Muutto Lappiin?
Minulle on tarjottu työpaikkaa Lapista. En ole koskaan aiemmin edes käynyt niin pohjoisessa. Työpaikka olisi pienessä kylässä, jossa on asukkaita alle 5000.
Nyt asun Hakaniemessä. Olen ollut työttömänä puoli vuotta, eikä työn saaminen täältä päin näytä todennäköiseltä.
Mitä plussia ja miinuksia teille tulee mieleen Lappiin ja pienelle paikkakunnalle muuttamisesta?
Kommentit (234)
Kyllä se elämä niin työpaikan ympärille kietoutuu että ehdottomasti lähtisin.
Itse muutin vuodeksi ja halusin takaisin etelään. Mulla oli liian auvoinen kuva Lapissa asumisesta.
Aina sieltä pääsee takaisin, jos ei viihdy 😊 Minä lähtisin mutta olenkin puolierakko luonteeltani ja rakastan yksinkertaista elämää 😁
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin vuodeksi ja halusin takaisin etelään. Mulla oli liian auvoinen kuva Lapissa asumisesta.
Mihin asioihin petyit?
Millä alalla on vielä vakiduuneja?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan.
Varaudu kuitenkin siihen että siellä ilmasto on vielä karmeampi. Pitkä hyytävä ja pimeä talvi joilloin ei kannata mennä ulkoilmaan kuin aivan pakottavassa tilanteeessa ja lyhyt kalpea kesä täynnä hyttysiä ja muita mäkäräisiä. Kesällä on toki valoisampaa kuin etelässä, mutta kaikki eivät pidä siitäkään kun ei kuulemma pysty nukkumaan ennen kuin aurinko laskee.
Pitkän talven selättää oikealla pukeutumisella. Kylmä tulee, jos yrittää tennareilla avopäin. Pimeä? No Etelä-Suomessa se vasta onkin SÄKKIPIMEÄÄ, jos on samanlainen talvi kuin 2019-2020. Lapissa on sentään lunta valaisemassa maisemaa ja kaamoksen värit ovat uskomattomat. Yöttömässä yössä nukkuu herkempikin, kun ottaa käyttöön pimennysverhon.
Lähtisin riemusta kiljuen Lappiin, jos olisi mahdollisuus. Mitta täynnä Etelä-Suomea.
Thermacellillä me karkotetaan kaikki inisijät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, napapiirin yläpuolella on.
Se ainakin on varmaa, että tavaroiden muutto sinne tulisi maksamaan todella paljon.
-AP
Jos muutto onnistuu oman väen voimin niin ei se auton vuokraus niin kallis onneksi ole.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyyttä olen miettinyt. Toisaalta, nythän tässä on tottunut siihen, että kavereitakin näkee eniten ruudun äärellä. Luonnossa tykkään kyllä liikkua ja arvostan hiljaisuutta. Se kyllä mietityttää, että minkälaiset valikoimat on paikallisissa ruokakaupoissa ja miten ovat auki. Nyt on tottunut siihen, että kauppa on auki 24h.
Kyseessä ei ole sesonkityö, vaan kunnan virka. Ei tarvitsisi enää koskaan huolehtia työllistymisestä. Muutaman vuoden jälkeen olisi varmaan säästössä niin paljon rahaa, että voisi ostaa asunnon. Tällä hetkellä maksan todella kallista vuokraa ja säästöt ovat huvenneet lähes kokonaan. Muuttamiseen löytyy rahaa, kun saan tästä asunnosta vuokratakuun takaisin.
Katsoin jo, että Kittilän lentoasemaltahan pääsisi sieltä vaikka viikonlopuksi helposti Helsinkiin.
Suosittelen muuttamaan ja kokeilemaan olisiko se hyvä paikka! Helsinkiin pääsee aina takaisin...
Totta kai lähdet. Just esim. kansalaisopistossa löytyy paljon tekemistä, ja kaikkeen muuhunkin kannattaa lähteä mukaan matalalla kynnyksellä. Ite siellä asuessa olin mukana tekemässä tapahtumia, mikä oli kivaa vaihtelua sille, että pk-seudulla asuessa kulutti toisten järjestämiä tapahtumia. Vaikka ne ite tehdyt olikin kotikutoisempia tietysti.
Varaudu myös siihen, että miehet kiinnostuvat sinusta 😊
Mitä sulla on hävittävää? Kai sitä muitakin sikakalliita kämppiä Hakaniemestä löytyy jos haluat takaisin. Luulisi työnantajienkin arvostavan, että on uskaltanut muuttaa työn perässä.
Sinun tilanteessa muuttaisin. Se ei tule olemaan helppoa, mutta koska työpaikka on hyvä, kannattaa. Ennen muuttoa konmarita kaikki turhat tavarat että lasti pienenee.
Hyviä puolia: luonto ja elämisen halpuus.
Huonoja: kaikki tuntevat toisensa, ennakkoluuloinen suhtautuminen ulkopaikkakuntalaisiin, kaupat ei todellakaan auki 24h, ei edes iltaan asti välttämättä, valikoima huono, kauppoja ei ole, ei virikettä, tekemistä (paitsi luonnossa liikkuminen), ei mitään minne lähteä ulos/viihteelle, pienet piirit, suppea elinympäristö, pitkä ja pimeä talvi, kylmyys, huonot palvelut (peruspalvelut kuten sairaala, eläinlääkäri tms., mutta myös kaikki muut palvelut - joita ei ole), ei mitään missä lähteä käymään, viihtymään, näkemään ihmisiä, virkistäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan.
Varaudu kuitenkin siihen että siellä ilmasto on vielä karmeampi. Pitkä hyytävä ja pimeä talvi joilloin ei kannata mennä ulkoilmaan kuin aivan pakottavassa tilanteeessa ja lyhyt kalpea kesä täynnä hyttysiä ja muita mäkäräisiä. Kesällä on toki valoisampaa kuin etelässä, mutta kaikki eivät pidä siitäkään kun ei kuulemma pysty nukkumaan ennen kuin aurinko laskee.
Höpönlöpön. Lapissa on kaamosaikaankin valoisampaa kuin täällä etelässä, jossa elellään loskapaska-pimeydessä 4kk vuodesta. Kesällä lapissa saa nukuttua kun ostaa pimennysverhot, helppoa.
No ei tasan ole! Siellä suurimman osan elämästä asuneena, se pimeys on aivan hirveää.
Tänä talvena etelässä on ollut jopa enemmän lunta, kuin Lapissa, joten ei sen enempää loskapaskaakaan. Tietysti nyt kevään tullessa lumet sulaa ja loskaa tulee; etelässähän kevät tulee paljon aiemmin ja talvi myöhempään.
Itsekkin olen muuttamassa lappiin perheineni.
Uskallatko kertoa minneppäin olet muuttamassa?
Olis muutenkin kiva keskustella enemmänkin ko. Aiheesta, vaikka KIK sovelluksen välityksellä????
Vierailija kirjoitti:
Huonoja: kaikki tuntevat toisensa, ennakkoluuloinen suhtautuminen ulkopaikkakuntalaisiin, kaupat ei todellakaan auki 24h, ei edes iltaan asti välttämättä, valikoima huono, kauppoja ei ole, ei virikettä, tekemistä (paitsi luonnossa liikkuminen), ei mitään minne lähteä ulos/viihteelle, pienet piirit, suppea elinympäristö, pitkä ja pimeä talvi, kylmyys, huonot palvelut (peruspalvelut kuten sairaala, eläinlääkäri tms., mutta myös kaikki muut palvelut - joita ei ole), ei mitään missä lähteä käymään, viihtymään, näkemään ihmisiä, virkistäytymään.
Jep. Mieluummin vähän aikaa työttömänä ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä tähän: HYTTYSET! Sen tajuaa vasta kun kokee.
Ei ole thermacellit auttaneet 🙄
Onnea duunista! Ilman muuta kannattaa lähteä kokeilemaan, tiedä vaikka ihastuisit rauhallisempaan elämänmenoon, luontoon ja siihen että kauppa on auki niin kuin joskus 20 vuotta sitten. Ainahan sieltä pääsee takaisin ja voi olla että harmittaa jos et käynyt kokeilemassa.
Kannattaa kysyä auttavatko asunnon etsimisessä!
Minä olen Rovaniemeltä kotoisin ja kyllä sinne sydän halajaa takaisin muuttamaan, vaikka toistaiseksi vielä elämä on täällä etelässä. :) Pikkukylistä en sitten niin tiedä, niissä elämä lienee vähän erilaista. Kannattaa kokeilla, pääset aina takaisinkin jos jostain syystä et tykkäisi. Ei se mikään niin eksoottinen paikka ole, ihan samaa Suomea. Mainittavaa ovat juuri ne pitkät etäisyydet. Julkisen varassa ei oikein pääse minnekään, kannattaa hankkia oma auto jos haluaa kulkea oikeastaan mistään minnekään. Ja talvella on pimeää, mutta niin on täällä etelässäkin, eikä täällä ole aina edes lunta. Kesäisin on kyllä selkeästi viileämpää, sellaiset uimaranta-hellesäät osuvat paikoittain.