Muutto Lappiin?
Minulle on tarjottu työpaikkaa Lapista. En ole koskaan aiemmin edes käynyt niin pohjoisessa. Työpaikka olisi pienessä kylässä, jossa on asukkaita alle 5000.
Nyt asun Hakaniemessä. Olen ollut työttömänä puoli vuotta, eikä työn saaminen täältä päin näytä todennäköiseltä.
Mitä plussia ja miinuksia teille tulee mieleen Lappiin ja pienelle paikkakunnalle muuttamisesta?
Kommentit (234)
Mikä estää kokeilemasta, parempi vaihtoehto kai se on kuin työttömänä olo. Voithan sitten myöhemmin etsiä uutta työpaikkaa, jos siltä tuntuu.
Itse olen asunut ikäni Lapissa ja nyt jo pidempään Rovaniemellä. Tämä on mielestäni ihan viihtyisä kaupunki, sopivan kokoinen ja löytyy kaikkea mitä tarvii, on harrastusmahdollisuuksia jne.
Tässäpä omia mielikuvia Lapin kunnista. Ihan tuolla yläperällä en ole käynyt, joten Enontekiö ja Utsjoki jäävät listalta pois. Jos pitäisi jonnekin muualle muuttaa, niin Kittilä voisi olla ihan jees, samoin Tornio ja Sodankylä. Pellokin, ainakin koiraharrastajalle. Savukoski ja Ivalo sopisivat erähenkisille.
Pelkosenniemelle en muuttaisi kuin max. Pyhälle, mutta sielläkin taitaa olla aika hiljaista. Ranua, Simo, Ylitornio, Kolari, Muonio, Posio - näistä mielikuva myös sellaisina hiljenneinä muuttotappiokuntina, joten ei kiitos. Kemi on masentava paikka.
Googlaa nyt vaikka paikkakunnan kansalaisopiston tarjonta. Varmaan jotain mielenkiintoista löytyy. Toki jos harrastus on soijalatteilu kahviloissa niin sitten voi olla vähän haastavaa.
Ainakin Kemijärvi ja Salla jäivät pois listaltani. Sallan laittaisin erähenkiset-listaan. Kemijärvi taitaa olla myös aika hiljainen paikka nykyään, mutta ei pahimmasta päästä.
Olisi kiva tietää paikkakunta niin osaisin neuvoa paremmin. Itsellä kokemusta Sallasta, suosittelen.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Miinus on sääsket. Plussa on normaalit ihmiset ympärillä kuin ennen vanhaan. Nuo pienet Lapin kylät voi olla tylsiä pitemmän päälle mutta kokeile äläkä sano kämppääs irti.Vuokraa ulos isännän luvalla kun on töistä kysymys.
En usko että etkö voisi löytää halpaa kuljetusta . Monta on vaihtoehtoa.Esim facebookin kautta jos kysyt muuttofirmaa tai yksityistä joka palaa lappiin .
Onnea matkaan. itse lappalainen mutta en siedä sääskiä.
Lumihiutalemaisen herkästi uhriutuvat saamelaiset ovat kaukana normaaleista ihmisistä ja varsinkin entisajan ihmisistä.
Löysihän ne mollaajatkin paikanpäälle.
Onneksi olkoon työpaikasta, Lappiin vain! Säästyneillä vuokrarahoilla voit paitsi säästää asuntoon, myös tehdä sitten kunnon kulttuuri-/aurinkomatkoja Suomen etelään tai kauemmaskin. Lumi tekee kaamoksesta huolimatta talvista valoisia verrattuna Hakaniemen loskaan. Kesällä ulkona voi puuhailla ja liikuskella mihin aikaan tahansa kun aina näkee hyvin! Ja kavereillekin olisi varmasti mahtavaa tulla pohjoisessa käymään, kun olisi tukikohta valmiina. Kulttuuria pääsee harrastamaan isommissa kaupungeissa ja hiihtokeskuspaikkakunnilla, kivoja kahviloita ja ravintoloita löytyy pienemmistäkin paikoista. Myös pienemmillä paikkakunnilla saattaa olla omia "elokuvateattereita" esimerkiksi koulujen tiloissa ilta-aikaan. Myös esim. keilahalleja on. En tiedä oletko mihin päin Lappia muuttamassa, mutta ainakin Länsi-Lapista suosittelen esim. Pellon Jopparin pitsoja ja Muonion sveitsiläistä kahvilaa! Sieltä saa kyllä latet ja gluteenittomat kakut kun niitä kaipaa. Länsi-Lapissa on myös se mahtava puoli että pääsee helposti käymään Ruotsissa ja Norjassakin, kunhan koronasta selvitään. Ja hyviä kirpputoreja löytyy jos niistä tykkää!
Lappiin muutto oli paras asia, mitä olen tähän mennessä tehnyt elämässäni. Suosittelen!
Talvella voi hiihtää, lumikenkäillä ja lasketella. Ainakin on kunnon talvi eikä tarvi räntäsateessa tarpoa, se ainakin mua masentaa. Ja ainahan on after-ski.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Kemijärvi ja Salla jäivät pois listaltani. Sallan laittaisin erähenkiset-listaan. Kemijärvi taitaa olla myös aika hiljainen paikka nykyään, mutta ei pahimmasta päästä.
Mikä vika Sallassa ja Kemijärvessä?
Vierailija kirjoitti:
jos et pidä luonnossa liikkumisesta tai keksi tekemistä/ harrastuksia vapaa-ajalle niin älä muuta. Tylsää tulee olemaan pienessä kylässä jos et ple luonto ihminen. Muutakin siis kuin vaellus. Ne on vaellettu läpi aika nopsaa. Aina pääsee toki pois ja saat työkokemusta :)
Netti toimii sielläkin ja on välttämättömät ruokakaupat. Väitänpä, että näiden ympärillä elämä ja harrastukset pyörivät etelässä ja kaupungeissakin tällä hetkellä. Lisäksi voit saada etelän vuokrilla paljon laadukkaamman asunnon Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos et pidä luonnossa liikkumisesta tai keksi tekemistä/ harrastuksia vapaa-ajalle niin älä muuta. Tylsää tulee olemaan pienessä kylässä jos et ple luonto ihminen. Muutakin siis kuin vaellus. Ne on vaellettu läpi aika nopsaa. Aina pääsee toki pois ja saat työkokemusta :)
Netti toimii sielläkin ja on välttämättömät ruokakaupat. Väitänpä, että näiden ympärillä elämä ja harrastukset pyörivät etelässä ja kaupungeissakin tällä hetkellä. Lisäksi voit saada etelän vuokrilla paljon laadukkaamman asunnon Lapissa.
Juu tiedän kyllä, olen itse myös Lapista ja ikäni siellä asunut 😂😂 Nyt 2,5 v muualla
Mulla on kokemuksia Tornionjoki laaksosta ja Utsjoelta. Molemmat mukavia paikkoja asua. Vielä parempia jos on edes pikkusen erähenkinen tai ulkoilmassa viihtyvä. Mutta kyllä näissäkin paikoissa on tarjolla kulttuuria, kädentaitoja, ravintoloita, sisäliikuntaa ym. Ja ruokaa myydään kaupoissa. Muuta vaan, työyhteisössä saa nopeasti tuttuja ja varmaan löytyy saman henkisiä työkavereita. Ja ainahan pääsee pois. Itse asun tällä hetkellä taas Uudellamaalla ja paluusta haaveilen koko ajan.
Sullahan on sitten mahdollisuus matkailla myös Norjassa ja Pohjois-Ruotsissa. Ei huono vaihtoehto ollenkaan.
Lapista löytyy myös huippuravintoloita.
Minkä ikäinen olet ja oletko siis sinkku? Yksinäistä elämää joudut Lapissa viettämään. En lähtisi, ellei ole tarkoituskin elää yksin. Ja auto on pakko olla, sitä onkin kiva -35 asteen pakkasessa käynnistellä.
Katuisit takuulla myöhemmin, jos et ottaisi paikkaa vastaan. Tuo on luultavasti nimittäin elämäsi tilaisuus saada vakivirka. Korona on nimittäin saanut ihmiset haaveilemaan muualla kuin pääkaupunkiseudulla asumisesta ja monet on toteuttaneetkin sen jo. Tulevaisuudessa ei siis varmasti ole enää helppoa saada vakivirkaa lapistakaan.
Naisista on ainakin pulaa. Joku poromies sut nappaa.
Kyllä kaikki järjestyy sitten kun saat päätöksen tehtyä. Näin veronmaksajana olisi kiva, että ottaisit työn vastaan.