"Tekstaa kun pääset kotiin"
Viime päivinä somessa on levinnyt kritiikkiä siitä, miten paljon naisten pitää varoa pimeällä kävelyä ja esim. soittaa feikkipuheluita, kulkea avaimet nyrkissä jne. Kritiikki rantautui Suomeen ulkomailta.
Olenko ainoa, joka kulkee Helsingin yössä suht huoletta, eikä esim. sovi kavereiden kanssa tai kulje avaimet nyrkissä? Mulla ei ole pippurisumutetta, en ole ikinä pelännyt mennä yksin taksiin mieskuskin kyytiin tai kävellä yksin kotiin. Nuorempana kävin lenkillä klo 23, musiikit korvilla, eikä pelottanut. Pari kertaa joku on lähestynyt, mutta ei mitään todella uhkaavaa ikinä.
Olenko hölmö, vai onko Helsinki turvallinen naisille?
Pelkäättekö te muut naiset ottaa taksi yksin tai kävellä yksin kotiin yöllä?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Asun Espoossa ja kyllä pelottaa joskus kävellä yksin kotiin enkä käy yksin lenkillä metsässä pimeän tultua. Takseista käytän vain tiettyä virallista, tunnettua firmaa. En Ubereitä ym. Olen joskus miettinyt hälyttimen pitämistä mukana, mutta pelottaa että se alkaa ujeltaa vaikka taskussa...
Ulkomailla asuessa minua on lähdetty seuraamaan, kun menin kotiin. Onneksi tyyppi luovutti ja lähti pois. Pinkaisin juoksuun.
ahahhahaha minut kun joku veisi niin tois äkkiä takaisin kun päästäisiin valotolpan kohdalle.
Joo,jotkut paikat Espoossa ovat (kuulemma) vaarallisempia,mutta kyllä olen uskaltanut illankähmeessä odotella bussia.
Ohis, mutta tuolla "avaimet nyrkissä" sohlailulla teloo todennäköisesti vain omat kätensä, jos tositilanne tulee.
Lähes kaikissa Youtubesta katsomissani true crime -videoissa kaapatut ja sille tielleen kadonneet ovat olleet naisia. Eli kyllä, olen varuillani.
Pelkään ihan hirveästi, koskaan ei tiedä mistä puskasta *ammu hyökkää pöksyihin.
Kerran tuli Jodelissa vastaan kysely, jossa kysyttiin eri sukupuolilta pelkääkö liikkua ulkona, ja ero vastauksissa oli järkyttävän suuri.
Vaikuttaisikohan asiaan sukupuolen lisäksi ihmisen koko? Naiset ovat yleensä pienempiä ja siksi helpompi uhri.
Itse en pelkää ulkona liikkumista noin yleisesti, mutta vieraassa paikassa olisin kyllä enemmän varuillani. Olen keskivertoa pitempi nainen ja leveäharteinen. Välillä vaikuttaa jopa siltä, että MINUA pelätään.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tuli Jodelissa vastaan kysely, jossa kysyttiin eri sukupuolilta pelkääkö liikkua ulkona, ja ero vastauksissa oli järkyttävän suuri.
Vaikuttaisikohan asiaan sukupuolen lisäksi ihmisen koko? Naiset ovat yleensä pienempiä ja siksi helpompi uhri.
Itse en pelkää ulkona liikkumista noin yleisesti, mutta vieraassa paikassa olisin kyllä enemmän varuillani. Olen keskivertoa pitempi nainen ja leveäharteinen. Välillä vaikuttaa jopa siltä, että MINUA pelätään.
Lisään vielä tähän, että minua voisi varmaan helposti luulla sivusilmällä mieheksi. Tai miksei kaukaa muutenkin, riippuen vaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Faktahan se on, että yksin kulkeva pienikokoinen naisihminen on seksuaalirikollisille helppo saalis.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikissa Youtubesta katsomissani true crime -videoissa kaapatut ja sille tielleen kadonneet ovat olleet naisia. Eli kyllä, olen varuillani.
Kyllä. Pääasiassa miesten katoamiset ovat olleet jotain sellaisia, että on lähdetty luontoon tai sitten menneisyydestä löytyy jotain velkoja tai muuta rikollistaustaa.
Miksi joku kulkee avaimet nyrkissä? En oikein ymmärrä tuota?
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun asuin kaupungin keskustassa, niin tällainen seuraaminen oli lähes jokaviikkoista. :(
Mulle on vislailtu, huudeltu muuten törkeyksiä (kysytty veeitun väriä, montako sormea mahtuu jne...), huoriteltu kun en ole jäänyt juttelemaan, napattu kädestä kiinni ja yritetty vetää kerrostalon rappukäytävään (siis keskellä keskustaa ja kävelykatua!), yritetty tarttua käsivarresta kiinni kun olen ollut hölkkälenkillä, seurattu baarista kotipihaan asti, kourittu ja kähmitty baarin narikassa... Kaikki ahdistelu on tullut miehiltä. Huutelu ja huorittelu pääasiassa kant-iksilta ja fyysinen ulk-kiksilta.Nyt asun 10 000 ihmisen kirkonkylän taajamassa ja uskallan kulkea yksin ulkona mihin kellonaikaan tahansa. Jos joskus sattui (ennen korona-aikaa) lähibaariin, niin siellä oli perus traktoriukot kaljalla. Moikkaavat, mutta eivät tule keskustelemaan. :D En halua enää koskaan muuttaa yhdenkään kaupungin keskustaan.
Ja ulkonäöltäni olen naisellinen, meikkaan luonnollisesti ja pukeudun yleensä mekkoihin (joissa helma yltää reippaasti polven alle, eikä rintavakokaan ole näkyvissä).
Minäkin asun vastaavanlaisessa taajamassa, mutta enpä uskalla niin vain kulkea. Pienellä kylällä kaikki tietävät toisensa, ajat milloin toiset liikkuvat, kuka asuu yksin jne.
Pari vuotta sitten olin juoksulenkillä paikallisella pururadalla ja edelläni kulki mies, joka alkoi vilkuilemaan minua taakseen. Yhtäkkiä hän puikkasi polulta pimeään metsään. Juoksin vähän matkaa, mutta sitten vaisto alkoi varoittelemaan minua ja käännyin takaisin tulosuuntaan. Pian huomasin, että mies oli lähtenyt perääni. Vasta omalla kotikadulla mies lakkasi seuraamasta minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktahan se on, että yksin kulkeva pienikokoinen naisihminen on seksuaalirikollisille helppo saalis.
Varmasti. Ja osa ihmisistä elää ihan eri todellisuudessa, kun ei koe samaa uhkaa itse, johtuen sukupuolestaan tai vartalon mallista. Vaikka itsekin olen nainen, ihan yllätti miten yleistä on, että naiset joutuvat pelkäämään. Enkä sano ettei jykevämpikin nainen voisi pelätä, mutta itse olen säästynyt uhkaavilta tilanteilta.
Vierailija kirjoitti:
Kai se luo jonkinlaista turvallisuuden tunnetta, että on käsissä edes jotain, jolla voi motata hyökkääjää. Joku avain silmässä ei varmaan tunnu hyvältä, vaikka välttämättä niin ei pystyisi tekemäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Avaimilla voi tähdätä silmiin.
Ei ole Suomessa vielä pelottanut. Pari kertaa Virossa on vähän jänskättänyt, kun olen yksin kipittänyt keskellä yötä esimerkiksi konsertista majapaikkaan. Mutta ei kannata näyttää epävarmalta, vaan päämäärätietoiselta - ja selvältä.
Vähän karmivaa ap, että sinä vähättelet muiden naisten ihan aiheellista pelkoa.
joku mies kävelee kadulla = ahdistelua?
joo, ja niitä psykoosejakin kannattaa varoa
Vierailija kirjoitti:
höpöhöpö taas
Asun pienehkössä kaupungissa ja nykyisin kuljen melko lyhyehkön työmatkan (iltavuorot, viikonloput) autolla, koska pyöräillessäni ja kävellessäni koin uhkaavia tilanteita. Pahimmat tapahtui kesäaikaan, kun känniset ukot huutelivat kaikenlaista. Minulle on ollut aina myös selvää, etten lähde yksin esimerkiksi baarista kävellen...
Pelkäsin aikaisemmin pimeällä kulkemista, kiitos jännityselokuvien. Hankittuani koiran, vaikkakin pienen sellaisen, olen oppinut nauttimaan pimeässä kulkemisesta. Siitä on tullut luonnollista ja toisaalta koira reagoi oudompiin tyyppeihin haukkumalla.
Helppo se on kehuskella jos on kokoluokkaa DDR:n moukarinheittäjä.