Miten kukaan voi haluta asua jossain maaseudulla?
Eihän siellä ole MITÄÄN tekemistä näin talvella esim. En ymmärrä.
Kommentit (103)
Meidän kylässä on vilkas "seuraelämä"...kylässä käydään😉
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on laitonta haluta asua kaupungissa, varsinkaan sellaisessa urbaanissa kuten Helsingin kantakaupunki eikä missään parkkikenttälähiössä, mitä täynnä suurin osa suomalaiskaupunkeja on.
Viikottain on lehdissä joku lässyttämässä kuinka ei voisi asua kaupungissa, kuinka hirveää olisi asua Hesassa, kuinka kiva on kun naapurit on kilometrin päässä jne.
Helsingin haukkumisen lisäksi itketään, "miksi kaikkien on pakko asua Helsingissä". En ole täällä asuessani tavannut yhtäkään ihmistä, joka olisi muuttanut tänne pakosta. Sen sijaan olen tavannut paljon tänne tulleita, jotka aidosti rakastaa uutta kotikaupunkiaan. Ja tietysti myös täällä syntyneitä, jotka rakastaa kotikaupunkiaan. Mutta myös kotiseutuylpeys on varattu ainoastaan muille paikkakunnille. Jos on ylpeä helsinkiläisyydestään, on nokka pystyssä kulkeva mulkku.
Olen asunut myös maalla, pienemmissä kaupungeissa ja ulkomailla, ja Helsinki on minulle paras paikka asua. Kukaan ei pakottanut mua muuttamaan tänne, tulin tänne omasta halustani ja täällä aion pysyä. Maalle en enää muuttaisi mistään hinnasta.
Maaseudulla kun asuu jossakin peltojen keskellä niin ei ainakaan koronaa tarvi pelätä. Voi möllöttää kotona ihan rauhassa ja käydä kaupassa ilta-aikaan, kun on hiljaisempaa. Eipä niissä maaseudun kaupoissa muutenkaan taida paljon ruuhkaa olla. Mun sisko asuu maaseudulla ja mä kaupungissa. Tällä hetkellä menisin tosi mielelläni piileskelemään sinne maalle. Tää korona on pahin täällä kaupungissa. Koko ajan saa väistellä toisia ihmisiä, jopa kotona, jos asuu kerrostalossa ja rappukäytävässä liikkuu väkeä. Kaupoissakin on aina paljon porukkaa.
Mutta muutenkin kuin näin korona-aikana, mikäs maalla asuessa jos on auto, millä voi hurauttaa mihin vaan mieli tekee. Eipä siellä maalla sen tylsempää ole kuin täällä kaupungissakaan, monilla sitä paitsi elämän täyttää työ ja kotona käydään peseytymässä ja nukkumassa. Eipä siinä paljon muuta ehdi tekemään, vaikka asuisi millaisten viihdekeskusten vieressä.
Mä teen mielelläni samoja asioita kuin stadissakin, maalaan tauluja, luen ja kirjoitan kirjaa yms. Isossa talossa mahtuu harrastamaan paremmin kuin pienessä kopissa, voin jättää roinat levälleen, kun homma on kesken. Naapurit ja ratikankolinat ei häiritse. Nyt voin myös soittaa pianoa niin, ettei kukaan häiriinny.
Piha-, luonto- ja ulkoilujutut on sitten vielä erikseen. Nekin tosi mieleisiä.
Ei kaupungissa olisi minulle mitään tekemistä. Ei kesällä eikä talvella. Siksi asun maalla ja teen mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla, mutta luultavasti tekisin yhtä vähän kaupungissa. Luultavasti kävisin vähemmän ulkona. Täällä on mukavaa, kun pääsee metsäpolulle melkein pihasta, kunta vetää hiihtoladut tuohon pellolle ja lumitöitäkin taas riittää :)
Täällä asuu enimmäkseen niitä, jotka tykkäävät asua maalla. Kaikki ei tykkää, ja se on ihan ok.
Asun Itä-Helsingin lähiössä, jossa pihasta pääsee kuntoradalle/poluille/metsään/talvella ladulle, ja rakentamaton, luonnontilainen merenranta on puolen kilometrin päässä. Metro on myös puolen kilsan päässä, bussipysäkille on sata metriä. Lumitöitä riittää varsinkin tänään. Niitä saa tehdä jos mielii, mutta jos ei huvita, taloyhtiön palkkaama huoltoyhtiö hoitaa sen.
En ikinä muuttaisi pois Stadista. Täältä löytää juuri sellaisen kodin kuin haluaa. :)
Mitä sä AP teet homeisessa yksiössäs? Onko kivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on laitonta haluta asua kaupungissa, varsinkaan sellaisessa urbaanissa kuten Helsingin kantakaupunki eikä missään parkkikenttälähiössä, mitä täynnä suurin osa suomalaiskaupunkeja on.
Viikottain on lehdissä joku lässyttämässä kuinka ei voisi asua kaupungissa, kuinka hirveää olisi asua Hesassa, kuinka kiva on kun naapurit on kilometrin päässä jne.
Helsingin haukkumisen lisäksi itketään, "miksi kaikkien on pakko asua Helsingissä". En ole täällä asuessani tavannut yhtäkään ihmistä, joka olisi muuttanut tänne pakosta. Sen sijaan olen tavannut paljon tänne tulleita, jotka aidosti rakastaa uutta kotikaupunkiaan. Ja tietysti myös täällä syntyneitä, jotka rakastaa kotikaupunkiaan. Mutta myös kotiseutuylpeys on varattu ainoastaan muille paikkakunnille. Jos on ylpeä helsinkiläisyydestään, on nokka pystyssä kulkeva mulkku.
Olen asunut myös maalla, pienemmissä kaupungeissa ja ulkomailla, ja Helsinki on minulle paras paikka asua. Kukaan ei pakottanut mua muuttamaan tänne, tulin tänne omasta halustani ja täällä aion pysyä. Maalle en enää muuttaisi mistään hinnasta.
Minä kasvoin keskisuuressa suomalaisessa kaupungissa. Keskusta on autioitunut nykyisin, pelloilla on hypermarketit ja muut. Mitään kyseisessä kaupungissa ei tapahdu. Ei ole elokuvateattereita, ei ole kunnollisia ruokaravintoloita, ei mitään. Omakotitalo tuollaisessa kaupungissa on täysi onnettomuus. Onneksi vanhempani asuvat etelässä, että on edes joku jälleenmyyntiarvo heidänkin talollaan joskus. Hämeenlinnan pohjoispuolella ei niillä taida olla mitään arvoa. En todellakaan arvosta elämäntyyliä, jossa käydään kerran viikossa hypermarketissa autolla ja mölllötetään loppuviikko katsomassa Putousta. Kesäisin toki istutaan grillikyrsä kädessä sitten pihalla ja puhutaan siitä Putouksesta.
Maalla saa elää aika paljon vapaammin kuin kaupungissa. Toki esim. pihan hoitoon joutuu pakostakin käyttämään ainakin jonkin verran aikaa, kun pitää aurata lumet talvisin ja leikata nurmikot kesäisin, mutta jotkut ihmiset pitävät tällaisista töistä, joissa näkee työnsä tulokset.
Työpaikan takia asun tällä hetkellä kaupungissa, mutta en onneksi missään ydinkeskustassa, mutta erittäin mielelläni muuttaisin jossain vaiheessa maalle. Omassa talossa saa tehdä mitä haluaa milloin haluaa ilman, että naapurit häiriintyvät.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä AP teet homeisessa yksiössäs? Onko kivaa?
Se asuu todennäköisesti asunnossa, jonka arvo on moninkertaisesti sinun mörskäsi. Joko on sisävessa saatu teille?
Itse keskikokoisen kaupungin asukkaana olen jo vuosia haaveillut mahdollisuudesta asua jossain lähikunnassa, omassa talossa ja omalla tontilla. Voisi laittaa itselleen kivan kirjastohuoneen tai ateljeen, ravintolamaisen terassin tai kenties hommata paljun. Ruuanlaitto sujuu eli mielellään järjestäisin mukavia illanviettoja vieraille sitten siellä. Ja mitä pidempään nuo syyt asua lähellä kaupunkia ovat kiinni, sitä enemmän tämä on alkanut houkuttaa.
Täällä on vaikka mitä tekemistä. En mä valitse asuinpaikkaani jonkin AV-riivinraudan kiinnostustenkohteiden perusteella, vaan omieni.
Miten joku - kuten esim. ap - ei ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia?
Vierailija kirjoitti:
IG laulaa kun taas vaihdoin sisustusta. Tyynyt eri järkkään ja pääsiäiskynttilät esiin. Vähän pölläytin korsia ja heiniä purkissa. Terveisiä kattokaksiosta.
Kuikkiiko betonikuution ilmanvaihtokanavastasi jo koronaviirus?
Ensin aamulla ruokin lampaat, koirat ja kissat. Sitten ehdin juoda kahvin ja syödä puuron. Siivoan ja laitan ruoan, lämmitän ja teen tarvittaessa lumityöt. Päivällä käyn tarkistamassa että lampailla on kaikki hyvin ja pari kertaa päivässä lenkitän koirat. Aina on pientä rempattavaa. Itselläni ei tunnit tahdo riittää. Enemmänkin ihmettelen että mitä siellä kaupungissa tehdään?
Onneksi voi valita. Molemmissa on puolensa. Turha siitä on kitistä.
Hevosiaikävä pitää kaupungissa. Oma ranta on myös kiva saunoineen. Koirat voi olla vapaana ja lapsilla on tilaa. On täällä tekemistä. Et ole koskaan käynyt maalla ilmeisesti.
Muuttaisin koska tahansa Tampereelta pois ja maalle jonnekin Jyväskylän ja Oulun välille, jos sieltä saisi vaan tolkullisia töitä. En pidä kaupungista, haluan rauhaa, hiljaisuutta, pimeyttä ja vaatimatonta elämää.
Kaupungissa on nii tylsää, että sillä pitää maksaa muille siitä että nämä tekee sinulle tekemistä 🙂
Asun maalla, mutta luultavasti tekisin yhtä vähän kaupungissa. Luultavasti kävisin vähemmän ulkona. Täällä on mukavaa, kun pääsee metsäpolulle melkein pihasta, kunta vetää hiihtoladut tuohon pellolle ja lumitöitäkin taas riittää :)
Täällä asuu enimmäkseen niitä, jotka tykkäävät asua maalla. Kaikki ei tykkää, ja se on ihan ok.