Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Tekstaa kun pääset kotiin"

Vierailija
14.03.2021 |

Viime päivinä somessa on levinnyt kritiikkiä siitä, miten paljon naisten pitää varoa pimeällä kävelyä ja esim. soittaa feikkipuheluita, kulkea avaimet nyrkissä jne. Kritiikki rantautui Suomeen ulkomailta.

Olenko ainoa, joka kulkee Helsingin yössä suht huoletta, eikä esim. sovi kavereiden kanssa tai kulje avaimet nyrkissä? Mulla ei ole pippurisumutetta, en ole ikinä pelännyt mennä yksin taksiin mieskuskin kyytiin tai kävellä yksin kotiin. Nuorempana kävin lenkillä klo 23, musiikit korvilla, eikä pelottanut. Pari kertaa joku on lähestynyt, mutta ei mitään todella uhkaavaa ikinä.

Olenko hölmö, vai onko Helsinki turvallinen naisille?

Pelkäättekö te muut naiset ottaa taksi yksin tai kävellä yksin kotiin yöllä?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeutumisella ei ole tekemistä asian kanssa.

Olen samaa mieltä, mutta halusin mainita asian, koska tähän keskusteluun tulee jossain välissä henkilöitä,  jotka kyseenalaistavat kaiken kirjoitetun ja kääntävät asiat ahdistellun syyksi tavalla tai toisella.

t. 15

Ja tuolla selittelylläsi annat heille vallan vaatia sinulta ja muilta naisilta tietynlaista pukeutumista.

Nope. Kirjoituksellani tarkoitin, ettei naisen pukeutumisella ole väliä ahdistelun kannalta.

SINÄ taas yrität syyllistää minua, että olisin osasyyllinen ahdisteluun, mikä ei ole ollenkaan ok.

t. 15

Ei. Et tarkoittanut. Annoit luvan syytellä "väärin" pukeutuneita, kun aloit vakuutella että itse olit pukeutunut "oikein".

Vierailija
62/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin olen varuillani, jos liikun yksin yöaikaan. Olen pienikokoinen, eikä ihan kauheasti olisi mahdollisuuksia jos joku päättäisi hyökätä kimppuun.

No, se hyökkääjä arvioi tietenkin uhrin ensin. Joten vaikka olisit isokin, se hyökkääjä on isompi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, mutta halusin mainita asian, koska tähän keskusteluun tulee jossain välissä henkilöitä,  jotka kyseenalaistavat kaiken kirjoitetun ja kääntävät asiat ahdistellun syyksi tavalla tai toisella.

t. 15

Ja tuolla selittelylläsi annat heille vallan vaatia sinulta ja muilta naisilta tietynlaista pukeutumista.

Nope. Kirjoituksellani tarkoitin, ettei naisen pukeutumisella ole väliä ahdistelun kannalta.

SINÄ taas yrität syyllistää minua, että olisin osasyyllinen ahdisteluun, mikä ei ole ollenkaan ok.

t. 15

Ei. Et tarkoittanut. Annoit luvan syytellä "väärin" pukeutuneita, kun aloit vakuutella että itse olit pukeutunut "oikein".

Ei. En antanut. Sinä voit tätä vääntää kuinka paljon haluat, mutta MINÄ en ole antanut luvan syyttää yhtään ketään.

t. 15

t. 15

Vierailija
64/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 15

t. 15

Ei. En antanut. Sinä voit tätä vääntää kuinka paljon haluat, mutta MINÄ en ole antanut luvan syyttää yhtään ketään.

t. 15

t. 15

Aiot siis jatkossakin selitellä joka suuntaan, miten sinä pukeudut oikein joten sinun pitäisi olla suojassa, toisin kuin väärin pukeutuvien naisten. Hieno juttu.

Vierailija
65/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 15

t. 15

t. 15

t. 15

Aiot siis jatkossakin selitellä joka suuntaan, miten sinä pukeudut oikein joten sinun pitäisi olla suojassa, toisin kuin väärin pukeutuvien naisten. Hieno juttu.

Nämä ovat sinun sanojasi, ei minun. Juuri sinunlaisten ihmisten takia naiset eivät uskalla kertoa näistä ahdistelukokemuksistaan.

t. 15

Vierailija
66/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti pelkää, mutta olen todellakin varuillani, jos kävelen yksin yöllä kotiin. Nyt korona-aikana tosin ei ole juuri tullut ulkoiltua yöllä, mutta normaaleina aikoina kun tuli käytyä baareissa ja tultua yöllä yksin kotiin, niin kokemus on osoittanut että todellakin on syytä varovaisuuteen. Missään nimessä en esimerkiksi kävelisi Kaisaniemen puiston läpi yksin yöllä, vaikka sitä kautta meneekin nopein reitti kotiini keskustasta. Minua on lähdetty seuraamaan, huudeltu, nimitelty ja käyty käsiksikin kun en ole pysähtynyt ja vastannut tuntemattoman miehen yritykseen "vain jutella". Siinä tuli kyllä huomattua, että vaikka olenkin 177 cm pitkä ja vahva nainen, niin en kovin helposti saa riuhtaistua itseäni irti miehen otteesta, vaikka mies ei ollutkaan minua huomattavasti pidempi ja rotevampi.

Vierailija
67/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pikkukaupungissa ja aiemmin liikuin huolettomasti iltaisin ja öisin yksin, kunnes kerran minua alettiin seurata autolla iltalenkillä. Olen nelikymppinen, tavallisen näköinen rillipää ja päälläni olivat huppari sekä verkkarit. 

Vierailija
68/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä pelotti silloin tällöin, kun kuljin yksin ulkona yöllä asuessani pk-seudulla.

Pikkukaupungissa, jossa nykyään asun ei ahdista ihan yhtä paljon.

Osaan onneksi olla varuillani ja välttelen hämärimpiä kulmia ja johonkuhun olen yhteydessä päästessäni kotiin.

Vierailija
69/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 15

t. 15

t. 15

t. 15

Nämä ovat sinun sanojasi, ei minun. Juuri sinunlaisten ihmisten takia naiset eivät uskalla kertoa näistä ahdistelukokemuksistaan.

t. 15

Ei, vaan sinun. Opetat syyttelijöille, että he SAAVAT tivata naiselta, miten hän oli pukeutunut.

Vierailija
70/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että monien ahdistelijoiden tarkoitus onkin vain häätää naiset pois julkisilta paikoilta. Siksi ne seuraavat, pelottelevat ja huutelevat. Koska vihaavat naisia ja haluavat sulkea naiset neljän seinän sisälle, pois yhteiskunnasta.

Vierailija
71/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta puolestani en pelkää, mua suojelee sekä ikä että koko ja asuinpaikkakunta, mutta lasten puolesta kyllä. Asutaan turvallisessa pikkukaupungissa, mutta kun lukee lehdistä mitä esim. Helsingissä tapahtuu... Ei mene varmaan kauaa niin jokaisessa suomalaisessa kaupungissa saa pelätä mitä tapahtuu.

Vierailija
72/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää. En ole varmaan koskaan pelännyt missään.

Vierailija
73/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta puolestani en pelkää, mua suojelee sekä ikä että koko ja asuinpaikkakunta, mutta lasten puolesta kyllä. Asutaan turvallisessa pikkukaupungissa, mutta kun lukee lehdistä mitä esim. Helsingissä tapahtuu... Ei mene varmaan kauaa niin jokaisessa suomalaisessa kaupungissa saa pelätä mitä tapahtuu.

Vanhuksiakin raisktaan esim. pyykkituvissa ja hoitolaitoksissa, ettei ikä ja ulkonäkö ole mitään suojaavia asioita, jos väärä tyyppi osuu kohdalle.

Vierailija
74/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 15

t. 15

t. 15

t. 15

t. 15

Ei, vaan sinun. Opetat syyttelijöille, että he SAAVAT tivata naiselta, miten hän oli pukeutunut.

Ota nyt ne lääkkeet ja mene vaikka pihalle rauhoittumaan.

Asiaan: asun pikkukaupungissa ja pelkään pimeällä kulkemista. Pidän ympäristöä silmällä ja kuljen aina sellaista reittiä, että taloja on mahdollisimman lähellä ja että tallentuisin mahdollisimman moniin valvontakameroihin.

Vierailija
75/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehissä mitään hyvää?

Vierailija
76/80 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiin kirjoitti:

Onko miehissä mitään hyvää?

Miten tämä liittyy aiheeseen?

Vierailija
77/80 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori aikuinen. Muutamia vuosia sitten, ikävuosina 12-16 olen välillä kokenut epämukavia tilanteita vaikken liikkunut edes yksin. Silti, en Suomessa tai ulkomaillakaan pimeällä liikkuessani tunne oloani kovin uhatuksi, olen aina liikkunut haluamaani vuorokauden aikaan minne on ollut tarve. En kulje avaimet nyrkissä tai kanna puolustusvälineitä. En vähättele niitä jotka pelkäävät,mutta vaikka olen itsekin kokenut ahdistelua niin en osaa pelätä sitä? Ehkä siihen tottuu.

Vierailija
78/80 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono juttu kun turvattomuus, pelko lisääntyy naisten keskuudessa omassa maassa. Sitä ei saa ruokkia lisää tähän maahan.

En minäkään antaisi naisen itse liikkua missä tahansa yksin. Suojeluvaisto on kumminkin niin vahva.

Vierailija
79/80 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ikinä ole pyytänyt minua tekstaamaan kotiin päästyäni, enkä minä ole pyytänyt ketään.

N21

Vierailija
80/80 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy melkoinen palikkapää olla jos ei nykyaikana ole mitään itsesuojeluvaistoa varsinkaan naisena. Eikä vaarana aina ole ne stalkkeritkaan vaan kaikki muutkin hörhöt, nistit ja mielenterveystapaukset, ainakin pk-seudulla. 

Juu, helsinki on aivan taivas naisille, siellä ei koskaan raiskata ketään varsinkaan kesällä eikä tapoista ja ryöstöistä ole kuultukkaan varsinkaan steissin alueella. Taas joku miespuolinen rölli asialla..