Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto Lappiin?

Vierailija
16.03.2021 |

Minulle on tarjottu työpaikkaa Lapista. En ole koskaan aiemmin edes käynyt niin pohjoisessa. Työpaikka olisi pienessä kylässä, jossa on asukkaita alle 5000.

Nyt asun Hakaniemessä. Olen ollut työttömänä puoli vuotta, eikä työn saaminen täältä päin näytä todennäköiseltä.

Mitä plussia ja miinuksia teille tulee mieleen Lappiin ja pienelle paikkakunnalle muuttamisesta?

Kommentit (234)

Vierailija
221/234 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa muuttaa, jos työpaikka on.

Suosittelen lämpimästi eriosissa maatamme asumista.

Vierailija
222/234 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan sitten sano kenellekään, että olet alunperin Helsingistä, ainakin jos kavereita haluat. Olen asunut ympäri Suomea, mutta Lappi oli ainoa josta en saanut kavereita ja jossa suorastaan oltiin törkeitä. Viileys lähti käyntiin vasta kun viimein kerroin olevani alunperin kotoisin Helsingistä (viivästytän tämän kertomista aina, sanon vain että olen asunut ympäri Suomea mikä on ihan totta, sillä haluan että ihmiset vähän pääsevät tutustumaan minuun ensin. Helsinki-viha on ihan todellinen juttu ja saa jopa muuten aikuiset järkevät ihmiset käyttäytymään todella ennakkoluuloisesti ja typerästi). Sitä ennen meni ihan hyvin. Lähdin pois puolen vuoden jälkeen. Harmi, koska pidin paikasta muuten, olen täysin luontoihminen ja rakastin sitä että tuntureille pääsi vaikka viikonlopuksi käymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/234 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulle on tarjottu työpaikkaa Lapista. En ole koskaan aiemmin edes käynyt niin pohjoisessa. Työpaikka olisi pienessä kylässä, jossa on asukkaita alle 5000.

Nyt asun Hakaniemessä. Olen ollut työttömänä puoli vuotta, eikä työn saaminen täältä päin näytä todennäköiseltä.

Mitä plussia ja miinuksia teille tulee mieleen Lappiin ja pienelle paikkakunnalle muuttamisesta?"

Minä muutin liki 30 vuotta sitten en  nyt Lappiin mutta Norjan puolelle Finnmarkiin Jäämeren rannalle. 

6000 asukkaan kaupunki. Sain töitä ensin vanhainkodista ja myöhemmin vaihdoin terveyskeskukseen, olen sairaanhoitaja.

Asuin siellä 12 vuotta ja viihdyin todella hyvin kunnes jostain syystä viimeisinä vuosina kaamos alkoi olla liikaa. Marraskuusta tammikuun puoleenväliin pimeys, ei auringonvaloa ollenkaan.  Sen verran valkeni että iltahämärän kaltainen valaitus kesti pari tuntia keskipäivällä. Alkuun se ei haitannut, mutta vähitellen alkoi painaa joten hakeuduin etelä Norjaan töihin missä nyt olen. Täällä asunut toisen mokoman 12 vuotta.

Kesät oli pohjoisessa suorastaan mahtavia! Koin asioita joita en ikinä etelässä voi kokea. Kuljettiin koiran kanssa tuntikausia tundralla ja seurattiin karhun jälkiä. Ahman näin ja jälkiä siitäkin. Karhua en onnistunut bongaamaan vaikka niitä oli liikkeellä välillä useampikin, en osannut varmaan olla tarpeeksi hiljaa. Kaiveltuja mehiläispesiä löytyi yms. Kerran oikein isot kakatkin! :D

Myös saaliiksi jääneen poron jäännökset. 

Kesä oli siitäkin hienoa aikaa  kun vuorokauden ympäri oli valoisaa ja aurinko pysyi horisontin yläpuolella. Silloin oli hieno kulkea.

Näin luontoihmisenä se oli paratiisi. 

Jos varjopuolia pitää löytää niin ehkä se että kaikki tiesi kaikkien asiat. Myös minun. Uteliaisuus.

Meri oli sen verran kylmä kesälläkin että uimassa en käynyt, lapset siellä kyllä pulikoi. Näin miekkavalaan ja pikkudelfiineitä eli pyöriäisiä näki parvina. Kaipaan sinne usein mutta en talvea pimeyden takia. Lennot maksaa täältä etelästä vain niin paljon ettei varsin usein huvita lähteä. 

Suomen Lappi nyt on sitten varsin erilainen paikka joten siitä en osaa sanoa. Läpi tuonne Utsjoelle ja Nuorgamiin on tullut ajeltua monen monituiset kerrat ja siitä rajan yli Norjaan. Silloin kun siellä vielä asuin.

Olen siis sinkku ja nainen.

Vierailija
224/234 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että moni pettyy Lappiin muutossa siihen, että ajatellaan elämän olevan sitä samaa mitä se on sillä viikon lomalla Levillä sesonkiaikana. Eli rentoa, lomailua ja yhtä juhlaa. Pettymys onkin sitten se, että arkielämä ei olekaan niin ihmeellistä. Eihän se ihmeellistä ole normaalistikaan. Itse teen paljon etätöitä mm. Saariselällä jonkin verran ja kyllähän se on ihan ihanaa, että saa klo 16.30 hypätä suoraan ladulle ja löydä vielä klo 23 aikana kävelyllä hankien kimaltaessa kuun valossa. Ymmärrän kuitenkin sen, että jos muuttaisin sinne vakituisesti, niin taika tavallaan häviäisi ja asiat arkipäiväistyisivät.

Vanhempani ovat kotoisin Lapista ja minulla on paljon sukulaisia ympäri Lappia. En tunnista tuota, että kaikki ihmiset olisivat kyräileviä, epäkohteliaita juntteja. Omat sukulaiseni ja moni muukaan eivät tätä ole. Suurten ikäluokkien edustajat ovat isoista perheistä, joissa on ollut noin 10 lasta. Lapsista osa on muuttanut ympäri maailmaa, joten heille mikään helsinkiläinen tai ulkomaalainen ole mikään ihme, vaan ovat ajatusmaailmaltaan hyvinkin moderneja, ovat reissanneet paljon jne. Toki Lapista näitä tuppisuisia ennakkoluuloista ns. junttejakin löytyy, mutta niin niitä näyttää löytyvän täältä pääkaupunkiseudultakin.

Vierailija
225/234 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä kestää reilun kuukauden Lapissa, ja talvi 7-8kk. Itse hajoaisin tuohon talveen. Talvi siis ehdoton päävuodenaika siellä ja tuntu siitä, että lumi on aina maassa.

Vierailija
226/234 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on omaa rauhaa ja luontoa, mutta jos jotain negatiivista pitää keksijä niin pitkä ja kylmä talvi. Itse muuttaisin Sodankylään tai Enontekijöön. 

Vierailija
227/234 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wws

Vierailija
228/234 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, napapiirin yläpuolella on.

Se ainakin on varmaa, että tavaroiden muutto sinne tulisi maksamaan todella paljon.

-AP

Myy tavarat. Konmarita tyyliin kaikki. Uusi elämä, uusi minimalistinen tyyli.

Vierailija
229/234 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluus hiipii. Alkaa viina maittaan. Yöt on pitkiä. Ja pimeitä. Lapin Henki liikkuu ja tekee tepposet varomattomille. Siellä ei pärjää yksin. Jos ei jo nyt oo yksin. Sitten siellä pärjää jos jo nyt on yksin. Palkalle sama siellä. Mikä se on. Joku kömmö asunnoksi ja puita. Ja rumpu pitää olla. Sen saa jostain ämpäristä. Ei tartte mennä kurssille sitä tekemään. Jos menee on maailma sitten mullin mallin. Sisäinen maailma. 

Vierailija
230/234 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää matkaa ! Eikä siellä ole " hesalaisiakaan". Mauutama miljardi mäkärää yms, mut ne ovat edellä mainittuihin verraten häviävän pieni vaiva.

Vierailija
231/234 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, napapiirin yläpuolella on.

Se ainakin on varmaa, että tavaroiden muutto sinne tulisi maksamaan todella paljon.

-AP

Myy tavarat. Konmarita tyyliin kaikki. Uusi elämä, uusi minimalistinen tyyli.

Reilu 4v vanha ketju, eiköhän Ap jo ole päätöksensä tehnyt. Olis tosin kiva tietää, mitä päätti :)

Vierailija
232/234 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto Lapin erämaahan ja siellä rakentelee kelohongista piilopirtin.

Vierailija
233/234 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap ottanut huomioon, että Lapissa pitää olla rutkasti rahaa, muuten kampeavat kemiin tahi rovaniemelle.

Vierailija
234/234 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei itsellä kokemusta Lappiin muutosta, mutta jäin miettimään: muistan lukeneeni että pohjoisessa pienillä paikkakunnilla saatetaan olla tosi vihamielisiä sinne muuttajille, ja etenkin yksin muuttaville sinkkunaisille (tulee liikaa kilpailua paikallisille?). Onko kellään kokemusta tällaisesta?

Itse sanoisin että sinne vaan, varmasti kiintoisa kokemus, ja pääseehän sieltä aina poiskin!

Kilpailua paikallisille - jopa vitsin murjaisit!  Ei nämä paikalliset naiset taatusti niistä jäljelle jääneistä snkkumiehistä välitä kilpailla vaan ovat löytäneet oman onnensa ajat sitten, ehkä ikisinkkuna. Kylläoä sinulla on romanttinen kuva Lapin poikamiehistä, ei  ensinkään realistinen. Totuus on se, että ei niitä kukaan huoli. Poikkeuksia toki on, että älä menetä toivoasi.

Eikös net ole joppoja kaikki tyynni?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan