Muutto Lappiin?
Minulle on tarjottu työpaikkaa Lapista. En ole koskaan aiemmin edes käynyt niin pohjoisessa. Työpaikka olisi pienessä kylässä, jossa on asukkaita alle 5000.
Nyt asun Hakaniemessä. Olen ollut työttömänä puoli vuotta, eikä työn saaminen täältä päin näytä todennäköiseltä.
Mitä plussia ja miinuksia teille tulee mieleen Lappiin ja pienelle paikkakunnalle muuttamisesta?
Kommentit (234)
Jätkäshenkilö 48 vuotta kirjoitti:
Tuosta hankkeesta tulee Sinulle Ap katastrofi. Sairastut henkisesti ja pian sen jälkeen myös ruumiillisesti. Menetät työkykysi jolloin Sinulle ei ole enää mitään iloa siitä vakivirastasikaan, jolloin koko muuttosi peruste lakkaa olemasta, mutta sairautesi, ja sen myötä seuraava sosiaalinen ja taloudellinen ahdinkosi kuitenkin jäävät loppuiäksesi. Tuosta alkaa Sinulle henkilökohtainen sotku, sekasorto ja ahdinko, ja elämäsi sekä toimintakuntosi ei tuon virheen jälkeen enää palaa entiselleen. Kaikki sosiaaliset suhteesi katkeavat, menetät ystäväsi ja läheisesi, samoin kykysi enää ollakaan tekemisissä kenenkään kanssa, erakoidut: Sinusta tulee pian sellainen latva-b "introvertti" joka rehvastelee vammallaan tällä palstalla ja vihaa ihmisiä jotka "tuijottavat" (ei ihan suoraan liittyen aiheeseen, mutta sinnepäin: kuuntele Black Sabbathin "Am i going insane").
Jos muutat Helsingistä Lappiin johonkin 5000 asukkaan kuntaan jossa kunnan laidasta laitaan on matkaa vähintään 70 km, et varmasti ole onnellinen.
Itsemurhariskisi kasvaa ainakin 20-kertaiseksi siellä Lapissa.
Mieti nyt vähän itsekin: Helsinkiläinen (alkuperäinen tai sinne muualta sopeutunut, viis siitä: kumpi tahansa) Lapissa: siitä ei hyvä heilu.
Älä lähde.
Samaa mieltä. Lapissa on eläinrääkkäystä harrastavia metsästäjiä. Jos olet sellainen, niin muuta ihmeessä.
Vierailija kirjoitti:
Olin viikon Lapissa mäkäräisten syötävänä ja se riitti mulle. Oli ihana palata kotiin. Vanhempani vuokrasi kelomökin Jouluksi ja heillä oli kovat odotukset lomaltaan. Ulkona oli niin hyytävän kylmä ja pimeää tuli aikaisin niin eivät sitten uskaltaneetkaan lähteä hiihtämään vaan kököttivät mökissä kahdestaan koko joulun. Sanoivat että oli viimeinen Lappi reissu.
Tälle ei voi kun nauraa :D Joo, täällä on kesällä tosiaan sääskejä ja mäkäräisiä, niihin voi varautua karkottimilla. Ja joulu on pimeimpänä vuoden aikana, hyvä jos pari tuntia valosaa, tähänkin voi varautua esim. otsa- ym. valoilla. Kylmä on pukeutumiskysymys. Mutta oon samaa mieltä, parempi kun pysytte siellä eteläisemmässä osassa, elämä on vähemmän rankkaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olin rukalla sesonkitöissä yhden kauden ja ei ollu minun juttu.
Ruka ei ole Lapissa.
Nojoo oikeassa olet mutta aika lähellä kummiski. Sesonkiporukka vetää viinaa siihen malliin että ihmettelen miten niiden kunto kesti, töissäkin osa joi salaa.
Tuntureiden sesonkitöihin yleensä meneekin bileporukkaa. Tehdään kovasti töitä ja juhlitaan vielä kovemmin.
Yksi näkökulma vielä: työyhteisö. Varmasti iso vaikutus pitkällä aikavälillä. Jos mahdollista, yritä jutella esihenkilön ja tiimikaverien kanssa ennakkoon. Saa vähän ennakkofiilistä.
Lähtisin kyllä itsekin kokeilemaan, mahtava mahdollisuus. Niin moni tuttu, ja itsekin, haluaisi asua Lapissa mutta työt ei mahdollista.
Mikset lähde samalla vaikka Saksaan tai Norjaan kun kerran on hyvä ammatti.
Työn perässä sitä vaan joskus joutuu muuttamaan. Piste.
Asunnon löytäminen voi olla tosi hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
jos et pidä luonnossa liikkumisesta tai keksi tekemistä/ harrastuksia vapaa-ajalle niin älä muuta. Tylsää tulee olemaan pienessä kylässä jos et ple luonto ihminen. Muutakin siis kuin vaellus. Ne on vaellettu läpi aika nopsaa. Aina pääsee toki pois ja saat työkokemusta :)
Niin ei se vaadi aina jotain harrastuksia että ei olisi tylsää. Asun maalla eikä mulla ole ollenkaan tylsää vaikka käyn vain töissä ja ruokakaupassa. En käy luonnossa. Kotona leffoja katselen ym. enkä pois muuta koskaan :)
Miettisin tarkkaan millainen tyyppi olet. Onko sulla harrastuksia, joissa viihdyt itseksesi ja joiden avulla pystyt palautumaan? Tuletko helposti toimeen ja tutustumaan monenlaisten ihmisten kanssa? Jos sinulla kestää sosiaalisten suhteiden solmiminen ja harrastusporukoiden löytäminen, mutta olet tottunut niihin, niin kannattaa etukäteen miettiä miten muuten pystyt arkipäivinä viihtymään toisella puolen Suomea. Myös koska väkimäärä on pienempi niin ei ole yhtä helppoa löytää omassa porukassa asuvaa kuplaa kuin Helsingissä, vaan täytyy olla niin sanotusta kaikkiruokainen ja olisi hyvä osata jutustella erilaisten ihmisten (kuin sinä ja lähipiirisi) kanssa.
Minä muutin viran perässä Lappiin, enkä ole katunut.
Ensimmäiset kaksi vuotta olin töiden jälkeen aina niin väsynyt etten jaksanut mitään ylimääräistä. Nautin kun pääsin töiden jälkeen koirien kanssa hiljaiseen luontoon ja se riitti. Kolmantena vuonna aloin kaipaamaan tuttuja myös paikkakunnalta ja olin itse aktiivinen asian suhteen. Tutustuin ihanaan pariskuntaan ja meillä on ollut hauskaa yhdessä. Koen, että tavallaan yksikin hyvä kaveri riittää, sillä olemme jakaneet yhdessä paljon. Nyt on myös selvästi menossa lappibuumi (oli jo ennen koronaa) ja luonani kävi paljon kavereita muualta Suomesta kylässä. Kun olet kotiutunut kannattaa kertoa tilanteesta avoimesti esim työkavereille ( oletko sinkku ja haluaisit tavata jonkun, tai kaipaatko ikäisiäsi kavereita yms).
Syksy, talvi ja varsinkin kevät on ihania Lapissa. Vaikka siellä on kaamos niin kaamosaika on todella kaunista, mieletön tähtitaivas jne. Kesät ei ole olleet niin kivoja ja olenkin lomani viettänyt aina muualla Suomessa :)
Lappi on tosi laaja alue ja siellä on tosi paljon kaikkea! Välimatkaa tulee, mutta suosittelen reissamaan eri kylien välillä. Itse kävin paljon esimerkiksi laskettelukeskuksissa ravintoloissa (näissä panostin laatuun, kun tuli harvemmin käytyä) koska kotipaikkakunnalla ei sellaisia ole.
Asenne ratkaisee eniten. Jos olet avoin ihan uudelle ja suhtaudut asioihin peruspositiivisesti niin kannattaa mennä! Instagramissa ja YouTubessa on sellainen kuin aidinpuheenvuoro (he muuttivat Helsingistä Lappiin ensin vuodeksi kunnes päättivät jäädä pidemmäksi aikaa) ja hän on kertonut paljon elämästään, sopeutumisestaan ja seikkailuistaan Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos et pidä luonnossa liikkumisesta tai keksi tekemistä/ harrastuksia vapaa-ajalle niin älä muuta. Tylsää tulee olemaan pienessä kylässä jos et ple luonto ihminen. Muutakin siis kuin vaellus. Ne on vaellettu läpi aika nopsaa. Aina pääsee toki pois ja saat työkokemusta :)
Niin ei se vaadi aina jotain harrastuksia että ei olisi tylsää. Asun maalla eikä mulla ole ollenkaan tylsää vaikka käyn vain töissä ja ruokakaupassa. En käy luonnossa. Kotona leffoja katselen ym. enkä pois muuta koskaan :)
Lapissa asun taajamassa kerrostalossa, jonka parvekkeella ei ole sääskiä. Ikinä en ole käynyt vaeltamassa, vaan vapaalla ajelen ostoksille ja teatteriin Rovaniemelle, Kemiin, Tornioon, Ouluun, ja Ruotsiin silloin kun ei ollut koronaa. Hiihtokeskuksissa käy normaaliaikaan artisteja esiintymässä, jos bilettää tahtoo.
Siis mitä töitä menisit tekemään? Kuulostaa hurjan jännittävältä mielestäni!
Voi, että, ehkä salaa vähän kade! Meni kauan, että löysin tämän videon, oon katsellut tätä nyt paljon. Mun fiilistelyvideo. 💫
Kyllä tuo tilaisuus kannattaa käyttää, voitko aluksi esim vuokrata nykyistä kämppääsi eteenpäin kalustettuna? Jos se ei nappaa, niin aina voi luovuttaa ja myydä osan tavaroista. Tai vaikka ottaa selvää voitko jakaa muuttokustannukset jonkun toisen kanssa, joka muuttaa sinne myös. Ratkaisuja yleensä löytyy, kun on tehnyt päätöksen.
Miten sitä työtä ehdotettiin? Mitä kautta? Oliko haastis videona?
Tervetuloa! Ole aito oma itsesi ja älä anna itsesi lannistua, vaikka et ihan heti pääsisi mukaan porukoihin täällä.
Lappi tarvitsee rehellisiä, aitoja ihmisiä.
Kieroja, pahantahtoisia ja kateellisia täällä on omastakin takaa.
TL:ään voisin muuttaa, mutten koskaan sinne pohjoiseen Lappiin.
Kauheen mustavalkoisia mielipiteitä täällä. Lähdet avoimin mielin ja palaat takaisin Helsinkiin jos et tykkää. Työkokemus on harvoin pahasta.
Lähtisin heti.
Jos arvata pitäisi, luulen että AP on opettaja. Hyvinkin voi olla tilanne, ette pks irtoa virkaa, mutta pohjoiseen on vähemmän tunkua.
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin viran perässä Lappiin, enkä ole katunut.
Ensimmäiset kaksi vuotta olin töiden jälkeen aina niin väsynyt etten jaksanut mitään ylimääräistä. Nautin kun pääsin töiden jälkeen koirien kanssa hiljaiseen luontoon ja se riitti. Kolmantena vuonna aloin kaipaamaan tuttuja myös paikkakunnalta ja olin itse aktiivinen asian suhteen. Tutustuin ihanaan pariskuntaan ja meillä on ollut hauskaa yhdessä. Koen, että tavallaan yksikin hyvä kaveri riittää, sillä olemme jakaneet yhdessä paljon. Nyt on myös selvästi menossa lappibuumi (oli jo ennen koronaa) ja luonani kävi paljon kavereita muualta Suomesta kylässä. Kun olet kotiutunut kannattaa kertoa tilanteesta avoimesti esim työkavereille ( oletko sinkku ja haluaisit tavata jonkun, tai kaipaatko ikäisiäsi kavereita yms).Syksy, talvi ja varsinkin kevät on ihania Lapissa. Vaikka siellä on kaamos niin kaamosaika on todella kaunista, mieletön tähtitaivas jne. Kesät ei ole olleet niin kivoja ja olenkin lomani viettänyt aina muualla Suomessa :)
Lappi on tosi laaja alue ja siellä on tosi paljon kaikkea! Välimatkaa tulee, mutta suosittelen reissamaan eri kylien välillä. Itse kävin paljon esimerkiksi laskettelukeskuksissa ravintoloissa (näissä panostin laatuun, kun tuli harvemmin käytyä) koska kotipaikkakunnalla ei sellaisia ole.Asenne ratkaisee eniten. Jos olet avoin ihan uudelle ja suhtaudut asioihin peruspositiivisesti niin kannattaa mennä! Instagramissa ja YouTubessa on sellainen kuin aidinpuheenvuoro (he muuttivat Helsingistä Lappiin ensin vuodeksi kunnes päättivät jäädä pidemmäksi aikaa) ja hän on kertonut paljon elämästään, sopeutumisestaan ja seikkailuistaan Lapissa.
Kannattaa muistaa että äidinpuheenvuoro tekee paljon kaupallista, on sen vuoksi saanut täällä varmasti hieman erilaista kohtelua, kuin tavallinen tallaaja. Mutta suosittelen sinulle ehdottomasti muuttoa, jos saat vakituisen paikan täältä. Varaudu kuitenkin siihen, että jos et tapaa töissä hyviä tyyppejä, joiden kanssa voit viettää vapaa-aikaa, niin niitä tuskin löytyy muualtakaan. Jos käy hyvä tuuri ja saat töistä kavereita, niin ongelmia ei ehkä ole. Toisaalta jos töissä on vain ikäviä, ei omaa ikäluokkaasi olevia ihmisiä, niin voi olla aika yksinäistä.
Ap jäänyt ratikan alle? Kun ei ole vastannut ammatti kysymyksiin.
Minuakin kiinnostaa ap:n ammatti. Lapissa töitä, Helsingissä ei. Ja varma virka. Sellaisia ei ole kuin ehkä sairaanhoitaja mutta hoitajat eivät Helsingissä joudu olemaan työttömänä. Kaivosmies? No heitäkin on Lapissa työttömänä.