Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä sinusta niin outoa käytöstä, että huomauttaisitte?

Vierailija
16.03.2021 |

Käyn välillä kaverini kanssa luontoretkillä, viimeksi joulun alla. Minulla ei ole autoa eikä ajokorttia, joten yleensä teemme niin, että matkustan 5 tunnin matkan hänen kotikuntaansa bussilla ja siitä menen kaverini kyytiin.

Homma on se, että kaverini ei koskaan hae minua asemalta tai edes koukkaa minua vastaan puolimatkaan. Minun pitää aina mennä häntä vastaan hänen ajoreittinsä varrelle, usein uudella bussilla yli puolikin tuntia tai sitten kävellä. Palatessa hän ei edes halua jättää minua tienvarteen lyhentämiseen minun kävelyäni asemalla, jos se tarkoittaa että hänen pitää yhtään poiketa isolta tieltä. Vaikka minulla olisi kiire bussiin.

Juuri tuolla joulunalusreissulla esimerkiksi jouduin kävelemään vielä ylimääräiset 45 min bussissa istumisen perään. Ulkona satoi vettä.

En ole viitsinyt valittaa, koska hänenhän autonsa se on eikä minun, ja olen mielissäni että pääsen ylipäätään retkille, autottomana tulisi tuskin käytyä omin päin näin usein. Bensarahoja makselen hänelle myös.

Sitten taas toisaalta minä olen se jolla on vaihtokamppeet ja kaikki retkikamppeet eli raskas kuorma selässä, ja 10 min koukkaus autolla olisi paljon pienempi ponnistus häneltä kuin 45 min kävelylenkki minulta.

Mitä olette mieltä, onko tämä outoa käytöstä?

Kommentit (240)

Vierailija
221/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Disclaimer luin vain aloituksen. Aloituksen perusteella aika kireää meininkiä kaverilta. Toisaalta aloituksesta ei selvinnyt oletko avannut asiat tälle kaverille. Jos olet avannut ja kaveri ei silti jousta, en varmaan sinun asemassasi ap matkustaisi viittä tuntia yhtään mihinkään. Olen sillai laiska että en jaksa yrittää työstää paskasta kaverista jotain tosi hyvää jos ei syntyjään ole.

Vierailija
222/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Disclaimer luin vain aloituksen. Aloituksen perusteella aika kireää meininkiä kaverilta. Toisaalta aloituksesta ei selvinnyt oletko avannut asiat tälle kaverille. Jos olet avannut ja kaveri ei silti jousta, en varmaan sinun asemassasi ap matkustaisi viittä tuntia yhtään mihinkään. Olen sillai laiska että en jaksa yrittää työstää paskasta kaverista jotain tosi hyvää jos ei syntyjään ole.

Saanko kysyä, miksi vastaat 12-sivuiseen ketjuun lukemalla vain aloittajan viestin? Kysymykseesi olisi löytynyt vastaus, jos olisit vaivautunut lukemaan muitakin viestejä ja osallistunut keskusteluun sivusta huutelun sijaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä jankkausta koko ketjun täydeltä. Jos näistä vastauksista ei ymmärrä yskää, ei käy ihan täysillä itsekään, jos ei kaverikaan.

Minun mielestäni ap on päinvastoin osannut oikein hyvin hyödyntää keskustelua omassa pohdinnassaan.

Ap:n kertomasta selviää kyllä, että kyseessä on laajempi ja moniulotteisempi ilmiö historioineen, jollaisen pohdintaan yksinkettaisempien palikat eivät edes riitä.

Ten points, ap! 👍

Löydät varmasti jatkossakin mielenkiintoisia retkeilytuttavuksia - joilta voit sitten taas oppia uusia elämyksien ihmeitä! Vielä varmempi olen siitä, että ympärilläsi muut saavat ja oppivat puolestaan sinulta vähintään yhtä paljon kokemuksia ja hiljaista viisautta.

Vierailija
224/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee tästä ketjusta hirveä haikeus, että olispa mulla kaveri, jonka vois hakea asemalta meidän landelle. Olis mahtavaa kurvata asemalle ja nähdä jo kaukaa hänet rinkka selässä. Mulla olisi auton takakontti täynnä kaikkia kivoja yllätyksiä hänelle, vihdat saunalle, mustikkapiirakka, villasukat... Hän kertoisi kaupungin kuulumisia, kun me kurvattaisiin auringonlaskuun. Saisi pyykätä pyykkinsä meillä, ja paluumatkalle kyyditsisin hänet asemalle ja istuisin autossa katsomassa, kun bussin perävalot loittonee.

Ap, kadota toi tyyppi. Johan sinulla kohta menee ilo koko retkeilyyn!

Vierailija
225/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa että kyydin pummaajia riittää! Vai luulitko sinä olevasi ainoa jolle ilmainen kyyti kelpaa. Olen ollut kiltti ja halvalla kuskannut kavereita, nyt saa riittää, jotkut kehtaa silti purnata!

Vierailija
226/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on trolli. 5 h bussilla ajoa pohjois Suomessa, missä asut Oulussa ja meet Inariin !! Miksei kukaan mieti näitä.

Vierailija
227/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko koko juttua!

1. Kukaan kaveri ei kohtelee luokseen 5 tunnin bussimatkan takaa tulevaa kaveriaan tuolla tavalla.

2. Kukaan ei suostuisi istumaan bussissa 5 tuntia tuollaisen törpön luo.

Vierailija
228/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko koko juttua!

1. Kukaan kaveri ei kohtelee luokseen 5 tunnin bussimatkan takaa tulevaa kaveriaan tuolla tavalla.

Niinpä. Ja vielä kaikki nuo sateessa kävelyt jne. Toistuvasti siis tätä.

Tämä on vain provo, aika sairas sellainen loppujen lopuksi.

Vierailija
229/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samanlainen kaveri. Välillä tarjoaa kyydin, mutta jättää pois kyydistä niin, että joudun kävelemään kotiin monta kilometriä. Aina tapaaminen sovitaan hänen luokseen tai sinne mihin hänen on helppo jättää auto ja minä joudun kävelemään autottomana monta kilometriä, kun bussiin ei ole rahaa (olen opiskelija).

Sinulla ei ole rahaa bussiin, mutta kitiset ilmeisesti ilmaisesta autokyydistä??

Mikä "kyyti" se on, jos jättää toisen kävelemään monta kilometriä? Esim. 30-60 minuutin matkan? Meillä päin sitä ei kyllä kutsuttaisi kyydiksi.

- Eri

Vierailija
230/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä tiedä, onko joku juttu täällä totta vai ei. Mutta itse en näe kaikkia asioita ihmissuhteiden kautta, kuten useimmat täällä, vaan ihan tekemisen ja käytännön kautta. Eli ap ei ole menossa kyläilemään kaverilleen, jolloin tälle tulee vieraanvaraisuusvaatimuksia, vaan molemmat ovat yhdessä menossa retkelle. Ei olisi itselleni mitenkään omituista matkustaa tuntikausia jonkin kivan retkikohteen takia ja jos toisella on pidempi matka sinne, niin eihän se ole toisen syy.

Ainoastaan Ihmettelen näitä lopun kävelypätkiä, koska muutama kilometri sinne tai tänne autolla ei lisää kuskin vaivaa juuri laisinkaan, jos ei ole ruuhkaisesta keskustasta kyse. Ja sosiaaliset paineetkin tuollaisessa tilanteessa ovat autokuskin harteilla, vaikka olisi itseni kaltainen vähän erakompi tapaus.

Vierailija
231/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeasti, miten jaksat olla tuollaisen itsekkään paskan kanssa missään tekemisissä? On ihan pimeetä käytöstä, en ymmärrä, miten joku edes kehtaa.

Vierailija
232/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olisko kyse pelosta, ajattelee, että jos vähänkin poikkeaa tutusta ajoreitistä, eksyy...näitäkin löytyy..

olet hänen " tuki ja turva"  ei uskalla yksin " liikkua luonnossa"

Vierailija
233/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö.. sanoitko tuota kaveriksi. Ei kaveriainesta.

Vierailija
234/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n pohdintaan, niin minusta on outoa ettei kaverisi kysy tarvitko kyytiä bussilta/bussille. Samaan bensalaskuunhan se menisi, kun kerran kuitenkin olette autolla liikkeellä. Olettaisin että pohjoisessa on vielä totuttu pitkiin matkoihin.

Minusta olisi siis ihan normaalia, että hakisin kaverin bussilta, kun tulee kauempaa ja itse olen ehkä ehdottanut retkeä ja minusta on mukana saada retkiseuraa.

Ehkä joku päähän pinttymä/vanhempien opetus ettei ketään koskaan kyyditä.

Miten ylimääräisten lenkkien ajelu menisi "samaan bensalaskuun"? Tiettävästi auto kuluttaa polttoainetta myös niillä välikiepautuslenkeillä, kuten asemalta noudettaessa.

Kummallista aloituksessa on sekin, että koskaan aloittaja ei kutsu kaveriaan luokseen... Yksipuolinen kaveruussuhde?

Vierailija
235/240 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samanlainen kaveri. Välillä tarjoaa kyydin, mutta jättää pois kyydistä niin, että joudun kävelemään kotiin monta kilometriä. Aina tapaaminen sovitaan hänen luokseen tai sinne mihin hänen on helppo jättää auto ja minä joudun kävelemään autottomana monta kilometriä, kun bussiin ei ole rahaa (olen opiskelija).

Sinulla ei ole rahaa bussiin, mutta kitiset ilmeisesti ilmaisesta autokyydistä??

Mikä "kyyti" se on, jos jättää toisen kävelemään monta kilometriä? Esim. 30-60 minuutin matkan? Meillä päin sitä ei kyllä kutsuttaisi kyydiksi.

- Eri

Meillä päin sitä kutsuttaisi lokkeiluksi:

Tyyppi ei halua maksaa bussilippua, mutta odottaa, että kaveri kuskaisi ilmaiseksi autollaan ovelta ovelle.

Ap:n kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
236/240 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä se lokkeilija on ihan joku muu kuin ap.

Vierailija
237/240 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin itse minulle rakkaan harrastuksen porukassa (ei tosin liittynyt mitenkään retkeilyyn) kuskimme vuoksi..

Kyseessä siis perheenjäsen, ainoa jolla auto.

Matkaa harrastukseen jonkin verran, mutta alkoi olla aivan äärimmäisen nihkeää suhtautumista tältä auton omista alta.

Mainittakoon sivuhuomautuksena, että hän on meistä varakkain, itselläni äärimmäisen pienet tulot varsinkin häneen verrattuna..

No, maksoin oman harrastukseni, ostin välineet ja panostin..

Kuski (perheenjäseneni) alkoi valittaa jatkuvasti bensasta, muulle porukalle ei uskaltanut alittaa ettei välit katkea, huoh...

Aloin maksaa bensarahaa, myös muiden puolesta, valitus vaan jatkui joten lopetin.

No, nyt tämä autollinen kuski kuskaa muuta (joille ei uskalla valittaa siis) porukkaa edelleen, kukaan ei enää vaan maksa bensoja...

Minä näes lopetin panostettuani mm välineisiin ja bensaan pienistä rahoistani suht isoja summia..

Siis maksoin joka kerta niin paljon, että se kattoi kaikki bensakulut kyllä kevyesti.

En vieläkään tiedä, haluttiinko minutsavustaa ulos vai olinko vain se jota uskallettiin kiristää kyydeillä?

Huoh..

No, nyt etsin uutta porukkaa/paikkaa lähempää jossa harrastaa, toivon läheiseni olevan tyytyväinen valintaansa, sillä juttu aiheutti paljon närää..

Mutta ap:lle vinkiksi, heivaa tuo kaveri pois elämästäsi!

Kyydeillä kiristys (varsinkin kun osallistut kuluihin) ON vallankäyttöä, johon ei kannata suostua!!!

Vierailija
238/240 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n pohdintaan, niin minusta on outoa ettei kaverisi kysy tarvitko kyytiä bussilta/bussille. Samaan bensalaskuunhan se menisi, kun kerran kuitenkin olette autolla liikkeellä. Olettaisin että pohjoisessa on vielä totuttu pitkiin matkoihin.

Minusta olisi siis ihan normaalia, että hakisin kaverin bussilta, kun tulee kauempaa ja itse olen ehkä ehdottanut retkeä ja minusta on mukana saada retkiseuraa.

Ehkä joku päähän pinttymä/vanhempien opetus ettei ketään koskaan kyyditä.

Miten ylimääräisten lenkkien ajelu menisi "samaan bensalaskuun"? Tiettävästi auto kuluttaa polttoainetta myös niillä välikiepautuslenkeillä, kuten asemalta noudettaessa.

Kummallista aloituksessa on sekin, että koskaan aloittaja ei kutsu kaveriaan luokseen... Yksipuolinen kaveruussuhde?

Öö, aloittaja kertoi maksavansa bensasta jo nyt puolet, ja että oisi valmis kuulemma maksamaan enemmänkin mutta kuski ei halua (ajamalla) mennä jotain 5-10 minuutin matkaa?

Tämän lisäksi ap maksaa ruokia, tekee enemmän töitä jne, jos oikein käsitin, korvauksena siitä että toinen ajaa?

Eikä ap saa jäädä ikinä kuulemma yötä kaverile/suihkuun ennen vaellusta tai sen jälkeen...

Ja ap kuulemma matkaa bussilla 5 h kaverille ja 5 h kotiin, muistuttaisin että julkisilla matkustus EI ole ilmaista!!

Kaveri on pyynnöstä tullut lähemmäs ap:ta YHDEN kerran, muuten olettaa ap:n kuulemma tulevan hänen luokseen.....

Eli kumpi panostaa suhteeseen enemmän ap vai tuo "kaveri"????

Ap kuulostaa aivan liian kiltiltä, ei todellakaan mikään lokkeilija jos panostaa kaverisuhteeseen NOIN paljon!!

Sen sijaan autolliselta kaverilta tuntuu puuttuvan kaikki kyky asettua ap:n asemaan/halu arvostaa tämän vaivannäköä/rahaa ja aikaa!

T: ketjun vastauksia lukenut.

Vierailija
239/240 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko koko juttua!

Kylläpä vain, sillä AP ei ole vastannut yhteen kysymykseen: kumpaa sukupuolta tämä kaveri on? Epäilen, että kyseessä on mies, joka kyllä pitää APn seurasta, eikä hänelläkään ehkä ole muita, tai ainakaan yhtä helppoja ja hyviä retkeilykavereita kuin AP.

Sen vuoksi kyllä innoissaan lähtee retkille, mutta samalla pitää tarkan huolen, että AP tasan ymmärtää, että tässä on vain näistä retkistä kyse, eikä mistään muusta. 

Tehokkaasti asiaa viestiikin: metriäkään en ylimääräistä vuoksesi aja, eikä todellakaan sulla ole mitään asiaa mun kämpille.

Eli jos selviteltäisiin, että tässä ei APkaan puolelta romanssista kyse, voisi palvelu parantua. Paitsi jos taas APn toiveissa on, tilanne on entistä ikävämpi.

Vierailija
240/240 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, oisi kyllä aika tärkeä tietää ap:n ja tuon "kaverin" sukupuolet, siihen ei ole vielä vastausta saatukaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi