Ystäväpariskunta jätti 4,5kk ikäisen vauvan hoitoon viikoksi.
Lähtivät itse lomalle. Kehtaanko kyseenalaistaa asiaa, vaikka se ei minulle tippakaan kuulu? Säälittää vaan tuo pieni vauva tosi paljon, viikko on mielettömän pitkä aika!! Mietin myös, että jos en yhtään ihmettele, niin pitävätköhän he toimintaansa aivan normaalina tapana? Miten sitten sanoisin asiasta niin että kukaan ei loukkaantuisi??
Kommentit (64)
Mä luulen et ton ikänen ei osaa paljon kaipailla vanhempia vaan on onnellinen kun annetaan ruokaa ja unta!!
reagoi vanhempien paluuseen, miten oli mennyt hoitajan kanssa ja miten vanhemmat itse kestivät eron. Jos ystäväsi kysymyksistä loukkaantuu, on se merkki, että hän potee syyllisyyttä.
Mä jaksan aina ihmetellä, miten muiden asiat jaksavat kiinnostaa näin kovasti. Jos sinä et jättäisi omaa vauvaasi se on sinun asiasi. Tuttavasi jätti ja se oli hänen. Levännyt vanhempi on huomattavasti parempi hoitaja kun väsynyt.
Se minkä tässä äitiys-systeemissä olen huomannut niin ämmät ovat kateellisia kaikesta sellaisesta minkä oletan että he näkevät jotenkin äitiä helpottavana asiana.
Tuomitaan pelkosektiot, tuomitaan se, jos toinen lapsi viedään hoitoon, kun toista hoidetaan kotona, tuomitaan jos mennään takaisin töihin tavallista aiemmin, tuomitaan jos vauva jätetään yhdeksikin yöksi hoitoon, tuomitaan pulloruokinta, tuomitaan aikainen soseiden anto.. lista on loputon ja kaikki sellaisia asioita, jotka vaikuttavat helpottavan äitiä. Ollaan siis kateellisia ja tekopyhästi mukamas huolissaan tuntemattomien lasten hyvinvoinnista.
Minusta aika julmaa jättää lapsi viikoksi hoitoon ja häipyä lomailemaan. Ja kyllä tuon ikäinen vanhempiaan, varsinkin äitiään, kaipaa jos heillä yhtään normaali suhde. Ainakin meidän lapsi tuon ikäisenä itki mun perään vaikka olin poissa vain hetken.
Voi vauva parkaa.. :(
Vierailija:
reagoi vanhempien paluuseen, miten oli mennyt hoitajan kanssa ja miten vanhemmat itse kestivät eron. Jos ystäväsi kysymyksistä loukkaantuu, on se merkki, että hän potee syyllisyyttä.
Ehkä se saisi äidin ajattelemaan että viikon poissaolo ei ole ihan pikkujuttu.
elämä ei varmastikkaan sinulle kuulu.
4,5kk vauva ei osaa vanhempiaan kaivata vielä.
ei osaa kaivata 1v ikäinenkään.
olimme mieheni kanssa 2viikkoa häämatkalla ja lapsi ei perään kaivannut(oli hoidossa mummolassa,eivät ole vanhoja isovanhempia vielä) ja todella hyvin oli mennyt.
levänneet vanhemmat jaksavat paremmin!
miten vauvalla oli mennyt ja oliko heillä itsellään ollut ikävä. voisin kyllä sanoa että itse en raaskisi todellakaan jättää noin pientä viikoksi hoitoon. Vauvahan unohtaa tuossa ajassa aivan täysin isänsä ja äitinsä. Vanhemmat eivät todellakaan ole olleet mitenkään ihmeellisen väsyneitä, kunhan lähtivät lomalle kun mieli teki.
ap
vähintäänkin vanhempien läsnäoloa.
Itse en olisi ikimaailmassa voinut moista tehdä, enkä vieläkään, kun lapsi 3v.
Olen tahollani kyllä miettinyt, että voisiko esim. mun syömishäiriö johtua siitä aikaisesta " hylkäämisestä" ... Hypnoterapiassa " paljastui" , että mulla on hirvee hylkäämisenpelko.
On jotain päässä vialla, jos tuon ikäisen voi tuosta vaan jättää viikoksi hoitoon. Kukaan lasten psyykkeä tutkinut ei varmasti näe tuollaista eroa ihan harmittomana.
Samoin sinulle " 2 viikkoa häämatkalla" : Ihanko tosissasi olet, ettei alle vuoden ikäinen osaa kaivata...? Jestas mikä ääliö!
ja se on todella sääli, mutta tuskin ulkopuolinen voi tilannetta muuttaa. Ihmettelen kyllä niitä jotka suostuu ottamaan noin pieniä viikoksi hoitoon, eikö he voisi kieltäytyä.
t. lapsena riepoteltu
4,5kk vauvakin kyllä tunnistaa vanhempanssa ja perusturvallisuus tosiaan syntyy ekan vuoden aikana.
Lukekaa sitä kehityspsykologiaa tai EDES niitä neuvolan pieniä oppaita!
Tuollainen tyhmyys/vastuuntunnottomuus pitäisi olla laitonta!
Ei kaikki asiat ole niin mustavalkosia.
lapsi voi kärsiä eroahdistuksesta joka on täysin eri asia kuin kaipuu.
jokainen tuomitsee tottakai omien uskomustensa perusteella,mutta itse tiedän ettei lapsemme osannut meidän perään kaivata(ja ei ole ollut paljoa hoidossa.) ja enkä sano ettenkö taas minä ja mieheni olisi kaivanneet lastamme.
jokainen taplaa tyylillään,ehkä nämä tuomitsevat ihmiset,olettaen ' äiti-ihmisiksi,kaipaisivat itse lomaa.
niin taatusti kenenkään mielestä ei ole hyväksyttävää erottaa 4,5 kk ikäistä viikoksi vanhemmistaan (ellei ole pakkotilanne)! Tätä puolustelevat ette todellakaan tiedä mitään lapsen psyyken kehityksestä.
Ja kyllä, äiti ja isä tarvitsevat toki " omaa aikaa" ja virkistystä, mutta ei sitä varten tarvitse viikon matkalle lähteä tuossa vaiheessa. Suoraan sanoen todella suuresti ihmettelen äitiä, joka pystyy jättämään tuon ikäisen viikoksi..
jättänyt hoitoon kuin korkeintaan yhdeksi yöksi silloin tällöin, mutta en kyllä ikinä huomannut, että lapsi olisi jotenkin kaivannut minua. Eivätkä huomanneet häntä hoitaneet isovanhemmatkaan, vaan tyttö oli nauravainen ja iloinen, söi ja nukkui hyvin. Nyt kun hän on 3-vuotias, on hän _joskus_, kerran - pari yökyläilyn jälkeen sanonut, että oli ikävä.
ainoaliisa siis peesasi 9:ä.