Keski-ikäinen vela-pariskunta, nainen pillerillä. Miksi?
Ei, asia ei kuulu minulle kun sitä joku kuitenkin kysyy. Kunhan kiinnostaa. Ja vela = vapaaehtoisesti lapseton.
Työkaverini mainitsi sivulauseessa lopettaneensa e-pillerit kun erosi hiljattain miehestään. Kyseessä noin 55-vuotias mies, nainen pian 50 v. Aiemmin on tullut puheeksi, että heille oli molemmille jo pitkän suhteen alussa selvää ettei lapsia tule.
Mielenkiintoni heräsi väkisinkin, mutta en kokenut sopivaksi alkaa udella ehkäisystä enempää. Mietin vain että miksi tuon ikäiset lapsettomat ehkäisevät e-pillereillä? Eikö miehen kannattaisi käydä vasektomiassa, tai naisen sterilisaatiossa? Työkaverini vielä sanoi että onneksi nyt alkaa veritulppariski pienentyä, eli selvästi pillereiden terveyshaitat ovat olleet mielessä. Eikä ilmeisesti ole erityistä tarvetta menkkojen säätelyyn kun lopetti heti erottuaan.
Peilaan tätä siis omaan tilanteeseeni. Minulle on itsestäänselvää, että lopetan pillerit sinä päivänä kun mies täyttää 30 eli pääsee vasektomiaan. Tai no, ehkä en ihan heti. Vasektomiahan ei "tehoa" samantien. Myös mies odottaa vasektomiaa innoissaan.
Miksi nainen myrkyttää itsensä pillereillä jos lapsia ei ole aikomustakaan hankkia, ja ikääkin on molemmilla niin että lapsettomuuspäätös on (ainakin naisen osalta) varma? Onko tällaisia ehkäisijöitä palstalla?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöystävänikin on "myrkyttänyt" itseään pillereillä, koska ilman niitä kuukautiset ovat silkkaa tuskaa ja helvettiä. Pillereillä kykenee kontrolloimaan niitä ja kivut ovat murto-osa siitä, mitä olisi ilman.
Sitä paitsi pillerit ikään kuin simuloivat raskaana oloa, joten kai raskaana oleminenkin on sitten "myrkytys". Huoh..
Miksi alapeukut? Hän saa syödä ihan niin paljon pillereitä kuin huvittaa, jos sillä elämä on siedettävää. Myrkkytys lainausmerkeissä, koska se ei todellakaan ole mitään myrkytystä.
Siispä suksikaa v#####n katkerat äm#ät ja vetäkää itsenne kiikkuun. =)
Alapeukut tulee sun jutuista ja tietämättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sterin saaminen on valitettavasti käytännössä hankalaa vaikka olisi jo yli 30v. Minä en onnistunut sitä millään saamaan julkisella puolella, sitkeästi tuputtivat kierukkaa ja mitä lie muita vaihtoehtoja. Ja sanoivat että tulen kuitenkin katumaan. Lopulta pulitin kolme tonnia ja menin yksityiselle, siellä ei yritetty käännyttää.
.
Kuinka monesti yritit julkista puolta? Haitko steriä heti kun täytit 30? Anteeksi kun utelen, mutta olen itse 27v ja odotan sitä hetkeä, että täytän 30 ja pääsen itse aloittamaan tämän "prosessin" sterilisaation saamiseksi. Ajattelin ihan klipsejä, mutta kuinka helposti sitten saa putket kokonaan pois? Oletin, että yksityiset tekee pelkkää klipsisteriä, ellei ole muuta syytä tehdä putkien poistoa. Olen myös varautunut menemään yksityiselle, 3k on pieni hinta siitä, että saa kontrollin omaan lisääntymiseen ilman hormoneita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosi tai kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Kaikille eivät vaihdevuodet iske heti päälle nelikymppisenä.
Ei kai endometrioosi lakkaa oireilemasta kun ehkäisyn tarve hetkeksi loppuu...
Tiedän että pillereitä syödään muistakin syistä kuin ehkäisyyn. Aloituksessa kyse nimenomaan ehkäisykäytöstä.
Ap
No aloituksesta ei ihan täysin selvinnyt, pohditko nimenomaan tämän työkaverisi syitä vai halusitko herättää laajemminkin keskustelua siitä, miksi keski-ikäinen velanainen ehkäisee pillereillä...
Yhden syyn keksin: sairaalakammo. Tiedän monia ihmisiä, joille leikkaukseen meno tai jopa pelkkä sairaalassa käynti on lähes mahdoton ajatus, jos kyseessä ei siis ole elintärkeä operaatio. Sterilisaatiohan ei sitä ole.
Siis tarkoitin tilannetta jossa ainoa syy syödä pillereitä on raskauden ehkäiseminen.
Ollaan sairaalassa töissä ja miehensä ravaa alituiseen työtapaturmien vuoksi sairaalassa, joten en usko kammon olevan kyseessä. Miksei joillain se voi ollakin syynä.
Ap
Vaikutat katkeralta AP. Miksi valitat täällä tuollaisesta asiasta? Hieno kuva tulee sairaalassa työskentelevistä, kun jossain roskapalstalla valitetaan siitä että nainen käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä söin pillereitä 46v asti menkkakipujen takia ja siitä vaihdoin suoraan hormonikorvaushoitoon.
Kyllä sinä kuule olet nyt tehnyt väärin ja myrkyttänyt itseäsi, kyllä AP tietää ja on ainoa oikea totuus tässä asiassa. Vaikene ja katoa.
Peli seis, nyt olet ymmärtänyt tyystin väärin. En ole missään kohtaa puhunut totuuksista tai kieltänyt ketään syömästä pillereitä. Syökää vaikka hautaan asti puolestani.
Minä nyt vain pohdin tällaista ilmiötä. Miksi joku ehkäisee terveydelle ja ympäristölle haitallisella tavalla kun muitakin tapoja on, etenkin kun ehkäisyntarve on pysyvä. Ei tähän ole oikeaa vastausta, jos olisi, selvittäisin sen muualta kuin palstalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sterin saaminen on valitettavasti käytännössä hankalaa vaikka olisi jo yli 30v. Minä en onnistunut sitä millään saamaan julkisella puolella, sitkeästi tuputtivat kierukkaa ja mitä lie muita vaihtoehtoja. Ja sanoivat että tulen kuitenkin katumaan. Lopulta pulitin kolme tonnia ja menin yksityiselle, siellä ei yritetty käännyttää.
Meillä nimenomaan minä halusin sterin tuubit poistattamalla, koska se vähentää munasarja- ja rintasyövän riskiä. Mies olisi varmaankin päässyt kastraatioon helpommalla.
Kastraatioon LOL
Miehille tehdään vasektomia, kastraatio on turhan järeä toimenpide. On nääs eroa.
Ei olisi ensimmäinen kerta, kun nämä kaksi menevät sekaisin. Kaveripariskunnan mies oli menossa vasektomiaan ja oli asiasta varsin avoin lähipiirissään ja työpaikalla. Jälkeenpäin oli joku tullut arasti kysymään, että saako hän kysyä, tuliko siitä isoja hormonimuutoksia ja eikö sellaisia toimenpiteitä tehdä yleensä vain kollikissoille :D
Mitä vittua toisten ehkäisyt sinulle kuuluu ?
Minä luulen ettei mies vaan ole suostunut vasektomiaan. Jotkut miehet ilmeisesti ajattelee että se jotenkin vähentää heidän miehuuttaan tai jotain? Ja miksi mennäkään kun voi kätevästi ulkoistaa ehkäisyn kaikkine haittoineen sille vaimolle. Ehkäisyä pidetään edelleen jotenkin enemmän "naisen juttuna" kun se nainen on se joka voi tulla raskaaksi.
Meillä on vähän sama tilanne, tosin mies ei halua että käytän pillereitä, koska ne vie seksihalut 😅 mutta useampi vuosi on nyt menty kumilla ja tuskin enempää lapsia tehdään (on kaksi aika pientä), joten voisi miettiä jotain pysyvämpääkin ratkaisua. Vaikka toistaiseksi tuo kumikin on toiminut ihan hyvin eikä miestä tunnu haittaavan. Keskeytettyäkin on käytetty ihan menestyksellä jos ei ole kumeja saatavilla. Kolmas lapsi ei olisi katastrofi joten siksi ei haittaa jos ehkäisy ei ole 100% varma. Jossain vaiheessa yritän kyllä silti suostutella miehen vasektomiaan, mutta epäilen että voi olla aika hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosi tai kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Kaikille eivät vaihdevuodet iske heti päälle nelikymppisenä.
Tiedän että pillereitä syödään muistakin syistä kuin ehkäisyyn. Aloituksessa kyse nimenomaan ehkäisykäytöstä.
Ap
No aloituksesta ei ihan täysin selvinnyt, pohditko nimenomaan tämän työkaverisi syitä vai halusitko herättää laajemminkin keskustelua siitä, miksi keski-ikäinen velanainen ehkäisee pillereillä...
Yhden syyn keksin: sairaalakammo. Tiedän monia ihmisiä, joille leikkaukseen meno tai jopa pelkkä sairaalassa käynti on lähes mahdoton ajatus, jos kyseessä ei siis ole elintärkeä operaatio. Sterilisaatiohan ei sitä ole.
Siis tarkoitin tilannetta jossa ainoa syy syödä pillereitä on raskauden ehkäiseminen.
Ollaan sairaalassa töissä ja miehensä ravaa alituiseen työtapaturmien vuoksi sairaalassa, joten en usko kammon olevan kyseessä. Miksei joillain se voi ollakin syynä.
Ap
Vaikutat katkeralta AP. Miksi valitat täällä tuollaisesta asiasta? Hieno kuva tulee sairaalassa työskentelevistä, kun jossain roskapalstalla valitetaan siitä että nainen käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kasva aikuiseksi.
Ks. Edellinen kommenttini. En kertakaikkiaan tajua mistä jo 2 ihmistä on saanut käsityksen että minä valitan tai että minua jotenkin harmittaisi työkaverini ehkäisyasiat.
Onko naisen käyttämä ehkäisy sinulle tabu josta ei saa keskustella, vai mistä tuo kommentti kumpusi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua toisten ehkäisyt sinulle kuuluu ?
Ks. Aloituksen ensimmäinen lause.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole halua kajota kehoonsa sterilisaatiotoimenpiteellä. Meillä esim. on lapsiluku täynnä, mutta emme edes harkitse vasektomiaa tai sterilisaatiota. Käytän minipillereitä ja elän käytännössä täysin ilman kuukautisia. Pari kertaa vuodessa tulee 1-2 pv rusehtavaa vuotoa, ei aina välttämättä edes pikkuhousunsuojaan asti.
Ei haluta nipsaista yhtä johtoa poikki paikallispuudutuksessa, mutta halutaan kajota kehoon syöttämällä sille jatkuvaa hormonilääkitystä?
Tämä on se mitä en ymmärrä.
Ap
Kehoon ei kajota hormonaalisella ehkäisyllä. Kajoaminen viittaa johonkin fyysiseen toimenpiteeseen. Sivistyssanakirjan mukaan Kajota = koskea, koskettaa, käydä käsiksi, ryhtyä (luvatta) tekemään jollekin jotakin.
Toisin kuin harhoissasi väität, hormonaalinen ehkäisy ei ole kehoon kajoamista, mutta "nipsaisu" eli siemenjohtimien sitominen, klipsaus tai katkaisu on kajoamista ja todennäköisesti myös peruuttamatonta arpeutumisen jälkeen.
Tuskin sinä missään sairaalassa edes olet töissä, ehkä käytäviä siivoamassa korkeintaan. Typerää marinaa.
Ehkä kyse ei ollut pelkästä ehkäisystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole halua kajota kehoonsa sterilisaatiotoimenpiteellä. Meillä esim. on lapsiluku täynnä, mutta emme edes harkitse vasektomiaa tai sterilisaatiota. Käytän minipillereitä ja elän käytännössä täysin ilman kuukautisia. Pari kertaa vuodessa tulee 1-2 pv rusehtavaa vuotoa, ei aina välttämättä edes pikkuhousunsuojaan asti.
Ei haluta nipsaista yhtä johtoa poikki paikallispuudutuksessa, mutta halutaan kajota kehoon syöttämällä sille jatkuvaa hormonilääkitystä?
Ap
Kehoon ei kajota hormonaalisella ehkäisyllä. Kajoaminen viittaa johonkin fyysiseen toimenpiteeseen. Sivistyssanakirjan mukaan Kajota = koskea, koskettaa, käydä käsiksi, ryhtyä (luvatta) tekemään jollekin jotakin.
Toisin kuin harhoissasi väität, hormonaalinen ehkäisy ei ole kehoon kajoamista, mutta "nipsaisu" eli siemenjohtimien sitominen, klipsaus tai katkaisu on kajoamista ja todennäköisesti myös peruuttamatonta arpeutumisen jälkeen.
Tuskin sinä missään sairaalassa edes olet töissä, ehkä käytäviä siivoamassa korkeintaan. Typerää marinaa.
Mä olen aidosti hämilläni että miten tämä aihe voi herättää vahvoja tunteita osassa. :D Mulle ehkäisy on hyvin neutraali aihe. Ehkä palsta ei ole valmis ehkäisykeskusteluun.
Olen töissä sairaalassa mutta en suoraan terveydenhoidossa.
Pahoittelen jos koit aloituksen jotenkin negatiivisena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kyse ei ollut pelkästä ehkäisystä.
Ehkä ei. Oletin että oli kun lopetti eroon ja sanoi olevansa helpottunut (tulppariski).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ks. Edellinen kommenttini. En kertakaikkiaan tajua mistä jo 2 ihmistä on saanut käsityksen että minä valitan tai että minua jotenkin harmittaisi työkaverini ehkäisyasiat.
Onko naisen käyttämä ehkäisy sinulle tabu josta ei saa keskustella, vai mistä tuo kommentti kumpusi?
Ap
Luehan omat kommenttisi läpi. Läpi paistaa halveksunta ja viha hormonaalista ehkäisyä käyttäviä kohtaan varsinkin jos ovat jotenkin liian vanhoja mielestäsi. Kuten varmasti tiedät, voi ehkäisypillereitä syödä vaikka endometrioosin hillintään tai pahoihin kuukautiskipuihin. Jos puhut hormonaalisesta ehkäisystä itsensä myrkyttämisenä, niin kyllähän se antaa tietyn viestin suhtautumisestasi. Ja väität vielä että jollekin se on tabu, kun joku ihmettelee miksi mariset asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mä olen aidosti hämilläni että miten tämä aihe voi herättää vahvoja tunteita osassa. :D Mulle ehkäisy on hyvin neutraali aihe. Ehkä palsta ei ole valmis ehkäisykeskusteluun.
Ap
"Olen töissä sairaalassa mutta en suoraan terveydenhoidossa."
Arvasin.
Eiköhän tämän keskustelun voi lopettaa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nimenomaan minä halusin sterin tuubit poistattamalla, koska se vähentää munasarja- ja rintasyövän riskiä. Mies olisi varmaankin päässyt kastraatioon helpommalla.
Kastraatioon LOL
Miehille tehdään vasektomia, kastraatio on turhan järeä toimenpide. On nääs eroa.
Ei olisi ensimmäinen kerta, kun nämä kaksi menevät sekaisin. Kaveripariskunnan mies oli menossa vasektomiaan ja oli asiasta varsin avoin lähipiirissään ja työpaikalla. Jälkeenpäin oli joku tullut arasti kysymään, että saako hän kysyä, tuliko siitä isoja hormonimuutoksia ja eikö sellaisia toimenpiteitä tehdä yleensä vain kollikissoille :D
Tehdään niitä ihmisillekin muttei ehkäisymielessä. Kastraatioon ihmiselle pitää olla jo joku vakavampi sairaus esim kivessyöpä. Eikä palleja miehiltäkään syövän takia viedä ellei ole aivan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Jos puhut pillereiden syömisestä itsensä "myrkyttämisenä" ja kehoon "kajoamisena", niin kyllähän siinä on vahva negatiivinen vire. Lisäksi tunnut lähinnä pyörittävän samaa levyä koko ajan. Jankkaat ja hämmästelet, vaikka sinulle on useampi kirjoittaja avannut joitain mahdollisia syitä tällaisen valinnan takana. Sinusta saa kuvan, että pidät hormonaalista ehkäisyä vanhemmalla iällä käyttäviä jotenkin yksinkertaisina ja sellaisina, jotka eivät ymmärrä omaa parastaan. Jankkaaminen antaa myös yleisesti negatiivisen vaikutelman. Se viestii, että et pohjimmiltaan halua hyväksyä tai ymmärtää omistasi poikkeavia näkemyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Luehan omat kommenttisi läpi. Läpi paistaa halveksunta ja viha hormonaalista ehkäisyä käyttäviä kohtaan varsinkin jos ovat jotenkin liian vanhoja mielestäsi. Kuten varmasti tiedät, voi ehkäisypillereitä syödä vaikka endometrioosin hillintään tai pahoihin kuukautiskipuihin. Jos puhut hormonaalisesta ehkäisystä itsensä myrkyttämisenä, niin kyllähän se antaa tietyn viestin suhtautumisestasi. Ja väität vielä että jollekin se on tabu, kun joku ihmettelee miksi mariset asiasta?
Luin läpi ja olen entistä hämmentyneempi.
Syön tosiaan itsekin pillereitä. Olen syönyt 10 vuotta. En ymmärrä millä ihmeen logiikalla halveksuisin hormonaalista ehkäisyä käyttäviä.
Ja kyllä, kymmenennen kerran, tiedän että pillerit toimivat muuhunkin kuin ehkäisyyn. Oletin että työkaverilla ei ole muuta tarvetta, kun hän helpottuneena lopetti eron jälkeen. Tulin palstalta kysymään kokemuksia ja ajatuksia aiheesta, ja sitten sinä hermostuit. Syy jää mysteeriksi.
Kiitos muille asiallisista ja kiinnostavista näkemyksistä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Minä en kyllä tuommoista halveksuntaa ja vihaa ap:n viesteissä nähnyt. Aitoa ihmetystä vaan. Jos kyseinen henkilö on vielä itse ollut helpottunut, että saa lopettaa e-pillerit niin tuskin on niitä endometrioosiin tai akneen syönyt, ei niitä silloin lopeteta heti eron tullessa. Mutta pidän varsin todennäköisenä ettei kyseiselle naiselle ole tullut pillereistä erikoisemmin haittoja, joten on sitten käyttänyt vaan niitä ihan tottumuksen ja helppouden takia eikä ole hyväksi havaittua ehkäisyä haluttu lähteä muuttamaan.
Kyllä sinä kuule olet nyt tehnyt väärin ja myrkyttänyt itseäsi, kyllä AP tietää ja on ainoa oikea totuus tässä asiassa. Vaikene ja katoa.