Miten kukaan voi haluta asua jossain maaseudulla?
Eihän siellä ole MITÄÄN tekemistä näin talvella esim. En ymmärrä.
Kommentit (103)
Asun Helsingissä, olen 24-vuotias ja muutan takaisin landelle heti, kun vain voin.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen mielelläni samoja asioita kuin stadissakin, maalaan tauluja, luen ja kirjoitan kirjaa yms. Isossa talossa mahtuu harrastamaan paremmin kuin pienessä kopissa, voin jättää roinat levälleen, kun homma on kesken. Naapurit ja ratikankolinat ei häiritse. Nyt voin myös soittaa pianoa niin, ettei kukaan häiriinny.
Piha-, luonto- ja ulkoilujutut on sitten vielä erikseen. Nekin tosi mieleisiä.
Itsellä heräsi musiikkiharrastus vuosien jälkeen uudestaan, kun muutettiin syrjään. Ostin 100W:n Marsun pinkan, niin voi huoletta luukuttaa autotallissa, eikä kukaan tule urputtamaan. Puolensa kaikella, ei ole muilta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä AP teet homeisessa yksiössäs? Onko kivaa?
Se asuu todennäköisesti asunnossa, jonka arvo on moninkertaisesti sinun mörskäsi. Joko on sisävessa saatu teille?
Se "mörskä" on oma ja ap asuu home kuutiossaan tukirahoilla. Ei ole mitään väliä sillä asunnon hinnalla tässä tapauksessa
Mua aina huvittaa näissä suomalaisissa kaupunki vs lande -keskusteluissa se, että oikeastihan täällä voi molemmissa viettää aika samanlaista elämää.
Suomalaiset kaupungit on kuitenkin suht pieniä ja kovin kauas ei tarvitse missään mennä ennen kuin tulee metsää tai järveä vastaan. Asutaan itse Tampereella ja tuosta parin sadan metrin päästä pääsee Näsijärvelle luistelemaan tai hiihtämään. Metsääkin näkyy ikkunasta.
Ero maaseudulle on se, että palvelut on lähempänä ja bussit kulkee lähes ulko-ovelta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi voi valita. Molemmissa on puolensa. Turha siitä on kitistä.
Just näin, jos ei ymmärrä muita, niin ei todennäköisesti ymmärrä myös itseään.
Vierailija kirjoitti:
Heh, siinä on taas ap sekaisin. Nyt koronarajoitusten aikana sinä istut siellä neukkukuutiossasi ja tuijotat televisiota/kännykkää. Minä kalastan, hiihdän, teen polttopuita, grillaan grillikodassa, avantouin saunasta yms... Kyllä hommaa riittää sen mitä nyt vaan töiltä ehtii.
Ap:sta en tiedä. Itse en asu neukkukuutiosssa vaan kivassa puutalossa. Pääsen hiihtämään täällä kaupungissakin ja avantouimaan jos tahdon. Mökillä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla, mutta luultavasti tekisin yhtä vähän kaupungissa. Luultavasti kävisin vähemmän ulkona. Täällä on mukavaa, kun pääsee metsäpolulle melkein pihasta, kunta vetää hiihtoladut tuohon pellolle ja lumitöitäkin taas riittää :)
Täällä asuu enimmäkseen niitä, jotka tykkäävät asua maalla. Kaikki ei tykkää, ja se on ihan ok.
Asun Itä-Helsingin lähiössä, jossa pihasta pääsee kuntoradalle/poluille/metsään/talvella ladulle, ja rakentamaton, luonnontilainen merenranta on puolen kilometrin päässä. Metro on myös puolen kilsan päässä, bussipysäkille on sata metriä. Lumitöitä riittää varsinkin tänään. Niitä saa tehdä jos mielii, mutta jos ei huvita, taloyhtiön palkkaama huoltoyhtiö hoitaa sen.
En ikinä muuttaisi pois Stadista. Täältä löytää juuri sellaisen kodin kuin haluaa. :)
Onko kodissasi karjakeittiö, jossa on kätevä pestä satulahuovat ja talvettaa sitrukset?
Vierailija kirjoitti:
Mua aina huvittaa näissä suomalaisissa kaupunki vs lande -keskusteluissa se, että oikeastihan täällä voi molemmissa viettää aika samanlaista elämää.
Suomalaiset kaupungit on kuitenkin suht pieniä ja kovin kauas ei tarvitse missään mennä ennen kuin tulee metsää tai järveä vastaan. Asutaan itse Tampereella ja tuosta parin sadan metrin päästä pääsee Näsijärvelle luistelemaan tai hiihtämään. Metsääkin näkyy ikkunasta.
Ero maaseudulle on se, että palvelut on lähempänä ja bussit kulkee lähes ulko-ovelta.
En kyllä entisenä helsinkiläisenä ja nykyisenä maalaisena (asun haja-asutusalueella pienessä kaupungissa) allekirjoita. Elämä on tosi erilaista täällä ja ilmapiiri myös. Viihdyin Helsingissäkin hyvin, ja kaipaan kyllä kaupungista ravintoloita, kahviloita, julkista liikennettä, kulttuuritarjontaa ja esim. kauniita vanhoja rakennuksia, mutta tykkään maaseudun rauhasta, vapaudesta, rentoudesta ja yhteisöllisyydestä ja tietty siitä luonnosta.
Täällä muuta olekkaan kuin tekemistä. Mitä tekemistä kaupungissa muka on? Täältä pääsee kaupunkiin vajaassa tunnissa ja kaikki kaupungin tarjonta on käytettävissä jos niitä kaipaa.
Tänään lapset on ajaneet kelkalla, olleet pulkkamäessä, ratsastaneet hevosella (nämä ei omia vaan naapurin) ja paistaneet makkaraa nuotiolla. Huomenna menevät pilkille ja minä jään pajaan työstämään puutöitäni. Tässä pieni otanta miten täällä ei ole mitään _järkevää_ tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kaupungiss asuessa fyysisesti lyhyeenkin matkaan saattaa joutua käyttämään huomattavan paljon aikaa. Melkein samassa ajassa saattaa päästä jostain vaikkapa kaupungin keskustaan jostain kaupungin ulkopuolelta kuin kaupungin sisältä. Lähellä on siten vähän suhteellinen käsite.
Minä asun Helsingin keskustassa isossa perheasunnossa. Ihan on oma asunto ja tilaa olisi meidän perhettä kaksi kertaa isommallekin sakille. Jos ei olisi koronaa, olisin nyt todennäköisesti Välimerellä. Italiassa on jo kevät. Mutta koska rajat ovat kiinni, olen Helsingissä. Olen ollut etätöissä vuoden. Avan yöpaidassa tietsikan klo 8 aamulla ja laitan kiinni klo 16. Palkka juoksee kivasti. Lapsi on naapurissa päiväkodissa, matkaa on 5min kävellen. Mies vie. Vapaalla näin korona aikaan joogataan, nostetaan puntteja jne. Meillä on kotona yksi huone pelkästään kuntoilulle, oma hyvin varustettu kuntosali tavallaan. Viikonloppuisin käydään kävelyillä Kaivopuiston rannassa, Katajanokalla jne. Viikonloppuisin myös useimmiten woltataan hyvästä ravintolasta ateriat, ainakin perjantaisin. Sunnuntaisin kokkaillaan koko perhe jo taas mielellään. Näin korona-aikaan myös hyvät kirjat ja käsityöt ovat olleet pop. Saisin painajaisia, jos joutuisin jotain halkoja klapimaan. Se on mielestäni palvelusväen hommia.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun Helsingin keskustassa isossa perheasunnossa. Ihan on oma asunto ja tilaa olisi meidän perhettä kaksi kertaa isommallekin sakille. Jos ei olisi koronaa, olisin nyt todennäköisesti Välimerellä. Italiassa on jo kevät. Mutta koska rajat ovat kiinni, olen Helsingissä. Olen ollut etätöissä vuoden. Avan yöpaidassa tietsikan klo 8 aamulla ja laitan kiinni klo 16. Palkka juoksee kivasti. Lapsi on naapurissa päiväkodissa, matkaa on 5min kävellen. Mies vie. Vapaalla näin korona aikaan joogataan, nostetaan puntteja jne. Meillä on kotona yksi huone pelkästään kuntoilulle, oma hyvin varustettu kuntosali tavallaan. Viikonloppuisin käydään kävelyillä Kaivopuiston rannassa, Katajanokalla jne. Viikonloppuisin myös useimmiten woltataan hyvästä ravintolasta ateriat, ainakin perjantaisin. Sunnuntaisin kokkaillaan koko perhe jo taas mielellään. Näin korona-aikaan myös hyvät kirjat ja käsityöt ovat olleet pop. Saisin painajaisia, jos joutuisin jotain halkoja klapimaan. Se on mielestäni palvelusväen hommia.
Kynäniskat joutuvat olemaan riippuvaisia muista, näin se vaan on aina ollut.
Joo ei maalla voi esim. harrastaa liikuntaa, tavata ystäviä, ajaa mönkkärillä tai moottorikelkalla, saunoa rantasaunassa (ja kesällä uida siinä omassa rannassa, jossa voi pitää myös venettä), ratsastaa omalla hevosella joka on omassa tallissa omilla mailla eikä maalta voi ajaa kaupunkiin isolla nelivetomaasturilla. Eikä maalla toimi netti eikä netflix, hyvä jos televisio toimii.
Mitään ei voi maalla tehdä, kyllä se on just niin.
Maalla ei tarvitse katsella tällaista menoa:
Siis mitä tekemistä siellä kaupungeissa ylipäänsä on enemmän kuin maaseudulla? Kahvilassa tai baarissa istuminen? Jossain taidenäyttelyssä käyminen? Vai mitä muuta siellä on?
Se se vasta on hienoa asua kerrostalossa, naapureita sivuilla, alla ja päällä. Kämppääsi et edes omista vaan vain hallitset osakkeita omistamalla ja käytännössä kaikkeen muuhun remppaan kuin tapetointiin kysyt luvan taloyhtiön hallitukselta, joka myös määrää milloin peset pyykkiä, mitä teet parvekkeellasi tai pidätkö juhlia kotonasi. Jos penskasi leikkii "äänekkäästi", saat joko nimetöntä postia tai hallituksen postia. Jos pysäköit autosi pihaan viedäksesi kauppakassit tai sen penskan sisälle, saat joko nimetöntä postia tai hallituksen postia. Jos käyt suihkussa yöllä töistä tullessasi, talon eristyksistä ja naapureista riippuen saat joko..... lue edeltä.
Kyllä on sitten hienoa asua kaupungissa kerrostalossa.
"jos joutuisin jotain halkoja klapimaan. Se on mielestäni palvelusväen hommia."
Ihan rahalla sinne maallekin saa palveluita, kuten pilkottuja puita. Jos nyt siis puilla haluaa lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Kävelyllä katajanokalla?
Jotenkin tuntuu, että asut vuokrayksiössä ja Kela maksaa asumistukea. Ei tuo sun teksti oikein uponnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kaupungiss asuessa fyysisesti lyhyeenkin matkaan saattaa joutua käyttämään huomattavan paljon aikaa. Melkein samassa ajassa saattaa päästä jostain vaikkapa kaupungin keskustaan jostain kaupungin ulkopuolelta kuin kaupungin sisältä. Lähellä on siten vähän suhteellinen käsite.
Nojoo. Meillä on sinänsä hyvä tuuri, että palvelut (esim. ruokakaupat, muut liikkeet, posti, terveyskeskus jne.) on reilun kilometrin päässä. Omalla autolla muutama minuutti, kävellenkin tai pyörällä pääsee nopeasti. Toisaalta kaupungissa niitä palveluja nyt on kaikkia asuinalueita lähellä muutenkin eli niiden perässä harvemmin joutuu sen pidemmälle menemään.
Se olisi kurjaa, jos työpaikka olisi ihan toisella puolen kaupunkia, mutta joutuuhan usein ihan maaseudultakin ajamaan pidempää työmatkaa.
Olen itse asunut maaseudulla 20-vuotiaaksi asti ja sen jälkeen vain Tampereella. Välillä mietin lasten kannalta, että olisiko heidän turvallisempaa kasvaa maalla. Olen vain itse jo niin tottunut kaikkiin palveluihin ja mahdollisuuksiin mitä vähän isommissa kaupungeissa on. Ne tuntuu välillä edelleen ihan utopistisilta tälläiselle maalaiselle.
Tosi hienoa kiertää samaa rinkiä päivästä toiseen.