Onko tämä sinusta niin outoa käytöstä, että huomauttaisitte?
Käyn välillä kaverini kanssa luontoretkillä, viimeksi joulun alla. Minulla ei ole autoa eikä ajokorttia, joten yleensä teemme niin, että matkustan 5 tunnin matkan hänen kotikuntaansa bussilla ja siitä menen kaverini kyytiin.
Homma on se, että kaverini ei koskaan hae minua asemalta tai edes koukkaa minua vastaan puolimatkaan. Minun pitää aina mennä häntä vastaan hänen ajoreittinsä varrelle, usein uudella bussilla yli puolikin tuntia tai sitten kävellä. Palatessa hän ei edes halua jättää minua tienvarteen lyhentämiseen minun kävelyäni asemalla, jos se tarkoittaa että hänen pitää yhtään poiketa isolta tieltä. Vaikka minulla olisi kiire bussiin.
Juuri tuolla joulunalusreissulla esimerkiksi jouduin kävelemään vielä ylimääräiset 45 min bussissa istumisen perään. Ulkona satoi vettä.
En ole viitsinyt valittaa, koska hänenhän autonsa se on eikä minun, ja olen mielissäni että pääsen ylipäätään retkille, autottomana tulisi tuskin käytyä omin päin näin usein. Bensarahoja makselen hänelle myös.
Sitten taas toisaalta minä olen se jolla on vaihtokamppeet ja kaikki retkikamppeet eli raskas kuorma selässä, ja 10 min koukkaus autolla olisi paljon pienempi ponnistus häneltä kuin 45 min kävelylenkki minulta.
Mitä olette mieltä, onko tämä outoa käytöstä?
Kommentit (240)
Kyllä mun mielestä olisi häneltä ihan kohteliasta edes joskus helpottaa matkaasi. En tosin alkaisi vaatimaan jos sinä olisin.
Miten se keskustelu menee?
"Tuletko hakemaan mut asemalta?"
"En."
Näinkö? On outoa, kyllä. Kysyisin perusteluja tuohon.
No en ehkä alkaisi vaatimaan, mutta voisin ehdottaa, että tehtäisikö seuraavalla kerralla niin, että...jos ei suostu, niin ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä olisi häneltä ihan kohteliasta edes joskus helpottaa matkaasi. En tosin alkaisi vaatimaan jos sinä olisin.
Joo, en ajatellut tästä hänelle huomauttaa.
Välillä tämä vaan alkaa ihan periaatteesta ärsyttää sen verran että mietin, viitsinkö enää lähteä seuraksi.
Ap
Väärä seura ja liekö harrastuskin.
Tuu mun vaimoksi!
T. Kale
On itsekästä käytöstä. Onko hänellä lievä asperger tai lievä autismi, jotenkin tulee sellainen fiilinki, ettei toi kaverisi ihan tajua asioita muiden kannalta. Tunnekylmää.
Sinuna sanoisin hänelle tästä, ennen kuin näette taas. Sano suoraan että voisiko hän tulla sinua vastaan ja että sinulla oikeasti kestää 45 min tai vastaavaa painavien kuormien kanssa talsia matkoja. Sano että jos homma olisi toisinpäin, sinä tulisit ystävää vastaan. Miksi näin kylmää.
Outoa on, että sinä jatkat tuollaisen pellen kanssa retkeilyä.
Naisten välinen ystävyys on upeaa.
Vierailija kirjoitti:
"En."
Kerran kun oli oikein raskaat kamat mukana ja aikainen lähtö, niin kysyin kokeeksi että pystytkö vähän tulemaan vastaan, kun on paljon kamaa ja bussilla harvennettu vuoroväli jne. Hänelle se olisi ollut about 10 min ylimääräinen koukkaus autolla, voi laskea paljon se oli minulle kävelyä. Esitin nämä perustelut. Hän meni kamalan hankalaksi ja selitti että kun tulee sitten taas ylimääräistä ajamista ja perillekin on pari tuntia matkaa..
Tuosta tulikin hänen kantansa selväksi, niin en sitten enää viitsinyt ottaa puheeksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luulisi jo että yksinkin olisi kivempaa.
Oletko koskaan sanonut asiasta kaverille tai pyytänyt viemään/hakemaan asemalta tms? Jos et ole sanallakaan maininnut, niin voi olla että kaverisi ei oikeasti syystä tai toisesta ole edes tullut ajatelleeksi koko asiaa, että tarvitsisit apua/kyytiä. Esim. aspergerit ei taida hoksata näitä juttuja, siis asettua toisen asemaan. Jos taas olet sanonut, eikä silti suostu, niin en itse enää lähtisi hänen kanssaan ainakaan kovinkaan usein minnekään. Tuntuisi siltä, ettei tuossa nyt oikeasti ole mitään ystävyyttä tai ystävästä välittämistä ollenkaan.
Onko hänellä sitten rahasta todella tiukkaa, että on tottunut, ettei ajele yhtään ylimääräistä, ja ei sitten poikkea tästä periaatteessa näissäkään tilanteissa?
Vierailija kirjoitti:
Naisten välinen ystävyys on upeaa.
Jaa, autotyypistä tuli mieleen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En."
Kerran kun oli oikein raskaat kamat mukana ja aikainen lähtö, niin kysyin kokeeksi että pystytkö vähän tulemaan vastaan, kun on paljon kamaa ja bussilla harvennettu vuoroväli jne. Hänelle se olisi ollut about 10 min ylimääräinen koukkaus autolla, voi laskea paljon se oli minulle kävelyä. Esitin nämä perustelut. Hän meni kamalan hankalaksi ja selitti että kun tulee sitten taas ylimääräistä ajamista ja perillekin on pari tuntia matkaa..
Tuosta tulikin hänen kantansa selväksi, niin en sitten enää viitsinyt ottaa puheeksi.
Ap
Eli juu, on outoa käytöstä. Jos on joku asperger-tyyppinen niin ymmärtää, muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Onko hänellä sitten rahasta todella tiukkaa, että on tottunut, ettei ajele yhtään ylimääräistä, ja ei sitten poikkea tästä periaatteessa näissäkään tilanteissa?
Varmaan joo, oon ajatellutkin että tämä varmaan ainakin on yksi syy. Mutta toisaalta makselen tosiaan niitä bensarahoja ja olisin valmis maksamaan tarpeen mukaan sitten enemmänkin jos tulee kiertoa.
Ap
Minä en enää soittaisi enkä kysyisi mitään.
Häipyisin hiljaa hänen elämästään heti, jälkiä jättämättä.
Hakisin kyllä kaverin asemalta, jos oikeasti on 10 min koukkauksesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En."
Ap
Uskomaton tyyppi. Ajattelee vain itseään, ei empatiaa. Kuten sanottua, tunnekylmää.
Puhu ihan suoraan hänen kanssaan, että halojaa, tiedätkö nää kamat painaa 20 kiloa ja hiki pinnassa ja 45 minuuttia survon tuolla noin, että eikö kaveri oikeesti jeesaa ja eikö oikeesti toimita yhteistyössä haloo haloo.
Jos et pysty puhumaan ja itsetuntosi on pohjamudissa, kuten vaikuttaa, niin mieti etukäteen että onko tämä mitään ystävyyttä ja kuinka epätoivoinen haluat olla. Ota härkää sarvista ja puhdista ilmanalaa. Jos haluat säilyttää "ystävyytenne", niin sano se ääneen! Sano sekin muun sanomisen ohessa.
Ja jos ei onnaa, niin etsi jostain retkeilyharrastusryhmästä uusi kaveri, joka ei ole yhtä idiootti. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä taas on multa vähäsen tunnekylmää, mutta hän on ainoa kavereistani joka on retkeilystä innostunut, omistaa auton ja asuu edes suoran yhteyden päästä. Nyt kohta on oma elämäntilanteeni sellainen, että pystyn vihdoin ajamaan sen ajokortin. Ja tokihan somen kautta löytää vaikka järjestettyjä retkiä.
Ap
On outoa käytöstä. Minä hakisin ja veisin kaverini, enkä kyllä ottaisi bensarahaa.