Muutto Lappiin?
Minulle on tarjottu työpaikkaa Lapista. En ole koskaan aiemmin edes käynyt niin pohjoisessa. Työpaikka olisi pienessä kylässä, jossa on asukkaita alle 5000.
Nyt asun Hakaniemessä. Olen ollut työttömänä puoli vuotta, eikä työn saaminen täältä päin näytä todennäköiseltä.
Mitä plussia ja miinuksia teille tulee mieleen Lappiin ja pienelle paikkakunnalle muuttamisesta?
Kommentit (234)
Pienelläkin paikkakunnalla on palvelut kuten lääkäri, eläinlääkäri ja hammaslääkäri. Apteekki, Alko, R-kiska, kirjasto ja uimahalli on yleensä myös. Mä ainakin pärjään noilla.
Joskus olin rukalla sesonkitöissä yhden kauden ja ei ollu minun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ruka ei ole Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruka ei ole Lapissa.
Nojoo oikeassa olet mutta aika lähellä kummiski. Sesonkiporukka vetää viinaa siihen malliin että ihmettelen miten niiden kunto kesti, töissäkin osa joi salaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruka ei ole Lapissa.
Nojoo oikeassa olet mutta aika lähellä kummiski. Sesonkiporukka vetää viinaa siihen malliin että ihmettelen miten niiden kunto kesti, töissäkin osa joi salaa.
Ap:llä on virka odottamassa, joten tuskin minnekään hiihtokeskukseen menossa sesonkihommiin.
Vierailija kirjoitti:
Pienelläkin paikkakunnalla on palvelut kuten lääkäri, eläinlääkäri ja hammaslääkäri. Apteekki, Alko, R-kiska, kirjasto ja uimahalli on yleensä myös. Mä ainakin pärjään noilla.
..tosin vaikka Karigasniemellä asuessa tulee lähimpään uimahalliin kyllä melkosesti matkaa. 140 kilometriä uimaan Ivaloon, tai vaihtoehtosesti Utsjoen uimahalliin 103 km, että ei ainakaan kaikissa pikkupaikoissa samat palvelut ole yhtä lähellä. Tosin tuommonen sata kilometriähän on lapissa aateltuna ihan lähellä. Tosin siellä on varmasti paljon muuta kivaa harrastettavaa ja tekemistä.
Pää hajoaa palveluiden puutteeseen.
Rovaniemi on ainoa paikka, jossa pystyy olemaan.
-lapista helsinkiin aikanaan muuttanut
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta.
Tuttavani muutti ja häntä kuulemma söi mäkäräiset.
Voi luoja, söikö mäkäräiset koko kermaperceen?
Ilman muuta otat viran vastaan. Mikäli Helsingissä ei mitään mikä siellä pidättelee, niin miksi et lähtisi. Lapista pääsee aina poiskin jos täällä ei viihdy. Lapissa on tilaa hengittää ja luonto lähellä. Asuminen ja eläminen edullisempaa ja ihmiset välittömiä. Palveluita vähemmän, mutta toimivampia. Vaikkei kauppa olekaan auki 24/7 niin siihenkin tottuu. Ja muuton voi kyllä hoitaa edullisestikin. Hyvä syy hankkiutua samalla myös eroon kaikesta ylimääräisestä turhasta. Nimimerkki kokemusta on. Ei muuta kuin rohkeasti matkaan ja onnea uuteen!
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla on vielä vakiduuneja?
Tämä.
Ja etenkin näinä aikoina.
Ja tulevaisuudessa.
KUKAAN ei voi olla varma, että on edes 3v päästä duunissaan.
Tai no, hautausalan ihmiset.
Outoja Lappi-kliseitä ihmisillä. Lappi on valtavan laaja alue, jossa on erilaisia alueita, erämaata sekä kaupunkeja ja kaikkea näiden väliltä. Sehän riippuu aivan sijainnista, millaiset olosuhteet, aktiviteetit ja väkimäärät on ympärillä.
Ap:lle tsemppiä. Tarttuisin tarjoukseen näinä aikoina.
Nunnuka Nunnuka lailailaa... Hyvä provo oli.
Mä varmaan varsinkin tässä maailmantilassa todellakin muuttaisin lappiin. Siellä vois pari vuotta kattoo miltä tuntuu ja jos on kurjaa nii hakee pois.
Täällä vaan mammat patistaa ap.n muuttamaan Lappiin ja nauraa käkättää itsekseen. Harva sinne haluaa oikeesti muuttaa, ei edes töiden perässä. Lähempääkin luulis töitä löytyvän.
Todellakin otat viran vastaan! Kuka edes miettis enää?? Nykyaikana Lapissa asuminen on luksusta. Netti pelaa, ruokakaupoista saa kaiken tarvittavan, viikonlopulla voi käydä kaupungissa, jos alkaa elämä ahdistaa, mutta tuskinpa niin käy.
Luonto, valkoinen lumi, raikas ilma, Ruotsi ja Norja lähellä, jossa voi matkustaa (esim. Jäämeren rannikko ja Norjan vuoristo), ihmiset reiluja ja avoimia, toisin kuin kehä kolmosen sisällä yleensä.
En muuta ikinä takaisin etelä-suomen sohjoiseen ja pimeään kaupunkihärdelliin. Täällä kuulee ajatuksensa ja elää ihmisen kokoista elämää!
Tervetuloa!!
Nämä nunnukat ei varmaan ole koskaan Lapissa käyneetkään tai asuneet. Ihme käsityksiä, jotain 70-luvun mielikuvia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, napapiirin yläpuolella on.
Se ainakin on varmaa, että tavaroiden muutto sinne tulisi maksamaan todella paljon.
-AP
Kelasta saa apua muuttokustannuksiin, kun muuttaa työn perässä.
Muutat tietysti ja hankit oman asunnon.Puhtaampi luonto ja juomavesi sekä raitista ilmaa.Junassa voi laittaa tavarat tai kontissa.Pyöräkin kulkee junassa tai omalla autolla.
Justiin siellä oltiin hiihtämässä ja hienoa on.Kuvaat luontoa ja maalaat tauluja.Revontulet on isoja ja huikeita.
etelän kunnat pistävät käsiään ristiin kun idiootti perheet muuttavat pois. huu haa vanhemmat n. 42000e/V lapsi lisät kuljetukset päälle. JOS HALUATTE LÄHETÄMME TEILLE TAMMELAN KUNNASTAKIN 12 KPL HYVIN TYÖTÄ VIEROKSUVIA YKSILÖITÄ NAUTTIMAAN TEIDÄN SOSIAALI TUISTA. saatte asukkaita