Keski-ikäinen vela-pariskunta, nainen pillerillä. Miksi?
Ei, asia ei kuulu minulle kun sitä joku kuitenkin kysyy. Kunhan kiinnostaa. Ja vela = vapaaehtoisesti lapseton.
Työkaverini mainitsi sivulauseessa lopettaneensa e-pillerit kun erosi hiljattain miehestään. Kyseessä noin 55-vuotias mies, nainen pian 50 v. Aiemmin on tullut puheeksi, että heille oli molemmille jo pitkän suhteen alussa selvää ettei lapsia tule.
Mielenkiintoni heräsi väkisinkin, mutta en kokenut sopivaksi alkaa udella ehkäisystä enempää. Mietin vain että miksi tuon ikäiset lapsettomat ehkäisevät e-pillereillä? Eikö miehen kannattaisi käydä vasektomiassa, tai naisen sterilisaatiossa? Työkaverini vielä sanoi että onneksi nyt alkaa veritulppariski pienentyä, eli selvästi pillereiden terveyshaitat ovat olleet mielessä. Eikä ilmeisesti ole erityistä tarvetta menkkojen säätelyyn kun lopetti heti erottuaan.
Peilaan tätä siis omaan tilanteeseeni. Minulle on itsestäänselvää, että lopetan pillerit sinä päivänä kun mies täyttää 30 eli pääsee vasektomiaan. Tai no, ehkä en ihan heti. Vasektomiahan ei "tehoa" samantien. Myös mies odottaa vasektomiaa innoissaan.
Miksi nainen myrkyttää itsensä pillereillä jos lapsia ei ole aikomustakaan hankkia, ja ikääkin on molemmilla niin että lapsettomuuspäätös on (ainakin naisen osalta) varma? Onko tällaisia ehkäisijöitä palstalla?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosi tai kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Kaikille eivät vaihdevuodet iske heti päälle nelikymppisenä.
Ei kai endometrioosi lakkaa oireilemasta kun ehkäisyn tarve hetkeksi loppuu...
Tiedän että pillereitä syödään muistakin syistä kuin ehkäisyyn. Aloituksessa kyse nimenomaan ehkäisykäytöstä.
Ap
No aloituksesta ei ihan täysin selvinnyt, pohditko nimenomaan tämän työkaverisi syitä vai halusitko herättää laajemminkin keskustelua siitä, miksi keski-ikäinen velanainen ehkäisee pillereillä...
Yhden syyn keksin: sairaalakammo. Tiedän monia ihmisiä, joille leikkaukseen meno tai jopa pelkkä sairaalassa käynti on lähes mahdoton ajatus, jos kyseessä ei siis ole elintärkeä operaatio. Sterilisaatiohan ei sitä ole.
Siis tarkoitin tilannetta jossa ainoa syy syödä pillereitä on raskauden ehkäiseminen.
Ollaan sairaalassa töissä ja miehensä ravaa alituiseen työtapaturmien vuoksi sairaalassa, joten en usko kammon olevan kyseessä. Miksei joillain se voi ollakin syynä.
Ap
Vaikutat katkeralta AP. Miksi valitat täällä tuollaisesta asiasta? Hieno kuva tulee sairaalassa työskentelevistä, kun jossain roskapalstalla valitetaan siitä että nainen käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kasva aikuiseksi.
Ks. Edellinen kommenttini. En kertakaikkiaan tajua mistä jo 2 ihmistä on saanut käsityksen että minä valitan tai että minua jotenkin harmittaisi työkaverini ehkäisyasiat.
Onko naisen käyttämä ehkäisy sinulle tabu josta ei saa keskustella, vai mistä tuo kommentti kumpusi?
Ap
Luehan omat kommenttisi läpi. Läpi paistaa halveksunta ja viha hormonaalista ehkäisyä käyttäviä kohtaan varsinkin jos ovat jotenkin liian vanhoja mielestäsi. Kuten varmasti tiedät, voi ehkäisypillereitä syödä vaikka endometrioosin hillintään tai pahoihin kuukautiskipuihin. Jos puhut hormonaalisesta ehkäisystä itsensä myrkyttämisenä, niin kyllähän se antaa tietyn viestin suhtautumisestasi. Ja väität vielä että jollekin se on tabu, kun joku ihmettelee miksi mariset asiasta?
Luin läpi ja olen entistä hämmentyneempi.
Syön tosiaan itsekin pillereitä. Olen syönyt 10 vuotta. En ymmärrä millä ihmeen logiikalla halveksuisin hormonaalista ehkäisyä käyttäviä.
Ja kyllä, kymmenennen kerran, tiedän että pillerit toimivat muuhunkin kuin ehkäisyyn. Oletin että työkaverilla ei ole muuta tarvetta, kun hän helpottuneena lopetti eron jälkeen. Tulin palstalta kysymään kokemuksia ja ajatuksia aiheesta, ja sitten sinä hermostuit. Syy jää mysteeriksi.
Kiitos muille asiallisista ja kiinnostavista näkemyksistä!
Ap
Ota huomioon että tämä on vauva-palsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sterin saaminen on valitettavasti käytännössä hankalaa vaikka olisi jo yli 30v. Minä en onnistunut sitä millään saamaan julkisella puolella, sitkeästi tuputtivat kierukkaa ja mitä lie muita vaihtoehtoja. Ja sanoivat että tulen kuitenkin katumaan. Lopulta pulitin kolme tonnia ja menin yksityiselle, siellä ei yritetty käännyttää.
.Kuinka monesti yritit julkista puolta? Haitko steriä heti kun täytit 30? Anteeksi kun utelen, mutta olen itse 27v ja odotan sitä hetkeä, että täytän 30 ja pääsen itse aloittamaan tämän "prosessin" sterilisaation saamiseksi. Ajattelin ihan klipsejä, mutta kuinka helposti sitten saa putket kokonaan pois? Oletin, että yksityiset tekee pelkkää klipsisteriä, ellei ole muuta syytä tehdä putkien poistoa. Olen myös varautunut menemään yksityiselle, 3k on pieni hinta siitä, että saa kontrollin omaan lisääntymiseen ilman hormoneita..
Kolme kertaa kokeilin julkisen kautta ennenkuin luovutin, ensimmäisen kerran 32 -vuotiaana. Riippuu varmaan paikkakunnastakin miten helposti tai vaikeasti pääsee. Tuubien poistamisessa kokonaan ei ollut mitään ongelmia, lääkäri sanoi että se on nykyään yleisempi tapa kuin klipsien laitto.
Ainut asia mikä kaduttaa on kun en mennyt yksityiselle heti. Oli ihan turhaa käydä julkisella puolella nöyryytettävänä. Elämä sterin jälkeen on ollut helppoa, halut nousi ihan uudelle tasolle kun hormonihuurut ja pelko raskaudesta poistui. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sterilisaatiota säätelee laki. Vähintään 3 lasta ja ikää yli 34v. Jos ei ole 3 lasta niin pitää olla erittäin hyvät ja painavat terveydelliset syyt.
Iäksi riittää tietääkseni 30. Tässä tapauksessa tosiaan reilusti vanhemmat ihmiset kyseessä. Ei kai terkkarissa nyt enää viisikymppisille selitetä että jos myöhemmin mieli muuttuu..?
Ap
Laki on laki. Kehosi on valtion ei sinun.
Näinhän se on. Perusteeksi riittää kuitenkin 30 vuoden ikä.
Ap
Teoriassa riittää, käytännössä ei. Ehkä miehellä riittää pelkkä ikä, mutta naisten on Suomessa hankalaa saada sterilisaatiota.
Ei ole hankalaa. Sen saa kun haluaa.
Kuule suomessa on yhä lääkäreitä jotka vaativat että naisella on aviomiehen lupa sterilisaatioon. Jos sinulla ei ole käsitystä millainen muinaisjäänne naistentautien puoli on niin sille ei voi mitään.
Itse olin miehen mukana kun tätä haastateltiin vasektomialähetettä varten ja kyllä se lääkäri multakin varmisteli useaan otteeseen että onhan se ok ettei mies enää saa lapsia ja kai asiasta on kotona keskusteltu ja sovittu :D Se on ihan hyvä että tiedustellaan puolison mielipidettä koska asia koskee tavallaan molempia, mutta ei kukaan lääkäri voi vaatia puolison lupaa ennen lähetteen tekemistä. Steriloimislaissa ei puhuta mitään puolison suostumuksesta, ainoastaan siitä että lääkäri voi suositella mielummin toisen osapuolen steriloimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosi tai kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Kaikille eivät vaihdevuodet iske heti päälle nelikymppisenä.
Ei kai endometrioosi lakkaa oireilemasta kun ehkäisyn tarve hetkeksi loppuu...
Tiedän että pillereitä syödään muistakin syistä kuin ehkäisyyn. Aloituksessa kyse nimenomaan ehkäisykäytöstä.
Ap
No aloituksesta ei ihan täysin selvinnyt, pohditko nimenomaan tämän työkaverisi syitä vai halusitko herättää laajemminkin keskustelua siitä, miksi keski-ikäinen velanainen ehkäisee pillereillä...
Yhden syyn keksin: sairaalakammo. Tiedän monia ihmisiä, joille leikkaukseen meno tai jopa pelkkä sairaalassa käynti on lähes mahdoton ajatus, jos kyseessä ei siis ole elintärkeä operaatio. Sterilisaatiohan ei sitä ole.
Siis tarkoitin tilannetta jossa ainoa syy syödä pillereitä on raskauden ehkäiseminen.
Ollaan sairaalassa töissä ja miehensä ravaa alituiseen työtapaturmien vuoksi sairaalassa, joten en usko kammon olevan kyseessä. Miksei joillain se voi ollakin syynä.
Ap
Vaikutat katkeralta AP. Miksi valitat täällä tuollaisesta asiasta? Hieno kuva tulee sairaalassa työskentelevistä, kun jossain roskapalstalla valitetaan siitä että nainen käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kasva aikuiseksi.
Ks. Edellinen kommenttini. En kertakaikkiaan tajua mistä jo 2 ihmistä on saanut käsityksen että minä valitan tai että minua jotenkin harmittaisi työkaverini ehkäisyasiat.
Onko naisen käyttämä ehkäisy sinulle tabu josta ei saa keskustella, vai mistä tuo kommentti kumpusi?
Ap
Luehan omat kommenttisi läpi. Läpi paistaa halveksunta ja viha hormonaalista ehkäisyä käyttäviä kohtaan varsinkin jos ovat jotenkin liian vanhoja mielestäsi. Kuten varmasti tiedät, voi ehkäisypillereitä syödä vaikka endometrioosin hillintään tai pahoihin kuukautiskipuihin. Jos puhut hormonaalisesta ehkäisystä itsensä myrkyttämisenä, niin kyllähän se antaa tietyn viestin suhtautumisestasi. Ja väität vielä että jollekin se on tabu, kun joku ihmettelee miksi mariset asiasta?
Luin läpi ja olen entistä hämmentyneempi.
Syön tosiaan itsekin pillereitä. Olen syönyt 10 vuotta. En ymmärrä millä ihmeen logiikalla halveksuisin hormonaalista ehkäisyä käyttäviä.
Ja kyllä, kymmenennen kerran, tiedän että pillerit toimivat muuhunkin kuin ehkäisyyn. Oletin että työkaverilla ei ole muuta tarvetta, kun hän helpottuneena lopetti eron jälkeen. Tulin palstalta kysymään kokemuksia ja ajatuksia aiheesta, ja sitten sinä hermostuit. Syy jää mysteeriksi.
Kiitos muille asiallisista ja kiinnostavista näkemyksistä!
Ap
Ota huomioon että tämä on vauva-palsta.
Erittäin hyvä huomio.
Joskus tämäkin palsta yllättää, aina näemmä ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sterilisaatiota säätelee laki. Vähintään 3 lasta ja ikää yli 34v. Jos ei ole 3 lasta niin pitää olla erittäin hyvät ja painavat terveydelliset syyt.
Iäksi riittää tietääkseni 30. Tässä tapauksessa tosiaan reilusti vanhemmat ihmiset kyseessä. Ei kai terkkarissa nyt enää viisikymppisille selitetä että jos myöhemmin mieli muuttuu..?
Ap
Ap
Teoriassa riittää, käytännössä ei. Ehkä miehellä riittää pelkkä ikä, mutta naisten on Suomessa hankalaa saada sterilisaatiota.
Miksi tätä on alapeukutettu kun tuo on ollut tosiasia ainakin ihan viime vuosiin asti? Naisilta on mm. kyselty aviomiehen lupaa steriä hakiessa ja noita 3-6 kohtien syitä ei ole koskaan otettu perusteena. Tiedän yhdenkin tapauksen jossa henkilölle oli tehty jo useampi abortti ja terveys oli huono, mutta lääkäri kieltäytyi ja vielä v*ttuili päälle.
Pari oli eronnut, tai eroamassa. Mistä päättelet että mies ei halua lapsia jos viidenkympin villitys iskee jonkun uuden vaimon kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kuule suomessa on yhä lääkäreitä jotka vaativat että naisella on aviomiehen lupa sterilisaatioon. Jos sinulla ei ole käsitystä millainen muinaisjäänne naistentautien puoli on niin sille ei voi mitään.
Itse olin miehen mukana kun tätä haastateltiin vasektomialähetettä varten ja kyllä se lääkäri multakin varmisteli useaan otteeseen että onhan se ok ettei mies enää saa lapsia ja kai asiasta on kotona keskusteltu ja sovittu :D Se on ihan hyvä että tiedustellaan puolison mielipidettä koska asia koskee tavallaan molempia, mutta ei kukaan lääkäri voi vaatia puolison lupaa ennen lähetteen tekemistä. Steriloimislaissa ei puhuta mitään puolison suostumuksesta, ainoastaan siitä että lääkäri voi suositella mielummin toisen osapuolen steriloimista.
Aikuisia ihmisiä ei tule kohdella kuin lapsia terveydenhuollossa(kaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole halua kajota kehoonsa sterilisaatiotoimenpiteellä. Meillä esim. on lapsiluku täynnä, mutta emme edes harkitse vasektomiaa tai sterilisaatiota. Käytän minipillereitä ja elän käytännössä täysin ilman kuukautisia. Pari kertaa vuodessa tulee 1-2 pv rusehtavaa vuotoa, ei aina välttämättä edes pikkuhousunsuojaan asti.
Ei haluta nipsaista yhtä johtoa poikki paikallispuudutuksessa, mutta halutaan kajota kehoon syöttämällä sille jatkuvaa hormonilääkitystä?
Tämä on se mitä en ymmärrä.
Ap
Kehoon ei kajota hormonaalisella ehkäisyllä. Kajoaminen viittaa johonkin fyysiseen toimenpiteeseen. Sivistyssanakirjan mukaan Kajota = koskea, koskettaa, käydä käsiksi, ryhtyä (luvatta) tekemään jollekin jotakin.
Toisin kuin harhoissasi väität, hormonaalinen ehkäisy ei ole kehoon kajoamista, mutta "nipsaisu" eli siemenjohtimien sitominen, klipsaus tai katkaisu on kajoamista ja todennäköisesti myös peruuttamatonta arpeutumisen jälkeen.
Tuskin sinä missään sairaalassa edes olet töissä, ehkä käytäviä siivoamassa korkeintaan. Typerää marinaa.
Mä olen aidosti hämilläni että miten tämä aihe voi herättää vahvoja tunteita osassa. :D Mulle ehkäisy on hyvin neutraali aihe. Ehkä palsta ei ole valmis ehkäisykeskusteluun.
Olen töissä sairaalassa mutta en suoraan terveydenhoidossa.
Pahoittelen jos koit aloituksen jotenkin negatiivisena.
Ap
Jos puhut pillereiden syömisestä itsensä "myrkyttämisenä" ja kehoon "kajoamisena", niin kyllähän siinä on vahva negatiivinen vire. Lisäksi tunnut lähinnä pyörittävän samaa levyä koko ajan. Jankkaat ja hämmästelet, vaikka sinulle on useampi kirjoittaja avannut joitain mahdollisia syitä tällaisen valinnan takana. Sinusta saa kuvan, että pidät hormonaalista ehkäisyä vanhemmalla iällä käyttäviä jotenkin yksinkertaisina ja sellaisina, jotka eivät ymmärrä omaa parastaan. Jankkaaminen antaa myös yleisesti negatiivisen vaikutelman. Se viestii, että et pohjimmiltaan halua hyväksyä tai ymmärtää omistasi poikkeavia näkemyksiä.
Olen kyllä vastannut samoihin yleisiin kysymyksiin useasti, koska tiedän että kaikki eivät lue jokaista kommenttia. Siksi yleiset on hyvä olla muutamaan kertaan, tai keskustelu jää kiertämään kehää.
Ilmeisesti tuo myrkytys-sana on nyt se joka osaa hiertää. Käytin sitä ajattelematta. Onhan nykyään tiedossa hormoniehkäisyn haitat sekä naisille että esim. vesieliöille. Tosin on niistä hyötyäkin.
Tuota en ymmärrä yhtään että en hyväksyisi omasta näkemykseltäni poikkeavia kommentteja. En ymmärrä mitä hyväksyttävää tällaisessa aiheessa on. Kyse ei ole ihmisten tappamisesta vaan ehkäisystä, luoja sentään.
Ap
En kyllä nyt ymmärrä ap:n saamaa negatiivista palautetta. Ilmeisesti ihmiset ei tosiaan tiedä hormonaalisen ehkäisyn haitoista sekä käyttäjälleen (esim se veritulppariski) että ympäristölle (se estrogeeni päätyy vesistöihin ja heikentää kalojen lisääntymiskykyä)? Luultavasti tämä kyseinen nainenkaan ei ole tiennyt tai välittänyt aiemmin, tai ei ole osannut/halunnut/viitsinyt miettiä vaihtoehtoja. Ei siinä mitään väärää ole, jos joku haluaa niitä pitkään käyttää, mutta hyviä (monille parempiakin?) vaihtoehtoja on. Jos e-pillereitä käyttää terveyssyistä, ei niitä varmaan silloin heti erotessa lopeteta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi naiset alistuu laittaan kehoonsa kaikkee mikä ei kehoon kuulu :( Pillereitä, kapseleita, mitälie...
En ole koskaan eläessäni syönyt mitään ehkäisyyn liittyvää enkä tule syömään. Kumilla mennään. Lapsia on kolme. Kun kumi jätettiin pois, kaikki lapset tärppäsit ekasta kierrosta. Eikä kumi ole tässä 15 vuoden aikana kertaakaan pettänyt, niinkuin siitä pelotellaan.
Kumi ei sovi kaikille ehkäisyksi. Lateksiallergiani rajaa ison osan niistä pois ja entisen poikaystäväni kanssa ei löydetty mitään merkkiä mikä ei hiertyisi rikki, nouse pois tai purista niin paljon että erektio lopahtaa. En edes muista monta kertaa lähdin paniikissa apteekkiin hakemaan jälkiehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Aikuisia ihmisiä ei tule kohdella kuin lapsia terveydenhuollossa(kaan).
Ei pitäisi niin mutta näin monisairaana ja kymmenien eri lääkärien ja hoitajan paikeilla olleena voin helposti sanoa että kyllä kohdellaan. Sori OT mutta kuitenkin.
eri
Tähänkin olisit saanut vastauksen nopeasti ja luotettavasti kun olisit suoraan kysynyt kyseiseltä henkilöltä.
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin olisit saanut vastauksen nopeasti ja luotettavasti kun olisit suoraan kysynyt kyseiseltä henkilöltä.
Totta. Jotenkin katson aika törpöksi jos alan udella ehkäisyasioista naiselta joka vielä käsittelee kipeää eroaan. Ei ole sen tyyppinen että loukkaantuisi, mutta tuntisin itseni hölmöksi tilanteessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En kyllä nyt ymmärrä ap:n saamaa negatiivista palautetta. Ilmeisesti ihmiset ei tosiaan tiedä hormonaalisen ehkäisyn haitoista sekä käyttäjälleen (esim se veritulppariski) että ympäristölle (se estrogeeni päätyy vesistöihin ja heikentää kalojen lisääntymiskykyä)? Luultavasti tämä kyseinen nainenkaan ei ole tiennyt tai välittänyt aiemmin, tai ei ole osannut/halunnut/viitsinyt miettiä vaihtoehtoja. Ei siinä mitään väärää ole, jos joku haluaa niitä pitkään käyttää, mutta hyviä (monille parempiakin?) vaihtoehtoja on. Jos e-pillereitä käyttää terveyssyistä, ei niitä varmaan silloin heti erotessa lopeteta.
No tämä. Ymmärsit pointtini.
Olen itse ollut aina hyvinkin tyytyväinen pillereihin, ei mitään haittavaikutuksia ja syön vielä tosi edullisia pilsuja. Olen kuitenkin tietoinen haitoista, ja ehkä juuri siksi en koskaan ole mieltänyt pillereitä loppuelämän ehkäisykeinoksi. Nämä ovat sopivuudestaan huolimatta itselleni väliaikainen vaihtoehto.
Kaikille ei ole, ja se selvästi herättää närää palstalla. Tai siis se kun luullaan että itseäni häiritsee muiden pilleröinnit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sterin saaminen on valitettavasti käytännössä hankalaa vaikka olisi jo yli 30v. Minä en onnistunut sitä millään saamaan julkisella puolella, sitkeästi tuputtivat kierukkaa ja mitä lie muita vaihtoehtoja. Ja sanoivat että tulen kuitenkin katumaan. Lopulta pulitin kolme tonnia ja menin yksityiselle, siellä ei yritetty käännyttää.
.Kuinka monesti yritit julkista puolta? Haitko steriä heti kun täytit 30? Anteeksi kun utelen, mutta olen itse 27v ja odotan sitä hetkeä, että täytän 30 ja pääsen itse aloittamaan tämän "prosessin" sterilisaation saamiseksi. Ajattelin ihan klipsejä, mutta kuinka helposti sitten saa putket kokonaan pois? Oletin, että yksityiset tekee pelkkää klipsisteriä, ellei ole muuta syytä tehdä putkien poistoa. Olen myös varautunut menemään yksityiselle, 3k on pieni hinta siitä, että saa kontrollin omaan lisääntymiseen ilman hormoneita..
Kolme kertaa kokeilin julkisen kautta ennenkuin luovutin, ensimmäisen kerran 32 -vuotiaana. Riippuu varmaan paikkakunnastakin miten helposti tai vaikeasti pääsee. Tuubien poistamisessa kokonaan ei ollut mitään ongelmia, lääkäri sanoi että se on nykyään yleisempi tapa kuin klipsien laitto.
Ainut asia mikä kaduttaa on kun en mennyt yksityiselle heti. Oli ihan turhaa käydä julkisella puolella nöyryytettävänä. Elämä sterin jälkeen on ollut helppoa, halut nousi ihan uudelle tasolle kun hormonihuurut ja pelko raskaudesta poistui. Suosittelen!
Hei kiitos vastauksesta! Mietinkin täällä, että mahdatko vastata ollenkaan. :) Olen lukenut kertomuksia tästä nöyryyttämisestä julkisella puolella, ja olinkin jo henkisesti valmistautunut puolustamaan itseäni. Nyt kun noin sanoit, niin saatan minäkin sitten mennä vain suoraan yksityiselle. Pitääkin lukea enemmän tuosta putkien poistosta, klipsit tuntuvat epävarmemmalta ehkäisykeinolta.. T. se sama 27-v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitos vastauksesta! Mietinkin täällä, että mahdatko vastata ollenkaan. :) Olen lukenut kertomuksia tästä nöyryyttämisestä julkisella puolella, ja olinkin jo henkisesti valmistautunut puolustamaan itseäni. Nyt kun noin sanoit, niin saatan minäkin sitten mennä vain suoraan yksityiselle. Pitääkin lukea enemmän tuosta putkien poistosta, klipsit tuntuvat epävarmemmalta ehkäisykeinolta.. T. se sama 27-v
Palionko steri mahtaa maksaa julkisella..? Itse en olisi valmis maksamaan kolmea tonnia siitä, että saan teetettyä toimenpiteen mihin minulla on täysi oikeus edullisemminkin.
Ap
Ei tosiaan ole sterilisaation saaminen julkisella puolella mikään läpihuutojuttu. Itse olen reilusti päälle 40 ja lapsiluku täynnä, silti minun piti perustella sterilisaatioon haluamistani sillä, että olen jo kokeillut kaikki hormonaaliset ehkäisyt ja todennut, että ne eivät minulle sovellu. Ja tälläkin pääsin vasta jonoon, lähettävän lääkärin viesti mulle oli, että mitään hän ei voi luvata, katsotaan miten käy.
En tiedä, mikä nykyinen ohjeistus on, mutta äitini söi 1990-luvulla pillereitä ollessaan n. viisikymppinen osteoporoosin takia.
Ketkä sinun mielestäsi ovat niitä jotka saavat pohtia ehkäisyyn liittyviä asioita ja ilmiöitä aihe vapaalla? :D Lääkärit? Hoitajat? Ketkä?
En ole täällä jakamassa enkä hakemassa lääketieteellistä tietoa vaan keskustelemassa.
Ap