Onko tämä sinusta niin outoa käytöstä, että huomauttaisitte?
Käyn välillä kaverini kanssa luontoretkillä, viimeksi joulun alla. Minulla ei ole autoa eikä ajokorttia, joten yleensä teemme niin, että matkustan 5 tunnin matkan hänen kotikuntaansa bussilla ja siitä menen kaverini kyytiin.
Homma on se, että kaverini ei koskaan hae minua asemalta tai edes koukkaa minua vastaan puolimatkaan. Minun pitää aina mennä häntä vastaan hänen ajoreittinsä varrelle, usein uudella bussilla yli puolikin tuntia tai sitten kävellä. Palatessa hän ei edes halua jättää minua tienvarteen lyhentämiseen minun kävelyäni asemalla, jos se tarkoittaa että hänen pitää yhtään poiketa isolta tieltä. Vaikka minulla olisi kiire bussiin.
Juuri tuolla joulunalusreissulla esimerkiksi jouduin kävelemään vielä ylimääräiset 45 min bussissa istumisen perään. Ulkona satoi vettä.
En ole viitsinyt valittaa, koska hänenhän autonsa se on eikä minun, ja olen mielissäni että pääsen ylipäätään retkille, autottomana tulisi tuskin käytyä omin päin näin usein. Bensarahoja makselen hänelle myös.
Sitten taas toisaalta minä olen se jolla on vaihtokamppeet ja kaikki retkikamppeet eli raskas kuorma selässä, ja 10 min koukkaus autolla olisi paljon pienempi ponnistus häneltä kuin 45 min kävelylenkki minulta.
Mitä olette mieltä, onko tämä outoa käytöstä?
Kommentit (240)
Onha kyllä monimutkaista pohdintaa.
Jos joku retkeily on näin vaikeaa niin miten on joku muu asia elämässä.
Kaksi erikoista ihmistä on kyllä nyt kyseessä.
Joku jo kysyikin, mutta kysyn kyös. Tuleeko tämä autollinen kaveri koskaan sinun luoksesi?
Onko aloittaja aina se joka menee tämän autollisen luokse?
Näkisin niin, että autollinen ei ole isommin innostunut panostamaan kaveruuteen.
Aloittaja hoitaa ja luultavasti myös ostaa yksin molempien ruokapuolen ja kantaa vielä keittovehkeetkin.
Kyllähän hänet kannattaa kutsua kun ei tarvitse mitenkään hänen vuokseen vaivautua, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä ap???
Kerrataas vähän, että käsitinkö oikein:
- Sinä matkustat julkisilla 5 tuntia tuhlaten aikaasi ja rahojasi joka kerta kun haluat nähdä tätä ystävääsi??
- Tämän jälkeen sinulla on noin 45-60 Min kävelymatka ennen kuin kaverisi hakee sinut?
- Kannat kävellessäsi painavaa rinkkaa ja kävelet olipa sää millainen hyvänsä?
- Maksat "ystävällesi", joka ei vie/hae sinua asemalle JO NYT bensarahaa ja maksaisit enemmänkin tarvittaessa?
- Tämä kaverisi ei ole milloinkaan perustellut kunnolla (yhden kerranko kysyit ja meni vaivautuneeksi?) miksei voi koukata sinua asemalle?
Miksi ihmeessä suostut kaikkeen tuohon??? Kumpi teistä on se aktiivisempi yhteyden pitäjä? Nauttiiko kaverisi seurastasi? Käykö hän IKINÄ sinun luonasi???????? Sinuna kysyisin suoraan ja jos vastaus ei ole todella hyvä, niin lopettaisin tuollaisen kaverin kanssa retkeilyt... Kai löytäisit parempaa retkeilystä myös kiinnostunutta seuraa?
Ap, vastaisitko kysymyksiini?
En vastaa jokaiselle samoja asioita erikseen ja paisuta ketjua turhaan. Jos vain jaksat lukea koko keskustelun, niin olen osittain vastaillut näihin kysymyksiin jo aiemmin.
Hänen seudullaan on enemmän kivoja maastoja, joten tähän mennessä olemme suunnanneet aina sinne seutuville retkelle.
Ja tosiaan joskus minun ekstramatkani on 45 min kävelyä, joskus vartti bussissa + vartti kävelyä... ihan siitä riippuen, mihin ollaan menossa ja kaverin ajoreitti on. Tuo 45 min kävely ja sadekeli oli vain tuorein esimerkki.
Ap
Mutta vastaatko noihin kysymyksiin, joihin ett ole vielä vastannut? Niitäkin on, mm se käykö kaverisi sinun luona jne??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä olisi häneltä ihan kohteliasta edes joskus helpottaa matkaasi. En tosin alkaisi vaatimaan jos sinä olisin.
Joo, en ajatellut tästä hänelle huomauttaa.
Välillä tämä vaan alkaa ihan periaatteesta ärsyttää sen verran että mietin, viitsinkö enää lähteä seuraksi.Ap
On helpompi laistaa kuin kysyä? Helpompi piiloutua kuin tulla esiin omine tarpeinesi?
Sano vaikka, että ”On tosi kiva käydä kanssasi retkellä. Tämä raijaaminen julkisissa ja pitkät kävelyt ennen reissuamalla on itselleni vaivalloista ja olen miettinyt tuolla kulkiessani näiden retkikamppeitteni kanssa, että olisiko mahdollista, että teet koukun, kun ajat autoa?
Erikoista on myös se, ettet sinä pyydä kyytiä ja kysy kunnollisen bensarahan määrää kaveriltasi. Eikö tuollaiset asiat ole sellaisia, joista keskustellaan.
Minä en katselisi tuollaista meininkiä. Olin koko lapsuuteni ja nuoruuteni ujo kynnysmatto, joka ei uskaltanut pitää puoliaan. Kolmen kympin hujakoilla päätin, että sellainen saa riittää. Elämä on paljon onnellisempaa kun ei elä muiden pompoteltavana.
Sanoisin tuolle "kaverille", että minusta ei ole reilua, että ajan bussilla tuntikaupalla ja hän ei tule vastaan asemalle. Tämän vuoksi en viitsi enää retkeillä hänen kanssaan ellei asetelma muutu kohteliaammaksi ja tasapuolisemmaksi.
Minusta tuntuu, ettei tuo kaverisi juuri piittaa sinusta. Haluaa vaan retkiseuraa.
Pummit kävelylle. "Bensakulut" on murto-osa autoilun kuluista. Tokihan annat matkan aikana arvokkaan luennon autoilun typeryydestä ja tarpeettomuudesta.
Kuskihan on iloinen talkootyöstä pummeja haaliessaan ympäri kyliä.
Voinko muuttaa kämppääsi asumaan, maksaisin puolet sähköstä?
Vierailija kirjoitti:
Pummit kävelylle. "Bensakulut" on murto-osa autoilun kuluista. Tokihan annat matkan aikana arvokkaan luennon autoilun typeryydestä ja tarpeettomuudesta.
Kuskihan on iloinen talkootyöstä pummeja haaliessaan ympäri kyliä.
Voinko muuttaa kämppääsi asumaan, maksaisin puolet sähköstä?
No ap:han ei ollut lainaamassa autoa omaan käyttöönsä, vaan oli kyydissä reitillä jonne kuskikin oli menossa...
Eikö sun kodin lähellä ole muka mitään paikkaa missä retkeillä, tollainen matka on raskas kyllä eka bussissa istua, sit vielä autossa, kävellä vielä uudelleen bussille ja jännittää kerkeääkö bussiin.
Varmasti useammassa kylässä ja kaupungissa on joku retkeilyporukka saatavilla, johon voi liittyä tai perustaa oman. Esim. facebookissa paikallisessa puskaradiossa huudella kiinnostuneita ja sanoa että jos sinulla on auto, niin voin maksaa sinulle kuluja. Halvemmaksihan sekin tulisi kuin tollaisen ihmetyypin kanssa retkeily. Voiko hän sitten oikein muutenkaan olla kauhean hyvä ystävä, jos ei tuollaista pientä mutkaa voi tehdä.
Kuulosti sellaiselta tarinalta että itse jättäisin menemättä kyseisen kaverin luokse. Johan sinä olet jo sinne mennessä saanut luontoretkeilyä ihan tarpeeksi. Ei ole kyllä hyvä kaveri sinulla.
Onpa itsekästä käytöstä ystävältäsi :( Taitaisi jäädä luontoretken hänen kanssaan jatkossa tekemättä, etsisin parempia ystäviä. Toki sitä ennen kertoisin nätisti kantani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä ap???
Kerrataas vähän, että käsitinkö oikein:
- Sinä matkustat julkisilla 5 tuntia tuhlaten aikaasi ja rahojasi joka kerta kun haluat nähdä tätä ystävääsi??
- Tämän jälkeen sinulla on noin 45-60 Min kävelymatka ennen kuin kaverisi hakee sinut?
- Kannat kävellessäsi painavaa rinkkaa ja kävelet olipa sää millainen hyvänsä?
- Maksat "ystävällesi", joka ei vie/hae sinua asemalle JO NYT bensarahaa ja maksaisit enemmänkin tarvittaessa?
- Tämä kaverisi ei ole milloinkaan perustellut kunnolla (yhden kerranko kysyit ja meni vaivautuneeksi?) miksei voi koukata sinua asemalle?
Miksi ihmeessä suostut kaikkeen tuohon??? Kumpi teistä on se aktiivisempi yhteyden pitäjä? Nauttiiko kaverisi seurastasi? Käykö hän IKINÄ sinun luonasi???????? Sinuna kysyisin suoraan ja jos vastaus ei ole todella hyvä, niin lopettaisin tuollaisen kaverin kanssa retkeilyt... Kai löytäisit parempaa retkeilystä myös kiinnostunutta seuraa?
Tämä ap:n tarina on ihan takuuvarma provo. Sen verran ääri esimerkkejä on keksinyt. Ei kukaan matkusta 5 tuntia kaverin luokse, tullakseen kohdelluksi noin huonosti! HAHA!
Itse en taas käsitä miksi suurin osa ihmettelee tuota viiden tunnin matkaa. Oulun seudultakin pohjoisempaan Lappiin on sellainen matka omalla autollakin eikä lähikohteet tietenkään korvaa Lapin erämaiden/UKK:n metsissä samoilemista. Ja eihän kaveri nyt mitenkään tarkoituksellisen ilkeä ole: jos seura muuten ja harrastus on kiva, ymmärrän AP:n valintaa jatkaa yhdessä retkeilyä ja myös sitä että pitemmän päälle tuo joustamattomuus alkaa pänniä. Osa ihmisistä ajattelee, että ne julkiset on "niin helppo tapa liikkua" vrt ajaa vaikka työkseen paljon autoa (minun veli on tämmöinen). He eivät oikeasti osaa ajatella, että se kolmen vartin odottelu ei ole niin näppärää, tai että jos joka tapauksessa kävellään metsässä rinkka selässä tuntitolkulla, niin se ekstra 5 km ei olekaan yhtään sama asia nautinnon ja käytännöllisyyden kannalta.
Kuulostaa todella oudolta. Retkeilyseuraa löydät kyllä, Facebookin ryhmät ovat retkeilystä kiinnostuneita pullollaan. Noin hankalan tyypin kanssa en kyllä lähtisi enää mihinkään. Oikeasti, jos 10min automatka on liikaa, niin huhhuh.
Ainut, miten vähän ymmärtäisin tuota, on jos ap:lla ei ole ajokorttia ollenkaan eikä pysty jakamaan ajovastuuta sitten yhteiseltä matkalta. Se kyllä pännisi minuakin enkä huristelisi kortittoman kaverin kanssa enää yhtään niin mielelläni ainakaan säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä olisi häneltä ihan kohteliasta edes joskus helpottaa matkaasi. En tosin alkaisi vaatimaan jos sinä olisin.
Joo, en ajatellut tästä hänelle huomauttaa.
Välillä tämä vaan alkaa ihan periaatteesta ärsyttää sen verran että mietin, viitsinkö enää lähteä seuraksi.Ap
Sä olet ihan selkeesti hyväntahtoinen hölmö tai masokisti. Itse en näkis moista vaivaa kenenkään takia. Hanki retkeiluseuraa lähempää.
En kyllä jaksaisi tuollaista "kaveria" yhtään enempää. Minusta olisi hienoa, jos voisin auttaa toista hakemalla hänet asemalta tms. Siitä tulee itsellekin hyvä olo kun voi auttaa toista.
Millainen kuva hänellä on sinusta retkeilijänä? Jos pitää sinua extreme-kuntoilijana, joka haluaa ottaa kaiken irti reissusta liikkumalla niin paljon kuin mahdollista ja hakea rajoja sillä saralla? Jos vain kerran olet kysynyt häneltä ylimääräistä koukkausta reittiin, niin mistä tiedät jos silloin oli poikkeustilanne. Hänellä oli oikeasti kiire, esim. kova vessahätä ta joku muu sovittu juttu odottamassa.
Ap, onko kaveri koskaan käynyt luonasi jne asiat? Kuulostat hyväksikäytetyltä tuossa kaverisuhteessa tai sitten kaveriasi ei kiinnosta yhtä paljon? Matkustat kuitenkin 5 h hänen luokseen ja 5 h kotiin.
Siihen päälle kävelyt, eli oisi todellakin paikallaan hänen viedä ja hakea sinut 10 min matkalta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa on, että sinä jatkat tuollaisen pellen kanssa retkeilyä.
Ehkä tämä taas on multa vähäsen tunnekylmää, mutta hän on ainoa kavereistani joka on retkeilystä innostunut, omistaa auton ja asuu edes suoran yhteyden päästä. Nyt kohta on oma elämäntilanteeni sellainen, että pystyn vihdoin ajamaan sen ajokortin. Ja tokihan somen kautta löytää vaikka järjestettyjä retkiä.
Ap
Kerroit, että matkustat ensin 5h paikkakunnalle jossa kaverisi asuu. Eikö sinun asuinpaikkasi lähellä ole retkeilykohteita? Voisiko kaverisi tulla vuorostaan joskus sinun luoksesi ja etsisitte hyvän retkeilykohteen lähempää sinua? Onko teillä muuten vuorovaikutusta vai oletko sinä aina se, joka menee toisen luo?
Outoaon jo toi et matkustaa bussil 5h tommosen tyypin takia, en vaivautuis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se keskustelu menee?
"Tuletko hakemaan mut asemalta?"
"En."
Näinkö? On outoa, kyllä. Kysyisin perusteluja tuohon.
Kerran kun oli oikein raskaat kamat mukana ja aikainen lähtö, niin kysyin kokeeksi että pystytkö vähän tulemaan vastaan, kun on paljon kamaa ja bussilla harvennettu vuoroväli jne. Hänelle se olisi ollut about 10 min ylimääräinen koukkaus autolla, voi laskea paljon se oli minulle kävelyä. Esitin nämä perustelut. Hän meni kamalan hankalaksi ja selitti että kun tulee sitten taas ylimääräistä ajamista ja perillekin on pari tuntia matkaa..
Tuosta tulikin hänen kantansa selväksi, niin en sitten enää viitsinyt ottaa puheeksi.
Ap
Minusta on pikemminkin outoa, että jatkat retkeilyä hänen kanssaan. Missä on itsekunnioituksesi?
Olen samaa mieltä. Entä jos retkellä sattuisi jotain yllättävää, kuinka paljon luottaisit tähän "kaveriin", että auttaisi sinua esim.jos taittaisit nilkkasi tms? Itse en uskaltaisi tällaisen henkilön kanssa retkellä. Pelottava ajatus.
Tämä on kyllä aidosti hyvä näkökulma asiaan. Kiitos.
Ap