Keski-ikäinen vela-pariskunta, nainen pillerillä. Miksi?
Ei, asia ei kuulu minulle kun sitä joku kuitenkin kysyy. Kunhan kiinnostaa. Ja vela = vapaaehtoisesti lapseton.
Työkaverini mainitsi sivulauseessa lopettaneensa e-pillerit kun erosi hiljattain miehestään. Kyseessä noin 55-vuotias mies, nainen pian 50 v. Aiemmin on tullut puheeksi, että heille oli molemmille jo pitkän suhteen alussa selvää ettei lapsia tule.
Mielenkiintoni heräsi väkisinkin, mutta en kokenut sopivaksi alkaa udella ehkäisystä enempää. Mietin vain että miksi tuon ikäiset lapsettomat ehkäisevät e-pillereillä? Eikö miehen kannattaisi käydä vasektomiassa, tai naisen sterilisaatiossa? Työkaverini vielä sanoi että onneksi nyt alkaa veritulppariski pienentyä, eli selvästi pillereiden terveyshaitat ovat olleet mielessä. Eikä ilmeisesti ole erityistä tarvetta menkkojen säätelyyn kun lopetti heti erottuaan.
Peilaan tätä siis omaan tilanteeseeni. Minulle on itsestäänselvää, että lopetan pillerit sinä päivänä kun mies täyttää 30 eli pääsee vasektomiaan. Tai no, ehkä en ihan heti. Vasektomiahan ei "tehoa" samantien. Myös mies odottaa vasektomiaa innoissaan.
Miksi nainen myrkyttää itsensä pillereillä jos lapsia ei ole aikomustakaan hankkia, ja ikääkin on molemmilla niin että lapsettomuuspäätös on (ainakin naisen osalta) varma? Onko tällaisia ehkäisijöitä palstalla?
Kommentit (103)
Minua nauratti, kun näin 45-vuotiaana naisena kävin poistamassa kierukan suhteen päättymisen jälkeen ja lääkäri tuputti minulle ehkäisypillereitä, vaikkei minulla ole edes seksielämää. Kyllä niitä pillereitä tuputetaan vanhemmillekin naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin olisit saanut vastauksen nopeasti ja luotettavasti kun olisit suoraan kysynyt kyseiseltä henkilöltä.
Totta. Jotenkin katson aika törpöksi jos alan udella ehkäisyasioista naiselta joka vielä käsittelee kipeää eroaan. Ei ole sen tyyppinen että loukkaantuisi, mutta tuntisin itseni hölmöksi tilanteessa.
Ap
Sinusta on parempi selän takana pohtia ja kauhistella toisten ihmisten lääkityksiä?
Epillereiden syömiseen riittää ihan vaan ihmisen _oma_halu_.
Selän takana kauhistella? :D Mitä ihmettä.
Ap
Sinusta on parempi selän takana pohtia ja kauhistella toisten ihmisten lääkityksiä?
Epillereiden syömiseen riittää ihan vaan ihmisen _oma_halu_.