokea raskaaksi reissut enkä enää jaksa tulla.

Vierailija
180/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi erikoinen tyyppi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän